Про поточний ремонт об’єкта
У своєму роз’ясненні від 01.07.15 р. № 3302-05/
21144-06 Мінекономіки пояснило, як саме треба здійснювати закупівлю послуг з поточного ремонту.
Нагадуємо: правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади визначені у Законі України від 10.04.14 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель»1.
1 Далі за текстом — Закон № 1197.
Тож вимоги Закону № 1197 мають застосовуватись до всіх замовників та закупівель товарів, робіт і послуг, у тому числі й для закупівлі послуг з поточного ремонту. При цьому має бути виконана така умова: вартість предмета закупівлі (без урахування податку на додану вартість), товару (товарів), послуги (послуг) повинна дорівнювати або перевищувати 100 тисяч гривень, а робіт — 1 мільйон гривень (ч. 1 ст. 2 Закону № 1197).
Тож, по-перше, Мінекономіки зауважило: поточний ремонт віднесено до послуг на підставі п. 20 ч. 1 ст. 1 Закону № 1197.
Зазначимо: послугами виступає будь-який предмет закупівлі (крім товарів і робіт), зокрема, транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, лізинг, найм (оренда), а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт.
По-друге, спеціалісти Міністерства підкреслили, що заборонено укладати договори, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур, визначених Законом № 1197. Зауважимо: ця вимога закріплена ч. 5 ст. 2 цього Закону.
По-третє, замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури відкритих торгів або застосування Закону № 1197.
По- четверте, Мінекономіки просить не забувати, що Порядок визначення предмета закупівлі затверджено наказом Мінекономіки від 26.07.10 р. № 9212. Тож саме Порядком № 921 з урахуванням вимог Закону № 1197 й треба керуватись, визначаючи предмет майбутньої закупівлі.
2 Далі за текстом — Порядок № 921.
Одразу нагадаємо: закупівлю здійснює замовник шляхом застосування однієї з процедур, визначених ч. 1 ст. 12 Закону № 1197, керуючись вартісними межами, передбаченими ч. 1 ст. 2 цього Закону. При цьому вибір процедури закупівлі має здійснювати комітет з конкурсних торгів (ч. 4 ст. 11 Закону № 1197).
Отже, Мінекономіки констатує: під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі треба визначати за об’єктами будівництва на основі Правил визначення вартості будівництва ДСТУ Б.Д.1.1-1:20133. Адже така норма чітко прописана п.п 2.2 п. 2 розд. II «Визначення предмета закупівлі товарів і послуг» Порядку № 921.
3 Затверджені наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.07.13 р. № 293.
Однак якщо вартість поточного ремонту на окремий об’єкт є меншою вартісних меж, встановлених ч. 1 ст. 2 Закону № 1197, то замовник має право здійснювати закупівлю послуг з поточного ремонту без проведення процедур, передбачених цим Законом.
Про документацію конкурсних торгів
У роз’ясненнях від 02.07.15 р. № 3302-05/21412-07 та від 01.07.15 р. № 3302-05/21152-07 Мінекономіки уточнило деякі моменти щодо інформації, яка має міститись у пропозиції конкурсних торгів.
Нагадаємо: пропозиція конкурсних торгів — це пропозиція щодо предмета закупівлі або його частини (лота), яку учасник подає замовнику відповідно до вимог документації конкурсних торгів (п. 22 ч. 1 ст. 1 Закону № 1197).
На чому ж наголошує компетентний орган?
Мінсоцполітики зазначає:
1 | документація конкурсних торгів — документація, що розробляється та затверджується замовником, оприлюднюється для вільного доступу та безоплатно подається замовником під час проведення торгів (конкурсних торгів) фізичним/юридичним особам4 |
2 | перелік складових, які повинна містити документація конкурсних торгів, встановлений у ч. 2 ст. 22 Закону № 1197 |
Примітка. Згідно з п. 19 ч. 2 ст. 22 Закону № 1197 у разі закупівлі робіт або послуг замовник встановлює у документації конкурсних торгів вимогу про зазначення учасником у пропозиції конкурсних торгів інформації (повне найменування та місцезнаходження) про кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт як субпідрядника в обсязі не менше ніж 20 % від вартості договору про закупівлю. |
4 Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону № 1197.
Увага! У день визначення переможця замовник акцептує пропозицію конкурсних торгів, що визнана найбільш економічно вигідною за результатами оцінки. При цьому замовник укладає договір про закупівлю з учасником, пропозицію конкурсних торгів якого було акцептовано.
Пам’ятайте: договір укладають відповідно до вимог документації конкурсних торгів та акцептованої пропозиції (ст. 31 Закону № 1197).
На підставі зазначених вимог нормативно-правових актів Мінсоцполітики пояснює, що:
1 | підготовка пропозиції конкурсних торгів має здійснюватись відповідно до вимог документації конкурсних торгів |
2 | в разі встановлення замовником у документації конкурсних торгів вимоги, передбаченої у п. 19 ч. 2 ст. 22 Закону № 1197, пропозиція конкурсних торгів переможця процедури закупівлі має містити інформацію щодо повного найменування та місцезнаходження про кожного суб’єкта господарювання, якого учасник планує залучати до виконання робіт або послуг як субпідрядника |
Примітка. Тобто учасником має бути визначений конкретний субпідрядник. При цьому необхідність у здійсненні процедур закупівель переможцем процедури закупівлі відсутня, враховуючи ч. 5 ст. 40 Закону № 11975. |
5 Відповідно до зазначеної норми умови договору про закупівлю не повинні відрізнятись від змісту пропозиції конкурсних торгів переможця процедури закупівлі.
Про участь філій у закупівлях
Філії також можуть брати участь у процедурах закупівель на підставі довіреності, виданої юридичною особою та від її імені. Де це написано — у роз’ясненні Мінсоцполітики від 01.07.15 р. № 3302-05/21169-06. При цьому договір про закупівлю від імені юридичної особи — учасника підписують керівники філій та представництв на підставі довіреності, виданої відповідно до чинного законодавства.
Такий висновок компетентного органу ґрунтується на вимогах:
п. 31 ч. 1 ст. 1 Закону № 1197 | учасник процедури закупівлі — фізична особа, у тому числі фізична особа — підприємець, юридична особа (резидент або нерезидент), яка письмово підтвердила намір взяти участь у процедурі закупівлі та/або подала пропозицію конкурсних торгів, або цінову пропозицію, або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі |
ч. 6 ст. 55 Господарського кодексу України | суб’єкти господарювання мають право відкривати свої філії, представництва, інші відокремлені підрозділи без створення юридичної особи |
ч. 4 ст. 64 Господарського кодексу України | підприємство створює філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи, погоджуючи питання про розміщення таких підрозділів підприємства з відповідними органами місцевого самоврядування в установленому законодавством порядку |
Примітка. Такі відокремлені підрозділи не мають статусу юридичної особи і діють на основі положення про них, затвердженого підприємством. Підприємства можуть відкривати рахунки в установах банків через свої відокремлені підрозділи відповідно до закону. | |
ст. 95 Цивільного кодексу України | керівники філій та представництв призначаються юридичною особою і діють на підставі виданої нею довіреності |