Теми статей
Обрати теми

На захисті трудових прав службовців ПФУ під час реорганізації

Сербіна Анастасія, головний редактор спецвипуску «Юридичні практики», адвокат
Станом на сьогодні в Україні триває реорганізація органів ПФУ, у зв’язку із чим ще наприкінці 2018 року працівники були повідомлені про наступне вивільнення. З огляду на те, що реорганізація добігає завершення, частина службовців отримала повідомлення про вивільнення без можливості переведення із пропозицією пройти конкурсний відбір на посади згідно із штатним розписом до відповідного територіального органу ПФУ.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КЗпП — Кодекс законів про працю України.

ЗУ «Про державну службу» — Закон України «Про державну службу» від 10.12.2015 р. № 889.

Не всі погоджуються бути звільненими та бажають відстоювати свої права, навіть шляхом судового захисту.

З метою належного захисту трудових прав державних службовців не зайвим буде письмове звернення до роботодавця із вимогою надати інформацію, яка стане в пригоді під час підготовки позову до суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 492 КЗпП при вивільненні працівників у випадках змін в організації виробництва і праці враховується переважне право на залишення на роботі, передбачене законодавством.

При скороченні чисельності чи штату працівників у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці переважне право на залишення на роботі надається працівникам з більш високою кваліфікацією і продуктивністю праці.

При рівних умовах продуктивності праці і кваліфікації перевага в залишенні на роботі надається:

1) сімейним — при наявності двох і більше утриманців;

2) особам, в сім’ї яких немає інших працівників із самостійним заробітком;

3) працівникам з тривалим безперервним стажем роботи на даному підприємстві, в установі, організації;

4) працівникам, які навчаються у вищих і середніх спеціальних учбових закладах без відриву від виробництва;

5) учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності, особам з інвалідністю внаслідок війни та особам, на яких поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», а також особам, реабілітованим відповідно до Закону України «Про реабілітацію жертв репресій комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років», із числа тих, яких було піддано репресіям у формі (формах) позбавлення волі (ув’язнення) або обмеження волі чи примусового безпідставного поміщення здорової людини до психіатричного закладу за рішенням позасудового або іншого репресивного органу;

6) авторам винаходів, корисних моделей, промислових зразків і раціоналізаторських пропозицій;

7) працівникам, які дістали на цьому підприємстві, в установі, організації трудове каліцтво або професійне захворювання;

8) особам з числа депортованих з України, протягом п’яти років з часу повернення на постійне місце проживання до України;

9) працівникам з числа колишніх військовослужбовців строкової служби, військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період, військової служби за призовом осіб офіцерського складу та осіб, які проходили альтернативну (невійськову) службу, — протягом двох років з дня звільнення їх зі служби;

10) працівникам, яким залишилося менше трьох років до настання пенсійного віку, при досягненні якого особа має право на отримання пенсійних виплат.

Перевага в залишенні на роботі може надаватися й іншим категоріям працівників, якщо це передбачено законодавством України (ст. 42 КЗпП України).

Відповідно до постанови КМУ від 22.08.2018 № 628 «Деякі питання функціонування органів Пенсійного фонду України» відбувається реорганізація територіальних органів ПФУ шляхом приєднання.

Цією ж постановою затверджена гранична чисельність штатного розпису.

Так, наприклад, для Харківської області гранична чисельність працівників територіального органу складає 23998 осіб, у тому числі державних службовців — 23083.

І ця інформація надихає на роздуми, адже одні були переведені, а іншим місця не знайшлось. Якщо ви з цим не погоджуєтесь, відповідно слід дізнатись, за якими критеріями відбувся фактично «відбір» працівників.

Згідно з вимогами трудового законодавства одночасно з попередженням про звільнення у зв’язку із змінами в організації виробництва і праці власник або уповноважений ним орган пропонує працівникові іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації.

При відсутності роботи за відповідною професією чи спеціальністю, а також у разі відмови працівника від переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації працівник на власний розсуд звертається за допомогою до державної служби зайнятості або працевлаштовується самостійно.

Відповідно до ч. 3 ст. 87 ЗУ «Про державну службу» процедура вивільнення державних службовців на підставі пункту 1 частини першої цієї статті визначається законодавством про працю. Звільнення на підставі пункту 1 частини першої цієї статті допускається лише у разі, якщо державного службовця не може бути переведено на іншу посаду відповідно до його кваліфікації або якщо він відмовляється від такого переведення.

Державний службовець, якого звільнено на підставі пункту 1 частини першої цієї статті, у разі створення в державному органі, з якого його звільнено, нової посади чи появи вакантної посади, що відповідає кваліфікації державного службовця, протягом шести місяців з дня звільнення має право поворотного прийняття на службу за його заявою, якщо він був призначений на посаду в цьому органі за результатами конкурсу.

Пропозиція пройти конкурсний відбір не відповідає вимогам чинного законодавства та може бути застосована з урахуванням переважного права на залишення на роботі, лише у разі звільнення працівника після його відмови від переведення.

Тому задля захисту трудових прав державного службовця доречно подати запит роботодавцю із вимогою надати інформацію про кількість та назви посад відповідно до штатного розпису у Головному управлінні Пенсійного фонду України в ______ області, які відповідають кваліфікації працівника, якого попереджено про наступне вивільнення, та про кількість переведених на ці посади осіб, яким було надано переважне перед правом такого службовця на залишення на роботі, а також причини надання переваги.

Отримана інформація стане першим етапом на захисті порушених прав. У разі наявності правових підстав, суд у майбутньому зможе визнати наказ про звільнення незаконним, скасувати його та поновити службовця на роботі із стягненням середньомісячної заробітної плати за час з моменту звільнення до моменту поновлення на роботі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі