Теми статей
Обрати теми

Держава надає медичну субвенцію: чи треба шикуватись у чергу?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
01.01.16 р. набере чинності постанова КМУ від 19.08.15 р. № 618 «Про затвердження формули розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам»1. Як відомо, вперше, починаючи з 2015 року, відповідно до Закону України від 28.12.14 р. № 80-VIII «Про Державний бюджет України на 2015 рік»2 основні видатки галузі охорони здоров’я фінансуються за рахунок медичної цільової субвенції з державного бюджету. Деякі питання надання медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам передбачені постановою КМУ від 23.01.15 р. № 11. Тож справа залишилась лише за формулою, за якою у наступному році місцеві бюджети будуть отримувати необхідні кошти для фінансування медичних закладів. У статті поговоримо про те, за якими формулами будуть обчислюватися суми медичної субвенції.

1 Далі за текстом — постанова № 618.

2 Далі за текстом — Закон.

Важливі моменти щодо медичної субвенції

Зауважимо, що головний розпорядник медичної субвенції не змінився. Як і раніше, ним залишається Міністерство охорони здоров’я України. Багато фахівців вважають, що медична субвенція є елементом нової моделі фінансування та міжбюджетних відносин. Адже така субвенція спрямовується до місцевих бюджетів саме з метою фінансування медичних закладів, зокрема на виплату заробітних плат, харчування пацієнтів, нагальні потреби з оперативного управління медичних закладів.

Нагадаємо: раніше на ці потреби кошти виділялись із місцевих бюджетів, яких завжди не вистачало.

Як із нового бюджетного року будуть визначатись сума медичної субвенції для кожного місцевого бюджету та напрямки її використання?

По-перше, треба сказати про вимогу ст. 25 Закону. Ця норма передбачає, що обсяг медичної субвенції визначають на основі формульних розрахунків за єдиними підходами для усіх територій виходячи з фінансового нормативу бюджетної забезпеченості та коригуючих коефіцієнтів у розрахунку на одну особу.

По-друге, постановою № 11 чітко визначені напрями використання медичної субвенції. Так, її спрямовують на оплату поточних видатків закладів охорони здоров’я та програм у сфері охорони здоров’я, визначених ст. 1034 Бюджетного кодексу України3. Також субвенцію дозволено спрямовувати на здійснення заходів з оптимізації мережі закладів охорони здоров’я.

3 Далі за текстом — БК.

По-третє, постановою № 618 окреслено, що під час формування та затвердження відповідних місцевих бюджетів на планований бюджетний період не допускається зменшення обсягу цільових коштів для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу та для виплати щомісячної державної допомоги ВІЛ-інфікованим дітям.

Порядок розподілу медичної субвенції між місцевими бюджетами

Постановою № 618 встановлено такий порядок розподілу медичної субвенції між місцевими бюджетами:

1. Для визначення показника обсягу медичної субвенції для обласного бюджету (Vzob) застосовують такі формули:

1

Vzob = Hzob х Ni х (1 - λ + λ х Kzi2) + Sex(ob) + Vzgi + Szi + Szexi + Sni + Saidsi

2

Hzob = (Vzu - Vzgu - Szu - Szexu - Snu - Saidsu) х Kzob1 х Kzob4 / Nu

3

Sex(ob) = е (Hzm(r)i х Kzm(r)3 х (Ni - Ndm(r)i - Nwm(r)i х Kzm(r)5) х (1 - λ + λ х Kzi2)) х

х Kzex(m) + е (Hzm(r)i х Kzm(r)3 х (Ni - Ndm(r)i - Nwm(r)i х Kzm(r)5) х (1 - λ + λ х

х Kzi2)) х Kzex

У зазначених формулах:

Hzob

фінансовий норматив бюджетної забезпеченості медичної субвенції для обласного бюджету

Vzu

загальний показник обсягу медичної субвенції для місцевих бюджетів на планований бюджетний період

Vzgu

загальний показник обсягу медичної субвенції для місцевих бюджетів згідно із Законом України від 15.02.95 р. № 56/95-ВР «Про статус гірських населених пунктів в Україні»4, визначений за окремим розрахунком

Vzgi

обсяг медичної субвенції для місцевого бюджету згідно із Законом № 56/95, визначений за окремим розрахунком

Sex(ob)

сумарний обсяг коштів, розрахований для обласних бюджетів для надання екстреної медичної допомоги відповідно до Закону України від 05.07.12 р. № 5081-VI «Про екстрену медичну допомогу»5

Kzex(mr)

коефіцієнт коригування частки обсягу медичної субвенції для місцевих бюджетів, який застосовується з метою визначення обсягу медичної субвенції обласних бюджетів для надання екстреної медичної допомоги відповідно до Закону № 5081. Для бюджетів міст обласного значення Kzex(m) дорівнює 0,109, для бюджетів районів Kzex(r) — 0,085

Kzob1

частка обсягу медичної субвенції для обласних бюджетів у загальному обсязі медичної субвенції, що становить 0,354 і відповідає показникові, визначеному як співвідношення сумарних витрат на охорону здоров’я обласних бюджетів до загального обсягу видатків на цю мету за даними зведення місцевих бюджетів. У розрахунках Kzob1 враховано розмежування видатків між бюджетами згідно з гл. 13 БК

Kzob4

коефіцієнт коригування частки обсягу медичної субвенції для обласних бюджетів у загальному обсязі медичної субвенції залежно від співвідношення видатків на заробітну плату до загальної суми видатків на охорону здоров’я таких бюджетів, який дорівнює 0,951

λ

коефіцієнт рівня застосування впливу вікової структури населення. На планований бюджетний період λ дорівнює 0,5

Kzi2

коефіцієнт відносної вартості витрат на надання медичних послуг залежно від статевої та вікової структури населення адміністративно-територіальної одиниці, обчислений згідно з офіційними рекомендаціями ВООЗ на основі еквівалентних одиниць надання медичної допомоги одній особі залежно від віку і статі

4 Далі за текстом — Закон № 56/95.

5 Далі за текстом — Закон № 5081.

Kzi2 визначають залежно від віку і статі за наступною таблицею (одиниць):

Вікові групи

Еквівалент надання медичної допомоги

чоловікам

жінкам

0-1

10

5

2-4

7

3,5

5-9

3,7

3

10-14

3

2,5

15-19

2,2

3

20-24

2,6

3,5

25-29

2

4

30-34

2

4

35-39

2,5

4,5

40-44

3,5

5

45-49

4,5

5,5

50-54

5

6,5

55-59

6,5

7

60-64

7,5

8,5

65-69

8

9,5

70 і старші

10,5

11

Повернемось до розшифровки складових, наведених на початку статті формул:

Nu

чисельність наявного населення України станом на 1 січня року, що передує планованому

Ni

чисельність наявного населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці станом
на 1 січня року, що передує планованому

Szu

загальний обсяг цільових коштів для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет

Szi

обсяг цільових коштів обласного бюджету для лікування хворих на цукровий та нецукровий діабет, визначений за окремим розрахунком

Snu

загальний обсяг цільових коштів для лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу

Sni

обсяг цільових коштів обласного бюджету для лікування хворих на хронічну ниркову недостатність методом гемодіалізу, визначений за окремим розрахунком

Saidsu

загальний обсяг цільових коштів для виплати щомісячної державної допомоги ВІЛ-інфікованим дітям

Saidsi

обсяг цільових коштів обласного бюджету для виплати щомісячної державної допомоги ВІЛ-інфікованим дітям

Szexu

загальний обсяг цільових коштів для забезпечення додаткових виплат медичним працівникам системи екстреної медичної допомоги відповідно до Закону № 5081

Szexi

обсяг цільових коштів обласного бюджету для забезпечення додаткових виплат медичним працівникам системи екстреної медичної допомоги відповідно до Закону № 5081, розподілений відповідно до чисельності наявного населення відповідної адміністративно-територіальної одиниці станом на 1 січня року, що передує планованому

2. Для визначення показника обсягу медичної субвенції для зведеного бюджету міста обласного значення,
району (Vzm(r)i) застосовують такі формули:

1

Vzm(r)i = (Hzm(r)i х Kzm(r)3 х (Ni - Ndm(r)i - Nwm(r)i х Kzm(r)5) х (1 - λ + λ х Kzi2)) х Kzex(mr) + Vzgi + Vzyi

2

Hzm(r)i = (Vzu - Vzgu - Szu - Szexu - Snu - Saidsu) х Kzm(r)1 х Kzm(r)4 / (Nu - Ndm(r)u - Nwm(r)u х Kzm(r)5)

У зазначених формулах:

Hzm(r)i

фінансовий норматив бюджетної забезпеченості медичної субвенції для зведеного бюджету міста обласного значення, району

Vzyi

показник обсягу медичної субвенції для місцевих бюджетів, що передається до відповідних місцевих бюджетів (переадресування витрат) у зв’язку з відсутністю (недостатністю) мережі бюджетних установ на підставі спільних рішень і договорів органів місцевого самоврядування міст обласного значення, районів

Kzm(r)1

частка обсягу медичної субвенції для зведених бюджетів міст обласного значення, районів у загальному обсязі медичної субвенції, що визначається з урахуванням питомої ваги сумарних витрат на охорону здоров’я бюджетів таких міст, районів у загальній сумі витрат на цю мету за даними зведення місцевих бюджетів та розмежування видатків між бюджетами згідно з гл. 13 БК, яка дорівнює 0,646

Kzi2

коефіцієнт відносної вартості витрат на надання медичних послуг залежно від статевої та вікової структури населення адміністративно-територіальної одиниці, обчислений згідно з офіційними рекомендаціями ВООЗ на основі еквівалентних одиниць надання медичної допомоги одній особі залежно від віку і статі (враховуйте показники у відповідній таблиці для Kzi2, наведену вище).

Повернемось до розшифровки складових зазначеної формули:

Kzm(r)3

коефіцієнт диференціації рівня витрат на одного жителя (місто обласного значення — 1,065; район — 0,934), визначений як середнє співвідношення рівнів видатків зведених бюджетів міст обласного значення, районів за даними зведення місцевих бюджетів з урахуванням розмежування видатків між бюджетами згідно з главою 13 БК. Для бюджету м. Києва Kzm(r)3 дорівнює 1

Kzm(r)3 - кKzm(r)4

коефіцієнт коригування частки обсягу медичної субвенції для зведених бюджетів міст обласного значення, районів у загальному обсязі медичної субвенції залежно від питомої ваги видатків на заробітну плату в загальній сумі видатків таких бюджетів, який дорівнює 1,027

Kzm(r)5

коефіцієнт коригування чисельності наявного населення адміністративно-територіальної одиниці, якому медична допомога частково надається відомчими закладами охорони здоров’я, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету, який дорівнює 0,5

Kzex(mr)

коефіцієнт коригування частки обсягу медичної субвенції для місцевих бюджетів, який застосовується для визначення обсягу медичної субвенції для бюджетів міст обласного значення, районів для надання первинної та вторинної медичної допомоги відповідно до Закону № 5081. Для бюджетів міст обласного значення Kzex(m) дорівнює 0,891, для бюджетів районів Kzex(r) — 0,915

Ndm(r)u

загальна чисельність наявного населення міст обласного значення, районів, в яких відсутня мережа закладів охорони здоров’я, що фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів (обслуговується закладами, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету)

Nwm(r)u

загальна чисельність наявного населення міст обласного значення, районів, яке частково обслуговується закладами охорони здоров’я МОЗ, Мінінфраструктури, Державного управління справами та Національної академії наук, що забезпечують здійснення загальнодержавних функцій

Ndm(r)i

чисельність наявного населення міста обласного значення, району, в якому відсутня мережа закладів охорони здоров’я, що фінансуються за рахунок коштів місцевих бюджетів (обслуговується закладами, що фінансуються за рахунок коштів державного бюджету), станом на 1 січня року, що передує планованому

Nwm(r)i

чисельність наявного населення міста обласного значення, району, яке частково обслуговується закладами охорони здоров’я МОЗ, Мінінфраструктури, Державного управління справами та Національної академії наук, що забезпечують здійснення загальнодержавних функцій, станом на 1 січня року, що передує планованому

3. Для визначення показника обсягу медичної субвенції для зведеного бюджету м. Києва (Vz kyiv) застосовують таку формулу:

Vz kyiv = Vzob + Vzm(r)i

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі