Теми статей
Обрати теми

Місцеві вибори — 2015 за новими правилами

Федченко Л., головний редактор, Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор»
8 серпня 2015 року набув чинності Закон України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»1, отже, чергові місцеві вибори — 2015 будуть відбуватися за правилами саме цього законодавчого акта. Припускаємо, що частина наших читачів має намір брати участь у цих виборах. Враховуючи, що вони відбудуться 25 жовтня 2015 року, часу для вивчення нового Закону не так вже й багато. В цьому та наступному номерах нашого видання ми спробуємо викласти основні положення Закону № 595, яких мають дотримуватися особи, які будуть висувати (яких будуть висувати) кандидатами у депутати, на посаду сільського, селищного, міського голови.

1 Далі за текстом — Закон № 595.

Загальні положення

Закон № 595 визначає основні засади, організацію і порядок проведення виборів депутатів Верховної Ради АР Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів та старост.

Крім того, ст. 14 вказаного законодавчого акта були встановлені види місцевих виборів: вони можуть бути черговими, позачерговими, повторними, проміжними або першими.

Чергові місцеві вибори проводяться одночасно на всій території України в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень рад, голів, старост, обраних на попередніх чергових місцевих виборах. Рішення про проведення чергових виборів депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, старост приймається Верховною Радою України.

Довідка

Чергові вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів на неділю 25 жовтня 2015 року були призначені п. 1 постанови Верховної Ради України від 17.07.15 р. № 645-VIII «Про призначення чергових виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів у 2015 році».

Нагадуємо: п. 2 зазначеної постанови встановлено, що відповідно до ч. 1 ст. 3 та ч. 5 ст. 8 Закону України від 15.04.14 р. № 1207-VII «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» чергові вибори депутатів Верховної Ради АР Крим, депутатів усіх місцевих рад та усіх сільських, селищних, міських голів відповідно до п. 1 цієї постанови не призначаються на тимчасово окупованих територіях АР Крим та міста Севастополя.

Отже, про вибори депутатів до вказаних вище рад та відповідно їх голів в цій статті не йтиметься.

Сьогодні виникають запитання щодо проведення у 2015 році перших виборів депутатів, сільських, селищних, міських голів у разі утворення нових місцевих рад. Відповідно до ст. 14 Закону № 595 вони призначаються, зокрема, обласною, Київською, Севастопольською міською радою, якщо інше не передбачено законом. Відомо, що вже є утворені відповідно до Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»2 нові територіальні громади, які після призначення відповідними радами перших виборів можуть долучитися до обрання нових рад та їх голів. Але як бути у ситуації, коли вже призначені чергові вибори? Чи можуть паралельно відбуватися перші та чергові вибори? Чи можна припустити, що на територіях, де невдовзі планується провести перші вибори, чергові можуть бути відмінені? Закон № 595 відповідей на ці запитання не містить. Тож у разі появи будь-якої інформації з цього приводу ми одразу вам повідомимо.

2 Далі за текстом — Закон № 157.

Крім того, в цій статті ми не будемо торкатися питання обрання старост, оскільки перші вибори старост мають бути призначені відповідною радою об’єднаної територіальної громади.

Тож поки що повернемося до чергових виборів.

Статтею 2 Закону № 595 встановлено, що:

Вибори депутатів сільських, селищних рад

Проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища, територія утвореної відповідно до Закону № 157 об’єднаної сільської, селищної територіальної громади

Вибори депутатів обласних, районних, міських, районних у містах рад

Проводяться за пропорційною виборчою системою в багатомандатному виборчому окрузі за виборчими списками місцевих організацій політичних партій із закріпленням кандидатів за територіальними виборчими округами, на які поділяється багатомандатний виборчий округ, що збігається з територією відповідно області, району, району в місті, територією міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм або територією утвореної відповідно до Закону № 157 об’єднаної міської територіальної громади

Вибори міського (міст, кількість виборців у яких дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови

Проводяться за мажоритарною системою абсолютної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, що збігається відповідно з територією міста згідно з існуючим адміністративно-територіальним устроєм або територією об’єднаної міської громади.

Примітка. Відповідно до ч. 7 ст. 85 Закону № 595, якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів в одномандатному виборчому окрузі включено не менше двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, обраним вважається кандидат на посаду міського голови, за якого подано більше половини голосів виборців, які взяли участь у голосуванні.

Якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і жоден з них не був обраний відповідно до вимог ч. 7 цієї статті, територіальна виборча комісія приймає рішення про визнання відповідних місцевих виборів такими, що не відбулися (ч. 9 ст. 85 Закону № 595).

Якщо до виборчого бюлетеня для голосування у день виборів включено більше двох кандидатів на посаду міського (міста, кількість виборців у якому дорівнює або є більшою ніж 90 тисяч) голови, і за результатами голосування у день виборів жоден з них не обраний відповідно до вимог ч. 7 цієї статті, територіальна виборча комісія призначає повторне голосування

Вибори сільського, селищного, міського (міст, кількість виборців у яких є меншою ніж 90 тисяч) голови

Проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, до якого входить територія відповідного села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища, територія об’єднаної сільської, селищної громади, територія міста

Увага! Згідно з ч. 7 ст. 2 Закону № 595 інформація про кількість виборців, виборча адреса яких віднесена до території кожного міста, а також про виборчу систему, за якою проводяться вибори міського голови, оприлюднюється Центральною виборчою комісією на її офіційному веб-сайті, а також у загальнодержавних та (або) відповідних місцевих засобах масової інформації не пізніш як за 5 днів до дня початку виборчого процесу чергових місцевих виборів станом на 1 число поточного місяця.

Зауважте, що відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону № 595 виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня чергових місцевих виборів. Тобто відповідна інформація Центральної виборчої комісії має з’явитися не пізніше 29 серпня 2015 року. Відстежуйте її.

Кількісний склад місцевих рад

Зверніть увагу, що Законом № 595 також чітко встановлено кількісний склад відповідних місцевих рад, який визначатиметься Центральною виборчою комісією до початку виборчого процесу чергових виборів в залежності від кількості виборців, які належать до відповідної територіальної громади, проживають

на території області, району, району в місті. Так, ч. 3 ст. 16 цього Закону передбачено, що загальний склад (кількість депутатів) місцевої ради становить при чисельності виборців:

до 1 тисячі виборців

12 депутатів

від 1 тисячі до 3 тисяч виборців

14 депутатів

від 3 тисяч до 5 тисяч виборців

22 депутати

від 5 тисяч до 20 тисяч виборців

26 депутатів

від 20 тисяч до 50 тисяч виборців

34 депутати

від 50 тисяч до 100 тисяч виборців

36 депутатів

від 100 тисяч до 250 тисяч виборців

42 депутати

від 250 тисяч до 500 тисяч виборців

54 депутати

від 500 тисяч до 1 мільйона виборців

64 депутати

від 1 мільйона до 2 мільйонів виборців

84 депутати

понад 2 мільйони виборців

120 депутатів

Увага! Частиною 4 ст. 16 Закону № 595 передбачено, що у разі якщо кількість депутатів, передбачена ч. 3 цієї статті для районної ради, є меншою, ніж кількість сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад, територіальні громади яких розташовані в межах відповідного району, загальний склад цієї районної ради дорівнює кількості відповідних сільських, селищних, міських (міст районного значення) рад.

Виборчі округи

Тепер щодо виборчих округів. Їх кількість має значення для висування кандидатів. Так от, ч. 1 ст. 17 Закону № 595 визначено, що Центральна виборча комісія з урахуванням в тому числі ст. 16 цього Закону та на підставі відомостей Державного реєстру виборців визначає кількість територіальних, одномандатних виборчих округів, що мають бути утворені відповідними територіальними виборчими комісіями на територіях адміністративно-територіальних одиниць для організації виборів депутатів усіх місцевих рад після призначення чергових місцевих виборів, але не пізніш як за 50 днів до дня їх проведення невідкладно розміщує ці відомості на своєму офіційному веб-сайті та забезпечує їх доведення до відома відповідних територіальних виборчих комісій. Тобто інформація про кількість округів має з’явитися не пізніше ніж 5 вересня 2015 року.

Довідка

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 19 Закону № 595 до територіальних виборчих комісій належать:

а) виборча комісія АР Крим;

б) обласні виборчі комісії;

в) районні виборчі комісії;

г) міські виборчі комісії;

ґ) районні у містах виборчі комісії (у містах з районним поділом);

д) селищні, сільські виборчі комісії.

Склад обласних, районних, міських (міст обласного значення, міст Києва, Севастополя), районних у містах Києві, Севастополі територіальних виборчих комісій формує Центральна виборча комісія не пізніш як за 48 днів до дня виборів. Подання кандидатур до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити обласні, районні, міські (у містах обласного значення, містах Києві, Севастополі), районні у містах Києві, Севастополі організації політичних партій, зазначених у ч. 2 ст. 22 цього Закону3. Такі подання вносяться не раніше ніж за 60 днів та не пізніш як за 53 дні до дня виборів. Тобто не пізніш ніж 7 вересня 2015 року ми з вами дізнаємося про склади відповідних комісій.

В свою чергу районні територіальні виборчі комісії формують склад міських (крім міст обласного значення, міст Києва, Севастополя; міст, які входять до складу інших міст), сільських, селищних територіальних виборчих комісій у відповідному районі не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити районні організації політичних партій, зазначених у ч. 2 ст. 22 цього Закону. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів. Тобто такі комісії мають бути утворені не пізніш ніж 13 вересня 2015 року.

Міські територіальні виборчі комісії (у містах з районним поділом, крім міст Києва та Севастополя) формують склад районних у місті територіальних виборчих комісій не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити міські організації політичних партій, зазначених у ч. 2 ст. 22 цього Закону. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів. Відповідні комісії також мають бути утворені не пізніш ніж 13 вересня 2015 року.

Міські територіальні виборчі комісії міст, до складу яких входить інше місто, селище, село, формують склад відповідних міських, селищних, сільських територіальних виборчих комісій не пізніш як за 42 дні до дня виборів. Подання до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити міські організації політичних партій, зазначених у ч. 2 ст. 22 цього Закону, а в разі їх відсутності — організації цих політичних партій вищого рівня. Такі подання вносяться не пізніш як за 45 днів до дня виборів.

3 Йдеться про місцеві організації політичної партії, про утворення депутатської фракції якої оголошено на першій черговій сесії Верховної Ради України поточного скликання, та про зареєстровані в установленому законом порядку у відповідній адміністративно-територіальній одиниці місцеві організації політичної партії.

Тепер щодо строків утворення виборчих округів. Вони також визначені в ст. 17 Закону № 595. Так, наприклад, передбачається, що для проведення виборів депутатів сільської, селищної ради відповідна сільська, селищна територіальна виборча комісія не пізніш як за 38 днів до дня чергових місцевих виборів утворює одномандатні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному в кількості, що дорівнює загальному складу відповідної місцевої ради, визначеному відповідно до ч. 3 ст. 16 цього Закону та ч. 1 цієї статті (тобто у кількості, визначеній Центральною виборчою комісією).

Зауважте, що орієнтовна середня кількість виборців в одномандатних виборчих округах на території села, селища визначається відповідною територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які проживають на території відповідного села, селища, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до відповідної територіальної виборчої комісії не пізніш як за 40 днів до дня виборів.

Таким чином, на прикладі чергових виборів депутатів сільських, селищних рад можна сказати, що одномандатні виборчі округи на території села, селища мають бути утворені відповідною сільською, селищною територіальною комісією не пізніше ніж 17 вересня 2015 року.

В цій же статті встановлені строки, в які інші територіальні комісії мають створити округи. Так, передбачається, що виборчі округи утворюються:

Для проведення виборів депутатів міської (міста без районного поділу, міста, до складу якого не входить інше місто, село, селище), районної в місті ради

Відповідною міською, районною в місті територіальною виборчою комісією не пізніш як за 38 днів до дня чергових місцевих виборів

Для проведення виборів депутатів міської (міста з районним поділом, міста, до складу якого входить інше місто, село, селище) ради

Відповідною міською територіальною виборчою комісією не пізніш як за 37 днів до дня чергових місцевих виборів на території кожного району в місті, міста, села, селища, що входить до складу цього міста

Для проведення виборів депутатів районної ради

Відповідною районною територіальною виборчою комісією не пізніш як за 37 днів до дня чергових місцевих виборів на території кожного села (кількох сіл, жителі яких добровільно об’єдналися у сільську громаду), селища, міста, що входить до складу цього району

Для проведення виборів депутатів обласної ради

Відповідною територіальною виборчою комісією не пізніш як за 35 днів до дня чергових місцевих виборів на території кожного району, міста обласного значення

Єдиний одномандатний виборчий округ з виборів сільського, селищного, міського голови складає територія відповідно села, селища, міста. При цьому єдиний одномандатний виборчий округ по виборах міського голови у містах з районним поділом поділяється на виборчі територіальні округи, межі яких збігаються

з межами районів у місті. Якщо до складу міста входить інше село, селище, місто, у яких обирається відповідна сільська, селищна, міська рада, то воно є виборчим територіальним округом по виборах міського голови міста, до складу якого воно входить. Рішення про утворення таких виборчих округів не приймаються.

Зауважте, що рішення про утворення одномандатних, територіальних виборчих округів із зазначенням їх номерів, меж, орієнтовної кількості виборців у кожному виборчому окрузі невідкладно оприлюднюється відповідною територіальною виборчою комісією в місцевих друкованих засобах масової інформації або в інший визначений цією виборчою комісією спосіб не пізніше наступного дня після прийняття рішення про утворення відповідних виборчих округів. Відстежуйте появу цієї інформації.

Висування кандидатів

Загальний порядок висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови міститься в ст. 35 Закону № 595.

Увага! Висування кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови розпочинається за 34 дні до дня голосування. Тобто цей процес розпочнеться не раніше ніж 21 вересня 2015 року.

Зауважте, що право висування кандидатів у депутати обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах лише через місцеві організації партій у порядку, передбаченому цим Законом.

Тоді як право висування кандидатів у депутати сільських, селищних рад реалізується виборцями в одномандатних виборчих округах як через місцеві організації партій, так і шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом. Право висування кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови реалізується виборцями у відповідних єдиних одномандатних виборчих округах також через місцеві організації партій або шляхом самовисування у порядку, передбаченому цим Законом.

Частиною 3 ст. 35 Закону № 595 уточнюється, що місцева організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна місцева (обласна, районна, міська, районна у місті) організація партії зареєстрована в установленому законом порядку, з урахуванням обмежень ч. 2 ст. 12 цього Закону. Цією нормою передбачається, що не може бути суб’єктом виборчого процесу місцева організація партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Також цією статтею визначені положення щодо можливості однією особою висуватися кандидатом у депутати та на посаду сільського, селищного, міського голови.

Зокрема, ч. 4 ст. 35 передбачається, що особа не може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більше ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більше ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради). Також особа, яка висунута кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, не може одночасно бути висунута у будь-яких інших одномандатних, єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.

При цьому ч. 5 цієї статті особі, з урахуванням вимог зазначеної вище ч. 4 ст. 35 Закону № 595 дозволяється одночасно бути висунутою кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування.

Порядок висування кандидатів місцевою організацією партією визначається ст. 36 та ст. 37 Закону № 595. Не будемо на них зупинятися.

Умови реєстрації кандидатів у депутати у багатомандатному виборчому окрузі по виборах депутатів обласної, районної, міської, у тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради, включених до виборчого списку кандидатів у депутати місцевої організації партії, визначені ст. 38 цього Закону.

Умови реєстрації кандидатів у депутати в одномандатному виборчому окрузі встановлені ст. 39 Закону № 595.

Більш детально зупинимося на умовах реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, які передбачені ст. 40 цього Закону.

Звертаємо увагу, що відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, висунутого місцевою організацією партії та шляхом самовисування, за умови подання до комісії передбаченого ч. 1 та відповідно з урахуванням вимог ч. 3 ст. 40 Закону № 595 переліку документів.

Увага! Цей перелік передбачає наявність документа про внесення грошової застави (у випадках, передбачених ст. 44 цього Закону).

Відповідно до вказаної статті грошова застава щодо переліку кандидатів, визначених в ст. 40 Закону № 595, вноситься лише відносно кандидатів на посаду міського голови. Така застава вноситься після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії у розмірі, що є пропорційним до кількості виборців відповідних області, району, міста, району в місті:

1

місцевою організацією партії, яка висунула кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня

2

особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування

Увага! Розмір грошової застави для кандидата на посаду міського голови визначається з розрахунку 4 розмірів місячної мінімальної заробітної плати на кожні 100 тисяч виборців відповідного одномандатного виборчого округу.

Зауважте, що відповідно до ст. 43 Закону № 595 кандидат на посаду сільського, селищного, міського голови, старости реєструється відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених ст. 40 цього Закону.

Увага! Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови закінчується за 24 дні до дня голосування. Тобто процес подання документів завершиться 30 вересня 2015 року.

Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови:

висунутого місцевою організацією партії

здійснюється представником місцевої організації партії, уповноваженим на це довіреністю від неї

висунутих шляхом самовисування

особисто ними

Зверніть увагу, що прийом документів здійснюється головою, заступником голови, секретарем або іншим визначеним комісією членом виборчої комісії.

Також зауважте, що особі, яка подала до відповідної територіальної виборчої комісії зазначені ст. 40 цього Закону документи, видається довідка із зазначенням дати і часу прийняття документів та переліку прийнятих документів.

Відповідно до ч. 4 ст. 43 Закону № 595 територіальна виборча комісія не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування приймає рішення про реєстрацію кандидата або про відмову в його реєстрації.

Копія цього рішення не пізніше наступного дня після його прийняття надсилається (видається) представнику місцевої організації партії, від якої висунуто кандидата, відповідному кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, старости або його довіреній особі.

Крім того, ч. 5 вказаної статті передбачається, що у разі реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови відповідна територіальна виборча комісія у триденний строк з дня прийняття рішення про реєстрацію видає представнику місцевої організації партії, від якої висунуто кандидата, кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови, старости або його довіреній особі посвідчення кандидата за формою, встановленою Центральною виборчою комісією.

Увага! Документи, передбачені ст. 40, подані до відповідної виборчої комісії з порушенням строку, тобто після 30 вересня 2015 року, не розглядаються, рішення виборчої комісії у такому випадку не приймається.

Наостанок...

Важко вмістити положення Закону № 595 на сторінках нашого видання. Тому ми будемо висвітлювати ті етапи, які будуть актуальні на момент виходу чергового номера. В цій статті ми максимально стисло намагалися донести до вас ті положення Закону, які мають стати вам в нагоді станом на сьогодні. Інші статті Закону, які не були донесені до вас за браком часу та об’єму інформації, вам доведеться вивчати самостійно. Не забувайте, що ви завжди можете звернутися за допомогою до нашої редакції особисто.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі