Теми
Вибрати теми статей
Сортувати за темами

«Сімейний підряд» у суді: чи є конфлікт інтересів?

Тищишина Альона, начальник відділу по роботі з персоналом Вінницького апеляційного адміністративного суду
Держслужбовець Січень, 2017/№ 1
В обраному У обране
Друк
Чоловік та дружина працюють в одній установі, а саме, дружина — голова місцевого або районного суду, а чоловік — судовий розпорядник цього ж суду. У чоловіка стаж державної служби становить 15 років. Іншу роботу знайти дуже важко, це райцентр, смт. Чи може чоловік працювати на посаді судового розпорядника? Чи не суперечить факт такої «родинної праці» вимогам чинного законодавства?

У цьому випадку, коли один з членів сім’ї працює на посаді голови суду, а інший — на посаді судового розпорядника, перш за все, необхідно визначити підпорядкованість близьких осіб, але не потрібно забувати і про реальний чи потенційний конфлікт інтересів, який може виникнути.

Стосовно підпорядкованості близьких осіб, то ми маємо керуватись статтею 27 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 р. № 1700-VII (далі — Закон № 1700), у якій визначено, що особи, зазначені у підпунктах «а», «в» — «з» пункту 1 частини першої статті 3 вказаного вище Закону, не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам. У цій статті чітко вказується, що у разі виникнення обставин, які порушують вимоги частини першої статті 27, відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п’ятнадцятиденний строк. Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування. У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.

Тобто, розглядаючи питання підпорядкованості судового розпорядника голові суду, ми маємо детально проаналізувати такі нормативно-правові акти.

Відповідно до Положення про службу судових розпорядників та організації її діяльності, затвердженого наказом Державної судової адміністрації України від 14.07.2011 р. № 112, судові розпорядники зобов’язані виконувати розпорядження головуючого. Окрім того, необхідно звернути увагу, що судового розпорядника призначає і звільняє керівник апарату суду (п. 5 ст. 155 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» від 02.06.2016 р. № 1402-VIII). Разом з тим не можна ігнорувати той факт, що відповідно до статті 24 вищезгаданого Закону голова місцевого суду контролює ефективність діяльності апарату суду, погоджує призначення на посаду керівника апарату суду, заступника керівника апарату суду, а також вносить подання про застосування до керівника апарату суду, його заступника заохочення або накладення дисциплінарного стягнення відповідно до законодавства.

Окрім того, варто звернути увагу на статтю 28 Закону № 1700, яка вказує на запобігання та врегулювання конфлікту інтересів.

Відповідно до закону можуть бути:

— потенційний конфлікт інтересів;

— реальний конфлікт інтересів.

Потенційний конфлікт інтересів — наявність в особи приватного інтересу у галузі, у якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

Реальний конфлікт інтересів — суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

У статті 28 Закону № 1700 передбачено:

1) необхідність вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;

2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів, безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі — Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно;

3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;

4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

Цією статтею передбачено, що особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не можуть прямо чи опосередковано спонукати у будь-який спосіб підлеглих до прийняття рішень, вчинення дій або бездіяльності всупереч Закону на користь своїх приватних інтересів або приватних інтересів третіх осіб.

Безпосередній керівник особи або керівник органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади, протягом двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність у підлеглої йому особи реального чи потенційного конфлікту інтересів приймає рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів, про що повідомляє відповідну особу.

Безпосередній керівник або керівник органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади, якому стало відомо про конфлікт інтересів підлеглої йому особи, зобов’язаний вжити передбачені цим Законом заходи для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів такої особи.

Звертаю також вашу увагу, що у разі існування в особи сумнівів щодо наявності в неї конфлікту інтересів вона зобов’язана звернутися за роз’ясненнями до територіального органу Національного агентства.

Можна лише з розумінням поставитися до того факту, що іншу роботу знайти дуже важко: це райцентр або смт, а чоловік має стаж державної служби, що становить 15 років, але не більше, адже закон винятків не містить.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал
stop

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Powered by
Factor Web Solutions
Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.
Дякуємо, що читаєте сайт Factor Увійдіть та читайте далі безкоштовно