Теми статей
Обрати теми

«Трудові» штрафи по-новому

Мирний Іван, експерт з питань трудового права
Нарешті дочекалися! Президент підписав Закон України «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України» від 12.12.2019 р. № 378-IX. Цей Закон набрав чинності з 2 лютого 2020 року.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

КЗпП Кодекс законів про працю України.

Нагадаємо вам, що це саме той славнозвісний законопроєкт № 1233, метою якого було зменшення економічно необґрунтованих штрафних санкцій за порушення норм трудового законодавства. Чи дотрималися своєї обіцянки депутати — погляньте в таблицю.

Вид порушення

Розмір штрафу до 02.02.2020 р.

Розмір штрафу з 02.02.2020 р.

Юрособа, ФОП

на загальній системі оподаткування

Платники єдиного податку

груп 1 — 3

Фактичний допуск працівника до роботи без оформлення трудового договору. Оформлення працівника на неповний робочий час у разі фактичного виконання роботи повний робочий час. Виплата зарплати без нарахування та сплати ЄСВ та податків

30 МЗП

за кожного працівника, щодо якого скоєно порушення

10 МЗП

за кожного працівника

Попередження

За повторне протягом двох років порушення — 30 МЗП за кожного працівника

Порушення строків виплати зарплати та «трудових» виплат більш як за 1 місяць, виплата їх не в повному обсязі

3 МЗП

3 МЗП (без змін)

Недотримання мінгарантій в оплаті праці

10 МЗП

за кожного працівника

2 МЗП

за кожного працівника

Недотримання гарантій та пільг «солдатам» підприємства

10 МЗП

за кожного працівника

4 МЗП

за кожного працівника

Попередження

Недопущення /створення перешкод у проведенні перевірки з питань додержання законодавства про працю

3 МЗП

3 МЗП (без змін)

Недопущення/створення перешкод у проведенні перевірки з питань виявлення неоформлених працівників та зарплати в конвертах

100 МЗП

16 МЗП

Порушення інших вимог трудового законодавства

1 МЗП

за всю сукупність порушень

1 МЗП за кожне таке порушення.

За повторне протягом року —

2 МЗП за кожне таке порушення

З одного боку, тішить той факт, що розмір деяких штрафів, які були найбільшими, зменшили. Але насторожує те, що відтепер за «інші» порушення трудового законодавства роботодавцям доведеться платити більше.

Так, на практиці таких дрібних порушень, звісно, можна виявити набагато більше. Наприклад, під час перевірки інспектор праці може виявити, що роботодавець не складав графіка відпусток, не повідомляв працівників за два тижні про початок відпустки, порушував правила ведення трудових книжок.

За всі ці «косяки», які потрапляють до когорти «інших порушень трудового законодавства», роботодавець раніше платив одну «мінімалку», а відтепер йому світить штраф у розмірі 1 МЗП за КОЖНЕ таке порушення. А за повторні порушення — по 2 МЗП за кожне таке порушення.

До речі, це ще не всі новації від законодавця. Як бонус для роботодавця були додані норми про повне і часткове звільнення від відповідальності.

1. Якщо юрособа або ФОП сплатять протягом 10 банківських днів з дня вручення відповідної постанови про накладення штрафу за порушення трудового законодавства 50 % від суми такого штрафу, то вважається, що постанову виконано.

2. Нарешті цей Закон розставив всі крапки над «і» щодо звільнення від відповідальності на законодавчому рівні. Так, відтепер можна спати спокійно: якщо роботодавець виправив порушення у строк, встановлений у приписі, то штрафувати не будуть. Але, як завжди, не обійшлося без «але». Це правило не стосується:

а) допуску до роботи неоформлених працівників, випадків, коли співробітники працюють повний робочий час, усупереч оформленню на неповний робочий час, виплати зарплати (винагороди) в конвертах;

б) недопуску до перевірки і створення перешкод в її проведенні (незалежно від її предмета);

в) повторного здійснення інших порушень трудового законодавства (тобто тих, які прямо не перераховані в ст. 265 КЗпП).

Штрафи за «старі» порушення

На сьогодні найбільш гостро стоїть питання про те, які штрафи (за старим чи новим законодавством) накладатимуть в разі, коли порушення вчинене до 02.02.2020 р., але виявлене вже після цієї дати?

Зауважимо, що Законом № 378 не встановлено окремих «перехідних» норм щодо початку застосування нових видів штрафів.

Тому, виходячи із загальної юридичної практики, на наш погляд, мають застосовуватись такі три правила.

1. За нові та за «старі», але триваючі, порушення мають застосовувати нові штрафи.

2. За «старі» разові порушення мають застосувати нові «пом’якшені» штрафи. Основний аргумент: ст. 58 Конституції України, де вказано, що закон не має зворотної дії в часі, крім випадків, коли він пом’якшує або скасовує відповідальність особи. Принаймні, судова практика знає випадок, коли саме завдяки цій нормі новий порядок Держпраці врятував підприємство від штрафу (постанова П’ятого апеляційного адміністративного суду від 11.12.2019 р. у справі № 420/3783/19).

3. Якщо йти за цією логікою, то за інші порушення трудового законодавства, допущені до 02.02.2020 р., мав би застосовуватись один штраф у розмірі 1 МЗП. Основний аргумент: як видно з таблиці, відповідальність за такі порушення посилилась. Тому знову згадуємо про норму ст. 58 Конституції України, яка вказує на те, що за загальним правилом закони зворотної сили не мають.

Схожу ситуацію колись розглядав Вищий адміністративний суд в інформаційному листі від 24.11.2011 р. № 2198/11/13-11, де вказав на можливість застосування до старих порушень заходів відповідальності лише в тому обсязі, в якому вони не перевищували попередні санкції за ті самі діяння.

Чи діятиме це правило і який шлях обере Держпраці, побачимо на практиці.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі