(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
11/28
Держслужбовець
Держслужбовець
Вересень , 2017/№ 9

Конкурс + держслужбовець + «мовне посвідчення» = головний біль служби персоналу

http://tinyurl.com/y29t9hon
Якщо працюючий державний службовець вирішив взяти участь у конкурсі на зайняття вищої посади в тому ж органі державної влади, чи повинен він подавати сертифікат щодо вільного володіння державною мовою?

На думку редакції — так. Посвідчення щодо вільного володіння державною мовою чи інший відповідний документ особи, яка бажає взяти участь у конкурсі, у служби персоналу має бути. Обґрунтуємо чому.

Відповідно до норм ст. 20 Закону України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон № 889) особа, яка претендує на зайняття посади державної служби, повинна відповідати визначеним цим Законом загальним вимогам, зокрема, для посад категорії «А» — це вільне володіння державною мовою, володіння іноземною мовою, яка є однією з офіційних мов Ради Європи, для посад категорії «Б» та «В» — вільне володіння державною мовою.

З метою забезпечення реалізації цих та інших вимог Закону № 889 постановою Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 р. № 301 було затверджено Порядок атестації осіб, які претендують на вступ на державну службу, щодо вільного володіння державною мовою (далі — Порядок). Цей Порядок, як зазначає Нацдержслужба у своєму роз’ясненні від 18.05.2017 р. № 26-р/з, визначає механізм організації і проведення атестації осіб, які претендують на зайняття посади державної служби, та видачі відповідного посвідчення.

Статтею 25 Закону № 889, зокрема її 1-ю частиною, передбачено певний перелік документів, які має подати до конкурсної комісії особа, що бажає взяти участь у конкурсі

Отже, особа, яка бажає взяти участь у конкурсі, подає в установленому порядку такі документи:

«1) копію паспорта громадянина України;

2) письмову заяву про участь у конкурсі із зазначенням основних мотивів щодо зайняття посади державної служби, до якої додається резюме у довільній формі;

3) письмову заяву, в якій повідомляє, що до неї не застосовуються заборони, визначені частиною третьою або четвертою статті 1 Закону України «Про очищення влади», та надає згоду на проходження перевірки та на оприлюднення відомостей стосовно неї відповідно до зазначеного Закону;

4) копію (копії) документа (документів) про освіту;

5) посвідчення атестації щодо вільного володіння державною мовою;

6) заповнену особову картку встановленого зразка;

7) у разі проведення закритого конкурсу — інші документи для підтвердження відповідності умовам конкурсу;

8) декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, за минулий рік.»

Водночас, відповідно до ч. 4 ст. 25 державні службовці державного органу, в якому проводиться конкурс, які бажають взяти участь у конкурсі, подають лише заяву про участь у конкурсі.

У подальшому документи переможця конкурсу, зазначені у ч. 1 ст. 25 Закону № 889, у разі призначення його на посаду державної служби додаються до його особової справи.

Тут і виявляється певна нормативна неузгодженість.

Держслужбовець, який уже працює в державному органі, де оголошено конкурс, і претендує на зайняття вакантної посади, скоріше за все, не має документа, що підтверджує його рівень володіння державною мовою. Цей документ до 29.04.2017 р. (дата набуття чинності Порядком) ніхто не вимагав, бо не було підстави. У старому Законі України «Про державну службу» від 16.12.93 р. № 3723-XII взагалі не було вимоги щодо знання держслужбовцем державної мови. Рекомендація щодо досконалого володіння держслужбовцем державною мовою містилася у Довіднику типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців (наказ Нацдержслужби України від 13.09.2011 р. № 11), який нині не є чинним. З урахуванням того, що члени конкурсної комісії не є фахівцями з мови, рівень досконалості її знання засвідчити вони не могли та й не мали таких повноважень. І тому, ймовірно, у відділі кадрів, а тепер, відповідно, й у службі персоналу відомості щодо знання державної мови держслужбовцем, який вже працює, відсутні.

Відповідно до норм ч. 1 ст. 26 Закону № 889 «служба управління персоналом державного органу, в якому проводиться конкурс, проводить перевірку документів, поданих кандидатами, на відповідність встановленим законом вимогам та повідомляє кандидата про результати такої перевірки».

Підпунктами 8 та 9 п. 2 ч. 2 Типового положення про службу управління персоналом державного органу, затвердженого наказом Національного агентства України з питань державної служби від 03.03.2016 № 47, визначено, що вона:

«8) у випадках, передбачених законодавством, приймає документи від кандидатів на посаду категорії «А», перевіряє на відповідність встановленим законом вимогам, передає до Комісії з питань вищого корпусу державної служби та повідомляє кандидатів про результати такої перевірки;

9) приймає документи від кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби категорій «Б» та «В», проводить перевірку документів, поданих кандидатами, на відповідність встановленим законом вимогам, повідомляє кандидатів про результати такої перевірки та подає їх на розгляд конкурсної комісії, здійснює інші заходи щодо організації конкурсного відбору.»

З урахуванням вимог вищезазначених норм служба персоналу має перевірити документи усіх кандидатів на відповідність вимогам Закону № 889, зокрема і на відповідність вимогам ст. 20. Не «підняти» документи свого співробітника, який бажає взяти участь у конкурсі, і не перевірити їх на відповідність вимогам Закону № 889, а передати на розгляд конкурсної комісії лише заяву на участь у конкурсі служба персоналу не може! Бо конкурсна комісія, відповідно до пп. 1 п. 4 ст. 27 Закону № 889, у свою чергу, має вивчити «результати проведеної службою управління персоналом перевірки документів кандидатів на зайняття вакантних посад державної служби».

Тож відсутність документа, передбаченого ст. 25 Закону № 889, що засвідчує вільне володіння держслужбовцем державною мовою, на нашу думку, дає підстави говорити про невідповідність особи, яка претендує на зайняття посади державної служби, вимогам ст. 20 Закону № 889!

Тож, на думку редакції, службі персоналу все ж таки бажано пересвідчитися про наявність у держслужбовця, який працює в державному органі, де оголошено конкурс, і бажає взяти в ньому участь, посвідчення щодо вільного володіння державною мовою.

На закінчення звертаємо вашу увагу, шановні читачі, на декілька моментів!

1. Порядком проведення конкурсу на заміщення вакантних посад державних службовців, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2016 р. № 246 (стара редакція), визначено, що:

— не допускаються до участі у конкурсі особи, які відповідно до ч. 2 ст. 19 Закону № 889 не можуть вступити на державну службу;

— кандидатами на зайняття посади державної служби є особи, які подали необхідні документи для участі у конкурсі;

— кандидати, документи яких не відповідають встановленим вимогам, до конкурсу не допускаються, про що їм повідомляє служба управління персоналом державного органу або спеціальний структурний підрозділ

2. Законом № 889 не передбачено, що результати перевірки документів, яку проводить служба персоналу, впливають на допуск кандидата на посаду до проходження конкурсного відбору. Відповідно до ч. 1 ст. 26 служба персоналу лише повідомляє кандидата про результати такої перевірки.

3. Згідно з нормою ч. 2 ст. 26 Закону № 889 кандидати, документи яких пройшли вищезазначену перевірку, проходять тестування. Водночас, Закон № 889 не дає тлумачення словосполученню «пройшли перевірку».

4. Відповідно до п. 56 Порядку вільне володіння державною мовою за певних умов підтверджують конкретні документи про загальну середню та вищу освіту державного зразка.

Водночас, вони, разом із необхідними додатками, є лише підставою для видачі посвідчення про вільне володіння державною мовою уповноваженим вищим навчальним закладом, який повинен забезпечити перевірку достовірності поданих особою документів.

Звертаємо увагу читачів на те, що ця консультація готувалась до друку до моменту набуття чинності постановою Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку проведення конкурсу на зайняття посад державної служби» від 18.08.2017 р. № 648!

Зацікавив журнал?
Отримуйте більше статей та спеціальних пропозицій за підпискою
державний службовець, конкурс на зайняття вакантної посади, сертифікат щодо вільного володіння державною мовою додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті