Теми статей
Обрати теми

ТЦК та СП: межі повноважень

Стаття 19 Конституції України визначає, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. З урахуванням цього органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У цій статті розберемо повноваження територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, працівники яких останнім часом стали популярними, але негативними героями відео у соціальних мережах.

Підстава

Часто-густо у відео, які викладають громадяни, що спілкуються з працівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі — ТЦК та СП), наголошують не нелегітимності таких Центрів. Давайте з’ясуємо, чи так це.

Верховна Рада України у своїх листах, що були розміщені на сайті «Доступ до правди» № 09/13-2023/4686 від 09.01.2023 та № 09/13-2023/91588 від 01.05.2023 поінформувала, що

«територіальні центри комплектування та соціальної підтримки було утворено на базі діючих на той час військових комісаріатів шляхом їх перетворення відповідно до Закону України від 30.03.2021 року № 1357-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку». Окремого Закону, згідно з яким утворили територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, немає. Відповідно до частини восьмої статті 1 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки затверджується Кабінетом Міністрів України (Постанова Уряду від 23.02.2022 року № 154).»

Нормами Закону України «Про оборону України» від 06.12.91 № 1932-XII ТЦК та СП віднесені до органів військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов’язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

Норми Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» від 25.03.92 № 2232-XII, у ч. 7 ст. 1 визначають, що виконання військового обов’язку громадянами України забезпечують:

— державні органи,

— органи місцевого самоврядування,

— утворені відповідно до законів України військові формування,

— підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та

районні (об’єднані районні), міські (районні у містах, об’єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки,

територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі — територіальні центри, ТЦК та СП).

Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154 (даліПоложення № 154). Відповідно до Положення територіальні центри є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обов’язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації. Територіальні центри утворюються, ліквідуються, реорганізовуються Міноборони. Тож, як бачимо, нормативна база, на підставі якої працюють ТЦК та СП, існує і передбачає певні норми їх діяльності, як складової мобілізаційної системи.

ТЦК та СП у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, актами Президента України, постановами Верховної Ради України, актами Кабінету Міністрів України, наказами та директивами Верховного Головнокомандувача Збройних Сил, Міноборони, Міністра оборони, Головнокомандувача Збройних Сил, Генерального штабу Збройних Сил, іншими нормативно-правовими актами, Положенням № 154.

Покладення на територіальні центри комплектування та соціальної підтримки завдань, не передбачених законодавством, не допускається

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки очолюють керівники, які організовують діяльність територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Межі

Завданнями територіальних центрів відповідно до покладених Положенням № 154 обов’язків є:

виконання законодавства з питань військового обов’язку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації;

керівництво військовим обліком призовників, військовозобов’язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, контроль за його станом, зокрема в місцевих органах виконавчої влади, органах місцевого самоврядування та в органах, що забезпечують функціонування системи військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці (крім СБУ та Служби зовнішньої розвідки);

— забезпечення в межах своїх повноважень та ведення Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (далі — Реєстр);

— проведення заходів приписки громадян до призовних дільниць, призову громадян на військову службу;

— проведення відбору кандидатів для прийняття на військову службу за контрактом;

— участь у відборі громадян для проходження служби у військовому резерві Збройних Сил;

підготовка та проведення в особливий період мобілізації людських і транспортних ресурсів;

— забезпечення організації соціального і правового захисту військовослужбовців, військовозобов’язаних і резервістів, призваних на навчальні (або перевірочні) та спеціальні збори до Збройних Сил (далі — збори), ветеранів війни та військової служби, пенсіонерів з числа військовослужбовців Збройних Сил (далі — пенсіонери) та членів їх сімей, участь у військово-патріотичному вихованні громадян;

— здійснення інших заходів з питань оборони відповідно до законодавства.

Спосіб

ТЦК та СП відповідно до покладених на них завдань, зокрема:

ведуть військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а також облік громадян України, які уклали контракт добровольця територіальної оборони, ветеранів війни та військової служби, та інших осіб;

оформлюють та видають військово-облікові документи призовникам, військовозобов’язаним та резервістам

взаємодіють з місцевими держадміністраціями, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування з питань військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час

здійснюють заходи оповіщення та призову громадян (крім військовозобов’язаних та резервістів СБУ та Служби зовнішньої розвідки):

на військову службу за призовом осіб офіцерського складу; на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (зарахованих до військового оперативного резерву);

(!) на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (незалежно від місця їх перебування на військовому обліку)

розробляють плани проведення мобілізації людських і транспортних ресурсів, удосконалення системи оповіщення, збору та поставки зазначених мобілізаційних ресурсів на відповідній території

ведуть на відповідній території облік підприємств, які залучаються до виконання мобілізаційних завдань, а також облік людських і транспортних ресурсів, призначених для задоволення потреб оборони держави

здійснюють контроль за проведенням на підприємствах, у закладах освіти роботи з ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації та на воєнний час

— взаємодіють з місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування та беруть участь у здійсненні контролю за підготовкою підприємств до виконання мобілізаційних завдань (замовлень)… зокрема з питань оповіщення та збору військовозобов’язаних та резервістів… під час мобілізації, виконання інших завдань згідно з мобілізаційними планами

— беруть у межах своїх повноважень участь у здійсненні контролю за виконанням мобілізаційних заходів у місцевих держадміністраціях, інших державних органах, органах місцевого самоврядування, а також на підприємствах, здійснюють заходи, спрямовані на задоволення потреб Збройних Сил, інших військових формувань, правоохоронних органів спеціального призначення, Держспецзв’язку у людських і транспортних ресурсах

інформують місцеві держадміністрації, органи місцевого самоврядування про стан призовної роботи та мобілізаційної підготовки, з питань залучення громадян на військову службу за контрактом, з інших питань, що належать до їх компетенції, і подають пропозиції щодо поліпшення такої роботи

(!) — звертаються до Національної поліції або її територіальних підрозділів щодо надання відомостей стосовно призовників про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості

(!) — звертаються в установленому законом порядку до органів Національної поліції щодо доставлення до ТЦК та СП осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення

(!) — розглядають справи про адміністративні правопорушення та накладають адміністративні стягнення відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення

Хто ж саме від ТЦК та СП взаємодіє з Національною поліцією та розглядає справи про адміністративні правопорушення відповідно до КУпАП?

Відповідь знаходимо у тому ж Положенні № 154.

Керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки представляє інтереси Збройних Сил у відносинах з місцевими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, іншими державними органами, підприємствами та громадянами на відповідній території.

Окрім цього, керівник територіального центру має право розглядати справи про адміністративні правопорушення, визначені статтею 235 КУпАП, і накладати адміністративні стягнення.

Норми статті 235 визначають, що:

Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).

Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

Висновки

  • ТЦК та СП було утворено відповідно до Закону України від 30.03.2021 № 1357-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов’язку та ведення військового обліку».
  • ТЦК та СП є юридичними особами публічного права та одними з органів військового управління і твердження деяких осіб про те, що центри є приватними конторами або їх взагалі не існує, є хибним.
  • Водночас завдання і повноваження ТЦК та СП визначені Положенням № 154, нормами якого передбачені певні межі, в рамках яких мають здійснювати свою діяльність працівники таких центрів. Зокрема, щодо затримання окремих громадян і доставлення їх у адміністративні будівлі ТЦК та СП у зазначених нормах не йдеться! Тож такі дії можуть бути оскаржені у визначений законодавством спосіб. У межах повноважень ТЦК та СП — звернутися в установленому законом порядку до органів Національної поліції щодо доставлення до ТЦК та СП осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП.
  • Але, зверніть увагу, що до повноважень ТЦК та СП віднесено розгляд справ про адміністративні правопорушення (статті 210, 210-1, 211 КУпАП) та накладення адміністративних стягнень відповідно до цього Кодексу. Водночас складання відповідних адміністративних протоколів і накладання стягнень уповноважені здійснювати не всі працівники ТЦК та СП. Від імені територіальних центрів розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники ТЦК та СП.
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі