Теми статей
Обрати теми

Трудовий держконтроль — 2021: зміни та місцева практика діяльності

Гапєєв Леонід, юрист
Нелегкий високосний 2020-й рік вніс свої зміни у практичну роботу інспекторів праці місцевих рад. І це ще не фінал. Бо певні законодавчі зміни ще попереду. Отож, варто розглянути ці питання докладніше.

ДОКУМЕНТИ СТАТТІ

Порядок Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 823 «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю».

ЗМІНИ

Які зміни в роботі інспекторів праці органів місцевого самоврядування відбудуться найближчим часом?

Відповідно до абзацу другого пункту 3 Порядку Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України (Мінекономіки) своїм наказом від 11.11.2020 р. № 2305 затвердило нові форму та опис службового посвідчення інспектора праці.

Цей наказ набув чинності з 15 грудня 2020 року. А раніше діючий наказ Міністерства соцполітики від 24 травня 2017 року № 866 «Про затвердження форми та опису службового посвідчення інспектора праці» втратив чинність. Це пояснюється тенденцією поступового переходу державного регулювання у сфері застосування трудового законодавства від Мінсоцполітики до Мінекономіки. Державній службі України з питань праці доручено забезпечити виготовлення, видачу, зберігання, облік і знищення бланків службових посвідчень інспектора праці в установленому порядку.

Службове посвідчення має вигляд книжки розміром 60 х 90 мм у твердій обкладинці темно-червоного кольору. Ліва та права внутрішні сторінки службового посвідчення виготовлені із захищеного паперу з фоновою сіткою червоного кольору.

Чи доведеться інспекторам праці ОМС оформляти посвідчення нового зразка?

За актуальною інформацією Управління Держпраці у Черкаській області, станом на 18.12.2020 р. в області посвідчення інспекторів праці отримали 20 посадових осіб ОМС. У зв’язку із затвердженням Мінекономіки нової форми та опису посвідчення інспектора праці для подальшого здійснення повноважень інспекторам праці ОМС необхідно отримати посвідчення нового зразка.

Інспекторам праці ОМС доведеться пройти перевірку знань?

Для отримання офіційної інформації з першоджерел та з’ясування певних фактичних даних автор статті письмово звернувся до Держпраці України (центрального апарату) із конкретними запитаннями.

Зокрема, про те, чи діє станом на сьогодні визначений та затверджений Мінекономіки Порядок проходження перевірки знань інспекторами праці виконавчих органів рад, посадовими обов’язками яких передбачено повноваження щодо здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю? За інформацією Держпраці України, станом на 15.12.2020 р. Порядок проходження перевірки знань інспекторами праці виконавчих органів рад Мінекономіки не визначений і не затверджений. Водночас, після набрання чинності постановою КМУ № 617 від 08.07.2020 р. на виконання вимог абзацу першого пункту 3 Порядку контролю Держпраці розроблено проєкт наказу Мінекономіки «Про затвердження Порядку перевірки знань інспекторів праці», який направлено на погодження до Мінекономіки.

Водночас, за даними Держпраці України, відсутній нормативно-правовий акт, яким визначено механізм взаємодії інспекторів праці виконавчих органів міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад із територіальним органом Держпраці. Тобто відсутній нормативно-правовий акт, на підставі якого здійснюється практична взаємодія інспекторів праці місцевої (сільської, селищної, міської) ради із територіальним органом Держпраці, у контексті обміну досвідом проведення інспекційних відвідувань.

ВИЯВЛЕННЯ НЕОФОРМЛЕНИХ ТРУДОВИХ ВІДНОСИН — РОБОТА ІНСПЕКТОРА ПРАЦІ В УСІ ЧАСИ…

Виявлення неоформлених трудових відносин є одним із ключових напрямків у роботі інспекторів праці.

Так було ще з 2017 року, коли запровадили перші правові норми, що врегульовували діяльність інспекторів праці ОМС та той час. Це питання не втратило своєї значимості протягом усього 2020 року, і особливо під час карантину. Цей напрямок роботи, що є одним із вагомих повноважень інспекторів праці, залишатиметься суспільно значимим і в найближчій перспективі.

Сьогодні одним із ключових напрямків у роботі інспекторів праці є виявлення та попередження неоформлених трудових відносин. Отож, цікаво з’ясувати: як виконується робота із детінізації зайнятості населення за участі інспектора праці. Розглянемо практику роботи на прикладі УСЗН Ржищівської міськради на Київщині. На яких підставах відбувається взаємодія профільних держорганів у сфері детінізації трудових відносин?

На виконання доручення Прем’єр-міністра України від 22.01.2020 р. № 2313/0/1-20 про вжиття заходів щодо детінізації зайнятості у сфері торгівлі товарами і послугами та доручення від 17.02.2020 р. № 6698/0/1-20 стосовно здійснення контролю за додержанням законодавства про працю і зайнятість населення, у межах делегованих повноважень головним спеціалістом-інспектором праці УСЗН Ржищівської міськради в період з 11 по 21 лютого 2020 року проведено два інспекційні відвідування суб’єктів господарювання, відповідно з переданим Пенсійним фондом України переліком СГД, які мали невідповідність орієнтованої чисельності працівників даним Реєстру застрахованих осіб. За результатами контрольних заходів складено акти. Фактів наявності незадекларованої праці у цих суб’єктів господарювання на момент проведення інспекційного відвідування не встановлено. Тому приписи і попередження про відповідальність за порушення законодавства про працю роботодавцям не видавалися.

Яка проводилася інформаційно-роз’яснювальна робота у м. Ржищеві щодо недопущення нелегальної праці?

Протягом січня — березня 2020 року інспектором праці Ржищівської міськради проводилася інформаційно-роз’яснювальна робота серед суб’єктів господарювання, які здійснюють діяльність у м. Ржищеві, щодо неприпустимості використання незадекларованої праці. Усього шляхом безпосередніх візитів охоплено 91 СГД. Також на сайті ОМС розміщено 5 статей щодо легалізації зайнятості населення.

Чи вплинули карантинні обмеження на проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед суб’єктів господарювання, зокрема йдеться про здійснення контролю за дотриманням законодавства про працю?

Через запровадження протиепідемічних заходів інформаційно-роз’яснювальна робота серед суб’єктів господарювання у м. Ржищеві з квітня по грудень 2020-го не проводилася. Водночас робота, спрямована на забезпечення контролю за дотриманням норм законодавства про працю в частині мінімальної заробітної плати, її легалізації та своєчасної виплати, здійснюється у рамках діяльності міської тимчасової комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат та міської робочої групи з питань легалізації виплати заробітної плати та зайнятості населення. Протягом року проведено 10 засідань тимчасової комісії та 10 засідань робочої групи.

Як представники ОМС оцінюють практичну взаємодію інспекторів праці міськради Ржищева із територіальним органом Держпраці протягом 2020 року у контексті обміну досвідом проведення інспекційних відвідувань? Наскільки ефективно територіальним органом Держпраці протягом 2020 року надавалася методична допомога інспекторам праці місцевої ради у контексті проведення інспекційних відвідувань?

За інформацією виконкому Ржищівської міськради, ГУ Держпраці у Київській області систематично проводило наради з інспекторами праці ОМС з питань надання методичних рекомендацій та обміну досвідом проведення інспекційних відвідувань. Через введення карантинних обмежень з 11 березня 2020 року Держпраці запроваджено режим обмеженого доступу до адмінбудівлі і проведення нарад тимчасово припинено. Протягом 2020 року перевірки з боку ГУ Держпраці у Київській області не здійснювалися. Однак до територіального органу Держпраці щомісячно надається інформація про заходи контролю за додержанням законодавства про працю, які здійснені інспекторами праці ОМС.

ПОРУШЕННЯ ТРУДОВОГО ЗАКОНОДАВСТВА ТА РОБОТА ІНСПЕКТОРІВ ПРАЦІ ОМС ПІД ЧАС КАРАНТИНУ

Які випадки порушення законодавства були виявлені інспекторами праці? З якими проблемами зверталися заявники зі скаргами на роботодавців, яких було вжито заходів?

Станом на грудень 2020 року загальна кількість інспекторів праці, наприклад, Управління праці та соціального захисту населення Хмельницької міськради складає 9 осіб. За результатами інспекційних відвідувань, проведених на підставі звернень громадян, стосовно порушень строків виплати заробітної плати (в 1 юридичної особи та 2 фізичних осіб — підприємців) видано приписи, штрафні санкції не застосовувалися.

Які існують найбільш актуальні проблеми із дотриманням роботодавцями законодавства про працю? Як відбувається практична взаємодія інспекторів праці Хмельницької міськради із територіальним органом Держпраці протягом 2020 року у контексті обміну досвідом проведення інспекційних відвідувань?

На території м. Хмельницького з 23.07.2020 р. по теперішній час проведено інформаційно-роз’яснювальну роботу за участі інспекторів праці міськради з метою інформування роботодавців та працівників про основні норми дотримання трудового законодавства, це дорівнює 260 відвідуванням. Актуальною проблемою є оформлення належним чином трудових відносин. У контексті практичної взаємодії, обміну досвідом інспекторів праці міськради із територіальним органом Держпраці протягом 2020 року проведено 2 спільних інспекційних відвідування.

Які є особливості практичної роботи інспекторів праці ОМС під час дії загальноукраїнського карантину?

За даними виконкому Ужгородської міськради від 15.12.2020 р., з початку 2020 року з метою перевірки додержання законодавства про працю інспекторами праці міськради проведено 12 інспекційних відвідувань СГД. В одному з товариств на території міста Ужгород інспекторами праці було виявлено порушення порядку виплати заробітної плати працівникам (ст. 115 КЗпП України).

За результатами проведених інспекційних відвідувань складено акт, винесено припис та протокол про адміністративне правопорушення, які направлено до суду. Припис було виконано у вказаний термін та підтверджуючі документи надано вчасно. Також 4 інспекційні відвідування проведено на виконання окремого доручення Голови Держпраці України від 25.05.2020 р. Інспекторами праці міськради здійснено позапланові заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю в медичних закладах міста Ужгород при нарахуванні та виплаті заробітної плати медичним та іншим працівникам, які безпосередньо задіяні на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом. За результатами проведених заходів складено акти інспекційних відвідувань. На офіційному сайті міськради, на сторінках у соцмережах постійно висвітлюється проведена інформаційно-роз’яснювальна робота про переваги легальної праці.

Про грамотну й ефективну роботу інспекторів праці виконкому Ужгородської міськради (серед іншого) свідчить і факт проведення ГУ Держпраці у Закарпатській області виїзної перевірки в порядку державного нагляду в період з 05.10.2020 р. по 10.10.2020 р. В результаті проведеного заходу було складено висновок від 09.10.2020 р. про стан дотримання об’єктом нагляду законодавства про працю під час здійснення контрольних повноважень.

За інформацією Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Рівненської міської ради, станом на 16.12.2020 р. посвідчення інспекторів праці отримали 5 посадових осіб. Заходи контролю за додержанням законодавства про працю у формі інспекційних відвідувань на території м. Рівне з 23.07.2020 р. по грудень 2020-го не проводилися у зв’язку із запровадженням карантинних заходів. У жовтні 2020 року інспекторами праці виконкому Рівненської міськради за участю Управління Держпраці у Рівненській області проведено інформаційно-роз’яснювальну роботу із роботодавцями та найманими працівниками, які здійснюють пасажирські перевезення з автостанцій м. Рівного. Роз’яснення щодо дотримання вимог трудового законодавства, особливостей роботи в період карантину, про неприпустимість допуску до роботи працівників без оформлення трудових відносин, необхідність забезпечення водіїв засобами індивідуального захисту отримали 33 суб’єкти господарювання та 62 наймані працівники. Їм усім вручено «Пам’ятки про переваги легального працевлаштування».

Інший, не менш цікавий та вражаючий приклад стосується роботи інспекторів праці виконкому Кам’янець-Подільської міської ради Хмельницької області. Під час дії карантину з березня 2020-го вони виявили у 2 суб’єктів господарювання 5 працівників без офіційного працевлаштування. Відповідно до п. 28 Порядку № 823 інспектори праці міськради провели з 23.07.2020 р. по грудень 2020-го доволі вражаючу кількість — 195 заходів з питань моніторингу та інформування щодо суб’єктів господарювання міста. Наприклад, після відвідування інспекторами праці ФОП «Г.» та проведеної роз’яснювальної роботи було офіційно працевлаштовано 3 працівників. А ще в результаті проведення роз’яснювальної роботи в ПП «Л» директор підприємства перестала себе «обділяти» і почала нараховувати собі повну ставку заробітної плати, додатково працевлаштувала 1 особу. Втім, за коментарями фахівців виконкому Кам’янець-Подільської міськради, найбільш актуальними проблемами із дотриманням роботодавцями законодавства про працю є введення попередження та зменшення штрафних санкцій за неоформленого працівника, а також відсутність інформаційних баз щодо реєстрації найманої праці, заробітної плати, кількості найманої праці в розрізі суб’єктів господарювання, переліку платників, які знаходяться та здійснюють свою діяльність на території міста. Хоча, з іншого погляду, тут максимально практично зменшені бюрократичні перепони, щоби спростити роботу інспекторів праці, яких налічується 5 осіб у міськраді. Процедура погодження з 23.07.2020 р. по 11.12.2020 р. у ГУ Держпраці Хмельницької області для проведення інспекційного відвідування роботодавців та рішень інспектора праці про відвідування роботодавця складає від 1 до 3 днів після направлення матеріалів інспекторами праці міськради до ГУ Держпраці області. За необхідності у телефонному режимі представниками Держпраці пришвидшується реєстрація.

ПРО СТАН ВИКОНАННЯ ПРИПИСУ ІНСПЕКТОРА ПРАЦІ

У практичній роботі інспекторів праці ОМС має значення так званий зворотний зв’язок для перевірки дотримання законодавства роботодавцями. У розділі «Складення акта інспекційного відвідування, припису та прийняття рішень за результатами інспекційного відвідування» п. 22 Порядку визначено, що стан виконання припису перевіряється після закінчення зазначеного в ньому строку виконання. Якщо об’єкт відвідування не надав відповіді або надав її в обсязі, недостатньому для підтвердження факту виконання припису, проводиться інспекційне відвідування з підстави, наведеної у підпункті 11 пункту 5 цього Порядку.

Отож, дізнаємося, скільки з 23.07.2020 р. по грудень 2020 року здійснено перевірок стану виконання роботодавцями припису інспектора праці місцевої ради у Запоріжжі? Які найбільш поширені випадки порушення законодавства, виявлені інспекторами праці місцевої ради під час дії карантину з березня 2020 року по теперішній час?

Інспектором праці Запорізької міськради проведено інформаційно-роз’яснювальну роботу з метою інформування роботодавців та працівників про основні норми дотримання законодавства з питань належного оформлення трудових відносин, це 69 відвідувань.

За інформацією Управління з питань праці Запорізької міськради від 22.12.2020 р., стосовно інспекційних відвідувань з питання перевірки суб’єктами господарювання припису інспектора праці з 23 липня по грудень 2020 року інспекторами праці Управління Запорізької міськради проведено 6 контрольних заходів. Найпоширенішими випадками порушень роботодавцями законодавства є невчасна виплата заробітної плати та неналежне оформлення трудових відносин. Управлінням протягом 2020 року виявлено 4 випадки порушення ст. 33 Закону «Про оплату праці», йдеться про необхідність проведення нарахування та виплату індексації заробітної плати. За результатами проведених Управлінням контрольних заходів працівникам об’єктів відвідування донараховано 1,6 тис. грн.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі