ДОКУМЕНТИ СТАТТІ
Закон № 1105 — Закон України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування» від 23.09.99 р. № 1105-XIV.
Інструкція № 532 — Інструкція про порядок заповнення листка непрацездатності, затверджена спільним наказом МОЗ, Мінпраці, ФСС з ТВП і ФНВ від 03.11.2004 р. № 532/274/136-ос/1406.
Положення № 88 — Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затверджене наказом Мінфіну від 24.05.95 р. № 88.
Положення № 25 — Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов’язкового державного соціального страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, затверджене постановою правління ФСС з ТВП від 23.06.2008 р. № 25.
УМОВНІ СКОРОЧЕННЯ
ЛКК — лікарсько-консультативна комісія.
МСЕК — Медико-соціальна експертна комісія.
ФСС — Фонд соціального страхування України.
Без помилок ніяк… А у випадку з лікарняним — особливо! І все тому, що перш ніж він «ляже на стіл» комісії із соціального страхування, цей документ повинен пройти через безліч рук.
Так, спочатку його оформляють у лікувальній установі: лікар, потім за потреби — завідувач відділення, члени ЛКК, головний лікар, комісія МСЕК. За місцем роботи «хворого» цей документ один за іншим заповнюють: табельник, фахівець кадрової служби, представник комісії із соцстрахування (уповноважений), бухгалтер.
Людський чинник у цьому випадку виключити неможливо. Саме тому помилки в заповненні лікарняного листа, можна сказати, допускаються регулярно. І тут важливо не лише вчасно їх помітити і, безумовно, виправити, але й простежити за тим, щоб саме ВИПРАВЛЕННЯ було зроблене правильно.
Як саме має бути оформлено виправлення лікарняного? Усе залежить від того, де саме допущена помилка:
— на лицьовому боці, що заповнюється в закладі охорони здоров’я;
— або ж на зворотному боці, що заповнюється у роботодавця.
Подробиці — далі.
Якщо помилка на лицьовому боці лікарняного
Цю частину, як вже зазначалося, заповнюють працівники закладу охорони здоров’я.
Приписи з її заповнення містить Інструкція № 532. У тому числі в ній є вказівки і з виправлення помилок.
Отже, право на помилку у медиків є (за деяким винятком). Її виправлення повинно здійснюватися згідно з вимогами п. 4.5 Інструкції № 532. Виправляють помилки звичайним коректурним способом: помилковий текст закреслюють (однією рискою) і над ним пишуть правильний. Неприпустимо використовувати коректор або аналогічний засіб!
При цьому виправлення має бути підтверджено записом «виправленому «…» на «…» вірити» на полях лікарняного листа. Запис засвідчується підписом лікаря і печаткою закладу охорони здоров’я «Для листків непрацездатності».
Якщо біля виправленого запису немає підпису лікаря або печатки, таке виправлення є недійсним і для його підтвердження треба знову звернутися до закладу охорони здоров’я, який видав листок непрацездатності.
Наприклад. У лікарняному листі при виправленні помилки проставлений відбиток печатки лікаря замість печатки медустанови — «Для листків непрацездатності». Ваші дії: повернути лікарняний лист (через працівника) для належного оформлення до медичної установи.
При цьому зауважте:
На лицьовому боці бланка листка непрацездатності може бути зроблено не більше двох виправлень.
Є ще одна важлива деталь: лікареві можна виправляти записи у будь-яких графах лицьової частини лікарняного листа, окрім (!) пп. 2 і 4 графи «Причина непрацездатності». Згідно з п. 3.3 Інструкції № 532 записи в таких пунктах виправленню не підлягають.
Працівник відмовляється «йти» виправляти? Реакція комісії із соцстрахування має бути такою:
1) прийняти рішення про відмову в призначенні оплати за таким лікарняним листком (оформити рішення протоколом — розділ ІІ протоколу) (пп. 2.2 і 3.1.1 Положення № 25, ч. 3 ст. 30 Закону № 1105);
2) протягом 5 днів після винесення відповідної ухвали повідомити працівника (письмово) про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови і порядку оскарження (ч. 1 ст. 32 Закону № 1105).
Підіб’ємо (проміжний) підсумок.
Якщо на лицьовому боці лікарняного листка міститься одне або два виправлення, вони зроблені правильно, належним чином засвідчені — такий лікарняний вважається дійсним і підлягає оплаті.
Йдемо далі. Що робити, якщо помилок більше, ніж дві?
Такий документ приймати не можна, тому співробітникові доведеться здійснити ще один візит до медустанови за правильним лікарняним — дублікатом (див. лист ФСС з ТВП від 19.05.2016 р. № 5.1-31-768 ).
Поясніть працівникові, що в лікарняному листі допускається тільки два виправлення (на лицьовому боці бланка). Дайте йому сам лікарняний, довідку про те, що за цим лікарняним листом виплата допомоги по тимчасовій непрацездатності не здійснювалася, і відправляйте до медустанови за дублікатом.
У верхньому куті листка непрацездатності — дубліката зазначається слово «дублікат», у графі «Звільнення від роботи» одним рядком записується увесь період непрацездатності, підтверджується підписом і печаткою лікаря та голови лікарсько-консультативної комісії (п. 12 Інструкції № 532). Відповідно у дублікаті теж допускаються не більше двох виправлень (на лицьовому боці бланка) — врахуйте це!
Отримавши лікарняний лист-дублікат, комісія (уповноважений) із соціального страхування на його основі повинна прийняти рішення про призначення лікарняних (декретних) виплат.
Якщо помилка на зворотному боці лікарняного
Інструкція № 532 не містить приписів щодо заповнення зворотного боку бланка лікарняного листа. Відповідно немає в ній і порядку виправлення помилок.
Але є роз’яснення фахівців ФСС про те, що «виправлятися» потрібно (див. лист ФСС з ТВП від 22.01.2015 р. № 5.2-32-133):
«У разі виявлення страхувальником помилок при заповненні зворотного боку листка непрацездатності такі помилки підлягають виправленню відповідальними особами».
Тож допустивши погрішність при заповненні зворотного боку бланка, треба діяти за загальними правилами, передбаченими розд. 4 Положення № 88 (ср. ).
Ну і, врешті-решт, хто нам забороняє «підглядати» в метод виправлення помилок, прописаний для медиків, — п. 4.5 Інструкції № 532.
Отже:
1. Помилки підлягають виправленню відповідальними особами, які їх допустили. Помилився кадровик — виправляє кадровик. Помилився член комісії із соцстрахування — виправляє він же.
2. Виправляють помилки коректурним способом: закреслюють неправильний текст так, щоб можна було прочитати закреслене, а зверху записують правильний. Закреслення здійснюється однією рискою так, щоб можна було прочитати виправлене. Одночасно (на полях бланка) здійснюють запис про зроблене виправлення: «Виправленому «…» на «…» вірити». Запис засвідчується підписом відповідальної особи (яка допустила і виправила помилку).
А якщо роботодавець помилково заповнив рядок, який заповненню не підлягає (наприклад, заповнили рядок «До роботи став з «…», а працівник продовжує хворіти — є відповідна позначка на лицьовому боці бланка)? Тоді «відповідальному» за помилку на полях бланка треба зробити такий запис: «Рядок «…» вважати незаповненим», і підтвердити підписом.
І ще, намагайтеся біля кожного запису про виправлення (на полях) ставити, окрім підпису, дату виправлення (п. 4.4 Положення № 88).
Що з кількістю виправлень? Скільки їх допускається?
Якщо лікар на виправлення третьої помилки в лікарняному листку не має права, то для роботодавця не все так суворо. Для його представників кількість виправлень на бланку лікарняного не обмежена. Обмеження «не більше двох виправлень» Інструкцією № 532 встановлено тільки для випадків заповнення лицьового боку бланка.
Тож робимо висновок:
Висновок. Коригувати «свою» частину бланка кожна відповідальна особа роботодавця не лише може, а й повинна, причому стільки разів, скільки треба, щоб усе було правильно.
На завершення статті відзначимо: строк виправлення помилок у листках непрацездатності ніким не встановлений. Однак краще подбати про це до того, як Фонд соціального страхування проведе виїзну перевірку і прийме за її результатами відповідне рішення!