Теми статей
Обрати теми

Право на електронне звернення: законодавчі норми та практичні реалії

Леонід ГАПЄЄВ, юрист
Із дати набуття чинності Законом України «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» (це відбулося 28.10.2015 р.) держава мала би створити «нові правила гри», метою яких є практично спростити й зробити більш комфортною процедуру розгляду електронних звернень. Втім у реаліях постійно виникають питання й певні труднощі у застосуванні окремих правових норм, як для держслужбовців та керівників державних підприємств, установ, організацій, так і для заявників-громадян.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 577 Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції» від 02.07.2015 р. № 577-VIII.

Закон № 2939 Закон України від «Про доступ до публічної інформації» від 13.01.2011 р. № 2939-VI.

Закон № 393 Закон України «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР.

Практичне застосування правових норм має свої особливості для різних державних органів. Має місце й недосконалість нового Закону України, що породжує різні підходи до його втілення на практиці. Необхідно й оновлювати підзаконні нормативні акти, що стосуються електронних звернень громадян.

Отож, серед іншого, не буде зайвим для вітчизняних законодавців ознайомитися із професійним досвідом Республіки Білорусь. Їх Закон від 18 липня 2011 року «Про звернення громадян та юридичних осіб» (мовою оригіналу Закон «Об обращениях граждан и юридических лиц») практично спрощує можливість кожному потенційному заявнику направити особисте електронне звернення до відповідних державних органів. Водночас білоруський закон, порівняно з аналогічним вітчизняним є простішим та більш зрозумілим для практичного застосування держслужбовцями.

Методом тривалого у часі журналістського розслідування, починаючи з осені минулого року й до сьогодні, автору цього матеріалу вдалося зібрати чимало актуальної інформації, яка може практично зацікавити читачів. Особисто розповім із власної практики про цікавий нюанс щодо звернень громадян. Окрім шляху отримання необхідної інформації через інформаційний запит, з осені 2015 року діють нововведення стосовно звернень громадян. Законом передбачено можливість надсилати електронні звернення.

Під час усного спілкування якось випадково дізнався, що у Секретаріаті Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини вже тривалий час приймають електронні звернення, які направлені за допомогою мережі Інтернет на відповідну електронну пошту. При цьому офіс Омбудсмена працює відкрито й цілком прозоро. Можна, наприклад, зателефонувати й запитати, чи надійшло ваше електронне звернення. Я саме так і зробив, але перший раз мав місце певний технічний збій, і мені люб’язно запропонували надіслати звернення електронною поштою знову…

ЕЛЕКТРОННІ ЗВЕРНЕННЯ: ПРАВОВІ МОЖЛИВОСТІ ТА СУЧАСНІ РЕАЛІЇ

Перш ніж направити електронне звернення обраному адресату, доцільно знайти його офіційний сайт. Далі можливі 2 варіанти: знайти на сайті електронну адресу або заповнити створену на сайті відповідну форму.

На практиці простіше направляти вже підготовлене звернення на наявну електронну адресу, прикріплюючи до листа тестовий файл. Також на офіційному сайті державного органу слід уважно почитати розділи й підрозділи: можуть бути зазначені електронні адреси для запитів на інформацію (доступ до публічної інформації), та адреси для звернень. У більшості випадків ці електронні адреси мають бути різними, але в окремих випадках вони можуть співпадати. Проблемними можуть бути ситуації, коли на сайті державного органу не зазначено адреси електронної пошти для електронних звернень фізичних осіб. Технічною складністю може бути формат документа, який вам надішлють у відповідь. Можливі випадки, коли комп’ютер не зможе розпізнати й відкрити файл. Наприклад, я особисто стикнувся з тим, що формат tif неможливо відкрити. У таких ситуаціях доведеться попросити надіслати відповідь-документ у інших форматах. Позитивні практичні аспекти: коли просив надати відповідь у зручному форматі word 97-2003, то деякі державні органи без проблем надавали відповідь на зазначену електронну адресу саме в цьому форматі документа.

Отже, наскільки практично втілюється в життя можливість для направлення електронних звернень?

Профспілка працівників державних установ не прийняла наприкінці минулого року моє електронне звернення, мотивуючи тим, що немає особистого підпису, й запропонувала направити документ у звичний спосіб, тобто Укрпоштою. На практиці поки ще існують й інші приклади неправильного й не завжди цілком зрозумілого тлумачення норм Закону. Нерідко відповідальні особи в системі державної служби ототожнюють запити на інформацію та звернення. (Хоча це не однакові документи за своїм правовим змістом та процедурою розгляду, термінами для надання відповіді.)

СФОРМУЄМО РЕЙТИНГИ ВІДКРИТОСТІ?

Під час практичного застосування відносин, що виникають при реалізації прав і свобод людини і громадянина між громадянином України та органами державної влади, органами місцевого самоврядування та їх посадовими і службовими особами, має місце неоднозначне тлумачення Закону № 577 у частині ст. 5 Закону № 393 (вимоги до звернення): «Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення). Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування електронного цифрового підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається».

Отже, з наведеного витягу цілком логічно можемо зробити висновок: в електронному зверненні Законом не передбачено ставити особистий власноручний підпис, тобто не потрібно додавати його скановану копію.

До відома заявників та держслужбовців: хоча й ст. 9 Закону № 393 визначено заборону переслідування людини за фактом звернення, кожен автор звернення може письмово висловити прохання не розголошувати його прізвища, імені, по батькові; також заявник має право письмово просити про надання йому безпосередньої практичної можливості бути особисто присутнім під час розгляду його звернення (ст. 18 Закону № 393), для цього доцільно надати номер телефону або адресу електронної пошти.

Приводом для проведення мого журналістського розслідування стало неоднозначне тлумачення нових правових норм. Зокрема, мали місце непоодинокі випадки, коли юридичні особи, які одержали письмове звернення, надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (тобто електронне звернення), у відповідь надсилали інформацію про те, що необхідно додати до цього звернення скановану копію особистого підпису заявника (автора електронного документа) або просто направити звернення звичайною поштою. Подібними несподіванками наприкінці 2015 року досить неприємно здивували Мінсоцполітики та Професійна спілка працівників державних установ України.

Одним із перших розпорядників, хто зателефонував та швидко надав письмову відповідь на електронну адресу 09.12.2015 р. на інформаційний запит від 07.12.2015 р., була Полтавська обласна рада. Облрада приймає до розгляду електронні звернення від фізичних осіб, надіслані із використанням мережі Інтернет, що мають статус офіційного документа відповідно до Закону «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції», без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису. Із 01.11.2015 р. по теперішній час випадки відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до облради із використанням мережі Інтернет, через відсутність сканованої копії власноручного особистого підпису відсутні. Діюча адреса електронної пошти для прийняття до розгляду облрадою електронних звернень від фізичних осіб, надісланих із використанням мережі Інтернет: info@oblrada.pl.ua

Далі процитую відповідь Полтавської міськради. «Електронні звернення від фізичних осіб, надіслані із використанням мережі Інтернет, надходять до апарату міської ради через управління звернень громадян, організаційної роботи та загальних питань виконавчого комітету міської ради. За період з 01.11.2015 по теперішній час випадків відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до міськради із використанням мережі Інтернет, через відсутність сканованої копії власноручного особистого підпису, в апараті міської ради не було». На офіційному сайті Полтавської міської ради (rada-poltava.gov.ua) в розділі «Публічна інформація» розміщено детальну інформацію щодо оформлення запитів на публічну інформацію, а також вказана адреса електронної пошти для прийняття до розгляду електронних звернень від фізичних осіб, надісланих із використанням мережі Інтернет (cancelar@rada-poltava.gov.ua).

Київська міська рада у відповідь на запит повідомила, що з 01.11.2015 р. по теперішній час за даними системи електронного документообігу «Аскод» прийнято до розгляду 10 електронних та 557 звернень від фізичних осіб. Випадків відмов у розгляді електронних звернень з причин відсутності особистого підпису чи сканованої копії не було.

Миколаївська облдержадміністрація на офіційному сайті http://www.mk.gov.ua/ua/appeal/ (переглянув у грудні 2015-го та в липні ц. р.) зазначає докладну інформацію про електронні звернення. Для з’ясування необхідних нюансів направив до Миколаївської облдержадміністрації запит та отримав 16.12.2015 р. детальну й вичерпну відповідь (у тих форматах документів, про які просив). В облдержадміністрації з 01.11.2015 р. і по теперішній час відсутні випадки відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до облдержадміністрації із використанням мережі Інтернет, через відсутність власноручного особистого підпису або сканованої копії власноручного особистого підпису. Протягом 2015 року відділом роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації зареєстровано 37 електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до облдержадміністрації із використанням мережі Інтернет, з яких 20 — отримано через інші органи державної влади, направлені ними до облдержадміністрації на розгляд за належністю, 17 — надіслано безпосередньо заявниками на електронну адресу облдержадміністрації. (Також визначено адресу електронної пошти для отримання звернень: obrgrazd@mk.gov.ua)

Миколаївська обласна рада на офіційному сайті mk-oblrada.gov.ua (переглянув у грудні 2015-го та в липні ц. р.) зазначає докладну інформацію про електронні звернення. Миколаївська обласна рада приймає електронні звернення від фізичних осіб на адресу zvern@mk-oblrada.gov.ua. Адреси електронної пошти облради: post@mk-oblrada.gov.ua, oblrada@mksat.net. З 01.11.2015 р. по 15.12.2015 р. включно відмов у прийнятті до розгляду електронних звернень не було. Протягом 2015 року надійшло 8 електронних звернень.

Миколаївська міська рада на офіційному російськомовному сайті має чимало узагальненої інформації про розгляд звернень громадян. Певним недоліком є відсутність даних щодо електронних звернень. Хоча їх можна направити, заповнивши створену форму. Також у контактах не вказано адреси електронної пошти.

Сумська міська рада на муніципальному інформаційному порталі у розділі «Прийом звернень громадян за допомогою телефонного зв’язку» зазначає: згідно із Законом України «Про звернення громадян» сумчани можуть спрямовувати свої усні звернення за допомогою засобів телефонного зв’язку. Для цього в міській раді працює телефон «Гарячої лінії»: (0542) 700-007, куди мешканці міста можуть скеровувати свої повідомлення. Всі телефонні дзвінки будуть зареєстровані та опрацьовані згідно з чинним законодавством.

Сумська облдержадміністрація на офіційному сайті чимало уваги приділила аспектам доступу до публічної інформації: є різні інформаційні матеріали та Рекомендації Уповноваженого з прав людини. Щодо звернень громадян можна побачити такий зразок. Якщо відкриємо підрозділ «Сектор роботи із зверненнями громадян апарату Сумської обласної державної адміністрації», то знайдемо поштову й електронну адреси.

Уповноважений Президента України з прав дитини є структурним підрозділом Адміністрації Президента України. На сайті www.president.gov.ua/ru є відповідний розділ щодо звернень. Там не зазначено адреси електронної пошти для звернень. Також цієї інформації, що становить суспільний інтерес, не зазначено й на офіційному сайті Адміністрації Президента України (АПУ). Отож, щоби втілити у життя особисте конституційне право на звернення, довелося вдатися до певних експериментів: у довідці АПУ уточнив, чи можливо на електронну адресу АПУ для запитів на отримання публічної інформації направити електронне звернення на ім’я Уповноваженого Президента України з прав дитини. Там відповіли: «Спробуйте». У результаті через кілька днів отримав на особисту електронну адресу та звичайною поштою повідомлення про те, що мій лист є не запитом, а зверненням, яке передано для розгляду до Уповноваженого Президента України з прав дитини.

ЩО ЗНАЙДЕНО У МАЛИХ МІСТАХ УКРАЇНИ?

Окрім великих обласних центрів досліджував окремі малі міста України.

Місто Миколаїв Львівської області має на своєму офіційному сайті mkrada.gov.ua/content/kontakti.html контактну інформацію, електронну адресу. Але немає інформації про електронні звернення.

Місто Біла Церква Київської області на офіційному сайті має розділ «Доступ до публічної інформації», де викладено основне із посиланням на законодавство. Також є функція «написати звернення», там коротко вказана адреса, телефони, електронна адреса. При цьому немає ніякої інформації про можливість направити запит про те, що Білоцерківська міська рада Київської області (виконавчий комітет) приймає електронні звернення без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису на адресу bc_mvk@bel.com.ua. Протягом 2015 року надійшло 96 електронних звернень від фізичних осіб із використанням мережі Інтернет.

Чугуївська міська рада Харківської області 16.12.2015 р. у відповідь на інформаційний запит повідомила, що приймаються електронні звернення без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису. З 01.01.2015 р. по 16.12.2015 р. було прийнято 146 електронних звернень. А Чугуївська районна рада Харківської області у відповіді на запит повідомила, що «приймає до розгляду електронні звернення від фізичних осіб, надіслані із використанням мережі Інтернет (адреса електронної пошти chuguivrada@yandex.ru), що мають статус офіційного документа, відповідно до Закону «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції», без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису, за умови дотримання заявниками вимог Закону щодо оформлення звернень». Із 01.11.2015 р. по 17.12.2015 р. випадків відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до райради із використанням мережі Інтернет, через відсутність особистого підпису чи його сканованої копії, не було. Протягом 2015 року до райради надійшло одне електронне звернення.

Мукачівська міська рада Закарпатської області на офіційному сайті має розділ «Доступ до публічної інформації», контактну інформацію із зазначенням телефону, поштової та електронної адреси. Водночас відсутня необхідна інформація про можливість направити електронне звернення.

На офіційному сайті http://www.volodymyrrada.gov.ua/ міста Володимир-Волинський Волинської області 13.12.2015 р. стикнувся із певними технічними особливостями. Щоб зробити запит на публічну інформацію, довелося на самому сайті запустити пошук за ключовими словами, а потім обрати потрібний варіант із багатьох запропонованих відповідей.

На офіційному сайті http://volodymyr-rada.gov.ua/ Володимир-Волинської районної ради Волинської області станом на 13.12.2015 р. зовсім не багато розділів та рубрик. Інформації про електронні звернення та про доступ до публічної інформації знайти не вдалося. Лише у розділі «Контакти» зазначено одну електронну адресу.

На офіційному сайті Володимир-Волинської районної державної адміністрації Волинської області http://www.vvadm.gov.ua/ можна заповнити форму й направити електронне звернення. Втім, запит на інформацію про електронні звернення направив на знайдені електронні адреси першого заступника голови райдержадміністрації та керівника апарату. Процитую відповідь від 18.12.2015 р. на інформаційний запит:

«1. Володимир-Волинська районна державна адміністрація приймає до розгляду електронні звернення від фізичних осіб, надіслані електронною поштою. Застосування електронного цифрового підпису та сканованої копії особистого підпису не вимагається.

2. З 01.11.2015 по 18.12.2015 електронні звернення від фізичних осіб на адресу райдержадміністрації не надходили. Випадків відмови у розгляді електронних звернень не було.

3. Протягом 2015 року на адресу райдержадміністрації електронні звернення від фізичних осіб не надходили.

4. Адреса електронної пошти для направлення електронного звернення до райдержадміністрації — post@vvadm.gov.ua. Також електронне звернення можна надіслати, зайшовши на сайт Володимир-Волинської райдержадміністрації у розділ «Електронне звернення» та заповнивши форми, що пропонуються.»

На інформаційний запит Володимир-Волинська районна рада Волинської області 16.12.2015 р. надала відповідь. Райрада приймає електронні звернення на електронну пошту vvrada@ukrpost.ua без власноручного особистого підпису та його сканованої копії. Протягом 2015 року надійшло одне електронне звернення від фізичної особи. З 01.11.2015 р. по 16.12.2015 р. відмов у прийнятті електронних звернень через відсутність власноручного особистого підпису або його сканованої копії не зафіксовано.

На офіційному сайті Ковельської міської ради Волинської є розділ «Публічна інформація та звернення громадян». Проте не зазначено інформації про електронні звернення.

Коротко процитую відповідь Ковельської міської ради Волинської області від 18.12.2015 р. на інформаційний запит. «Міська рада приймає до розгляду електронні звернення від фізичних осіб, надіслані з використанням мережі Інтернет, що мають статус офіційного документа, без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису. Фактів відмов у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих з використанням мережі Інтернет через відсутність власноручного особистого підпису або його сканованої копії станом на 14.12.2015 р. не було.

Інструкцією з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади і місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 14.04.97 р. № 348, не передбачено окремої реєстрації звернень громадян залежно від виду: надісланих поштовим зв’язком, поданих особисто або засобами електронного зв’язку. Тому такий облік на цей час не ведеться. Для реалізації вищевказаних норм Закону в міській раді створено електронну скриньку zvernennyakovel@gmail.com для отримання електронних звернень, а також визначено контактний телефон 6-17-00 для отримання усних звернень. Інформація про це розміщена на офіційному веб-сайті міської ради в рубриці «Публічна інформація».

Чопська міська рада Закарпатської області на офіційному веб-сайті http://chop.org.ua/ має розділи «Доступ до публічної інформації» та «Звернення громадян». Про електронні звернення окремо не зазначено, але у розділі «Контакти» зазначено 2 електронні адреси. На інформаційний запит отримав від Чопської міської ради Закарпатської області 15.12.2015 р. докладну й всебічну, повну та об’єктивну відповідь: «На підставі ст.19 Закону «Про доступ до публічної інформації» надаємо Вам протягом 5 робочих днів інформацію, що являє суспільний інтерес:

1. Чопська міська рада приймає до розгляду електронні звернення від фізичних осіб, надісланих із використанням мережі Інтернет, без власноручного особистого підпису та без сканованої копії особистого підпису. На даний момент часу на сайті Чопської міської ради здійснюється модернізація щодо можливості створення електронних петицій, надісланих із використанням мережі Інтернет, що мають статус офіційного документа, відповідно до Закону «Про внесення змін до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції». Після реконструкції веб-сайту міська рада прийматиме електронні петиції, про що Вам буде повідомлено додатково.

2. З 01.11.2015 р. по теперішній час не було випадків відмови у розгляді електронних звернень від фізичних осіб, надісланих до міськради із використанням мережі Інтернет, через відсутність власноручного особистого підпису, через відсутність його сканованої копії.

3. Протягом 2015 року не було жодного електронного звернення від фізичних осіб, надісланих до міськради із використанням мережі Інтернет.

4. На даний момент часу електронні звернення від фізичних осіб із використанням мережі Інтернет можна надсилати на електронну пошту Чопської міської ради: chop_rada@ukr.net або chop@carpathia.gov.ua.»

Ужгородська міська рада на офіційному веб-сайті http://rada-uzhgorod.gov.ua/ має розділ «Електронні звернення громадян», там можна заповнити запропоновану форму, зареєструватися та відправити своє звернення електронною поштою. У відповідь на інформаційний запит міськрада повідомила, що станом на 17.12.2015 р. надійшло 10 електронних звернень. Відмов у прийнятті електронних звернень через відсутність особистого підпису не було. Адреса електронної пошти: zvernennya@rada-uzhgorod.gov.ua

Могилів-Подільська міська рада Вінницької області у відповідь на запит повідомила наступне. Електронні звернення приймаються. Станом на 17.12.2015 р. було прийнято 8 запитів на інформацію на адресу mpmvk@ukr.net (згідно із Законом «Про доступ до публічної інформації»).

А Миколаївська міська рада Миколаївського району Львівської області повідомила у відповідь на запит, що протягом 2015 року надійшло 14 електронних звернень громадян (діючі адреси mykolaivrada@ukr.net, mmr81600@gmail.com).

Проаналізувавши отримані статистичні дані, я гадаю, що на деяких прикордонних територіях громадяни України або не знають, або просто недооцінюють практичні можливості й певні переваги направлення електронних звернень. Адже в деяких населених пунктах минулого року була досить низька активність заявників, які могли би скористатися можливістю направляти до місцевої влади свої електронні звернення.

Який стан справ із зверненнями до міністерств, обласних державних адміністрацій? Про це та інше поговоримо в наступному номері.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі