(066) 87-010-10 Передзвоніть менi
Переводимо бухгалтерів в ОНЛАЙН!
Перейти до номеру
  • № 8
  • № 7
  • № 6
  • № 5
  • № 4
  • № 3
  • № 2
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
1/15
Держслужбовець
Держслужбовець
Вересень , 2018/№ 9

Цінності державної служби об’єднують: інтерв’ю з Наталією Алюшиною

Наталія Алюшина — директор Генерального департаменту управління персоналом на державній службі Національного агентства з питань державної служби, кандидат психологічних наук, доцент.

Метрова Ейфелева вежа, Біг-Бен, Колізей та картина із зображенням Сонячної системи — це перше, що ти відмічаєш, коли потрапляєш до кабінету Наталії Алюшиної, директора Генерального департаменту з питань управління персоналом на державній службі НАДС. Згодом з’ясувалося, що так обережно та з любов’ю розставлені в різних куточках кабінету твори мистецтва не що інше, як подарунки молодшого сина, який допізна чекає свою маму вдома.

На полицях книги, на столику кава та багато чашок — щойно завершилася «апаратка». Один телефон замовкає, інший починає свою настирну пісню, хтось заходить, хтось виходить, статичною залишається лише атмосфера драйву та якогось неймовірного відчуття, що тут відбувається щось грандіозне.

У якусь мить двері кабінету зачинено — стало тихо та затишно. І ти розумієш, що тональність цьому рухові та спокою задає Наталія, що все навколо якнайкраще характеризує її як особистість. Давайте спробуємо зрозуміти, як в собі поєднала такі, здавалося б, несумісні сторони одна тендітна жінка. І чому ж стільки людей називають її фахівцем своєї справи?

Пані Наталіє, чому Ви вирішили взяти участь у конкурсі на державну службу?

Фактично меседж «нова державна служба» знайшов живий відгук у мене ще в 2016 році. Саме тоді мені пощастило працювати з представниками служб управління персоналом, перед якими стояв новий виклик у зв’язку із прийняттям Закону України «Про державну службу».

Розуміння того, що необхідно змінити не лише назву структурного підрозділу державного органу, який займається «кадрами», а й саму місію його діяльності, його цінності та впровадити в їх роботу нові інструменти та механізми управління персоналом, давалося досить важко багатьом.

Що роботи? Як здолати отой бар’єр «осідлості», де все зрозуміло, як покинути зону комфорту — це запитання, відповідь на яке ми шукаємо ще й досі. І, повірте, шукатимемо завжди, оскільки світ, технології, люди настільки швидко змінюються, що потрібно завжди тримати себе в тонусі, бути конкурентноздатним, готовим до нових викликів.

Не подумайте, що, йдучи на конкурс, я бачила цю роботу як виклик та як можливість самоствердитися в своєму професійному розвитку. Ні. Години роздумів, сотні порад близьких мені людей, друзів, прохання спробувати, щось змінити — все це передувало рішенню взяти участь в конкурсі на директора Генерального департаменту з питань управління персоналом на державній службі НАДС.

День, коли я подала заяву, назавжди залишиться для мене одним із самих відповідальних, адже на мене дивляться та чекають позитивних зрушень стільки моїх колег, колишніх студентів-випускників, друзів, та просто невипадкових людей в моїй професійній діяльності.

Наскільки, на Вашу думку, державній службі потрібне якісне оновлення?

Мені здається, що зараз тільки лінивий не говорить про потребу якісних змін у країні. Як розумієте, невід’ємною частиною таких змін є реформа державної служби, яка сьогодні як той автомобіль, що нарешті зрушить та помчить у потрібному напрямку.

Головне зараз — чітко бачити дорогу та не збавляти швидкість. Разом з тим, ми ще намагаємося на цій швидкості «підкручувати гаєчки, підфарбовувати, прибирати в салоні». Серце болить, коли «починає барахлити мотор» — не всі розуміють, що ж таке державна служба і яка її роль.

Неможливо провести 2-3 заходи, прийняти декілька постанов і чекати, що вони одразу вирішать усі проблеми. Зміни мають бути не лише добре продуманими, зваженими та обґрунтованими, а головне — вони мають відповідати запиту та очікуванням людей. Звісно, робота Генерального департаменту в першу чергу спрямована на допомогу службам управління персоналом, проте ми також визначили для себе ще багато амбітних завдань.

Особисто я вірю в силу дії принципу «5/95» — коли життя 95 % населення на планеті напряму залежить від дій і рішень тих 5 %, які мають сміливість брати на себе більше відповідальності, аніж інші, проявляти себе більш активно. Приблизну аналогію я бачу і щодо державної служби. Як тільки набереться ця критична маса службовців — 5 % (ті, хто дозволить собі піти за амбіціями, слідувати своїм цінностям і ідеалам, працювати над впровадженням змін у системі) — це стане «точкою невідворотності», і тоді оновлення стане відчутним.

Як експерт, що працює в складі конкурсних комісій, як Ви охарактеризуєте кандидатів? Хто йде на посади фахівців з питань реформ?

Працюючи HR-експертом у складі конкурсних комісій на посади фахівців з питань реформ, маю відмітити, що спостерігається тенденція недооцінення кандидатами самих себе, своїх здібностей. Такі люди подаються лише на посади державних експертів (категорія «В»).

Разом з тим, на конкурсі на керівні посади інколи зустрічаєш людей, що занадто високої про себе думки. Саме тому комісіям буває складно прийняти рішення, а конкурсанти жаліються на результати конкурсів, де не визначено переможців. У комісії зв’язані руки — вона має оцінити кожну компетентність. І дуже прикро, коли досвідчених знавців своєї справи інколи оцінюєш в 0 балів, адже вони так і не змогли зрозуміти, в чому ж суть командної роботи і навіщо вона потрібна.

Повірте, отримуємо чимало скарг від конкурсантів, що не пройшли до наступних етапів конкурсу. Пояснити всім, чим керувалася в тому чи іншому випадку комісія, досить важко, потрібно бачити і бути там, щоб зрозуміти. Конкурсантам важко оцінити себе зі сторони: своє хвилювання (стресостійкість), логічність викладу думок.

Члени конкурсної комісії мають оцінити направленість кандидата на досягнення результатів, управління змінами, лідерство та інше. Інколи самі члени конкурсної комісії годинами можуть обговорювати лише одного кандидата, адже це чиясь доля, чийсь шанс зробити свій внесок в розбудову країни.

Проте, в першу чергу — це шанс для країни. Тому ми маємо бути дуже обережними не тільки в прийнятих рішеннях, а й в словах.

Як би Ви, пані Наталіє, сформували свою місію на займаній посаді?

А ось на це запитання мені дуже приємно та легко відповісти. Проте з одним застереженням. Себе я позиціоную лише як частину команди Генерального департаменту.

Не так давно, аналізуючи перші підсумки нашої роботи, ми сформували нашу місію, бачення, цінності. Це фундаментальні речі нашої спільної діяльності, це те, що нас об’єднало та змушує рухати цю машину реформи, як би інколи це важко не було.

Сподіваюся, наше бачення найде відгук в серцях тих, хто зараз, як і ми, в щоденній рутинній роботі намагається слідувати своїм переконанням та втілювати в життя свої ідеї.

Отже:

наша місія ми формуємо ефективну державну політику у сфері державної служби, забезпечуючи її якісним нормопроектуванням та якісною методологією;

наше баченнями забезпечуємо плідну взаємодію зі службами управління персоналом державних органів влади та спільно стаємо каталізатором прогресивних змін в системі державної служби;

наші цінності ефективність, професіоналізм, служіння, відкритість та взаємодія.

А з визначення таких спільних для колективу речей, як місія, бачення, цінності, має розпочати свою роботу кожна команда. Проте, як це зробити, на що звернути увагу — все це ми намагаємося описати, готуючи матеріали на новий навчальний онлайн-курс на платформі «Prometheus». «Управління персоналом на державній службі», який стартує вже з першого жовтня 2018 року. Це спільний проект Національного агентства з питань державної служби і навчальної онлайн-платформи «Prometheus».

Ви з такою теплотою говорите про свою команду! А в якому складі працює Генеральний департамент? Хто ці каталізатори прогресивних змін?

Про свою команду я не можу говорити інакше!

Нас в дійсності небагато: два керівника експертних груп, шість державних експертів та я.

Для зручності одну експертну групу ми називаємо «методологами», іншу — «нормотворцями». Хоча завдання інколи бувають різні та не пов’язані між собою, ми все одно знаходимо час обговорити та прийняти спільне рішення.

Як помітили, у нас є традиція, здавалося б, для когось відживших своє «апараток». Проте коли ми тільки розпочинали разом працювати, я розуміла, що нам потрібен час, щоб «притертися», зрозуміти один одного, звикнути, саме тому ввела такі невеликі наради. Ми зустрічалися за чашкою кави, проговорювали актуальні питання, планували, аналізували напрацювання один одного. Це була своєрідна рефлексія та оперативне планування: два в одному.

В департаменті об’єдналися люди з досвідом на державній службі і без, досвідчені нормотворці і методологи та фахівці з інших сфер, що мали зовсім інший досвід, та ті, хто тільки розпочинає свій професійний шлях.

Згадуючи зараз перші місці роботи, я розумію, наскільки ж ми сильно змінилися та трансформувалися в єдиний злагоджений механізм. Ми навчилися довіряти один одному, інколи навіть коли це не зовсім так, як ми звикли робити. Проте повторюся, ми маємо єдине бачення та віримо одне одному. Кожен із працівників департаменту знає, що він може звернутися за допомогою і ніхто не відмовить в проханні.

Я так розумію, що колектив у Вас досить молодий. І це, мабуть, загальна тенденція, якщо ми говоримо про посади фахівців з питань реформ. Але на ці посади проходять конкурс багато кандидатів, інколи без жодного досвіду роботи. Чи не заважає це потім якісно та результативно виконувати свої професійні обов’язки?

Якщо говорити про посади категорії «В», то тут відсутність досвіду роботи не має жодного негативного впливу. Керівник, що прийняв у свою команду такого працівника, отримає креативний підхід до роботи, «незашореність», альтернативну точку зору та здатність до критичного мислення.

Погодьтеся, це справжня знахідка! Ваша команда зможе подивитися на ситуацію під зовсім іншим кутом, побачити те, на що раніше не звертали увагу. В такий спосіб можна знайти прості та швидкі рішення складних та ресурсозатратних проблем. Молодь має свої переваги: максимально «діджиталізована», начитана, інтелігентна, не боїться брати на себе відповідальність та здійснювати реформи. А це вже не мало.

У нашому Генеральному департаменті за Національною програмою стажування у ЦОВВ третій місяць проходять стажування п’ятеро(!) стажерів. Кожен із них має свого наставника, з яким працює. Вони створили свою сторінку в Facebook «Стажери НАДС», де ведуть щоденник своєї практики. Нам допомагають нам у наших дослідженнях, аналітичній роботі, підготовці інформаційних матеріалів.

У свою чергу, намагаємося передати їм свій досвід, навчити того, що знаємо самі, познайомити з новою державною службою. Фактично, вони стали повноцінною частиною нашої команди. Дуже сподіваємося, наші стажери в майбутньому приймуть рішення пов’язати своє життя з державною службою та стануть нашими колегами.

Ми розуміємо, що маємо знайти ті переваги, що змотивують таку молодь іти на державну службу. Тому керівникам треба набратися терпіння та шукати мотиватори і пропонувати законні «гнучкі» умови праці, нетворкінг, корисні контакти, платформу для реалізації ідей, демонструвати перспективи кар’єрного зростання, самореалізації та можливості зробити дійсно щось корисне для країни.

Звісно, щоб отримати віддачу, потрібно докласти і власних зусиль, а це: наставництво, навчання, адаптація, постійна комунікація. Все це є необхідними складовими успішної стратегії управління персоналом в державному органі. Зараз працюємо і над цим, обов’язково поділимося своїми напрацюваннями.

А от коли мова йде про посади керівного складу, то в цьому випадку я таки дотримуюся думки, що досвід потрібний. І мова йде не лише про професійні знання та навички. Важливою складовою залишається така компетентність, як управління персоналом, стратегічне бачення. А для цього потрібно відчути на собі і злети і падіння, смак перемоги і поразки. Відчути себе частиною команди та навчитися брати на себе відповідальність за інших.

Пані Наталіє, а можете розповісти про те, чим займається Генеральний департамент?

Із великим задоволенням. Проте боюсь, що моя розповідь може бути дуже довгою, а декому не зовсім цікавою.

Знаєте, коли готували звіт про діяльність департаменту за шість місяців, оскільки за результатами проходження випробувального періоду фахівцю з питань реформ потрібно прозвітуватися про досягнення запропонованих йому на випробувальний період завдань. Хоча ми мали достатньо на це часу, коротко написати нам звіт таки не вдалося.

Головним завданням Департаменту є інституційний розвиток служб управління персоналом та нормативне забезпечення менеджменту персоналу на державній службі.

Проте головний мій меседж полягає в тому, що, незважаючи на рутинну паперову роботу, яка забирає так багато часу, ми намагаємося приділяти увагу в першу чергу взаємодії із службами управління персоналом та їх найбільш актуальним питанням.

Ви вже знаєте, що наша команда невелика, а важливо завжди ВСЕ, неважливих питань просто не існує. Тому приходиться обирати найактуальніше, сидіти допізна на роботі, жертвувати контролями. Проте ми розуміємо, що маємо не просто вирішувати точкові проблеми. Ми маємо вирішувати задачі, що стануть основою для системних змін у системі державної служби, у свідомості державних службовців. Інакше всі ті години, що ми провели на роботі, замість того, щоб бути дома із своїми сім’ями, ми витратили даремно.

Отож, щоб дізнатися більше про діяльність Генерального департаменту, раджу всім зайти на Спільноту практик місцевого розвитку http://udl.despro.org.ua/. На ресурсі «Ключові показники ефективності» ви зможете дізнатися, в чому ж суть впровадження Інтегрованої системи управління людськими ресурсами, чим займається Рада управління людськими ресурсами державної служби при НАДС, як визначати завдання і ключові показники ефективності та оцінювати результати діяльності держслужбовців (є відеороз’яснення), які компетентності служби управління персоналом та які основні актуальні завдання поставлені наразі перед Генеральним департаментом. Також на цьому ресурсі є можливість залишити на форумах запитання та отримати у 1-2 денний термін фахові відповіді від експертів Генерального департаменту.

А якщо ви бажаєте дізнатися більше про нову державну службу та як до неї вступити, рекомендую ознайомитися із ресурсом «Нова державна служба: доступно про головне», де розміщені не лише теоретичні матеріали. На цьому ресурсі кожен зможе пройти пробне тестування на аналітичні здібності, вербальне, логічне і числове мислення.

Також ми оприлюднюємо важливу інформацію у вашому професійному виданні.

Ми беремо участь у ярмарках вакансій і самі відкриваємо двері НАДС для всіх охочих долучитися до команди реформаторів і, як бачите, працюємо на веб-ресурсах.

І тут хочеться подякувати керівництву НАДС та нашим колегам, які підтримують нас у інколи, здавалося б, нереальних починаннях. Порою як би не було важко, разом шукаємо альтернативи, працюємо.

Наголошу ще раз. Ми раді бачити та отримувати пропозиції на електронну пошту Департаменту hrm.nads@gmail.com абсолютно від усіх представників управління персоналом державних органів. Для нас вони в першу чергу — наші партнери. І наша робота завжди напряму буде пов’язана з їхньою.

І наостанок. Щоб Ви хотіли сказати потенційним кандидатам на нову державну службу?

Щиро сподіваюся, що це інтерв’ю потрапить на очі людей, які стоять на роздоріжжі своєї професійної кар’єри. Хочу звернутися до них з проханням — не бійтеся йти на конкурси, здатися недостатньо кваліфікованим чи малодосвідченим.

Всім відомий вислів — відкривають тим, хто стукає. Не будьте лінивими. Вперто працюйте, щоб досягти своєї мрії.

Будьте небайдужими. Змінюйте на краще свою країну. Показуйте приклад для наступних поколінь.

Пам’ятайте, що історія твориться сьогодні. Знайдіть в собі сміливість стати частиною цієї історії. І якщо наважитеся, ми вас чекаємо.

До зустрічі в команді реформаторів.

Сподобалась стаття?

Виберіть свій варіант підписки, щоб отримати доступ до всіх номерів журналу «Держслужбовець».

journal_img
Друкована версія + електронна версія 135.00 грн. на місяць Передплатити Залишити заявку
journal_img
Електронна версія 110.00 грн. на місяць Передплатити Залишити заявку
державна служба, конкурс, реформа, інтерв’ю додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті