1 Далі за текстом — БК.
2 З дня, наступного за днем опублікування («Голос України»,12.03.15 р., № 44), далі за текстом — Закон № 212.
Про граничні обсяги місцевого боргу
Такі обсяги чітко прописані у ч. 3 ст. 18 БК.
Як пам’ятаємо, загальний обсяг місцевого боргу та гарантованого територіальною громадою міста боргу3станом на кінець бюджетного періоду не може перевищувати 200 % (для міста Києва — 400 %) середньорічного індикативного прогнозного обсягу надходжень бюджету розвитку. Такий обсяг не включає обсяг місцевих запозичень та капітальних трансфертів (субвенцій) з інших бюджетів. Його визначають прогнозом відповідного місцевого бюджету на наступні за плановим два бюджетні періоди відповідно до вимог ч. 4 ст. 21 БК.
3 Без урахування гарантійних зобов’язань, що виникають за кредитами (позиками) від міжнародних фінансових організацій.
Раніше у разі перевищення цієї граничної величини відповідна міська рада зобов’язувалась вжити заходів для приведення такого загального обсягу боргу у відповідність із положеннями БК. Із приходом змін ситуація дещо змінилась. Тепер у разі очікуваного перевищення цієї граничної величини міська рада надає місцевому фінансовому органу дозвіл на тимчасове перевищення такої граничної величини.
У свою чергу, місцевий фінансовий орган зобов’язується подати міській раді для схвалення план заходів з приведення такого загального обсягу боргу у відповідність із положеннями БК. Попередньо такий план заходів місцевий фінансовий орган повинен узгодити із Міністерством фінансів України.
Про розмежування деяких видатків між бюджетами
З огляду на зміни, що відбулись у ст. 87 БК, процес децентралізації набирає обертів. Відтепер з державного бюджету не будуть здійснюватись видатки на утримання шкіл мистецтв (художніх, музичних, хореографічних), які є загальноосвітніми навчальними закладами (школами-інтернатами) державної власності та ліцеїв (гімназій)-інтернатів з посиленою військово-фізичною підготовкою державної власності.
Але на цьому не зупинились. Фінансування з державного бюджету отримають загальноосвітні спеціалізовані школи (школи-інтернати), ліцеї (гімназії)-інтернати) державної власності за переліком, який визначить КМУ. На момент написання статті такого переліку ще немає.
Про «медичні» видатки
«Медичних» змін торкнулась ст. 89 БК. Відтепер з бюджетів міст республіканського АР Крим та обласного значення, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом і перспективним планом формування територій громад, тепер будуть фінансуватись спеціалізовані медико-санітарні частини.
З цих же бюджетів передбачено й здійснення видатків на інші державні програми медичної та санітарної допомоги.
Одразу ж розшифровано, куди саме будуть спрямовуватись такі видатки у цих програмах: на територіальні медичні об’єднання, центри медичної статистики, автопідприємства санітарного транспорту та на інші програми і заходи.
Про освітню субвенцію
Детально про освітню субвенцію ми писали у березневому номері газеті на с. 26. У зв’язку із змінами до ст. 1032 БК доведеться доповнити надану інформацію. Адже Законом № 212 розширені повноваження з її використання.
Нагадаємо: освітня субвенція спрямовується на оплату поточних видатків визначених у ч. 1 ст. 1032БК типів навчальних закладів. Окрім цього вона може спрямовуватись й на реалізацію заходів з оптимізації мережі зазначених навчальних закладів.
Але на цьому не все. Відтепер така субвенція може спрямовуватись й на капітальні видатки таких закладів. Та не все просто. Це можливо лише при одночасному виконанні наступних умов:
1 | у разі забезпечення у повному обсязі потреби у поточних витратах на бюджетний період за рахунок зазначеної субвенції |
2 | за умови відсутності простроченої бюджетної заборгованості за захищеними видатками навчальних закладів |
Обсяги та розподілення такої субвенції між відповідними бюджетами не змінились. Докладно про це ви можете дізнатись, зазирнувши до попереднього номера. А от порядок її перерахування — змінено, про що дізнаєтесь далі.
Про субвенцію на підготовку робітничих кадрів
Не оминули новації й субвенцію на підготовку робітничих кадрів, яка визначена ст. 1033БК. Відтепер її спрямовують не тільки на оплату поточних видатків професійно-технічних закладів, але й на інші навчальні заклади державної і комунальної власності, які надають послуги з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення.
Такі навчальні заклади можуть направляти таку субвенцію й на капітальні видатки по аналогії із вимогами освітньої субвенції. Тобто, тільки у разі забезпечення у повному обсязі потреби у поточних витратах на бюджетний період за рахунок зазначеної субвенції та за умови відсутності простроченої бюджетної заборгованості за захищеними видатками.
Крім того, така субвенція може спрямовуватись й на реалізацію заходів з оптимізації мережі навчальних закладів державної і комунальної власності, які надають послуги з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення.
Трохи підкореговано й параметри формули, яка допомагає розподілити її між відповідними бюджетами.
Нагадаємо: формулу розробляє центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері освіти (Міносвіти), та затверджує КМУ.
Внесені зміни носять цілковито технічну направленість. Тож наведемо нову редакцію таких параметрів:
1 | кількість учнів, включаючи учнів у гірських населених пунктах, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування |
2 | коригуючі коефіцієнти приведення, що застосовуються до кількості учнів та залежно від місцевості, в якій розташований заклад |
Про інші зміни
Зазнала змін і ч. 1 ст. 55 БК. Перелік захищених видатків поповнився новим видом. Відтепер до захищених видатків загального фонду включені видатки на оплату послуг з охорони державних (комунальних) закладів культури.
Також відкоректована ст. 90 БК, яка відповідає за видатки, що здійснюються з бюджету АР Крим і обласних бюджетів, зокрема, видатки на освіту та охорону здоров’я.
Так, зміни торкнулись видатків на:
1 | загальну середню освіту: спеціалізовані школи (школи-інтернати) державної власності (крім шкіл, визначених у п.п. «а» п. 7 ч. 1 ст. 87 БК) |
2 | професійно-технічну освіту (на оплату послуг з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення у професійно-технічних та інших навчальних закладах державної та комунальної власності) |
3 | інші державні програми медичної та санітарної допомоги (медико-соціальні експертні комісії, бюро судмедекспертизи, центри медичної статистики, територіальні медичні об’єднання, автопідприємства санітарного транспорту, бази спецмедпостачання, центри здоров’я і заходи санітарної освіти, регіональні заходи з реалізації державних програм, інші програми і заходи) |
Значних змін зазнала й ст. 108 БК. Відтепер органи Державної казначейської служби України згідно з розписом Державного бюджету України здійснюють перерахування:
базової та реверсної дотації | щодекадно |
освітньої та медичної субвенції, а також субвенції на підготовку робітничих кадрів | двічі на місяць |
Прикінцеві та перехідні положення
У новій редакції викладений й п. 20 Прикінцевих та перехідних положень БК. Як відомо, у 2015 році з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення можуть здійснюватись видатки, визначені:
видатки на органи місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення | |
п.п. «а» п. 2 ч. 1 ст. 89 БК, а також п.п. «б» п. 2 ч. 1 ст. 89 БК | в частині утримання навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад», за умови, що загальноосвітній навчальний заклад — I ступеня |
в частині утримання сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек |
Отже, якщо:
районна (міська) рада прийняла рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків сільській, селищній, міській (міста районного значення) раді | у районному (міському) бюджеті затверджують міжбюджетні трансферти з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування (з бюджету міста обласного значення бюджетам адміністративно підпорядкованих йому міст, сіл і селищ) |
Примітка. Обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів визначають за формулою, яку затвердила відповідна районна (міська) рада у додатку до рішення про місцевий бюджет. Такі обсяги не можуть бути меншими відповідних затверджених видатків бюджетів сіл, селищ, міст районного значення на 2014 рік. |