Теми статей
Обрати теми

Сприйняття завдань і напрямів Стратегії реформування державного управління в Україні

Зелінський Сергій, доктор наук з державного управління, доцент
В умовах сьогодення без підвищення результативності діяльності інститутів державного управління неможливо побудувати сучасну економіку, вийти на новий рівень якості життя населення та досягти зростання авторитету будь-якої країни. Тому реформування системи публічного управління є необхідним і важливим напрямом модернізації управлінської діяльності та розвитку інституційних засад державності.

З 2016 року в Україні розпочалася реформа державного управління, для реалізації якої схвалені «Стратегія реформування державного управління України на 2016-2020 роки» (далі — Стратегія) і відповідний план заходів*. Цією Стратегією охоплено 5 ключових напрямів принципів державного управління.

* Деякі питання реформування державного управління України : розпорядження Кабінету Міністрів України від 24 червня 2016 року № 474-р. URL: http://zakon0.rada.gov.ua/laws/show/474-2016-%D1%80 (дата звернення: 26.12.2019).

Щоб мати розуміння щодо ходу реформи державного управління, необхідно отримувати значення певних оціночних показників і відповідні експертні думки.

Так, у 2018 році було опубліковано звіт про базові вимірювання завдань Стратегії за всіма 5 напрямами. Це оцінювання було проведено міжнародними експертами в рамках програми SIGMA**. Крім того, оцінка політики у сфері реформування державної служби та державного управління була проведена ГО «Лабораторія законодавчих ініціатив» та підготовлено тіньовий звіт «Реформа державної служби та державного управління в Україні в 2017 році»***.

** Baseline Measurement Report: The Principles of Public Administration. URL: http://sigmaweb.org/publications/Baseline-Measurement-Report-2018-Ukraine.pdf (дата звернення: 27.12.2019).

*** Тіньовий звіт «Реформа державної служби та державного управління в Україні в 2017 році». URL: https://parlament.org.ua/wp-content/uploads/2018/05/Shadow_Report_PAR_2017.pdf (дата звернення: 27.12.2019).

У грудні 2019 року автором було проведено онлайнове опитування державних службовців щодо сприйняття ними діючої реформи державного управління. В цьому експрес-опитуванні взяли участь понад 500 респондентів, які представляли: місцеві державні адміністрації — 44 %, ЦОВВ і їх територіальні управління — 32 %, інші — 24 % (0,5 % — категорія А; 49,5 % — Б; 50 % — В). Безумовно, результати цього опитування мають статистичну похибку (на рівні 3 %), і тим не менш, вони демонструють певні тренди, на які потрібно зважати.

Відчуття державних службовців щодо змін у державному управлінні за останні 4 роки (2016-2019) доволі різнопланові. Так, 20 % вважають, що ніяких змін у сфері державного управління взагалі не відбулося; 44 % відчувають позитивні зміни; 36 % — негативні зміни. Тобто менше половини респондентів відчувають позитивні зміни в реформуванні державного управління. При цьому державні службовці оцінюють (оцінка від 0 (дуже низька) до 5 (дуже висока)) ефективність державного управління так: «0» — 11,7 % респондентів; «1» — 11,4 %; «2» — 19,1 %, «3» — 40,5 %; «4» — 14,2 %; «5» — 3,1 %. Сумарно вищі бали («4» і «5») це 17,3 %, середні бали («2» і «3») — 59,6 % і нижчі бали («0» і «1») — 23,1 %.

Кожен п’ятий респондент (22,5 %) взагалі вперше чує про цю Стратегію, а розподіл відповідей на запитання «Який з напрямів Стратегії, на Вашу думку, найбільше реалізовано за 2016-2019 роки?» показав наступне: «надання адміністративних послуг» — 46,5 %, «державна служба і управління людськими ресурсами» — 11,7 % і «стратегічні засади формування державного управління» — 10,5 %.

Водночас на запитання «Який з напрямів, на Вашу думку, є найбільш важливим для ефективності реформування державного управління?» отримано такі відповіді: «державна служба і управління людськими ресурсами» — 49,2 %; «планування і координація політики» — 17,5 %; «надання адміністративних послуг» — 13,8 %; «стратегічні засади формування державного управління» — 14,4 %. Тобто майже половина опитаних вважає, що ефективність реформи державного управління в першу чергу залежить від реформування державної служби і управління людськими ресурсами.

Ставлення до важливості пріоритетів щодо ефективності державного управління для напряму «Державна служба та управління людськими ресурсами» показано на рис. 1, а для напряму «Надання адміністративних послуг» — на рис. 2.

img 1

Рис. 1. Пріоритети щодо ефективності напряму «Державна служба та управління людськими ресурсами»

img 2

Рис. 2. Пріоритети щодо ефективності напряму «Надання адміністративних послуг»

Результати опитування щодо ставлення респондентів до такої новації, як посади фахівців з питань реформ (ФПР) в ЦОВВ, представлені на рис. 3. При цьому 91 % вважають невиправданою суттєву різницю в оплаті праці ФПР і звичайних державних службовців.

img 3

Рис. 3. Чи виправдано введення посад фахівців з питань реформ?

У таблиці нижче наведено оцінки деяких показників (індикаторів) для двох зазначених вище напрямів.

Показник

"0", %

"1", %

"2", %

"3", %

"4", %

"5", %

Орієнтація на заслуги та ефективність відбору державних службовців

15,4

12,6

22,7

30,5

13,5

5,3

Справедливість і конкурентоспроможність системи оплати праці державних службовців

39,5

17,5

17,8

15,7

6,5

3,0

Професійний розвиток і навчання державних службовців

10,5

11,4

16,6

22,7

20,3

18,5

Доброчесність державних службовців

6,2

5,5

8,6

18,0

26,5

35,2

Справедливість та ефективність адміністративних процедур

4,3

4,9

12,6

32,0

31,1

15,1

Ефективність держави в доступності адміністративних послуг

4,6

4,0

14,2

31,1

32,0

14,1

Для оцінки показника «Орієнтація на заслуги та ефективність відбору державних службовців» нижчі бали складають 28 %, середні — 53,2 %, вищі — 18,8 %. Це свідчить про доволі високий рівень оцінки цього показника.

Чого не можна сказати про оцінку показника «Справедливість і конкурентоспроможність системи оплати праці державних службовців», в якій нижчі бали складають майже 57 %, середні — 33 %, а вищі — тільки 10 %. При цьому 87 % респондентів вважає неправильним скасування надбавок для державних службовців.

На рис. 4 показано розподіл варіантів відповідей респондентів на запитання щодо можливої різниці між мінімальним і максимальним посадовим окладом у державній службі.

img 4

Рис. 4. Яка має бути різниця між мінімальним і максимальним посадовим окладом?

В оцінці показника «Професійний розвиток і навчання державних службовців» нижчі бали складають 22 %, середні — 39 %, вищі — 39 %, що є достатньо позитивним фактом у ставленні органів влади до системи навчання та підвищення кваліфікації їх працівників. Відповідні тенденції спостерігаються і для решти оцінок: «Доброчесність державних службовців», «Справедливість та ефективність адміністративних процедур» і «Ефективність держави в доступності адміністративних послуг», де вищі становлять від 46 до 60 %.

Цікавим є тренд щодо відповідей на запитання: «На Вашу думку, наскільки успішною є реформа державної служби в Україні?» (рис. 5).

img 5

Рис. 5. Наскільки є успішною реформа державної служби у сприйнятті державних службовців

Хоча 1,5 роки тому цей розподіл був дещо іншим:

«є успішною» — 35 %;

«не є успішною» — 24,8 %;

«не бачу реформи» — 40,2 %****.

**** Зелінський С. Е. Від відділу кадрів до служби управління персоналом: реальні зміни чи декорація? Держслужбовець. 2018. № 6. С. 24–27.

Тобто майже вдвічі збільшилась кількість тих, хто вважає реформу державної служби неуспішною, що є певним негативним сигналом щодо результативності і ефективності цієї реформи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі