Після набрання чинності Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII Кабінет Міністрів України розробив і затвердив постанову «Деякі питання оплати праці державних службовців у 2016 році» від 06.04.2016 р. № 292 (далі — постанова № 292), у якій було передбачено схему посадових окладів на посадах державної служби за групами оплати праці з урахуванням юрисдикції державних органів та перелік посад державної служби, що прирівнюються до відповідних груп оплати праці. Однак у цій постанові не було посади консультанта суду. Тому при використанні вказаної постанови у роботі судів виникла потреба вивести посаду консультанта, а натомість ввести посаду спеціаліста або іншу посаду.
Постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання оплати праці» від 14.09.2016 р. № 633 було внесено зміни до зазначеної постанови № 292 і введено посаду консультанта суду, яка була прирівняна до 8-ї групи оплати праці.
Наразі для затвердження штатних розписів суди користуються постановою Кабінету Міністрів України «Питання оплати праці працівників державних органів» від 18.01.2017 р. № 15. Посада консультанта суду у цій постанові також віднесена до 8-ї групи оплати праці.
І тут виникає запитання: як же правильно знову ввести цю посаду? Якщо керівник апарату суду має бажання вивести зі штатного розпису посаду спеціаліста, а ввести посаду консультанта суду, потрібно враховувати:
1) чи є посада консультанта суду вакантною;
2) що посада консультанта суду віднесена до 8-ї групи оплати праці, а спеціаліста — до 9-ї.
Якщо посада є вакантною, то труднощів для виведення посади спеціаліста і введення посади консультанта суду не виникає. А якщо ні?
Відповідь на це запитання можна отримати, детально проаналізувавши Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон).
Так, відповідно до ч. 5 ст. 22 Закону у разі реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації державного органу переведення державного службовця на рівнозначну або нижчу (за його згодою) посаду в державному органі, якому передаються повноваження та функції такого органу, здійснюється без обов’язкового проведення конкурсу.
У п. 1 ч. 1 ст. 41 Закону зазначено, що державний службовець з урахуванням його професійної підготовки та професійної компетентності може бути переведений без обов’язкового проведення конкурсу на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду у тому самому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному пункті), за рішенням керівника державної служби.
У ст. 2 Закону є визначення рівнозначної посади. Рівнозначна посада — посада державної служби, що належить до однієї групи оплати праці з урахуванням юрисдикції державного органу.
Враховуючи викладене вище, можна з упевненістю стверджувати, що посада консультанта суду є вищою за посаду спеціаліста. Отже, перевести працівника без конкурсного відбору з однієї посади на іншу не можна.