Теми статей
Обрати теми

KPI для бухгалтерської служби: місія здійсненна

KPI (Key Perfomance Indicator) — це показник виконання поставленої мети.
Мета — це результат, який ми хочемо отримати, поліпшивши якийсь із процесів. У цій статті поговоримо про визначення KPI для бухгалтерської служби.

KPI дозволяють виробляти контроль ділової активності співробітників, підрозділів і установи в цілому. Цілі процесів, у свою чергу, визначаються за критеріями оцінки самого процесу. Це, як правило, якість, час, вартість, продуктивність і ефективність.

Ключові показники ефективності за загальним правилом є частиною системи збалансованих показників (Balanced Scorecard), в якій установлюються причинно-наслідкові зв’язки між цілями і показниками для того, щоб бачити закономірності та взаємні фактори впливу одних показників (результатів діяльності) від інших.

Вимоги до системи

Кожен показник повинен бути чітко визначений;

показники і нормативи повинні бути досяжні: мета повинна бути реальною, але водночас бути стимулом;

показник повинен бути вимірюваним (од., грн, шт. тощо);

показник повинен бути в сфері відповідальності тих людей, які оцінюються;

показник повинен мати сенс;

показники можуть бути загальними для всієї установи, тобто бути «прив’язаними» до стратегічної мети, і конкретними для кожного підрозділу, тобто бути «прив’язаними» до цілей підрозділу.

Основний критерій правильного встановлення ключових показників — відповідність повноважень співробітника його відповідальності.

Види основних коефіцієнтів ефективності:

· KPI підсумків — показує обсяг отриманих результатів;

· KPI витрат — відображає витрати необхідних ресурсів;

· KPI процесингу — виконання поставлених завдань без збоїв;

· KPI часу — тимчасові витрати на виконання процесів;

· KPI віддачі — співвідношення отриманих витрат до запланованих витрат.

Нюанси роботи фінслужби

Керівник. Під керівництвом начальника фінансової служби, як правило, знаходяться декілька основних напрямків діяльності:

фінансовий менеджмент, тобто управління грошовими коштами;

бюджетування і контролінг;

бухгалтерський облік і звітність.

Тому керівник цього підрозділу відповідає за результат економічної діяльності установи в цілому.

Але ключові показники ефективності зручніше розподіляти окремо за кожним напрямком, який закріплений за конкретним підрозділом. Перед кожним співробітником ставляться персональні завдання і визначається термін їх виконання.

Відділ планування. Показники відділу планування оцінюють, як правило, так:

своєчасність і якість генерації загальної (нефінансової) управлінської звітності;

своєчасність і якість проведення фінансового планування і аналізу; своєчасність і якість проведення аналізу розбіжностей з бюджетом (план/факт); своєчасність підготовки річного бюджету (відхилення від графіка).

Відділ бухгалтерського обліку та звітності. Ключовими показниками для підрозділу бухгалтерського обліку та звітності є:

своєчасність і якість генерації консолідованої звітності;

кількість і суть зауважень до якості фінансової звітності, висловлених аудиторами і аналітиками;

терміни підготовки фінансової звітності;

розмір фінансових втрат з урахуванням штрафів і пені, що накладаються контролюючими органами.

Завідувач, наприклад, відділу/сектору бухобліку — головний бухгалтер забезпечує збалансованість показників бухобліку на етапі планування і контролю діяльності. Проте його вплив обмежений. Що він може зробити, щоб реально вплинути на результати?

Щоб визначити KPI для бухгалтера, всі його «операції» розбивають, наприклад, на такі блоки:

«взаємодія бухгалтерів з контролюючими органами під час перевірок» — цей блок може включати такі показники: кількість і сума штрафів за порушення, величина переплачених податків, число претензій і зауважень з боку перевіряючих тощо

«внутрішній облік» може складатися з числа помилок у бухгалтерському та податковому обліку і звітності, розмірів простроченої кредиторської заборгованості, штрафів за нею. Також сюди можна включити суму збитків через наявність касових розривів і несвоєчасність розрахунків з контрагентами, число помилок у платіжних документах тощо

«індивідуальні показники» мають на увазі бездоганну дисципліну, пропозиції щодо вдосконалення роботи, скорочення витрат, виконання індивідуальних оперативних завдань

Безумовно, система KPI залежить від специфіки підприємства і від завдань структурного підрозділу. До того ж не варто забувати, що в різних організаціях підрозділи з одним найменуванням можуть мати різний функціонал!

KPI головного бухгалтера — що сюди входить?

Бухгалтерія є одним з найважливіших підрозділів у системі функціонування установи. Від успішної роботи цього відділу і своєчасного ознайомлення співробітників з нововведеннями законодавства багато в чому залежить безперервність і продуктивність діяльності інших підрозділів організації.

До основних процесів діяльності бухгалтера можна віднести:

· ведення бухгалтерської звітності за допомогою сучасних програмних продуктів;

· своєчасну реєстрацію грошових коштів та інших цінностей, отриманих підприємством, облік обороту грошових коштів;

· фіксування витрат, надходжень від продажів, господарських і фінансових операцій організації;

· розрахунок податкових виплат, своєчасну оплату нарахованих сум, погашення банківських заборгованостей;

· розрахунки з постачальниками та замовниками;

· своєчасне складання проміжної звітності, грамотне заповнення документів обліку, бухгалтерської книги;

· контроль обороту грошових ресурсів усередині каси і на розрахункових рахунках організації;

· обчислення заробітної плати працівників і подальшу її виплату;

· розрахунок і нарахування виплат за листками непрацездатності, відрядження, відпускних та інших соціальних виплат;

· розрахунок собівартості кінцевого продукту, виходячи з витрат на виробництво;

· підготовку і подання в термін необхідної звітності.

Цей список залежить від специфіки діяльності організації.

Кожна установа має свій регламент, а кожен окремо взятий підрозділ бухгалтерії має свої особливості роботи відповідно до діяльності організації. Тому і посадові обов’язки бухгалтера можуть бути значно ширше, виходячи з управлінських потреб.

До показників, що визначають результативність роботи бухгалтерії, можна віднести:

· своєчасність подання звітних документів до контролюючих органів та грамотне їх заповнення;

· відсутність прострочених платежів у клієнтів;

· відсутність помилок у веденні обліку;

· підсумкову економію при роботі з постачальниками;

· штрафи і пеню з боку контролюючих органів через помилки бухгалтерії;

· витрати на оплату праці співробітників відділу;

· скарги на роботу бухгалтерів з боку контрагентів, працівників і клієнтів.

Приклад завдань та ключових показників

Номер завдання

Завдання (визначається безпосереднім керівником разом з державним службовцем)

Ключові показники результативності, ефективності та якості*

Строк виконання

Завдання

змінено

(так/ні)

1

Здійснення заходів щодо дотримання та підвищення рівня фінансово-бюджетної дисципліни

Здійснено планування

господарсько-фінансової діяльності Держекоінспекції

Проведено аналіз господарсько-фінансової діяльності за даними бухгалтерського обліку і звітності

Визначено кількість претензій за несвоєчасну чи недостовірну подачу інформації та звітів, що входять до компетенції завідувача сектору — головного бухгалтера

Здійснено аналіз наявності/відсутності претензій фіскальної служби і Держказначейства

Кількість прийнятих рішень, що не відповідають вимогам чинного законодавства

2

Створення умов для належного збереження майна, цільового та ефективного використання фінансових, матеріальних (нематеріальних), інформаційних ресурсів

Проведено інструктаж матеріально відповідальних осіб з питань обліку та зберігання цінностей, що знаходяться на їх відповідальному зберіганні

Здійснено вивчення стану дотримання порядку проведення розрахунків за товари, роботи та послуги, достовірності та правильності оформлення інформації, включеної до реєстрів бюджетних зобов’язань та бюджетних фінансових зобов’язань

Організовано проведення заходів щодо запобігання нестач, незаконного витрачання коштів і товарно-матеріальних цінностей, порушень фінансового та господарського законодавства

Здійснено контроль інвентаризаційних різниць, втрат та псування цінностей з обчисленням розміру збитків

3

Забезпечення додержання фінансової і касової дисципліни, кошторисів адміністративно-господарських та інших витрат

Проведено аналіз додержання фінансової і касової дисципліни, кошторисів адміністративно-господарських витрат

Проведено аналіз наявності та причин дебіторської та кредиторської заборгованості

Розроблено заходи щодо стягнення дебіторської та погашення кредиторської заборгованості

Здійснено заходи щодо відшкодування винними особами збитків від нестач, розтрат, крадіжок

4

Здійснення управління діяльністю персоналу бухгалтерської служби

Проведено аналіз додержання співробітниками відділу правил внутрішнього службового розпорядку

Здійснено перегляд функціонального навантаження працівників сектору, яким надається право складати та підписувати первинні документи щодо проведення господарських операцій, пов’язаних з відпуском (витрачанням) грошових коштів, документів, товарно-матеріальних цінностей, нематеріальних активів та іншого майна Держекоінспекції

Організовано навчання працівників сектору бухгалтерського обліку та фінансів з метою підвищення їх професійно-кваліфікаційного рівня

Забезпечення сектору бухгалтерського обліку та фінансів нормативно-правовими актами, довідковими та інформаційними матеріалами щодо ведення бухгалтерського обліку та складення звітності

* Зазначаються кількісні та/або якісні показники, яким повинен відповідати результат виконання завдання, визначені з урахуванням посадових обов’язків, та за якими оцінюватимуться результати діяльності (строк, кількість, відсоток, кількість допустимих відхилень, умови, що свідчать про якість, тощо).

Помилки у визначенні КPI

1. Головна помилка — невміння ставити грамотно цілі.

2. Показники розробляються заради самого процесу розробки, а не для управління установою.

3. Показники начебто є, але незрозуміло, хто і як за них відповідає.

4. Зосередженість тільки на фінансових KPI.

5. KPI розроблені, але не інтегровані в загальну систему обліку та планування.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі