Теми статей
Обрати теми

Україна: курс на децентралізацію

Пітцик М., виконавчий директор Асоціації міст України
Нещодавні революційні і, на жаль, трагічні події історичної ваги стали зламом свідомості, який дозволив Україні перемістити політичні акценти у сторону децентралізації владних повноважень та реформування місцевого самоврядування. Крига скресла.

img 1

Асоціація міст України 23 роки своєї історії спрямовувала діяльність на розбудову в Україні дієвого самодостатнього місцевого самоврядування європейського зразка, суть якого — бути спроможним за рахунок власних податків і зборів забезпечити надання комунальних і адміністративних послуг, яких потребують жителі громад, та якісно виконувати делеговані державою повноваження за державні кошти.

Насамперед усі зусилля експертного потенціалу АМУ були спрямовані на формування законодавчого підґрунтя реформи та налагодження ефективного діалогу місцевого самоврядування з центральною владою. Готувалися проекти законів та підзаконних актів, урядових рішень, роз’яснювально-аналітична та методична бази, інші документи, спрямовані на впровадження реформ.

Ухваливши 5 лютого 2015 року Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад», Парламент дав «зелене світло» для початку укрупнення громад, що є одним з головних положень Концепції реформування місцевого самоврядування, прийнятої Урядом у 2014 році. Нагадаю, цей Закон має на меті децентралізацію публічної влади із реальним забезпеченням загальновизнаних європейських принципів організаційної, правової та фінансової самостійності органів місцевого самоврядування. Важливо, що Асоціація наполягла на включенні до документа статті, що передбачає обов’язкову розробку Перспективних планів розвитку територій. Завдяки цьому прийняття рішень щодо створення спроможних територіальних громад шляхом їх добровільного об’єднання відбувається виважено і системно. Хоча, по суті, реформа передбачає не стільки об’єднання, скільки розукрупнення районів, що перебрали на себе усі основні права та кошти громад на здійснення місцевого самоврядування.

Від теорії до практики. Методика об’єднання

Для практичної реалізації Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» Мінрегіон та експерти АМУ розробили Методику формування спроможних громад, яка була схвалена постановою Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року № 214. Цим же рішенням Уряд затвердив Форму паспорта спроможної територіальної громади. Розробку Перспективних планів формування громад доручено обласним державним адміністраціям.

Постійний діалог і ефективна співпраця експертів АМУ та Мінрегіону — Міністерства, визначеного відповідальним за впровадження в Україні реформи місцевого самоврядування, втілилися у Меморандумі про співробітництво у впровадженні реформи місцевого самоврядування, підписаному 16 квітня 2015 року.

Документ визначив, що сторони будуть співпрацювати в рамках проекту USAID ДІАЛОГ щодо підготовки перспективних планів областей з формування спроможних територіальних громад, прискорення процесу децентралізації влади в Україні та створення сприятливого середовища для проведення реформ місцевого самоврядування.

Офіси реформ — «містки» між громадами та владою

Відповідно до Меморандуму Асоціація спільно з Мінрегіоном та обласними державними адміністраціями створили у всіх областях систему координаційних центрів — 24 Офіси з впровадження реформ у сфері місцевого самоврядування та децентралізації повноважень. Мінрегіон надає організаційну та методичну підтримку цим Офісам, а АМУ в рамках Проекту ДІАЛОГ фінансує діяльність їх керівників та експертів, а також розробляє практичні рекомендації для органів місцевого самоврядування щодо практичної реалізації об’єднання територіальних громад.

Після укомплектування кадрового складу Офісів реформ ми провели 28 — 29 квітня 2015 року у Києві Інформаційний семінар з організації їх роботи. Перед Офісами стояло надзавдання — у максимально короткі терміни розробити спільно з облдержадміністраціями проекти Перспективних планів формування територій спроможних громад.

Зважаючи на велику кількість звернень до експертів АМУ щодо практичної реалізації норм закону про об’єднання громад, Центр аналізу та розробки законодавства Асоціації підготував «Практичний посібник з питань формування спроможних територіальних громад». Видання вмістило у себе роз’яснення та відповіді на запитання, що найбільше турбували практиків місцевого самоврядування, зокрема, щодо: етапів та строків об’єднання громад, нових повноважень та ресурсів об’єднаних громад, підготовки Перспективних планів, форм державної підтримки, завдань з інформування громадськості. Важливо, що у посібнику надано зразки проектів нормативно-правових актів органів місцевого самоврядування до кожного етапу добровільного об’єднання.

У процесі формування нової просторової моделі країни Офіси реформ стали «містком» між центральною та місцевою владою, «провідником» інтересів місцевих громад. Експерти Офісів брали участь у консультаціях з жителями населених пунктів, проводили круглі столи, семінари, онлайн-конференції, медіа-заходи, щоб донести до кожної громади сутність і переваги реформи. До цієї роботи були залучені представники місцевого самоврядування, наукових та бізнесових кіл, ЗМІ, громадські організації, місцеві активісти.

Результатом спільних зусиль експертів Офісів реформ, органів державної влади, органів місцевого самоврядування та експертів Асоціації міст України стало те, що за чотири місяці Перспективні плани формування громад були розроблені у всіх областях та майже у всіх схвалені обласними радами (винятки складають Тернопільська та Закарпатська області).

img 2

Перспективні Плани готові — слово за Урядом

Схвалені обласними радами Перспективні плани — це лише передумови якісних змін. Реально запустити процес формування спроможних громад має рішення на центральному рівні — схвалення Кабінетом Міністрів Перспективних планів. І у серпні 2015 року Уряд почав схвалювати Перспективні плани. Варто відзначити, що проекти відповідних розпоряджень попередньо погоджувала АМУ.

Станом на грудень 2015 року Кабінет Міністрів України схвалив 22 Перспективні плани формування територій громад областей: 5 серпня — Луганської, Херсонської та Дніпропетровської; 12 серпня — Житомирської і Чернігівської; 8 вересня — Рівненської, Хмельницької, Донецької, Миколаївської, Сумської та Черкаської; 16 вересня — Запорізької та Одеської областей; 23 вересня — Волинської, Полтавської та Харківської; 13 жовтня — Вінницької, Івано-Франківської, Чернівецької; 11 листопада — Кіровоградської та Львівської, 18 листопада — Київської.

Ще дві області — Закарпатська та Тернопільська — очікують на затвердження Перспективних планів. У цих областях процес гальмується через суто політичну позицію обласних рад.

Тут варто відзначити, що Перспективний план є не політичним документом, а методичною основою для такого адміністративного поділу території регіону, який би забезпечував повсюдність місцевого самоврядування та спроможність усіх утворюваних громад. Саме тому сьогодні АМУ підтримує законодавчі напрацювання щодо зміни процедури схвалення Перспективних планів обласними радами, яке призводить до деформації зазначеного принципу.

Зміни акцентів та підписання другого Меморандуму

Перші реальні кроки у напрямку децентралізації та у процесі об’єднання територіальних громад дещо змінили виклики та акценти діяльності з реалізації реформ. Це втілилося у підписанні 15 вересня 2015 року другого Меморандуму між АМУ та Мінрегіоном щодо подальшого об’єднання зусиль у реалізації реформи місцевого самоврядування. Сторони закріпили наміри співпрацювати у напрямку підтримки процесу об’єднання територіальних громад, прискорення процесу децентралізації, створення сприятливого середовища для проведення реформ системи місцевого самоврядування і, важливо, для забезпечення широкої підтримки процесу децентралізації в Україні з боку громадськості.

У Меморандумі визначено такі пріоритети: підтримка добровільного об’єднання територіальних громад відповідно до перспективних планів формування територій громад; надання консультацій посадовим особам органів місцевого самоврядування та органів державної влади щодо організації процесу об’єднання територіальних громад та надання методичної допомоги з питань організації роботи органів місцевого самоврядування об’єднаних територіальних громад; юридичний супровід діяльності органів місцевого самоврядування в процесі об’єднання громад; налагодження та ведення діалогу із зацікавленими сторонами в процесі об’єднання громад.

Реалізація цих пріоритетних напрямів забезпечується, зокрема, через Офіси реформ, які діють у всіх областях.

Діяльність Офісів реформ, особливо в деяких областях, виявилася настільки результативною, що до їх підтримки вирішила долучитися Рада Європи. Йдеться про програму «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні». Ця ініціатива втілилася у підписанні 1 жовтня 2015 року Меморандуму між Мінрегіоном, Асоціацією міст України та Радою Європи про об’єднання зусиль для реалізації реформи місцевого самоврядування та децентралізації влади. А вже 12 — 13 листопада цього року спільно з програмою Ради Європи АМУ провела у Києві семінар-тренінг для експертів Офісів реформ.

Перші місцеві вибори в об’єднаних територіальних громадах

Важливим результатом діяльності Офісів реформ, створених АМУ, стало формування об’єднаних територіальних громад та призначення у них перших місцевих виборів. Спочатку таких громад було 74. А розроблений Асоціацією та прийнятий Парламентом Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів щодо організації проведення перших виборів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» (від 04.09.15 р. № 676-VIII) дозволив Центральній виборчій комісії додатково призначити на 25 жовтня 2015 року перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад 85 об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів і оголосити з 8 вересня 2015 року початок виборчого процесу у цих громадах.

Отже, 25 жовтня, у день проведення чергових місцевих виборів в Україні, відбулися і перші вибори голів громад та депутатів рад у 159 об’єднаних територіальних громадах (ОТГ). За даними АМУ, найбільше громад, де відбулися перші вибори, створено у Тернопільській (26), Хмельницькій (22), Львівській (15) та Дніпропетровській (15) областях. Цікаво, що на посаду голів нових об’єднаних громад балотувався 141 чинний голова центрів, навколо яких відбулося об’єднання громад, 105 з них (73 %) обрано головами новостворених ОТГ. А з числа голів громад — членів АМУ, які стали центрами ОТГ, на посаду голови новоствореної громади обрався 21.

Виклики та завдання об’єднаних громад

Перед органами місцевого самоврядування об’єднаних громад сьогодні стоїть низка важливих завдань — від визначення стратегії розвитку території до забезпечення надання послуг нової якості та зростання добробуту кожного жителя.

img 3

Однак чималою загрозою блокування роботи органів місцевого самоврядування стала законодавча невизначеність щодо їх державної реєстрації. Наприклад, Закон України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» недостатньо врегульовує питання перехідного періоду, зокрема, порядок реорганізації та припинення юридичних осіб, владного та цивільного правонаступництва тощо. Для забезпечення безперервності здійснення місцевого самоврядування важливо провести реорганізацію органів для нових громад. Тобто місцеві ради та виконавчі комітети територіальних громад, що об’єдналися, потрібно не ліквідовувати, а реорганізовувати шляхом приєднання до місцевої ради та її виконавчого комітету, яка знаходиться у адміністративному центрі об’єднаної територіальної громади. А спрощений порядок державної реєстрації юридичних осіб необхідно поширити на органи місцевого самоврядування, як це передбачено для центральних органів виконавчої влади. З метою вирішення всіх цих питань АМУ розробила низку законопроектів, які Верховна Рада схвалила 26 листопада 2015 року.

Щоб допомогти об’єднаним територіальним громадам ефективно організувати роботу органів місцевого самоврядування, експерти Асоціації розробили Практичний посібник — серію Модулів, які пропонують типові документи, алгоритми дій, зразки рішень місцевих рад та їх виконавчих органів. Ці модулі напрацьовано за запитами Офісів реформ щодо потреб органів місцевого самоврядування. Видання актуальне та корисне як для територіальних громад, які вже об’єдналися, так і для тих, хто лише розпочав відповідні процедури. Зокрема, експерти АМУ напрацювали Типовий статут територіальної громади та Примірне положення про старосту, роз’яснили процедурні питання організації роботи органів місцевого самоврядування об’єднаної територіальної громади та їх виконавчих органів, алгоритми дій, механізми формування бюджету та розвитку громади.

Отже, 2014 — 2015 роки для Асоціації міст України, яка активно підтримала розгортання децентралізаційної реформи, стали надзвичайно насиченими та плідними: створено Офіси реформ у всіх областях України, розроблено Перспективні Плани формування територій громад, проведено перші місцеві вибори у них, напрацьовано низку проектів законодавчих актів, методичних матеріалів, включаючи алгоритми дій для новостворених громад та типові документи для їх органів місцевого самоврядування.

АМУ переконана, що успішні результати перших сформованих на карті Україні об’єднаних громад мотивуватимуть інші громади до об’єднання, що дозволить реалізувати децентралізаційну реформу на всій території нашої Держави і впровадити європейські принципи місцевого управління.

Державна підтримка — це відправна точка для створення нової територіальної основи ефективного місцевого самоврядування, яка має прийти на заміну застарілої радянської моделі. Ми приречені зробити цю реформу, щоб розбудувати дійсно європейську країну.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі