Теми статей
Обрати теми

Документація із землеустрою: уніфікація та впорядкування (частина 1)

Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор»
02.06.15 р. Парламент прийняв Закон України № 497-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо визначення складу, змісту та порядку погодження документації із землеустрою»1. Новим документом, в першу чергу, передбачено уніфікувати види документації із землеустрою та визначити їх склад і зміст. Крім того, законодавчий акт покликаний усунути розбіжності в назвах документації та визначити виключний перелік суб’єктів, що здійснюють погодження та затвердження конкретних видів документації із землеустрою. Закон № 497 набув чинності 27.06.15 р.2, тож настав час ознайомити вас із ним.
img 1

1 Далі за текстом — Закон № 497.

2 Опубліковано в газеті «Голос України» від 26.06.15 р. № 113.

Підстави прийняття

Перш ніж починати розгляд та аналіз Закону № 497, доречно зазначити декілька слів про підстави його
прийняття. Ми останнім часом ввели таку практику, аби нашим читачам нагадати, які існували проблеми до моменту прийняття того чи іншого нормативно-правового документа і яким чином вони вирішуються завдяки його появі.

Одразу слід вказати на те, що Законом № 497 внесені зміни до низки інших законодавчих актів: Земельного кодексу України3, законів України від 22.05.03 р. № 858-IV «Про землеустрій»4, від 05.06.03 р. № 899-IV «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», від 19.06.03 р. № 962-IV «Про охорону земель», від 19.06.03 р. № 963-IV «Про державний контроль за використанням та охороною земель», від 17.06.04 р. № 1808-IV «Про державну експертизу землевпорядної документації», від 09.07.10 р. № 2480-VI «Про землі енергетики та правовий режим спеціальних зон енергетичних об’єктів», від 17.02.11 р. № 3041-VI «Про правовий режим земель охоронних зон об’єктів магістральних трубопроводів» та від 07.07.11 р. № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр».

3 Далі за текстом — ЗК.

4 Далі за текстом — Закон № 858.

Отже, в пояснювальній записці ще до проекту Закону № 497 констатувалося, що на законодавчому рівні відсутній склад та зміст певних видів документації із землеустрою, що призводило, в свою чергу, до формування у різних регіонах країни різних підходів до встановлення і закріплення на місцевості меж природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, прогнозування, планування і організації раціонального використання та охорони земель, організації територій сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, розробки і здійснення системи заходів із землеустрою для збереження природних ландшафтів, рекультивації порушених земель і захисту земель від ерозії, підтоплення, висушення, зсувів, вторинного засолення, закислення, заболочення, ущільнення, забруднення промисловими відходами та хімічними речовинами тощо, консервації деградованих і малопродуктивних земель, запобігання іншим негативним явищам.

При цьому не слід забувати, що розроблення того чи іншого виду документації із землеустрою є одним із заходів землеустрою, основна мета якого полягає у забезпеченні раціонального використання та охорони земель, створенні сприятливого екологічного середовища та поліпшенні природних ландшафтів. Тож наявність чітко визначених критеріїв (вимог) до розроблення певного виду документації із землеустрою і є запорукою здійснення землеустрою на рівні держави.

В свою чергу, з приводу недосконалості чинного законодавства в частині землеустрою Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру в своєму роз’ясненні5 зазначала, що у різних законах, які регулюють земельні відносини, одна і та ж документація із землеустрою називається по-різному і містить різні підходи до її погодження та затвердження.

5 З повним текстом роз’яснення можна ознайомитись за посиланням: http://land.gov.ua/usi-novyny.html?view=item&id=110715:shcho-sproshchuie-zakon-pro-unifikatsiiu-zamlevporiadnoi-dokumentatsii-roz-iasnennia-derzhheokadastru&catid=120:top-novyny

Тож землевпорядники, не маючи законодавчо визначених орієнтирів і правил, працюють, здебільшого керуючись традиціями, що склалися в тому чи іншому регіоні. При цьому «правила гри» можуть суттєво відрізнятись: органи виконавчої влади та місцевого самоврядування виходячи виключно з місцевих традицій вимагають або не вимагають надання дозволу на розробку документації, затверджують або не затверджують розроблену документацію, а якщо затверджують, то роблять це або до, або після прийняття рішення про надання земельної ділянки у власність чи користування.

Крім того, не можна забувати, що ст. 25 Закону № 858 (ср. ) не містила виключного переліку видів документації із землеустрою. Більше того, вказана стаття дозволяла законами України та іншими нормативно-правовими актами встановлювати інші види документації із землеустрою. Це ж призводило до того, що в різних законах одна й та ж документація із землеустрою називалася по-різному і містила різні підходи до її погодження та затвердження. Були й інші ситуації, коли один закон передбачав наявність певного виду документації, а от вимог до її складу та порядку розроблення не існувало.

Така ситуація призводила до зловживань та корупції у сфері земельних відносин на етапі погодження та затвердження документації із землеустрою.

Це, власне, і стало нагальною потребою у розробленні та прийнятті змін до чинного законодавства, які б систематизували види документації із землеустрою, визначили їх склад, зміст та встановили чіткий порядок погодження і затвердження.

А тепер час знайомитися із новим законодавчим актом. Пропонуємо почати зі змін, яких зазнали ЗК та Закон № 858.

Термінологія

Як вже колись зазначалося на шпальтах нашої газети, визначення мають велике значення. Саме від них необхідно відштовхуватися у разі застосування тієї чи іншої норми законодавства. Закон № 497 частково змінив вже наявну в Законі № 858 термінологію і додав нових визначень. Розглянемо ці оновлення:

Попередня редакція (Закон № 858)

Нова редакція (Закон № 858)

1

2

Відсутнє

масив земель сільськогосподарського призначення — сукупність земель та земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що складаються з сільськогосподарських та необхідних для їх обслуговування несільськогосподарських угідь (земель під польовими дорогами, меліоративними системами, господарськими шляхами, прогонами, лінійними об’єктами, об’єктами інженерної інфраструктури, а також ярами, заболоченими землями, іншими угіддями, що розташовані всередині земельного масиву), мають спільні межі та обмежені природними та/або штучними елементами рельєфу (автомобільними дорогами загального користування, полезахисними лісовими смугами та іншими захисними насадженнями, водними об’єктами тощо)

проект землеустрою — сукупність нормативно-правових, економічних, технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити протягом 5 — 10 і більше років

проект землеустрою — сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом

робочий проект землеустрою — сукупність нормативно-правових, економічних і технічних документів з використання та охорони земель, які вміщують розрахунки, опис, креслення технічних рішень, кошторис, реалізацію яких передбачається здійснити протягом 2 — 3 років

робочий проект землеустрою — сукупність економічних, проектних і технічних документів з використання та охорони земель, що включає розрахунки, опис, креслення технічних рішень, кошторис, реалізацію яких передбачається здійснити протягом строку, встановленого цим проектом

стале землекористування — форма та відповідні до неї методи використання земель, що забезпечують оптимальні параметри екологічних і соціально-економічних функцій територій

стале землекористування — використання земель, що визначається тривалим користуванням земельною ділянкою без зміни її цільового призначення, погіршення її якісних характеристик та забезпечує оптимальні параметри екологічних і соціально-економічних функцій територій

Відсутнє

технічна документація із землеустрою — сукупність текстових та графічних матеріалів, що визначають технічний процес проведення заходів з використання та охорони земель без застосування елементів проектування

Відсутнє

черезсмужжя — розташування між декількома земельними ділянками, що належать на праві власності одній особі і розташовані в одному масиві земель сільськогосподарського призначення, земельних ділянок, що належать на праві власності іншій особі

Як бачите, Закон № 497 ввів три нових визначення, три інші при цьому були змінені шляхом їх уточнення.

Документація із землеустрою

Вище вже зазначалося, що ст. 25 Закону № 858 наводить перелік видів документації із землеустрою та основних вимог до неї. Ця стаття з прийняттям Закону № 497 зазнала змін. На відміну від попередньої редакції, нова визначила виключний перелік документації із землеустрою, скасувавши таким чином можливість встановлювати додатково види документації із землеустрою іншими законами та нормативно-правовими актами України. Крім того, Законом № 497 було уточнено, що документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації. Раніше, нагадаємо, документація із землеустрою могла розроблятися у вигляді програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації.

Отже, порівняємо дві редакції ст. 25 Закону № 858 в тій частині, яка наводить перелік видів документації із землеустрою. Для наочності порівняння пропонуємо здійснити шляхом розміщення нового та попереднього переліків видів документації із землеустрою у таблиці. Візьміть до уваги, що у лівій колонці таблиці перелік розміщений не в тому порядку, в якому він був представлений у попередній редакції ст. 25 Закону № 858. Для зручності ми навели його таким чином, щоб той вид документації, який був залишений після внесення змін до зазначеної статті, відповідав розташованій напроти відповідній нормі, яка є чинною вже сьогодні. В кінець таблиці (останні 3 позиції лівої колонки) ми винесли ті види документації, які втратили свою актуальність після оновлення ст. 25 Закону № 858.

Попередня редакція ст. 25 Закону № 858
в частині видів документації із землеустрою

Нова редакція ст. 25 Закону № 858
в частині видів документації із землеустрою

1

2

схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць (п. «б»)

а) схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць

проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць (п. «в»)

б) проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць

проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення (п. «г»)

в) проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів

Відсутній

г) проекти землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій

проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок (п. «д»)

ґ) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок

Відсутній

д) проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб

проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь (п. «є»)

е) проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь

проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів (п. «ж»)

є) проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів

Відсутній

ж) проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв)

робочі проекти землеустрою щодо рекультивації порушених земель, землювання малопродуктивних угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, зсувів, ущільнення, закислення, забруднення промисловими та іншими відходами, радіоактивними та хімічними речовинами, покращання сільськогосподарських земель, підвищення родючості ґрунтів (далі — робочі проекти землеустрою) (п. «з»)

з) робочі проекти землеустрою

Відсутній

и) технічна документація із землеустрою щодо визначення та встановлення в натурі (на місцевості) державного кордону України

технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) (п. «и»)

і) технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)

технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту (п. «й»)

ї) технічна документація із землеустрою щодо встановлення меж частини земельної ділянки, на яку поширюються права суборенди, сервітуту

технічна документація із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок (п. «і»)

й) технічна документація із землеустрою щодо поділу та об’єднання земельних ділянок

Відсутній

к) технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель

а) загальнодержавні й регіональні (республіканські) програми використання та охорони земель

Відсутній

е) проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань

Відсутній

ї) спеціальні тематичні карти і атласи стану земель та їх використання

Відсутній

Звертаємо вашу увагу, що, як і раніше, відповідність документації із землеустрою положенням нормативно-правових документів, державних стандартів, норм і правил у сфері землеустрою засвідчується:

у паперовій формі

підписом та особистою печаткою сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою

в електронній формі

електронним цифровим підписом сертифікованого інженера-землевпорядника, який відповідає за якість робіт із землеустрою, згідно із законодавством про використання електронного цифрового підпису

Слід зазначити, що відповідних змін зазнали також ст. 30 та 31 Закону № 858, в яких йдеться про порядок погодження та затвердження документації із землеустрою та внесення змін до неї. В попередній редакції цих статей вказувалося, що затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому ЗК, Законом № 858 та іншими законодавчими актами, в той час як ніякий порядок жодним законом не був визначений. Ці норми вимагали приведення їх у відповідність до реалій, які існували у процедурних моментах затвердження та погодження документації із землеустрою і відповідно внесення змін до неї. Власне, цього і було досягнуто завдяки оновленню ст. 30 та 31 Закону № 858.

Відтепер передбачається, що погодження та затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому ЗК, цим Законом. Тобто жодним іншим законодавчим актом окремий порядок погодження та затвердження не встановлюється. Далі ми повернемося до цього питання.

Крім того, оновленою ст. 31 Закону № 858 встановлюється, що зміни до документації із землеустрою вносяться особою, яка відповідно до вимог цього Закону може бути розробником документації із землеустрою, за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою.

При цьому погодження та затвердження змін до документації із землеустрою здійснюються в порядку, передбаченому для погодження та затвердження документації із землеустрою.

Слід відмітити, що ст. 31 Закону № 858 давно вже вимагала змін в зв’язку з некоректністю її змісту. В ній, зокрема, зазначалося, що зміни до документації із землеустрою вносяться за рішенням органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування або власників землі та землекористувачів, у тому числі орендарів, які затвердили проекти землеустрою. Тобто, буквально розуміючи вказану норму, можна було говорити про те, що для внесення змін до документації із землеустрою достатньо було відповідного рішення того органу місцевого самоврядування. Звісно ж, це не відповідало дійсності.

Далі пропонуємо вашій увазі зміни до деяких статей Закону № 858, які визначають вимоги до видів документації із землеустрою.

Наприклад, значні зміни були внесені в ст. 45 цього Закону, в якій йдеться про такий вид документації, як схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць. Попередня редакція цієї статті не встановлювала зміст та склад вказаного виду документації. Відтепер він є.

Нагадаємо, що схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць розробляються з метою визначення перспективи щодо використання та охорони земель, для підготовки обґрунтованих пропозицій у галузі земельних відносин, організації раціонального використання та охорони земель, перерозподілу земель з урахуванням потреби сільського, лісового та водного господарств, розвитку сіл, селищ, міст, територій оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення тощо.

До слова сказати, окрім призначення вказаного виду документації, раніше в ст. 45 Закону № 858 нічого іншого і не містилося. Оновлена ж редакція цієї статті встановила і уточнила, що схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць розробляються щодо території відповідного району, села, селища, міста.

При цьому зазначається, що:

схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель району

розробляються за рішенням районної ради

схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель села, селища, міста

розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради

Схема землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці включають:

1

завдання на складання схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці

2

пояснювальну записку

3

рішення відповідного органу місцевого самоврядування про розроблення схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці

4

характеристику природних умов адміністративно-територіальної одиниці

5

інформацію про сучасний стан використання та охорони земель у межах адміністративно-територіальної одиниці (включаючи обмеження у використанні земель)

6

картограму категорій земель у розрізі угідь у межах відповідної території

7

картограму агровиробничих груп ґрунтів та крутизни схилів

8

еколого-економічне обґрунтування використання та охорони земель

9

техніко-економічні показники схеми землеустрою

10

матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування

11

інформацію про перспективний стан використання та охорони земель у межах адміністративно-територіальної одиниці

12

схему запланованих заходів щодо раціонального використання та охорони земель

13

матеріали погодження схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальної одиниці, визначені ст. 186 ЗК

Увага! Статтю 186 ЗК було викладено в новій редакції — докорінно змінено не лише її зміст, а й назву.

Отже, відтепер ст. 186 ЗК регламентує порядок здійснення погодження та затвердження документації із землеустрою. І не просто загальний порядок, а щодо кожного окремого виду документації, визначеного у ст. 25 Закону № 858. В зв’язку з цим є доцільним ознайомитися з оновленою ст. 186 ЗК більш детально, але це ми зробимо пізніше. А поки що продовжимо знайомство з видами документації.

Наступний на черзі — проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів6. Цей вид документації передбачений ст. 47 Закону № 858. В ній зазначається, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій розробляються з метою:

1

збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу

2

створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму

3

створення приміських зелених зон, збереження і використання об’єктів культурної спадщини

4

проведення науково-дослідних робіт

5

встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг

6

визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб

6 Далі за текстом — проект землеустрою щодо організації і встановлення меж територій.

Вказаний вид документації із землеустрою:

1

визначає місце розташування і розміри земельних ділянок

2

визначає власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів

3

визначає межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого (округи і зони санітарної (гірничо-санітарної) охорони), рекреаційного та історико-культурного (охоронні зони) призначення, водоохоронних зон та прибережних захисних смуг, смуг відведення та берегових смуг водних шляхів

4

встановлює режим використання та охорони їх територій

Зауважуємо, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій розробляються за загальними правилами, тобто на підставі укладених договорів між замовниками документації із землеустрою та її розробниками.

Проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій розробляються для біосферних заповідників, природних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, парків — пам’яток садово-паркового мистецтва та зоологічних парків на землях та земельних ділянках, що включаються до складу цих територій без вилучення у землевласників та землекористувачів.

Вказаний вид документації має включати:

1

завдання на складання проекту землеустрою

2

пояснювальну записку

3

характеристику території із встановленням режиму використання земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів

4

довідку, що містить узагальнену інформацію про землі (території)

5

матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування

6

у межах населеного пункту — копію графічної частини генерального плану населеного пункту (за наявності), а за межами населеного пункту — копію відповідної містобудівної документації (за наявності) і копію рішення про затвердження такої документації

7

інформацію про перспективний стан використання та охорони земель у межах адміністративно-територіальної одиниці, яка є складовою схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці (за наявності)

8

план організації території з відображенням угідь, землевласників і землекористувачів, у тому числі земельних ділянок, щодо яких встановлені обмеження у використанні

9

план меж земельних ділянок, що включаються до території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів без їх вилучення у землевласників та землекористувачів

10

креслення перенесення в натуру (на місцевість) меж території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення та земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів

11

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж території природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об’єктів у натурі (на місцевості)

12

перелік обмежень у використанні земельних ділянок

13

матеріали погодження проекту землеустрою, встановлені ст. 186 ЗК

Межі територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон встановлюються і по суходолу, і по водному простору.

Увага! Рішення про затвердження проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон одночасно є рішенням про встановлення меж таких територій.

Ще один вид документації, який був введений Законом № 497, це проект землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій. Вимоги до цієї документації закріплені в ст. 49 Закону № 858. Не будемо на них зупинятися. Лише зазначимо, що цей вид документації розробляється на підставі рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій.

Заслуговує на увагу наступний вид документації із землеустрою — проект землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Його було введено новою ст. 491 Закону № 858, яку, в свою чергу, було включено до цього законодавчого акта Законом № 497.

Проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляються з метою формування земельних ділянок сільськогосподарських угідь, що підлягають розподілу між власниками земельних часток (паїв).

Увага! Закон № 858 передбачає, що у разі необхідності в проектах землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) здійснюється перерахунок розміру в умовних кадастрових гектарах та вартості земельної частки (паю).

Зауважимо одну умову, яка встановлена ст. 491 Закону № 858: із площі земельних ділянок, що підлягають розподілу, виключаються:

1

деградовані, малопродуктивні, а також техногенно забруднені сільськогосподарські угіддя, що підлягають консервації

2

заболочені землі

3

землі, на яких розміщені розвідані родовища корисних копалин загальнодержавного значення, запаси яких затверджені у встановленому законодавством порядку

4

інші землі, які недоцільно використовувати для сільськогосподарських потреб

Увага! Проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) розробляються на підставі рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв).

Проекти землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) включають:

1

завдання на складання проекту землеустрою

2

пояснювальну записку

3

рішення відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації про виділення земельних ділянок у натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв)

4

список осіб, які мають право на отримання у власність земельної частки (паю)

5

матеріали розрахунку (за потреби — перерахунку) вартості і розмір земельної частки (паю) в умовних кадастрових гектарах

6

схему розподілу земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)

7

відомості про площу земельних ділянок, кадастрові номери земельних ділянок та перелік обмежень
у їх використанні

8

матеріали погодження і затвердження проекту землеустрою, встановлені ст. 186 ЗК

9

матеріали перенесення меж земельних ділянок у натуру (на місцевість), сформованих за проектом

Звертаємо увагу, що після виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) долучаються також:

1

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності

2

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання

А тепер настав час познайомитися з новим і дуже важливим видом документації із землеустрою. Йдеться про проект землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб. Про підстави його розроблення та вимоги до складу та змісту можна дізнатися з оновленої ст. 51 Закону № 858.

Отже, вказана стаття уточнює, що проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб розробляються в межах кварталу, мікрорайону, іншої частини населеного пункту та за межами населеного пункту з метою формування земельних ділянок, на яких передбачається будівництво чи реконструкція об’єктів нерухомого майна:

Увага! Вказаний вид документації із землеустрою розробляється залежно від повноважень на підставі рішення відповідної сільської, селищної, міської ради або районної державної адміністрації.

Враховуйте, що проекти землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб мають включати:

1

завдання на складання проекту землеустрою

2

пояснювальну записку

3

рішення відповідної сільської, селищної, міської ради або Ради міністрів АР Крим, обласної чи районної державної адміністрації про розроблення проекту землеустрою

4

матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування

5

копії правовстановлюючих документів на об’єкти нерухомого майна, розташовані на земельних ділянках, якщо права власності на такі об’єкти зареєстровані

6

копії правовстановлюючих документів на земельні ділянки (за наявності)

7

перелік обмежень у використанні земельних ділянок

8

план організації території для містобудівних потреб

9

план меж зон обмежень у використанні земель (земельних ділянок)

10

матеріали погодження проекту землеустрою, встановлені ст. 186 ЗК

11

викопіювання з детального плану території

При цьому у ст. 51 Закону № 858 уточнюється, що у разі формування земельної ділянки проект землеустрою щодо впорядкування територій для містобудівних потреб також має включати:

1

відомості про обчислення площі земельної ділянки

2

кадастровий план земельної ділянки

3

перелік обмежень у використанні земельної ділянки

4

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання

5

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності

6

матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість)

Звертаємо вашу увагу: Закон № 497 залишив такий вид документації, як проект землеустрою, що забезпечує еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь. Нагадаємо, що основні вимоги до цієї документації визначені в ст. 52 Закону № 858, яка зазнала значних змін. Враховуйте це.

А тепер настала черга проаналізувати наступний вид документації із землеустрою — проект землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів. Це, звісно, не новий землевпорядний документ, тим не менш він також заслуговує на увагу. Нагадаємо, що положення відносно проектів землеустрою щодо впорядкування території населеного пункту закріплені в ст. 53 Закону № 858, до якої були внесені зміни Законом № 497. Тож є вагомий привід поговорити про цей вид документації.

Отже, нагадаємо: як і раніше, передбачається, що проекти землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів складаються на основі затверджених у встановленому законодавством порядку генеральних планів населених пунктів або можуть розроблятись окремою їх частиною.

Проекти землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів складаються з метою обґрунтування, розробки і подальшої реалізації необхідного обсягу організаційних та інженерно-технічних заходів з освоєння, поліпшення якості земель, їх раціонального використання та охорони, захисту від руйнівних процесів. Такі проекти розробляються на певний період та поетапно згідно з генеральними планами населених пунктів.

Нагадуємо, що вказаний вид землевпорядної документації може передбачати також формування земельних ділянок державної та комунальної власності за рахунок земель, не наданих у користування.

Увага! Статтю 53 Закону № 858 було доповнено новими положеннями, які, зокрема, уточнили, що проекти землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів розробляються на підставі рішення відповідної сільської, селищної, міської ради.

Зауважте, що вказаний вид землевпорядної документації має включати:

1

завдання на складання проекту землеустрою

2

пояснювальну записку

3

рішення відповідної сільської, селищної, міської ради про розроблення проекту землеустрою

4

викопіювання з містобудівної документації (за наявності)

5

матеріали геодезичних та землевпорядних вишукувань

6

переліки земельних ділянок (земель), наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування у розрізі угідь, що використовуються без документів, які посвідчують право на них

7

переліки земельних ділянок, на які встановлено обмеження або обтяження

8

експлікацію земельних угідь за власниками та користувачами земельних ділянок

9

відомості про обчислення площі земельних ділянок

10

план організації території населеного пункту

11

викопіювання із кадастрових карт (планів) з відображенням існуючих (за наявності) та проектних меж відповідного населеного пункту

12

збірний план земельних ділянок, наданих у власність чи користування, та земельних ділянок, не наданих у власність чи користування

13

плани сучасного та перспективного використання земель у межах відповідного населеного пункту

14

план розподілу земель за категоріями, власниками і користувачами (форма власності, вид речового права), угіддями з відображенням наявних обмежень (обтяжень)

15

матеріали погодження проекту землеустрою, встановлені ст. 186 ЗК

Крім того, у разі формування земельної ділянки такий проект повинен також включати:

1

відомості про обчислення площі земельної ділянки

2

кадастровий план земельної ділянки

3

матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість)

4

перелік обмежень у використанні земельних ділянок

5

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання

6

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності

Не меншої уваги заслуговує інший вид землевпорядної документації, передбачений ст. 54 Закону № 858, — робочі проекти землеустрою. Ця стаття також зазнала певних змін, завдяки яким в тому числі було уточнено мету розроблення вказаного виду документації.

Так, передбачається, що робочі проекти землеустрою складаються з метою реалізації заходів з рекультивації порушених земель, консервації деградованих та малопродуктивних угідь, поліпшення сільськогосподарських і лісогосподарських угідь, захисту земель від ерозії, підтоплення, заболочення, вторинного засолення, висушення, зсувів, ущільнення, закислення, забруднення промисловими та іншими відходами, радіоактивними та хімічними речовинами.

Зауважте, що робочі проекти землеустрою розробляються на підставі рішення Верховної Ради АР Крим, Ради міністрів АР Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. На відміну від попередньої, оновлена редакція ст. 54 Закону № 858 містить вимоги до змісту та структури землевпорядної документації.

Доцільно згадати ще про один вид документації — технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Положення щодо неї містяться в ст. 55 Закону № 858, до якої також Законом № 497 були внесені зміни. Завдяки їм нарешті було приведено у відповідність до інших нормативно-правових актів назву виду документації. Крім того, було уточнено підстави для розроблення такої землевпорядної документації у випадках, передбачених законодавством.

Так, зокрема, визначається: у разі якщо на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) передбачається здійснити передачу земельних ділянок комунальної власності у власність (користування), така технічна документація розробляється на підставі дозволу, наданого органом місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених ст. 122 ЗК.

Якщо ж на підставі зазначеної технічної документації передбачається здійснити передачу земельної ділянки комунальної власності у власність (користування), на якій розташовано житловий будинок, право власності на який зареєстровано, така технічна документація розробляється на замовлення власника житлового будинку без надання відповідного дозволу органом місцевого самоврядування.

Крім того, необхідно віддати належне законодавцю, який нарешті на законодавчому рівні закріпив вимоги до технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Раніше вони були визначені лише в Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженій наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.10 р. № 376. Слід відмітити, що два переліки матеріалів, які мають складати вказаний вид землевпорядної документації, дещо різняться (незначно). Сподіваємося, що згодом це буде врегульовано. Отже, знайомтеся, згадуйте (порівняєте самостійно)...

Технічна документація із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) має включати:

1

завдання на складання технічної документації із землеустрою

2

пояснювальну записку

3

рішення Верховної Ради АР Крим, Ради міністрів АР Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення технічної документації із землеустрою (у випадках, передбачених законом)

4

згоду власника земельної ділянки, а для земель державної та комунальної власності — органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на відновлення меж земельної ділянки користувачем

5

довідку, що містить узагальнену інформацію про землі (території)

6

копію документа, що посвідчує фізичну особу, або копію виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців

7

копію документа, що посвідчує право на земельну ділянку (у разі проведення робіт щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості))

8

копію правовстановлюючих документів на об’єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці (за умови, якщо права власності на такі об’єкти зареєстровані)

9

матеріали польових топографо-геодезичних робіт

10

план меж земельної ділянки, складений за результатами зйомки, на якому відображаються зовнішні межі земельної ділянки із зазначенням власників (користувачів) суміжних земельних ділянок, усі поворотні точки меж земельної ділянки, лінійні проміри між точками на межах земельної ділянки, межі вкраплених земельних ділянок із зазначенням їх власників (користувачів)

11

кадастровий план земельної ділянки

12

перелік обмежень у використанні земельної ділянки

13

у разі необхідності документ, що підтверджує повноваження особи діяти від імені власника (користувача) земельної ділянки при встановленні (відновленні) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості)

14

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, що включається до документації із землеустрою після виконання робіт із встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та закріплення їх межовими знаками

І нарешті останній вид документації, який офіційно вже було закріплено Законом № 497, — це технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель. Вона віднайшла своє відображення в оновленій ст. 57 Закону № 858. Нагадаємо: фактично розроблення цього виду документації передбачене Порядком проведення інвентаризації земель, затвердженим постановою КМУ від 23.05.12 р. № 513.

Відповідно до зазначеної статті технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель має включати:

1

завдання на складання технічної документації із землеустрою

2

пояснювальну записку

3

рішення Верховної Ради АР Крим, Ради міністрів АР Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про інвентаризацію земель (у разі якщо інвентаризація земель проводиться щодо земель державної чи комунальної власності)

4

копії документів, що містять вихідні дані, які використовувалися під час інвентаризації земель

5

матеріали топографо-геодезичних вишукувань

6

переліки земельних ділянок (земель) у розрізі за категоріями земель та угіддями, наданих у власність (користування) з кадастровими номерами, наданих у власність (користування) без кадастрових номерів, не наданих у власність чи користування, що використовуються без документів, які посвідчують право на них, що використовуються не за цільовим призначенням, невитребуваних земельних часток (паїв), відумерлої спадщини

7

пропозиції щодо узгодження даних, отриманих у результаті проведення інвентаризації земель, з інформацією, що міститься у документах, які посвідчують право на земельну ділянку, та Державному земельному кадастрі

8

робочий і зведений інвентаризаційні плани

9

матеріали погодження технічної документації із землеустрою, встановлені ст. 186 ЗК

Передбачається також, що у разі формування земельної ділянки технічна документація із землеустрою щодо інвентаризації земель також включатиме:

1

відомості про обчислення площі земельної ділянки

2

кадастровий план земельної ділянки

3

перелік обмежень у використанні земельних ділянок

4

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності

5

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання

6

матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість)

Таким чином, ви ознайомилися з основними видами землевпорядної документації, впорядкування якої було одним з основних завдань Закону № 497. Вважайте цей матеріал таким собі введенням вас у наступний курс. Певні знання щодо видів документації і вимог до них стануть вам у нагоді під час подальшого ознайомлення з новелами Закону № 497. Тож чекайте наступної статті, в ній, зокрема, будуть детально проаналізовані зміни, яких зазнав ЗК.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі