Теми статей
Обрати теми

Відповідальність за вчинення корупційних діянь

Безрук Тетяна, юрист, Аксьонова Світлана, юрист-аналітик
За вчинення державними службовцями та посадовими особами органів місцевого самоврядування корупційних діянь антикорупційним законодавством передбачена кримінальна, адміністративна, цивільно-правова та дисциплінарна відповідальність. Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень, а також відомості про накладення дисциплінарних стягнень за корупційні правопорушення заносяться до «реєстру корупціонерів». За вчинення яких діянь державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування можуть потрапити до реєстру, поговоримо у цій статті.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Закон № 1700, антикорупційний Закон Закон України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII.

Новий Закон про державну службу, Закон № 889 Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

КК Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 р. № 2341-III.

КпАП Кодекс України про адміністративні правопорушення від 07.12.84 р. № 8073-X.

ЦК Цивільний кодекс України від 16.01.2003 р. № 435-IV.

Порядок № 12/152/5 Порядок надсилання електронних копій судових рішень щодо осіб, які вчинили корупційні правопорушення, затверджений наказом Державної судової адміністрації України, Міністерства юстиції України від 26.01.2012 р. № 12/152/5.

Положення № 39/5 Положення про Єдиний державний реєстр осіб, які вчинили корупційні правопорушення, затверджене наказом Міністерства юстиції України від 11.01.2012 р. № 39/5.

Порядок № 950 Порядок проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.06.2000 р. № 950.

УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ

Нмдг неоподатковуваний мінімум доходів громадян*.

* Поняття нмдг використовується для кваліфікації правопорушення, тобто визначення розміру шкоди, завданої протиправним діянням особи (у 2016 році дорівнює 689 грн.), та для визначення розміру покарання у вигляді штрафу (дорівнює 17 грн.) – Прим. ред.

Згідно з нормами ч. 1 ст. 65 Закону № 1700 державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування за вчинення корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, залежно від характеру діяння, можуть бути притягнуті у встановленому законом порядку до відповідальності, а саме:

— кримінальної;

— адміністративної;

— цивільно-правової;

— дисциплінарної.

Відомості про осіб, яких притягнуто до відповідальності за вчинення корупційних правопорушень щодо яких судами прийняті відповідні рішення, які набрали законної сили, а також відомості про накладення дисциплінарних стягнень за корупційні правопорушення заносяться до Єдиного державного реєстру осіб, які вчинили корупційні правопорушення, який формується та ведеться відповідно до Положення № 39/5.

Для забезпечення формування реєстру корупціонерів, згідно з Порядком № 12/152/5, до Міністерства юстиції України з Єдиного державного реєстру судових рішень надсилаються електронні копії судових рішень, які набрали законної сили, з відомостями, які не можуть бути відкриті для загального доступу у справах про:

— адміністративні корупційні правопорушення (глава 13-А КпАП);

— злочини, передбачені статтями 191, 262, 308, 312, 313, 320, 354, 357, 364 – 370, 410, 423, 424 КК;

— притягнення осіб до цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційних правопорушень.

Крім того, згідно з п. 2.4 Положення № 39/5, кадрові служби державних органів та органів місцевого самоврядування, в день підписання наказу про накладання (зняття) на державного службовця чи посадову особу органу місцевого самоврядування дисциплінарного стягнення за вчинення корупційного правопорушення зобов’язані передати реєстратору (тобто до Міністерства юстиції України через Департамент антикорупційного законодавства та законодавства про правосуддя чи головні територіальні управління юстиції в областях, які вносять або вилучають відомості про особу, яку притягнуто до дисциплінарної відповідальності за корупційне правопорушення) електронну та завірену в установленому порядку паперову копію відповідного наказу разом з інформаційною карткою до наказу про накладання (зняття) дисциплінарного стягнення на особу за вчинення корупційних правопорушень, форма якої наведена у додатку 1 до цього Положення.

У цій статті нагадаємо про відповідальність державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування, яка передбачена за вчинення ними корупційних діянь, а також за що вони можуть потрапити до «чорного списку» корупціонерів.

АДМІНІСТРАТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Перелік адміністративних корупційних правопорушень та санкцій, які застосовуються за їх вчинення, передбачені главою 13-А КпАП «Адміністративні правопорушення, пов’язані з корупцією».

Нижче наведемо діяння та покарання за корупційні правопорушення, що передбачені КпАП.

Правопорушення

Санкція

Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності,

ст. 172-4 КпАП

Порушення особою встановлених законом обмежень щодо зайняття іншою оплачуваною діяльністю (крім викладацької, наукової та творчої діяльності, медичної та суддівської практики, інструкторської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю

Штраф від 300 до 500 нмдг (тобто від 5100 до 8500 грн.) з конфіскацією отриманого доходу від підприємницької діяльності чи винагороди від роботи за сумісництвом

Порушення особою встановлених законом обмежень щодо входження до складу правління, інших виконавчих чи контрольних органів, чи наглядової ради підприємства або організації, що має на меті одержання прибутку (крім випадків, коли особа здійснює функції з управління акціями (частками, паями), що належать державі чи територіальній громаді, та представляє інтереси держави чи територіальної громади в раді (спостережній раді), ревізійній комісії господарської організації)

Штраф від 300 до 500 нмдг (тобто від 5100 до 8500 грн.) з конфіскацією отриманого доходу від такої діяльності

Дії, передбачені частиною першою або другою, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення

Штраф від 500 до 800 нмдг (тобто від 8500 до 13600 грн.) з конфіскацією отриманого доходу чи винагороди та з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на 1 рік

Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків, ст. 172-5 КпАП**

Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків

Штраф від100 до 200 нмдг (тобто від 1700 до 3400 грн.) з конфіскацією такого подарунка

Та сама дія, вчинена особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за порушення, передбачене частиною першою цієї статті

Штраф від 200 до 400 нмдг (тобто від 3400 до 6800 грн.) з конфіскацією такого дарунка (пожертви) та з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на 1 рік

Порушення вимог фінансового контролю, ст. 172-6 КпАП***

Несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

Штраф від 50 до 100 нмдг (тобто від 850 до 1700 грн.)

Неповідомлення або несвоєчасне повідомлення про відкриття валютного рахунку в установі банку-нерезидента або про суттєві зміни у майновому стані

Штраф від100 до 200 нмдг (тобто від 1700 до 3400 грн.)

Дії, передбачені частиною першою або другою, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення

Штраф від 100 до 300 нмдг (тобто від 1700 до 5100 грн.) з конфіскацією доходу чи винагороди та з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на один рік

Подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

Штраф від 1000 до 2500 нмдг (тобто від 17000 до 42500 грн.)

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів,

ст. 172-7 КпАП****

Неповідомлення особою у встановлених законом випадках та порядку про наявність у неї реального конфлікту інтересів

Штраф від100 до 200 нмдг (тобто від 1700 до 3400 грн.)

Вчинення дій чи прийняття рішень в умовах реального конфлікту інтересів

Штраф від 200 до 400 нмдг (тобто від 3400 до 6800 грн.)

Дії, передбачені частиною першою або другою, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення

Штраф від 400 до 800 нмдг (тобто від 6800 до 13600 грн.) з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на 1 рік

Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень, ст. 172-8 КпАП

Незаконне розголошення або використання в інший спосіб особою у своїх інтересах інформації, яка стала їй відома у зв’язку з виконанням службових повноважень

Штраф від100 до 150 нмдг (тобто від 1700 до 2550 грн.)

Невжиття заходів щодо протидії корупції, ст. 172-9 КпАП

Невжиття передбачених законом заходів посадовою чи службовою особою органу державної влади, посадовою особою місцевого самоврядування, юридичної особи, їх структурних підрозділів у разі виявлення корупційного правопорушення

Штраф від 125 до 250 нмдг (тобто від 2125 до 4250 грн.)

Та сама дія, вчинена повторно протягом року після застосування заходів адміністративного стягнення

Штраф від 250 до 400 нмдг (тобто від 4250 до 6800 грн.)

** Як правило, у суддівській практиці державних службовців та посадових осіб органів місцевого самоврядування притягають до адміністративної відповідальності, за умови, якщо ними одержано незначні подарунки, як-то пляшка шампанського, коробочка цукерок чи подарунковий сертифікат на послуги на кілька сотень гривень. — Прим. ред.

*** Відповідальність за цією статтею за подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, стосовно майна або іншого об’єкта декларування, що має вартість, настає у випадку, якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму від 100 до 250 мінімальних заробітних плат (примітка до ст. 172-6 КпАП).

**** У ст. 172-7 КпАП під реальним конфліктом інтересів слід розуміти суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання вказаних повноважень (примітка 2 до ст. 172-7 КпАП).

Нормами ч. 5 ст. 65 Закону № 1700 встановлено, що особа, щодо якої складено протокол про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, якщо інше не передбачено Конституцією і законами України, може бути відсторонена від виконання службових повноважень за рішенням керівника органу, в якому вона працює, до закінчення розгляду справи судом.

У разі закриття провадження у справі про адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією, у зв’язку з відсутністю події або складу адміністративного правопорушення відстороненій від виконання службових повноважень особі відшкодовується середній заробіток за час вимушеного прогулу, пов’язаного з таким відстороненням.

ДИСЦИПЛІНАРНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

Нормами ч. 2 ст. 65 Закону № 1700 встановлено, що особа, яка вчинила корупційне правопорушення або правопорушення, пов’язане з корупцією, однак судом не застосовано до неї покарання або не накладено на неї стягнення у виді позбавлення права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, підлягає притягненню до дисциплінарної відповідальності у встановленому законом порядку.

Звертаємо увагу, що обмеження щодо заборони особі, звільненій з посади у зв’язку з притягненням до відповідальності за корупційне правопорушення, займатися діяльністю, пов’язаною з виконанням функцій держави, місцевого самоврядування, або такою, що прирівнюється до цієї діяльності, встановлюється виключно за вмотивованим рішенням суду, якщо інше не передбачено законом (ч. 4 ст. 65 Закону № 1700).

Нагадаємо, що відповідно до ч. 1 ст. 65 та ч. 1 ст. 66 нового Закону про держслужбу, вчинення державним службовцем дисциплінарного проступку, тобто протиправної винної дії або бездіяльності чи прийняття рішення, що полягає у невиконанні або неналежному виконанні своїх посадових обов’язків та інших вимог, встановлених Законом № 889 та іншими нормативно-правовими актами, є підставою для притягнення службовця до дисциплінарної відповідальності, за яке до нього може бути застосовано один з таких видів дисциплінарного стягнення:

— зауваження;

— догана;

— попередження про неповну службову відповідність;

— звільнення з посади державної служби.

Нормами ч. 2 ст. 65 та ч. ч. 2-5 ст. 66 Закону № 889 визначено перелік дисциплінарних проступків та загальні умови застосування дисциплінарних стягнень за їх вчинення, які ми наведемо у таблиці нижче.

Проступок

Стягнення

порушення Присяги державного службовця

звільнення з посади державної служби

(ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

порушення правил етичної поведінки державних службовців

попередження про неповну службову відповідність (ч. 4 ст. 66 Закону № 889)

вияв неповаги до держави, державних символів України, Українського народу

звільнення з посади державної служби

(ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

дії, що шкодять авторитету державної служби

оголошення догани (ч. 3 ст. 66 Закону № 889). У разі вчинення систематично (повторно протягом року) цього дисциплінарного проступку — попередження про неповну службову відповідність (ч. 4 ст. 66 Закону № 889)

невиконання або неналежне виконання посадових обов’язків, актів органів державної влади, наказів (розпоряджень) та доручень керівників, прийнятих у межах їхніх повноважень

оголошення догани (ч. 3 ст. 66 Закону № 889). У разі вчинення систематично (повторно протягом року) цього дисциплінарного проступку — попередження про неповну службову відповідність (ч. 4 ст. 66 Закону № 889)

недотримання правил внутрішнього службового розпорядку

зауваження

(ч. 2 ст. 66 Закону № 889)

перевищення службових повноважень, якщо воно не містить складу злочину або адміністративного правопорушення

звільнення з посади державної служби

(ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

невиконання вимог щодо політичної неупередженості державного службовця

попередження про неповну службову відповідність (ч. 4 ст. 66 Закону № 889)

використання повноважень в особистих (приватних) інтересах або в неправомірних особистих інтересах інших осіб

звільнення з посади державної служби

(ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

подання під час вступу на державну службу недостовірної інформації про обставини, що перешкоджають реалізації права на державну службу, а також неподання необхідної інформації про такі обставини, що виникли під час проходження служби

звільнення з посади державної служби

(ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

неповідомлення керівнику державної служби про виникнення відносин прямої підпорядкованості між державним службовцем та близькими особами у 15-денний строк з дня їх виникнення

звільнення з посади державної служби

(ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

прогул державного службовця (у тому числі відсутність на службі більше трьох годин протягом робочого дня) без поважних причин

оголошення догани (ч. 3 ст. 66 Закону № 889). У разі вчинення систематично (повторно протягом року) цього дисциплінарного проступку — звільнення з посади державної служби (ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

поява державного службовця на службі в нетверезому стані, у стані наркотичного або токсичного сп’яніння

звільнення з посади державної служби

(ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

прийняття державним службовцем необґрунтованого рішення, що спричинило порушення цілісності державного або комунального майна, незаконне їх використання або інше заподіяння шкоди державному чи комунальному майну, якщо такі дії не містять складу злочину або адміністративного правопорушення

звільнення з посади державної служби

(ч. 5 ст. 66 Закону № 889)

У наступному випуску «Держслужбовця ми розглянемо види корупційної і адміністративно-правової відповідальності.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі