Теми статей
Обрати теми

«Старша сестра» вітчизняної демократії: плідній співпраці України з Радою Європи — 20!

Програма Ради Європи «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні»
З часу, коли молода українська дипломатія вперше постукала в двері Палацу Європи у французькому Страсбурзі, минуло два десятиліття. Тоді до різноманіття яскравих прапорів на місцевій площі додалося і синьо-жовте державне знамено соборної незалежної України: у 1995-му наша держава офіційно стала членом провідної міжурядової організації континенту — Ради Європи1.

1 http://www.coe.int/en/web/portal/home.

Як це було

img 1

Так сталося, що ошатна столиця Ельзасу, яка до того не одне століття була своєрідним «яблуком розбрату» між європейськими країнами, 1949 року, після жахливої кровопролитної Другої світової війни була визначена осередком миру і налагодження нових партнерських взаємовідносин, відновлення демократії та зміцнення свободи.

Задля цього тут і створили Раду Європи, в яку об’єдналися спершу десять держав, а потім вона почала приростати новими країнами-членами. Сьогодні їх вже 47 — тих, які вже живуть чи щиро прагнуть жити за європейськими стандартами добросусідства, демократичного врядування і громадянських цінностей. З-поміж них і наша країна, яка пристала до сучасних великих цілей євроспільноти — забезпечення верховенства права, захисту прав та головних свобод людини, зміцнення плюралістичної демократії.

Права і обов’язки

Україна, як повноправний член, на постійній основі залучена до роботи провідних органів Ради Європи — Комітету міністрів (на рівні вітчизняного уряду); Парламентської асамблеї (на рівні народних депутатів України); Конгресу місцевих і регіональних влад (на рівні представників місцевого самоврядування та їхніх асоціацій).

Така широка представницька діяльність на вищому міжнародному рівні дає нам можливість з трибуни Ради Європи доносити достовірну інформацію про країну, гідно відстоювати свої національні інтереси на європейській арені, вільно висловлювати власну позицію щодо сучасних світових і континентальних процесів.

Важко переоцінити підтримку Ради Європи в становленні та розвитку молодої української демократії з її перших кроків до сьогоднішньої днини, у різні періоди нашого поступу. Зокрема і в складні часи незаконної анексії Криму та військової агресії Російської Федерації на Сході нашої країни.

Водночас, вступивши до спільноти європейських демократичних держав, ми взяли на себе амбітні зобов’язання: запровадити і на наших теренах загальновизнані стандарти демократії та верховенство права задля стабільності і розвитку.

Україна ратифікувала (а отже, взяла на себе обов’язок неухильно дотримуватися їх у суспільному житті), низку міжнародно-правових договорів РЄ, зокрема і такий епохальний, як Європейська хартія місцевого самоврядування. Хартія, якій цього року виповнюється 30 років, слугує настільною книгою місцевої демократії для всіх 47 країн — членів Ради Європи та визначає основоположні європейські цінності в сфері демократичного самоврядування.

Політика плюс технічна допомога

Непересічне значення має Рада Європи як майданчик для підтримки постійного політичного діалогу між країнами-членами на найвищому європейському рівні задля збереження соціальної стабільності і миру на нашому континенті. Недарма її ще називають «кухнею», де виробляється і апробується сучасна міжнародна політика.

Та часом досить гострі і палкі дискусії в комітетах та кулуарах зазвичай виливаються у виважені аргументовані рішення, до яких прислухаються в світі. Приміром, саме Рада Європи першою з міжнародних організацій офіційно визнала наявність російських військ на Донбасі й позбавила делегацію Російської Федерації права голосу у Парламентській асамблеї РЄ.

Інша важлива роль Ради Європи полягає в її технічній допомозі країнам-членам, яка надається у формі експертних досліджень, моніторингів, консультативній підтримці тощо.

Україна щиро завдячує Раді Європи за низку моніторингів (1998-го, 2001-го та 2013-го років) щодо впровадження в нашій державі стандартів вже згадуваної вище Європейської хартії місцевого самоврядування. Адже зроблені в них висновки — потреба здійснення докорінних реформ самоврядування включно з можливим внесенням змін до Основного Закону держави — стали знаковим дороговказом для нашого суспільства. За необхідність докорінного вдосконалення висловилася у 2014 та 2015 роках й Венеційська комісія2 (що є структурною складовою Ради Європи), офіційні висновки якої дали зелене світло початку проведення Конституційної реформи в Україні.

2 http://www.venice.coe.int/webforms/events/.

Принагідно процитуємо спеціального представника Генерального Секретаря Ради Європи в Україні Крістоса Джакомопулоса: «Україна не може бути сучасною демократичною і процвітаючою європейською державою без оновлення Конституції, внесення змін до Конституції є обов‘язком українських політиків перед громадянами».

Децентралізація — на часі

Особливо посилилась співпраця Ради Європи з Україною після Революції Гідності, тобто за останні півтора року. За участі країн, які мають багатий досвід щодо децентралізації управління, РЄ провела в нашій країні дослідження3 потреб та спроможності щодо реалізації трансформацій у сфері місцевого самоврядування і територіальної організації влади. За його результатами українській стороні представлено докладну дорожню карту рекомендацій щодо реформи децентралізації, її фінансового, ресурсного, законодавчого та кадрового бачення, формування комунікативної стратегії змін тощо.

3 http://www.slg-coe.org.ua/peer-review-team-report/.

Підтримка України в реалізації цих рекомендацій буде здійснюватися в рамках Плану дій РЄ для України на 2015-2017 роки та за допомогою проектів Офісу Ради Європи в Україні, що є, до речі, найбільшим у Європі.

Стало доброю практикою, що сьогодні практично кожен законопроект з питань місцевого самоврядування, що готується в Україні, проходить експертизу в Раді Європи. Згадаймо вже ухвалені Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади, закони про співробітництво громад і їхнє добровільне об’єднання та інші.

«Тільки спільними зусиллями, у тому числі за допомогою наших міжнародних партнерів, можна сьогодні подолати політичні та економічні виклики, що постали перед Україною, -— принагідно зауважив Віце-прем’єр-міністр України — Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадій Зубко. — Наш шлях до європейських стандартів і майбутнього є незворотнім, іншого вибору, ніж проведення реформ, в України немає».

Пріоритети

Отже, останній на часі План дій для України визначив пріоритетними конституційну реформу та функціонування демократичних інституцій, реформу судової системи, демократичне управління, протидію економічним злочинам і корупції, дотримання прав людини.

Один із провідних його напрямків — демократичне врядування. Бо досягти стратегічного оновлення можна лише безупинно підвищуючи якість демократії в Україні шляхом посилення місцевого самоврядування, розвитку освіти демократичного громадянства та підтримки місцевих демократичних процесів.

Реалізовується ця стратегія, зокрема, і через Програму «Децентралізація і територіальна консолідація в Україні»4. При цьому Організація використовує досвід та можливості в тому числі тих країн — членів Організації, які або щойно провели, або зараз знаходяться у стані проведення реформ територіальної організації влади.

4 http://www.slg-coe.org.ua/.

З-поміж задіяних інструментів тут на першому плані експертна допомога в розбудові законодавчих рамок самоврядування та децентралізації влади, включно із підтримкою процесу внесення змін до Конституції України. Так, наприклад, останнім часом Рада Європи ознайомила представників всіх гілок влади, органів місцевого самоврядування та національне експертне середовище з європейською практикою функціонування інституту префекта й допомагає українській стороні у підготовці відповідного законопроекту. До подальшої роботи з цих питань задіяні фахівці кращих європейських шкіл управління, включно з Національною школою адміністрації (ENA) Франції.

Саме Рада Європи наприкінці 2014-го офіційно рекомендувала владі України утворення регіональних груп підтримки процесу проведення реформ. 17 квітня 2015 року у місті Страсбурзі Генеральний секретар Ради Європи Торбйорн Яґланд та Віце-прем’єр-міністр України — Міністр регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України Геннадій Зубко підписали Спільну заяву про співробітництво зі зміцнення місцевого самоврядування в Україні. А вже зараз близько 60 експертів працюють в регіональних офісах реформ за підтримки Ради Європи. Надання сприяння об’єднаним територіальним громадам та процесу добровільного об’єднання та співробітництва громад продовжуватиметься й надалі.

Велика увага приділяється Радою Європи роботі з галузевим міністерством (Мінрегіоном). Створюються можливості прямих контактів з подібними міністерствами інших країн — членів Ради Європи. Тільки минулого року в Мінрегіоні працювали високопосадовці з 12 міністерств країн — членів Ради Європи. Цього року представники Мінрегіону обговорили питання об’єднання та співробітництва громад з своїми колегами з країн «Східного партнерства». На постійній основі представники Мінрегіону працюють у Страсбурзі в Європейському комітеті з питань демократії та доброго врядування (CDDG), який є платформою для співпраці урядових фахівців з усіх країн — членів Ради Європи.

Рада Європи також допомагає Україні у вивченні громадської думки з питань реформи самоврядування та децентралізації влади. Помітний резонанс у вітчизняному суспільстві одержало перше в сучасній історії України всеукраїнське соціологічне дослідження громадської думки населення з цих питань. Реальні цифри кількості прихильників змін вразили не лише українських реформаторів, а й наших європейських колег: 59 % українців вважають потрібною реформу місцевого самоврядування й децентралізації влади, 53 % — внесення змін до Конституції України, 43 % — підтримують створення посади префекта.

На часі налагодження за допомогою Ради Європи процесу постійних двосторонніх онлайн-консультацій між міністерством та депутатами місцевих рад, які допоможуть реформаторам оперативно дізнаватися думку представників місцевого самоврядування з тих чи інших питань та вносити відповідні корективи в процес реформування. Наявність двостороннього зв’язку та контактів між центральною й місцевою владою є важливою передумовою успіху реформи.

Як велика річка розпочинається з маленького джерела, так і співпраця України з Радою Європи за два десятиліття переросла у вагомі справи з демократизації нашої держави, вселила віру у правильність її європейського вибору і незворотність з цього шляху. Тож щиро подякуємо за це «старшій сестрі».

Стисло і влучно зробив це Геннадій Зубко: «Хотів би висловити вдячність Раді Європи, яка вже багато років поспіль сприяє напрацюванню в Україні оновленого законодавства та зміцненню спроможності органів місцевого самоврядування для реалізації реформ». Решта залежить від нас з вами.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі