Теми статей
Обрати теми

Відкликання «обраних»: застереження для вас

Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор»
У попередніх номерах нашого видання ми не обійшли увагою тему місцевих виборів. Виборчий процес, як розумієте, був на часі. Вкотре хочемо привітати нових голів та депутатів місцевих рад. Виборчі перегони були складними, особливо якщо враховувати, що вони проводилися за новим законодавством. Тому вірогідно, що хтось, переймаючись на час виборчого процесу лише «перегонами», не звернув уваги на те, що Закон України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»1 передбачив нові підстави та механізми відкликання депутатів місцевих рад та сільського, селищного, міського голови. Сьогодні ми заповнимо цю прогалину. Погодьтеся, образливо буде спочатку опинитися в переліку «обраних», а згодом — бути відкликаним.

1 Далі за текстом — Закон № 595.

Відкликання депутата

img 1

Процедура відкликання депутата передбачає певні етапи. Розглянемо їх. Зауважте, що кожен з етапів повинен бути проведений з точним дотриманням вимог законодавства. В іншому випадку можна поставити під сумніви законність останнього етапу цієї процедури, власне — відкликання. Тож вивчайте, беріть до уваги і запам’ятовуйте. Це згодом може стати вам в нагоді, шановні депутати та голови.

Етап 1. Ініціювання відкликання депутата

Законом № 595 були внесені зміни до Закону України від 11.07.02 р. № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад»2. Так, якщо раніше ініціаторами відкликання могли бути виборці округу та місцева рада, то тепер із ініціативою відкликання можуть виступати лише виборці. Відповідних змін зазнав розд. V вказаного Закону.

2 Далі за текстом — Закон № 93.

Отже, відтепер підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1

порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом

2

пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених ст. 10 цього Закону, обов’язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі.

Примітка. Відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону № 595 у виборчому окрузі депутат місцевої ради зобов’язаний:

1) підтримувати зв’язок із виборцями, відповідною територіальною громадою, трудовими колективами і громадськими організаціями, які висунули його кандидатом у депутати місцевої ради, а також колективами інших підприємств, установ, організацій, незалежно від форми власності, органами місцевого самоврядування, місцевими органами виконавчої влади, розташованими на відповідній території;

2) не рідше одного разу на півріччя інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, про виконання планів і програм економічного і соціального розвитку, інших місцевих програм, місцевого бюджету, рішень ради і доручень виборців;

3) брати участь у громадських слуханнях з питань, що стосуються його виборчого округу, в організації виконання рішень ради та її органів, доручень виборців, у масових заходах, що проводяться органами місцевого самоврядування на території громади або виборчого округу;

4) вивчати громадську думку, потреби територіальної громади, інформувати про них раду та її органи, брати безпосередню участь у їх вирішенні;

5) визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців, інших громадян; вести регулярний, не рідше одного разу на місяць, прийом виборців, розглядати пропозиції, звернення, заяви і скарги членів територіальної громади, вживати заходів щодо забезпечення їх оперативного вирішення

3

невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених ст. 16 цього Закону зобов’язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.

Примітка. Відповідно до ч.ч. 1–4 ст. 16 Закону № 93 депутат місцевої ради періодично, але не рідше одного разу на рік, зобов’язаний звітувати про свою роботу перед виборцями відповідного виборчого округу, об’єднаннями громадян. При цьому орієнтовні строки проведення звітів депутатів місцевої ради перед виборцями визначає рада. Щоправда, ч. 3 цієї статті передбачає, що звіт депутата місцевої ради може бути проведено в будь-який час на вимогу зборів виборців за місцем проживання, трудової діяльності або навчання, а також органів самоорганізації населення.

Про час і місце проведення звіту депутат місцевої ради не пізніш як за сім днів повідомляє виборців через місцеві засоби масової інформації або в інший спосіб.

Зауважте, що звіт депутата місцевої ради повинен містити відомості про його діяльність у раді та в її органах, до яких його обрано, а також про його роботу у виборчому окрузі, про прийняті радою та її органами рішення, про хід їх виконання, про особисту участь в обговоренні, прийнятті та в організації виконання рішень ради, її органів, а також доручень виборців свого виборчого округу

Зміни щодо ініціаторів відкликання депутата віднайшли своє закріплення в ст. 38 Закону № 93, яку було викладено в новій редакції. Отже, як вже анонсувалося на початку статті, право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою мають тепер лише громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Увага! Статтею 38 Закону № 93 встановлено обмеження: пропозиція щодо відкликання депутата може бути подана не раніше ніж через рік з моменту набуття депутатом таких повноважень.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою має бути прийняте на зборах виборців. Закон № 93 встановив чітку градацію щодо необхідної кількості виборців для прийняття рішення залежно від «виду» місцевої ради, депутата якої збираються відкликати:

кількість осіб

«вид» місцевої ради, депутат якої відкликається

30

для сільської селищної ради

100

для міської ради районного значення

300

для міської ради обласного значення та районної у місті ради

150

для районної ради

400

для обласної, Київської, Севастопольської міської ради

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється (власне такий процедурний момент передбачався і в попередній редакції цієї статті) ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою3 та затверджується її склад.

3 Далі за текстом — ініціативна група.

Увага! До складу такої групи можуть бути включені лише виборці відповідного округу.

Отже, наприклад, якщо виборці виявили бажання відкликати депутата сільської ради, то рішення про внесення такої пропозиції має бути прийняте саме виборцями відповідного одномандатного округу. До ініціативної групи також мають увійти лише виборці відповідного одномандатного округу. В іншому випадку процедуру відкликання можна вважати такою, що не відповідає вимогам законодавства, а отже не має під собою правового підґрунтя.

Крім іншого, Закон № 93 визначив найменшу обов’язкову кількість членів ініціативної групи залежно від того, депутат якої ради відкликається. Так, у разі відкликання депутата:

«вид» місцевої ради

кількість членів ініціативної групи має становити

сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради

не менше 10 осіб

районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради

не менше 50 осіб

обласної, Київської, Севастопольської міської ради

не менше 100 осіб

Закон № 93 також висуває низку вимог до змісту протоколу зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Зауважте, що в ньому мають зазначатися:

1

зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення

2

прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради

3

персональний склад ініціативної групи

4

відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи

5

інформація про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради4

4 Далі за текстом — підписний лист.

Законодавець встановив вимоги до змісту підписного листа. Він повинен містити дату проведення зборів щодо відкликання депутата, порядковий номер підписного листа, зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або АР Крим, до складу яких вона входить), назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата, його прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), дату набуття депутатом повноважень, відомості про суб’єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат, а також про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання).

Крім того, підписний лист має містити дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця.

Як бачите, вимоги досить суворі і передбачають наявність відомостей, які ще треба роздобути.

Повернемося до протоколу. Він повинен бути підписаний головуючим на зборах та секретарем зборів. Також до протоколу зборів обов’язково додаються:

1

зразок підписного листа

2

перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв’язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів

3

письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу.

Примітка. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов’язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи.

4

письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи

Примітка. Бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади АР Крим та органів місцевого самоврядування, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів.

Примітка. Зазначені заяви мають обов’язково містити: прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, місце роботи, посаду, засоби зв’язку (контактний телефон). До заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Знову ж таки зауважте, що порушення вказаних вище вимог щодо форми та змісту документів членів ініціативної групи ставить під сумнів всю процедуру ініціювання відкликання депутата.

Увага! Закон № 93 заборонив проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

Етап 2. Повідомлення про створення ініціативної групи.

Законодавець зобов’язав особу, визначену офіційним представником ініціативної групи, у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, повідомити відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення
зборів.

До повідомлення додається витяг із протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи.

Голова, а у разі його відсутності — заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника — секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду (ст. 39 Закону № 93).

Отже, офіційно дізнатися про те, що «піднімається питання» щодо відкликання депутата, депутат зможе дізнатися лише після отримання відповідної інформації від територіальної виборчої комісії.

Етап 3. Збирання підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

На цьому етапі ініціативна група виготовляє підписні листи з дотриманням встановленої на зборах виборців форми підписного листа (кількість будь-яка).

Законодавець у ч. 1 ст. 40 Закону № 93 визначив кількість підписів, яка має бути зібрана ініціативною групою для відкликання депутата. Ця кількість різниться залежно від того, обирався цей депутат у одномандатному окрузі чи багатомандатному.

на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі

має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою за половину кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат

на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі

має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою за виборчу квоту, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не меншою, ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом

Як розумієте, інформація про кількість виборців, які взяли участь в голосуванні, виборчу квоту та про кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії, міститься у відповідних протоколах територіальних виборчих комісій. Їх копії ви мали отримувати під час виборчого процесу. Враховуючи зазначене вище, є сенс поберегти ці документи.

Законодавець також встановив строк, з якого починається збір підписів, та період, протягом якого він може тривати. До речі, цей період, знову ж таки, є різним і залежить від того, депутатом якої ради є депутат, якого відкликають: сільської, міської тощо.

Так, передбачається, що збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою починається з дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, і проводиться він у строки:

у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради

десять днів

у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради

двадцять днів

у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради

тридцять днів

Член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе. Ця інформація, як пам’ятаєте, є однією із складових змісту підписного листа відповідно до встановленої форми.

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Увага! Законодавець, як і у випадку зі зборами виборців, в ст. 40 Закону № 93 встановив низку заборон під час здійснення збору підписів.

Так, забороняється:

1

збір підписів виборців в органах державної влади, органах влади АР Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги

2

участь посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування у збиранні підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради забороняється

3

платити коштами, товарами або послугами за підписи на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, а також перешкоджати виборцю у підтримці цієї пропозиції

Зауважте, що відтепер не передбачається проведення агітації «за» або «проти» відкликання депутата місцевої ради. Статтю, яка містила вимоги до таких заходів, Законом № 595 було виключено із Закону № 93.

Етап 4. Прийняття рішення про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Цей етап визначений в ст. 41 Закону № 93, яку з прийняттям Закону № 595 було викладено в новій редакції.

Слід зазначити: з набуттям чинності вказаної норми докорінно змінилися процедурні моменти розгляду питання відкликання депутата, які настають вже після збирання підписів виборців. Якщо раніше передбачалося проведення голосування пропозиції відкликання депутат, то тепер... Про все по порядку.

Отже, в ч. 1 ст. 41 Закону № 93 визначено, що після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів (він встановлений ст. 40 цього Закону), заповнені підписні листи:

1

збираються офіційним представником ініціативної групи

2

прошиваються

3

скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів

4

не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії

Отже, наприклад, якщо на збір підписів для відкликання депутата в одномандатному окрузі дається 10 днів, то такі підписні листи мають бути зібрані офіційним представником ініціативної групи не пізніше закінчення десятого дня. Відповідно в цей же день вони повинні бути дооформлені у відповідності з ч. 1 ст. 41 Закону № 41 та передані не пізніше ніж на дванадцятий день територіальній виборчій комісії.

У свою чергу голова (у разі його відсутності — заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника — секретар територіальної виборчої комісії) не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців (враховуючи наведений вище приклад — не пізніше ніж на тринадцятий день) скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє:

Дотримання вимог ст. 38 – 40 Закону № 93 при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Примітка. Всі ці вимоги були розглянуті вище. Вони стосуються, зокрема, кількості виборців для прийняття рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата, кількісного складу ініціативної групи, дотримання строку для збору підписів тощо

самостійно

Правильність оформлення підписних листів

самостійно

Кількість підписів в підписних листах, що встановлена ч. 1 ст. 40 Закону № 93

самостійно

Крім іншого, територіальна виборча комісія повинна перевірити:

достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах

із залученням органів ведення Державного реєстру виборців

вибірково підписи виборців (не менше 10 відсотків від загальної кількості)

із залученням правоохоронних органів

Ця частина перевірки здійснюється у такі строки:

у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради

протягом 10 днів з дня отримання матеріалів

у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради

протягом 20 днів з дня отримання матеріалів

у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради

протягом 30 днів з дня отримання матеріалів

На цьому етапі важливо розуміти: як будуть рахуватися підписи виборців у підписних листах і чи всі вони враховуються автоматично? Ні. Стаття 41 Закону № 93 визначила жорсткі вимоги до процедури встановлення на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали пропозиції про відкликання депутата місцевої ради. Так, передбачається, що не враховуються підписи окремих виборців:

1

у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця

2

записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою

3

вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу

4

якщо підписи вчинені виборцем декілька разів

5

якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого Законом № 93 строку

Це що стосується неврахування окремих підписів виборців.

В той же час ст. 41 Закону № 93 визначила умови, коли не враховуються взагалі підписні листи, а отже і всі підписи в них. Такі ситуації можливі, якщо:

1

підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу

2

у підписних листах відсутні відомості або вони містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців

3

у підписних листах підписи громадян України зібрані в органах державної влади, органах влади АР Крим, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги

4

підписні листи не відповідають встановленій формі

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол. Як розумієте, за результатами перевірки можливі два варіанти:

якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги ст. 38 – 40 Закону № 93, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідає вимогам цього Закону

територіальна виборча комісія приймає рішення:

про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування);

про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою

якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги ст. 38 – 40 Закону № 93 та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків

відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради

А тепер найцікавіше. Як ви зрозуміли, вирішення питань із відкликанням «самовисуванців» належить безпосередньо територіальним виборчим комісіям. Інша ситуація із депутатами, яких висували місцеві організації політичної партії. Питання із відкликанням таких депутатів цілком залежить від «волі» вищого керівного органу партії.

Так, в ч. 7. ст. 41 Закону № 93 з цього приводу зазначається, що вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає одне з таких рішень:

про відкликання депутата за народною ініціативою

про відмову в задоволенні ініціативи

Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу.

Тобто виходить так, що у невигідному становищі опиняються лише «самовисуванці», оскільки відносно них рішення одразу ж приймається територіальною виборчою комісією, долі ж іншої «категорії» депутатів залежать від партії.

Тепер щодо наслідків прийняття рішення про відкликання депутата. Передбачається, що:

на підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою

відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов’язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі

на підставі рішення територіальної виборчої комісії про відкликання депутата за народною ініціативою, якщо депутат був обраний шляхом самовисування

Нагадаємо: до змін, внесених Законом № 595 до Закону № 93, передбачалася процедура голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради. Відтепер її скасовано шляхом виключення із Закону № 93 ст. 42 – 45 (ср. ). Нагадаємо, ці статті визначали організацію підготовки і проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради; форму і текст бюлетеня для голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради; форму протоколів про результати голосування та списку виборців; особливості проведення голосування пропозиції про відкликання депутата місцевої ради і встановлення його результатів.

Беручи до уваги нововведення щодо процедури відкликання депутата, змін також зазнала і ч. 1 ст. 48 Закону № 93. Вона визначила гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання. Відтепер передбачається, що депутат місцевої ради має право бути присутнім:

1

під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення

2

на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання

Увага! Рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, окремих осіб, які входять до її складу, можуть бути оскаржені в порядку, встановленому законом про місцеві вибори (ст. 47 Закону № 93).

Відкликання сільського, селищного міського голови

Так, це реальність. Закон України № 595 доповнив ч. 1 ст. 79 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»5 п. 4, який передбачив ще одну підставу для дострокового припинення повноважень сільського, селищного, міського голови. Відтепер вони можуть бути припинені в тому числі і за народною ініціативою.

5 Далі за текстом — Закон № 280.

Крім іншого, ст. 79 Закону № 280 було доповнено новими частинами 5, 6, 7 та 8. Розглянемо їх.

Отже, ч. 5 цього Закону визначила, що сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом № 93 з особливостями, передбаченими ч. 6 – 10 цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.

Ознайомимося з цими особливостями.

Так, ч. 6 ст. 79 Закону № 280 передбачається, що рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше:

20 осіб

для відкликання сільського голови

30 осіб

для відкликання селищного голови

50 осіб

для відкликання міського голови міст районного значення

200 осіб

для відкликання міського голови міст обласного значення

400 осіб

для відкликання міського голови міст Києва та Севастополя

При цьому визначено, що кількість членів ініціативної групи має становити у разі відкликання:

сільського, селищного голови

не менше 10 осіб

міського голови міста районного значення

не менше 20 осіб

міського голови міста обласного значення

не менше 50 осіб

міського голови міст Києва та Севастополя

не менше 75 осіб

Увага! Відповідно до ч. 7 ст. 79 Закону № 280 на підтримку пропозиції про відкликання сільського, селищного, міського голови має бути зібрано кількість підписів, що перевищує кількість голосів, поданих за нього на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний сільським, селищним, міським головою.

Цією ж нормою визначено строк, протягом якого має здійснюватися збір підписів. Він, як і у випадку із відкликанням депутатів, залежить від того, який голова відкликається (сільський, селищний, міський). Так, передбачається, що збір підписів проводиться у разі відкликання:

сільського, селищного голови

протягом 10 днів

міського голови міста районного значення

протягом 20 днів

міського голови міста обласного значення, міст Києва та Севастополя

протягом 30 днів

Крім іншого, абз. 3 ч. 7 ст. 79 Закону № 280 встановлено період, протягом якого територіальна виборча комісія має перевірити правильність оформлення підписних листів, кількість зібраних підписів. Передбачається, що така перевірка здійснюється у разі відкликання:

сільського, селищного голови

протягом 10 днів з дня їх отримання

міського голови міст районного значення

протягом 20 днів з дня їх отримання

міського голови міст обласного значення

протягом 30 днів з дня їх отримання

міського голови міст Києва та Севастополя

протягом 35 днів з дня їх отримання

Увага! Не забуваємо: як було анонсовано на початку цього розділу, основний механізм проведення перевірки визначений ч. 2 ст. 41 Закону № 93.

Також зауважте: на відміну від процедури відкликання депутата (де рішення про відкликання «самовисуванця» приймається територіальною виборчою комісією), рішення про дострокове припинення повноважень за народною ініціативою сільського, селищного, міського голови, який був обраний шляхом самовисування, приймається відповідною сільською, селищною, міською радою більшістю голосів від її складу за поданням територіальної виборчої комісії.

При цьому у разі відкликання сільського, селищного, міського голови, кандидатуру якого було висунуто місцевою організацією політичної партії, механізм є таким же, як і для відкликання депутата, висунутого місцевою організацією політичної партії. Тобто прийняття остаточного рішення про відкликання відповідного голови залишається за керівним органом партії, місцева організація якої висунула такого кандидата.

Такий висновок випливає з абз. 2 ч. 8 ст. 79 Закону № 280. У цій нормі, зокрема, зазначається, що у разі:

прийняття місцевою радою рішення про відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою

або

подання до місцевої ради рішення вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови про відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою

особа, яка на цей час відповідно до закону здійснює повноваження сільського, селищного, міського голови, не пізніш як на п’ятнадцятий день з дня прийняття відповідного рішення звертається до Верховної Ради України з клопотанням щодо призначення позачергових виборів сільського, селищного, міського голови.

Відповідно до оновленої ч. 11 ст. 79 Закону № 280, яку було доповнено п. 5, повноваження сільського, селищного, міського голови припиняються достроково, а відповідна особа звільняється з посади з дня прийняття відповідною радою або вищим керівним органом відповідної політичної партії рішення про дострокове припинення повноважень сільського, селищного, міського голови.

Отже, звертатися до Верховної Ради України з клопотанням щодо призначення позачергових виборів буде в найкращому випадку вже секретар ради, який відповідно до ч. 2 ст. 42 Закону № 280 виконує повноваження сільського, селищного, міського голови з моменту дострокового їх припинення таким головою.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі