Теми статей
Обрати теми

Виконання обов’язків голови омс: нюанси кадрових питань

Кравченко Тетяна, аналітик ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», адвокат
Чинним законодавством прямо передбачена можливість з метою забезпечення роботи ОМС покладення виконання повноважень голови ОМС на період його відсутності у зв’язку із непрацездатністю на секретаря ОМС із наданням права підпису на документах, які стосуються діяльності відповідної ради. Які у цій процедурі є «підводні камені» та у чому може бути конфлікт інтересів? Чи може заступник голови здійснювати таку ж роботу, але на громадських засадах? (Донецька обл.)

Виконання обов’язків голови ОМС на час хвороби.

Оформлення непрацездатності працівника, пов’язаної із захворюванням, регулює Інструкція про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України від 13.11.2001 р. № 455 (далі — Інструкція № 455).

Так, відповідно до п. 1.1 розділу 1 Інструкції № 455 тимчасова непрацездатність працівників засвідчується листком непрацездатності.

Відповідно до пп. 1.3.2 п. 1.3 розділу 1 Інструкції № 455 листок непрацездатності, зокрема, видається особам, обраним на виборні посади до органів державної влади, місцевого самоврядування та інших органів, у тому числі громадських організацій.

Отже, у разі захворювання голова ОМС має бути тимчасово звільнений від виконання своїх повноважень (виконання роботи) до відновлення працездатності.

Відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону України від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон № 280) у разі звільнення з посади сільського, селищного, міського голови у зв’язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень повноваження сільського, селищного, міського голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної, міської ради, крім випадків дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови відповідно до Закону України «Про військово-цивільні адміністрації» або Закону України «Про правовий режим воєнного стану». Секретар сільської, селищної, міської ради тимчасово здійснює зазначені повноваження з моменту дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови і до моменту початку повноважень сільського, селищного, міського голови, обраного на позачергових виборах відповідно до закону, або до дня відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на чергових місцевих виборах.

Відповідно до ч. 2 ст. 50 Закону № 280 секретар сільської, селищної, міської ради: у випадку, передбаченому ч. 1 ст. 42 цього Закону, здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови; скликає сесії ради у випадках, передбачених ч. 6 ст. 46 цього Закону; веде засідання ради та підписує її рішення у випадках, передбачених ч. 6 ст. 46 цього Закону.

Частина 6 ст. 46 Закону № 280 передбачає, що у разі немотивованої відмови сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті, районної, обласної ради або неможливості його скликати сесію ради сесія скликається: сільської, селищної, міської ради — секретарем сільської, селищної, міської ради; районної у місті, районної, обласної ради — відповідно заступником голови районної у місті, районної ради чи першим заступником, заступником голови обласної ради.

Отже, чинним законодавством прямо передбачена можливість з метою забезпечення роботи ОМС покладення виконання повноважень голови ОМС на період його відсутності у зв’язку із непрацездатністю на секретаря ОМС із наданням права підпису на документах, які стосуються діяльності відповідної ради.

Таким чином, проведення засідання ради та підписання її рішення головою у період звільнення його від роботи на підставі листка непрацездатності є протиправним та може як потягнути негативні наслідки для такої посадової особи, так і вплинути на законність прийнятих радою рішень.

Конфлікт інтересів.

Може трапитись, що секретар, яка повинна буде виконувати повноваження голови відповідної ради на час його відсутності у зв’язку із хворобою, має близьких родичів із числа працівників ОМС (наприклад, родичку, яка обіймає посаду головного бухгалтера ОМС).

Тому вирішувати питання про можливість у такому випадку виконання повноважень голови секретарем необхідно з огляду на вимоги законодавства щодо обмеження спільної роботи близьких осіб та конфлікту інтересів.

Відповідно до абзаців 1 та 2 ч. 1 ст. 27 Закону України від 14.10.2014 р. № 1700-VII «Про запобігання корупції» (далі — Закон № 1700) посадові особи місцевого самоврядування не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.

Посадові особи місцевого самоврядування зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.

Однак у наведеній статті зазначається, що положення абзаців 1, 2 ч. 1 ст. 27 Закону № 1700 не поширюються на:

1) народних засідателів і присяжних

2) близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним із них статусу виборної особи

3) осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах

Крім того, передбачається, що у разі виникнення обставин, що порушують вимоги частини першої вищезазначеної статті відповідні особи, близькі їм особи вживають заходів щодо усунення таких обставин у п’ятнадцятиденний строк.

Якщо в зазначений строк ці обставини добровільно не усунуто, відповідні особи або близькі їм особи в місячний строк з моменту виникнення обставин підлягають переведенню в установленому порядку на іншу посаду, що виключає пряме підпорядкування.

У разі неможливості такого переведення особа, яка перебуває у підпорядкуванні, підлягає звільненню із займаної посади.

У нашому випадку про конфлікт інтересів може йтися тільки у тому разі, якщо секретар при виконанні повноважень голови ОМС буде приймати рішення безпосередньо відносно особи, з якою він пов’язаний родинними відносинами, або стосовно виконання нею своїх посадових обов’язків. Ніякої особистої зацікавленості, яка може вплинути на виконання секретарем повноважень голови ОМС при прийнятті всіх інших рішень з поточної діяльності ОМС та призвести до конфлікту інтересів, не буде.

Виконання обов’язків заступника голови на громадських засадах.

Відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону № 280, ч. 1 ст. 10 Закону України від 07.06.2001 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування» заступник сільського, селищного голови з питань діяльності виконавчих органів ради є посадовою особою місцевого самоврядування, входить до складу виконавчого комітету відповідної ради і працює в ньому на постійній основі.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону № 2493 посадовою особою місцевого самоврядування є особа, яка працює в органах місцевого самоврядування, має відповідні посадові повноваження щодо здійснення організаційно-розпорядчих та консультативно-дорадчих функцій і отримує заробітну плату за рахунок місцевого бюджету.

Це означає, що заступник голови не може здійснювати свою діяльність на громадських засадах та безоплатно виконувати обов’язки, покладені на нього як на посадову особу місцевого самоврядування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі