Теми статей
Обрати теми

Працевлаштування випускників... «по-старому»

Гапєєв Леонід, юрист
Незабаром розпочнуться випуски молодих спеціалістів. Це стосується тих випускників, які, вступаючи до ВНЗ, орієнтувалися на подальше працевлаштування в системі державної служби. Що маємо на сьогодні? Про перспективи й умови працевлаштування осіб, які навчалися за державним замовленням за денною формою навчання за спеціальностями галузі знань «Державне управління», поговоримо докладніше.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Конституція, Основний Закон — Конституція України.

Закон про державну службу — Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII.

Закон про службу в ОМС — Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування» від 07.06.2001 р. № 2493-III.

Постанова № 674 — постанова Кабінету Міністрів України «Деякі питання реформування системи професійного навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування» від 27.09.2016 р. № 674.

Роз’яснення № 20 — роз’яснення Нацдержслужби «Щодо працевлаштування осіб, які навчалися за державним замовленням за денною формою навчання за спеціальностями галузі знань «Державне управління», у зв’язку з набранням чинності з 01 травня 2016 року Закону України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII «Про державну службу» від 31.10.2016 р. № 20-р/з.

Законодавство в Україні постійно змінюється. При цьому на підставі ст. 22 Основного Закону права і свободи людини і громадянина, закріплені Конституцією, не є вичерпними. Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод. Також ст. 58 Конституції визначено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи.

Із введенням у дію з 1 травня 2016 року Закону про державну службу виникло чимало питань стосовно працевлаштування на державну службу випускників, які почали навчання ще за «старих» часів, задовго до введення в дію нового Закону про державну службу.

Якої правової позиції дотримується Національне агентство України з питань державної служби у цій ситуації? Звернімо увагу на роз’яснення № 20.

Відповідно до п. 3 ч. 3 ст. 13 Закону про державну службу та п.п. 8 п. 4 Положення про Національне агентство України з питань державної служби, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 500, Нацдержслужба відповідно до покладених на неї завдань надає роз’яснення щодо застосування законодавства з питань державної служби та служби в органах місцевого самоврядування. Згідно зі статтею 21 Закону вступ на державну службу здійснюється шляхом призначення на посаду державної служби за результатами конкурсу. Прийняття громадян України на посади державної служби без проведення конкурсу забороняється, крім випадків, передбачених цим Законом. Відповідно до пункту 7 статті 48 Закону на строк професійного навчання за державним службовцем зберігаються його посада та заробітна плата.

Статтею 58 Конституції встановлено, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом’якшують або скасовують відповідальність особи, а статтею 22 визначено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

У Рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року по справі № 1-7/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) визначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

Таким чином, на думку Нацдержслужби, особа, яка вступила до вищого навчального закладу в період та на умовах, визначених законодавством на час вступу, повинна працевлаштовуватися на державну службу на умовах договору (без конкурсного відбору), розірвання якого може призвести до звуження прав такої особи.

До речі, Нацдержслужбою раніше було ініційовано прийняття постанови № 674, відповідно до абзацу другого пункту 2 якої особи, які вступили до вищих навчальних закладів до набрання чинності цією постановою, продовжують навчання відповідно до спеціальностей галузі знань «Державне управління» або спеціальності «Публічне управління та адміністрування» галузі знань «Управління та адміністрування» і працевлаштовуються на умовах, що були визначені до набрання чинності цією постановою.

ЧИННІ ПРАВОВІ НОРМИ

На цей час постанова № 674 є чинною. На основні її правові норми варто звернути увагу керівникам ВНЗ та державних органів, нинішнім студентам, майбутнім державним управлінцям. Особи, які вступили до вищих навчальних закладів до набрання чинності цією постановою, продовжують навчання відповідно до спеціальностей галузі знань «Державне управління» або спеціальності «Публічне управління та адміністрування» галузі знань «Управління та адміністрування» і працевлаштовуються на умовах, що були визначені до набрання чинності цією постановою. Тобто зазначені категорії випускників мають бути працевлаштовані до органів державної влади та місцевого самоврядування без конкурсу.

Також особам, зазначеним в абзаці другому пункту 2 цієї постанови, та особам, які вступили на навчання за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування» галузі знань «Публічне управління та адміністрування», на час такого навчання за державним замовленням за денною формою встановлюється стипендія у розмірі середньої заробітної плати за останнім місцем роботи, але не більш як 2700 гривень на місяць з дня набрання чинності Законом про державну службу.

Додатково постановою № 674 передбачені особливості держзамовлення.

У 2017 — 2018 роках виконання державного замовлення на підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування Національного агентства з питань державної служби здійснюється навчальними закладами, що перебувають у сфері управління Міністерства економічного розвитку і торгівлі, Міністерства соціальної політики, Державної фіскальної служби, Міністерства юстиції, Міністерства екології та природних ресурсів, Міністерства закордонних справ та Національної академії педагогічних наук, поза конкурсом.

Постановою № 674 внесено зміни до інших постанов Уряду, а пункти 13, 14 і 17 викладено в новій редакції.

Визначено суб’єктів, на яких покладено функції державного замовлення на підготовку фахівців, а також підвищення кваліфікації державних службовців.

Хто виступатиме держзамовником на підготовку майбутніх державних службовців та підвищення кваліфікації вже працюючих?

Це залежатиме від посад держслужбовців, які належать до різних груп з оплати праці.

Державним замовником на підготовку державних службовців, посади яких належать до 1 — 5 груп оплати праці, та посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до першої — четвертої категорій посад в органах місцевого самоврядування, є Державне управління справами за погодженням з Нацдержслужбою, державних службовців, посади яких належать до 6 — 9 груп оплати праці, а також на підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування — Нацдержслужба.

Державним замовником на підготовку державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та органів військового управління Збройних Сил за спеціальністю «Військове управління (за видами збройних сил)» для роботи на посадах державної служби, що належать до 1 — 5 груп оплати праці, у Міноборони та в органах військового управління Збройних Сил, а також на підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та органів військового управління Збройних Сил з питань воєнної безпеки та оборони держави є Міноборони.

Державним замовником на підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування з питань, пов’язаних із запобіганням корупції та виконанням Закону про державну службу», є Нацдержслужба.

Державним замовником на підвищення кваліфікації працівників органів державної влади та органів місцевого самоврядування (крім підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування) з питань, пов’язаних із запобіганням корупції, є Національне агентство з питань запобігання корупції.

Державним замовником на підвищення кваліфікації працівників юридичних служб міністерств, інших центральних органів виконавчої влади є Нацдержслужба.

Державним замовником на підготовку державних службовців у сфері зовнішніх відносин є МЗС.

Які суб’єкти здійснюватимуть управління системою підготовки, спеціалізації державних службовців? Яким чином формується мережа навчальних закладів з підготовки магістрів за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування» галузі знань «Публічне управління та адміністрування» для подальшої роботи на посадах державної служби?

Нацдержслужбою разом з органами, на які поширюється дія Закону про державну службу та Закону про службу в ОМС і до сфери управління яких належать відповідні навчальні заклади, у межах їх повноважень здійснюється управління системою підготовки, спеціалізації державних службовців, посади яких належать до 6 — 9 груп оплати праці, і посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до п’ятої — сьомої категорій посад в органах місцевого самоврядування, та підвищення кваліфікації державних службовців, посади яких належать до 1 — 9 груп оплати праці, і посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до першої — сьомої категорій посад в органах місцевого самоврядування.

Мережа навчальних закладів з підготовки магістрів за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування» галузі знань «Публічне управління та адміністрування» для роботи на посадах державної служби, що належать до 6 — 9 груп оплати праці, а також підвищення кваліфікації державних службовців, посади яких належать до 1 — 9 груп оплати праці, і посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до першої — сьомої категорій посад в органах місцевого самоврядування, формується Нацдержслужбою на конкурсній основі в порядку, установленому МОН.

Кого визначено держзамовниками підготовки, спеціалізації та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування?

Державними замовниками підготовки, спеціалізації та підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування є:

підготовки магістрів за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування» галузі знань «Публічне управління та адміністрування» для роботи на посадах державної служби, що належать до 6 — 9 груп оплати праці, та підвищення кваліфікації державних службовців, посади яких належать до 1 — 9 груп оплати праці, — Нацдержслужба;

підготовки магістрів за спеціальністю «Публічне управління та адміністрування» галузі знань «Публічне управління та адміністрування» для роботи на посадах державної служби, що належать до 1 — 5 груп оплати праці, що проводиться Національною академією, — Державне управління справами;

підготовки магістрів за спеціальностями, спрямованими на провадження професійної діяльності на державній службі та на службі в органах місцевого самоврядування, — органи, на які поширюється дія Закону про державну службу та Закону про службу в ОМС;

підвищення кваліфікації державних службовців, посади яких належать до 5 — 9 груп оплати праці, і посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до четвертої — сьомої категорій посад в органах місцевого самоврядування, — органи, на які поширюється дія Закону про державну службу та Закону про службу в ОМС.

Тренінги для державних службовців, посади яких належать до — 5 груп оплати праці, і посадових осіб місцевого самоврядування, посади яких віднесені до першої — четвертої категорій посад в органах місцевого самоврядування, організовують і проводять Центр адаптації державної служби до стандартів Європейського Союзу в межах компетенції, а також навчальні заклади незалежно від форми власності, що мають право на провадження відповідної освітньої діяльності, та центри перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі