Питання проходження державної служби та оплати праці держслужбовців регулюються Законом України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889-VIII (далі — Закон № 889).
Згідно зі ст. 5 цього Закону дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців в частині відносин, не врегульованих Законом № 889. Тобто норми цього Закону є спеціальними для держслужбовців. І тільки у тому випадку, якщо якась норма прямо не врегульована Законом № 889, слід керуватися загальними нормами трудового законодавства.
Давайте з’ясуємо, що сказано в Законі № 889 про переведення держслужбовця на нижчеоплачувану посаду.
Питання, що регулюють переведення держслужбовця, визначені в ст. 41 Закону № 889. Ініціатором такого переведення може бути як сам держслужбовець, так і керівник держоргану. Причому у разі, якщо переведення відбувається за ініціативою роботодавця, то воно не має бути прихованим покаранням (ч. 5 ст. 41 Закону № 889).
Зазначене більшою мірою належить до переведення на нижчу посаду, оскільки переведення на вищу посаду можна розглядати як просування по службі, яке згідно зі ст. 40 Закону № 889 проводиться лише за конкурсом.
Логічно, і це зазначено в ч. 1 ст. 41 Закону № 889, що переведення на рівнозначну і нижчу посаду здійснюється без проведення конкурсу. Так, держслужбовець з урахуванням його професійної підготовки і професійної компетентності може бути переведений без обов’язкового проведення конкурсу:
1) на іншу рівнозначну або нижчу вакантну посаду в тому ж самому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (в іншому населеному пункті), — за рішенням керівника державної служби;
2) на рівнозначну або нижчу вакантну посаду в іншому державному органі, у тому числі в іншій місцевості (у іншому населеному пункті), — за рішенням керівника державної служби в державному органі, з якого переводиться державний службовець, і керівника державної служби в державному органі, в який переводиться держслужбовець.
Важливо! Переведення здійснюється з відома держслужбовця.
У ст. 2 Закону № 889 є визначення рівнозначної посади — це посада державної служби, яка належить до однієї групи оплати праці з урахуванням юрисдикції державного органу.
А нижчою посадою є посада державної служби, яка належить до нижчої групи оплати праці без урахування юрисдикції державного органу, а також посада державної служби в державному органі з нижчим рівнем юрисдикції в межах однієї групи оплати праці (див. лист Національного агентства України з питань державної служби від 01.03.2018 р. № 1653/13-18).
У наведеному запитанні держслужбовець з посади начальника відділу держоргану (6 група оплати праці) був переведений на посаду головного спеціаліста держоргану (7 група оплати праці). Як бачимо, відбулося переведення на нижчу посаду.
А чи треба попереджати держслужбовця про переведення? Давайте розбиратися разом.
Так, згідно із ч. 4 ст. 43 Закони № 889, якщо відбувається зміна істотних умов державної служби, то держслужбовця зобов’язані попередити письмово про таку зміну не пізніше 60 календарних днів до зміни істотних умов держслужби, крім випадків підвищення заробітної плати.
Підставами для зміни істотних умов держслужби є ліквідація або реорганізація держоргану, зменшення фонду оплати праці держоргану, скорочення чисельності або штату працівників у зв’язку з оптимізацією системи держорганів або структури окремого держоргану (ч. 1 ст. 43 Закону № 889).
А що вважати істотною зміною умов держслужби? Згідно з ч. 3 ст. 43 Закону № 889 це зміни:
1) приналежності посади державної служби до певної категорії посад;
2) основних посадових обов’язків;
3) умов (системи і розмірів) оплати праці або соціально-побутового забезпечення;
4) режиму служби, встановлення або відміна неповного робочого часу;
5) місця розташування державного органу (у разі його переміщення в інший населений пункт).
При цьому не вважається істотною зміною умов держслужби зміна назви структурного підрозділу державного органу або посади, не пов’язана зі зміною функцій державного органу та основних посадових обов’язків.
Таким чином, якщо держслужбовця переводять на іншу нижчеоплачувану посаду у зв’язку зі зміною істотних умов держслужби, то його повинні попередити про такі зміни не пізніше ніж за 60 календарних днів. Наприклад, якщо відбувається скорочення чисельності або штату працівників держоргану і держслужбовцеві пропонують переведення на іншу нижчу посаду, то попередити за 60 календарних днів про таку зміну треба.
А коли не треба попереджати про переведення на нижчеоплачувану посаду? Попередження не знадобиться, наприклад, якщо переведення на нижчу посаду відбувається за власним бажанням держслужбовця.
Переходимо до оплатних питань.
Частиною 1 ст. 114 КЗпП передбачено, що при переведенні працівника на іншу постійну нижчеоплачувану роботу за працівником зберігається його попередній заробіток протягом двох тижнів з дня переведення.
Але ми вже сказали, що згідно зі ст. 5 Закону № 889 дія норм законодавства про працю поширюється на державних службовців у частині відносин, не врегульованих цим Законом. Інакше кажучи, з 1 травня 2016 року норми Закону № 889 є спеціальними для держслужбовців.
У ч. 4 ст. 41 Закону № 889 зазначено, що у разі переведення держслужбовця на іншу посаду йому виплачується заробітна плата, що відповідає посаді, на яку він переведений. Норми про збереження середнього заробітку за попередньою посадою в Законі № 889 немає.
Враховуючи зазначене, можна зробити висновок: з дня переведення держслужбовця на нижчу посаду йому виплачується заробітна плата, що відповідає новій посаді. Норма про збереження середньої зарплати за попередньою посадою протягом двох тижнів після переведення, передбачена ст. 114 КЗпП, для держслужбовців не застосовується.