Теми статей
Обрати теми

Правова освіта населення: взаємодія влади і громади

Гапєєв Леонід, юрист
Незважаючи на постійні реформи державних органів та системи законодавства в цілому, нині діє «Національна програма правової освіти населення», затверджена Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992/2001. Саме місцеві державні адміністрації, місцеві ради, об’єднані територіальні громади в межах своїх повноважень під час підготовки проєктів місцевих програм правової освіти населення повинні брати цю Національну програму за основу. Про це та інше докладніше у статті.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Національна програма «Національна програма правової освіти населення», затверджена Указом Президента України від 18 жовтня 2001 року № 992/2001.

Національна стратегія — «Національна Стратегія у сфері прав людини», затверджена Указом Президента України від 25 серпня 2015 року № 501/2015.

Закон про МДА — Закон України «Про місцеві державні адміністрації» (зі змінами) від 9 квітня 1999 року № 586‑XIV.

Перше закономірне запитання. Яким чином та в який спосіб держава має поширювати правову інформацію та формувати необхідні правові знання серед широкого загалу населення?

Одним із способів забезпечення прав і свобод людини є поширення необхідних знань про права. Цю функцію покладено на держслужбовців різного рівня. Наприклад, Міністерство юстиції України є центральним органом державної виконавчої влади, що відповідає за реалізацію загальнодержавної правової політики.

ПРО НАЦІОНАЛЬНУ ПРОГРАМУ ПРАВОВОЇ ОСВІТИ НАСЕЛЕННЯ

Скільки діє у часі «Національна програма правової освіти населення»? Якими є її мета та основні завдання? Як можемо досягти мети Програми?

Нормативно-правовий акт, за загальним правилом, діє до втрати ним чинності, що може наступити внаслідок його скасування, заміни іншим, закінчення терміну його дії або ухвалення рішення Конституційного Суду України про визнання акта (окремих його положень) неконституційними. Указом Президента України № 992 не встановлено строку дії Національної програми правової освіти. Цей нормативний акт не був замінений іншим чи скасований. Таким чином, виходячи зі змісту отриманого автором роз’яснення Міністерства юстиції сьогодні Національна програма є такою, що підлягає виконанню. Адже дія нормативно-правового акта — це обов’язковість його виконання всіма громадянами, посадовими особами, державними органами та іншими суб’єктами права стосовно певної сфери суспільних відносин. Національна програма правової освіти населення передбачає створення необхідних умов для набуття широкими верствами населення правових знань та навичок у їх застосуванні, забезпечення доступу громадян до джерел правової інформації, а також визначає основні напрями правоосвітньої діяльності та першочергові заходи щодо їх реалізації.

Які є основні напрями реалізації Програми? У чому полягає надання правової освіти у загальнодержавному масштабі, як воно має відбуватись?

Відповідно до розділу II Програми «Основні напрями реалізації Програми» правова освіта населення полягає у здійсненні комплексу заходів виховного, навчального та інформаційного характеру, спрямованих на створення належних умов для набуття громадянами обсягу правових знань та навичок у їх застосуванні, необхідних для реалізації громадянами своїх прав і свобод, а також виконання покладених на них обов’язків. Правова освіта є складовою частиною системи освіти і має на меті формування високого рівня правової культури та правосвідомості особи, її ціннісних орієнтирів та активної позиції як члена громадянського суспільства. Надання правової освіти має здійснюватися в усіх дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, вищих навчальних закладах і закладах післядипломної освіти. Правова освіта здійснюється із застосуванням сучасних інформаційних технологій, зокрема елементів дистанційного навчання.

А надання методичної допомоги у проведенні цієї діяльності здійснює Всеукраїнська міжвідомча координаційно-методична рада з правової освіти населення, положення про яку затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Міністерства юстиції України. Також місцеві органи виконавчої влади за поданням відповідних управлінь юстиції утворюють місцеві міжвідомчі координаційно-методичні ради з правової освіти населення, затверджують їх склад та положення, вирішують у межах своєї компетенції питання організаційного і матеріально-технічного забезпечення їх діяльності.

Які передбачено основні заходи із забезпечення виконання Програми на регіональному рівні?

З метою розвитку правової освіти населення місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування в межах своєї компетенції вживають заходів до розширення мережі спеціалізованих навчальних закладів, бібліотек, збільшення кількості друкованих та аудіовізуальних засобів масової інформації правового спрямування (це передбачено здійснювати постійно).

Інший, не менш практично важливий аспект. Сприяти створенню молодіжних правових клубів на місцевому рівні мають місцеві органи виконавчої влади (постійно), тобто залучати до проведення правороз’яснювальної роботи найбільш кваліфікованих учених та фахівців-практиків у галузі права. Розробити систему заохочень активних учасників правоосвітнього процесу. Це мають здійснювати постійно місцеві органи виконавчої влади.

Проводити серед населення олімпіади, конкурси, вікторини та інші змагання на краще володіння правовими знаннями на постійній основі мають Міністерство освіти і науки разом з Міністерством юстиції України, Академії правових та педагогічних наук України. А ще є така цікава ініціатива: щорічно проводити всеукраїнські огляди-конкурси на краще висвітлення правоосвітньої проблематики видавництвами, видавничими організаціями, друкованими засобами масової інформації юридичного спрямування. (Серед виконавців визначено Міністерство юстиції України, Міністерство освіти і науки України, Спілку юристів України (за згодою) тощо (докладніше: п. 5, 13, 15, 19, 21 Програми).

Як «Національна програма правової освіти населення» стосується безпосередньої діяльності місцевих державних адміністрацій, об’єднаних територіальних громад та органів місцевого самоврядування? Як правова освіта населення сьогодні втілюється у життя на рівні окремих місцевих рад?

Саме місцеві державні адміністрації, місцеві ради, об’єднані територіальні громади в межах своїх повноважень під час підготовки проєктів місцевих програм правової освіти населення повинні використовувати затверджену раніше та нині діючу Національну програму за основу. Також, за інформацією Міністерства юстиції, утворено робочу групу, результатом роботи якої має стати розроблення Загальнодержавної програми освіти у сфері прав людини для реалізації завдань, передбачених Планом дій з реалізації Національної стратегії у сфері прав людини на період до 2020 року щодо підвищення рівня обізнаності у сфері прав людини та створення рамкових умов для функціонування ефективної освіти у сфері прав людини в системі загальної середньої та вищої освіти в України, а також зміцнення партнерства та співпраці між неурядовими організаціями та органами влади.

Що являє собою Національна Стратегія у сфері прав людини? Що у Стратегії стосується діяльності органів місцевої влади та місцевого самоврядування?

Указом Президента України від 25 серпня 2015 року № 501/2015 затверджено «Національну Стратегію у сфері прав людини». Цим Указом Кабінету Міністрів України доручено здійснювати такі основні напрямки роботи. Кабміну необхідно забезпечувати щороку підготовку та оприлюднення до 1 листопада звіту про виконання Плану дій за поточний рік. Також передбачено проведення до 10 грудня публічного обговорення звіту про виконання Плану дій за поточний рік за участю представників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інститутів громадянського суспільства, міжнародних організацій та доопрацювання Плану дій з урахуванням результатів такого обговорення. А ще необхідно передбачати під час розроблення проєктів законів про Державний бюджет України на відповідний рік кошти, необхідні для фінансування виконання Плану дій.

Яку місію покладено на юридичні служби місцевих державних адміністрацій в сучасних умовах розвитку держави і суспільства у контексті правової освіти населення? Якими нормативно-правовими актами це передбачено?

Розпорядженням КМУ від 20 грудня 2017 року № 1012-р було затверджено «Стратегію інформування громадян про гарантовані їм Конституцією та законами України права на період до 2019 року». Одним із важливих стратегічних напрямів цієї Стратегії стало удосконалення роботи з дотримання прав громадян органами виконавчої влади. Оскільки основним завданням юридичних служб органів виконавчої влади є організація правової роботи, спрямованої на правильне застосування, неухильне дотримання та запобігання невиконанню вимог законодавства, інших нормативних актів органами виконавчої влади, їх керівниками та працівниками під час виконання покладених на них завдань і функціональних обов’язків, юридичні служби потребують удосконалення у напрямі забезпечення прав і свобод громадян.

СТРАТЕГІЯ ПРАВОВОЇ ОСВІТИ — ВІД ОБЛАСТІ ДО РАЙОНУ

З чого починається запровадження правової освіти населення на регіональному рівні?

Відповідно до ст. 6 Закону про МДА на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та Кабінету Міністрів, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, які відповідно до закону забезпечують нормативно-правове регулювання власних і делегованих повноважень, голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники структурних підрозділів — накази.

Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов’язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами. А на підставі ст. 41 цього ж Закону, за загальним правилом, проєкти нормативно-правових актів місцевих державних адміністрацій виносяться на громадське обговорення шляхом оприлюднення в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації».

Отже, регулювання процесів запровадження правової освіти населення на регіональному рівні починається з розпоряджень голови обласної державної адміністрації та продовжується шляхом затвердження розпорядження голови районної держадміністрації.

У який спосіб доцільно дізнатися та виявити ключові проблеми територіальної громади?

На виконання доручення Міністерства юстиції України щодо дослідження правових проблем об’єднаних територіальної громад протягом серпня 2018-го головним територіальним органом юстиції Черкащини проведено опитування 26 ОТГ Черкаської області шляхом анкетування. На запитання «У яких сферах, на Вашу думку, ключові правові потреби Вашої громади?» найбільший резонанс викликали наступні: земельні відносини (100 %); соціальні виплати і пільги (65 %); медичне обслуговування (54 %); поділ чи оформлення майна, в т. ч. спадщини (38 %); житлово-комунальне господарство (38 %); освіта (31 %); взаємовідносини із органами державної влади та взаємовідносини із сусідами (по 23 %); трудові відносини (19 %) тощо. На запитання «Чи є посада юриста у виконавчому комітеті органу місцевого самоврядування Вашої ОТГ?» маємо такі відповіді респондентів: так — 96 %; ні — 4 %. При цьому заповнена ця посада лише на 65 %, а незаповненими є 35 % вакансій. Інші цікаві отримані дані стосуються зовнішніх юридичних послуг, які замовляв орган місцевого самоврядування ОТГ. Так, за отриманими результатами опитування, органи місцевого самоврядування Черкащини у 77 % випадків не замовляли цих зовнішніх юридичних послуг у сторонніх організацій за межами ОТГ, а у 23 % — замовляли.

На запитання «Яким чином, на Вашу думку, можна вдосконалити систему надання правової допомоги у Вашій ОТГ? Що саме Ви готові для цього зробити?» респонденти відповіли так: створення Центру надання адміністративних послуг, підвищення кваліфікації юрисконсультів, розгалужена мережа бюро правової допомоги. На запитання «Чи зацікавлений орган місцевого самоврядування Вашої ОТГ взяти участь у дослідженні правових потреб громади з метою їх подальшого вирішення?» 96 % опитаних відповіли «так» і 4 % — ні. А на запитання «Чи діє у Вашій ОТГ/районі програма надання безоплатної правової допомоги?» лише 12 % респондентів відповіли «так», а переважна більшість (88 %) відповіла «ні».

Як загальнодержавні норми Національної програми правової освіти населення реалізуються на практиці на регіональному рівні?

Яскравим цьому прикладом є «Програма правової освіти населення у Миколаївській області на 2014 — 2020 роки». Цей документ затверджено відповідним рішенням обласної ради. Програма розроблена з метою визначення комплексу організаційно-методичних та інших заходів, спрямованих на підвищення рівня правової освіти населення Миколаївської області.

Серед важливих практично зорієнтованих заходів можна назвати такі: забезпечення систематичного інформування населення через ЗМІ (у т. ч. шляхом запровадження сторінок, рубрик та інших популярних форм у газетах, на радіо, телебаченні) про правову політику держави, забезпечення прав і свобод людини, зміни у законодавстві з питань праці та соціального захисту населення. Також йдеться про створення навчальних теле-, радіопередач, які надаватимуть населенню області інформацію про права, свободи, обов’язки громадян із роз’ясненням відповідних актів чинного законодавства та практики їх застосування, залучення до участі в цих передачах керівників місцевих органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, заінтересованих організацій, вчених, провідних фахівців-практиків (відповідальними виконавцями є управління інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю облдержадміністрації, департамент соціального захисту населення облдержадміністрації, філія ПАТ НСТУ тощо).

Одним із таких практичних нововведень щодо підвищення кваліфікації юрисконсультів є безкоштовне проведення одноденних стажувань, що відбувалися на базі органу юстиції, із поєднанням теоретичної і практичної частини. Семінари проводилися на базі управління юстиції у режимі відеоконференцзв’язку, а також на базі обласної та районних державних адміністрацій. А ще наради, круглі столи відбувалися як у приміщенні управління юстиції, так і місцевих органів виконавчої влади тощо.

Працівники управління юстиції долучалися у якості спікерів до навчання представників об’єднаних територіальних громад, яке відбувалося на базі Хмельницького центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ, організацій. Практика проведення семінарських занять свідчить про те, що найбільший інтерес з боку слухачів викликають заняття тематичного плану, де поєднується теоретичний аспект (спікери — викладачі Хмельницького університету управління та права) та практика реалізації конкретних правовідносин, у тому числі в судовому порядку (спікери — судді Хмельницького міськрайонного суду, Господарського суду Хмельницької області, Хмельницького апеляційного суду). Крім того, у семінарах взяли участь працівники органу юстиції області, ГУ Держгеокадастру із роз’ясненнями новел законодавства.

Яким чином варто залучати до активної участі пресу і місцеву громаду під час відкритого обговорення актуальних соціально важливих тем у процесі навчання представників юридичних служб місцевих держадміністрацій?

Тут, на прикладі Хмельниччини, є цікавий досвід взаємодії органу юстиції області, юридичних служб місцевих державних адміністрацій та громадян. За інформацією органу юстиції Хмельницької області, про відкриті для громадськості та преси заходи (це ток-шоу, прес-клуби, прес-конференції, громадські обговорення тощо) в процесі навчань представників юридичних служб місцевих органів виконавчої влади завчасно було повідомлено громадян про проведення тематичних одноденних стажувань шляхом розміщення анонсу про заходи на офіційному вебсайті управління юстиції та на публічній сторінці управління в мережі Facebook. З метою підвищення правової обізнаності з питань, що розглядалися, охочі могли долучитися до участі в заходах. До речі, учасниками одного з таких заходів стали юрисконсульти різних підприємств, установ, організацій області, самостійно практикуючі юристи, нотаріуси, адвокати.

Насамкінець можна зробити ось такий практичний висновок.

Як показує практика, нині правова освіта населення, яка реалізується на практиці на підставі діючої Національної програми правової освіти населення та завдяки регіональним і місцевим програмам, за участі місцевих державних адміністрацій, ОМС, ОТГ, відповідних юридичних департаментів і юристів-держслужбовців доводить простий алгоритм дій: правова освіта населення змістовно втілюється у життя на основі постійної взаємодії влади і громади.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі