Теми статей
Обрати теми

Органи держархбудконтролю: аналізуємо положення

Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор»
У цій статті ми знову повернемося до теми державного архітектурно-будівельного контролю1. Ви вже мали змогу в попередніх номерах нашого видання ознайомитися з останніми змінами, які відбуваються в цій сфері2. Ідеться, в першу чергу, про передачу функцій держархбудконтролю від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, до органів місцевого самоврядування. Нагадаємо: це стало можливим завдяки прийняттю Закону України від 09.04.15 р. № 320-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства»3, яким були внесені відповідні зміни до Закону України від 17.02.11 р. № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності»4. Вказаний законодавчий акт передбачив створення виконавчих органів з питань державного архітектурно-будівельного контролю сільських, селищних, міських рад (про це ми вже писали), які мають діяти на підставі примірного положення про них (абз. 4 п. 91 розд. V Закону № 3038). Як бачите, щоб місцеві ради не напружувалися і не змушені були кожна окремо вигадувати велосипед, постановою КМУ від 19.09.15 р. № 671 «Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю»5 було затверджене Примірне положення про органи державного архітектурно-будівельного контролю6. Саме про нього ми і поговоримо далі.

1 Далі за текстом — держархбудконтроль.

2 Див. «Місцеве самоврядування» № 7 за липень 2015 року, с. 36 та № 8 за серпень 2015 року, с. 49.

3 Далі за текстом — Закон № 320.

4 Далі за текстом — Закон № 3038.

5 Далі за текстом — постанова № 671.

6 Далі за текстом — Примірне положення.

З виборів до дій

На час написання цієї статті практику утворення місцевими радами органів держархбудконтролю не можна назвати повсюдною. Трапляються лише поодинокі випадки. Припускаємо, що у виборчий період було не до цього... В той же час це питання на часі, і його вирішенням мають опікуватися вже новообрані ради. Тому є сенс поінформувати вас про існування постанови № 671 та затвердженого нею Примірного положення.

Знову ж таки не зайвим буде нагадати, що в попередньому номері нашого видання були наведені поради Державної архітектурно-будівельної інспекції України7 щодо утворення органів держархбудконтролю8.

7 Далі за текстом — Держархбудінспекція.

8 Див. «Місцеве самоврядування» № 9 за вересень 2015 року, с. 50.

Спочатку декілька слів про саму постанову № 671. Нею встановлено, зокрема, що органи держархбудконтролю є правонаступниками прав та обов’язків Держархбудінспекції щодо здійснення переданих повноважень відповідно до Закону № 3038. Майте це на увазі.

Крім іншого, передбачається (як, власне, і в Законі № 3038 після внесення в нього змін Законом № 320), що до завершення здійснення заходів з:

утворення органів держархбудконтролю в Київській та Севастопольській міських державних адміністраціях та сільських, селищних, міських радах

або

визначення структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, виконавчих органів сільських, селищних, міських рад

на які покладаються повноваження, визначені Законом № 3038 (ср. ), а також затвердження актів спільної комісії (див. згадані в цій статті попередні номери нашого видання) такі повноваження здійснює Держархбудінспекція.

При цьому Держархбудінспекції було доручено забезпечити:

1

утворення за зверненням Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, відповідного органу місцевого самоврядування спільної комісії з передачі відповідної документації, зокрема документації, пов’язаної з:

— наданням права на виконання підготовчих та будівельних робіт;

— здійсненням держархбудконтролю щодо об’єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію, декларацій про готовність до експлуатації об’єктів I, II та III категорій складності, зареєстрованих не раніше ніж за три місяці до дати утворення спільної комісії

2

вирішення питань, пов’язаних з утворенням і функціонуванням органу державного архітектурно-будівельного контролю

Тож для того, щоб утворити орган держархбудконтролю, достатньо щонайменше:

— ознайомитися з порадами Держархбудінспекції;

— звернутися, у разі якщо залишилися запитання щодо утворення відповідних органів, до Держархбудінспекції;

— вчинити всі необхідні дії для утворення органу держархбудконтролю, кінцевим етапом якого буде складення та затвердження акта приймання-передавання відповідних документів.

Нагадаємо, що орган держархбудконтролю починає здійснювати повноваження, визначені Законом № 320, на наступний день після затвердження акта спільної комісії.

Тепер перейдемо до розгляду Примірного положення, на підставі якого в тому числі мають працювати утворені вами органи держархбудконтролю.

Примірне положення

Як вже зазначалося на початку статті, органи державного архітектурно-будівельного контролю діють на підставі примірного положення про них, затвердженого КМУ. Це пряма вимога абз. 4 п. 91 розд. V Закону № 3038. Із цього випливає, що окремо затверджувати Положення про орган держархбудконтролю відповідна місцева рада не повинна. Достатньо буде вказати в рішенні про утворення такого органу, що він діє на підставі вказаного Примірного положення.
Проаналізуємо його: це дозволить в повній мірі визначитися з функціоналом новоутворених органів, який уніфікований в одному документі.

Зауважте: в Примірному положенні дублюється норма, закріплена в Законі № 3038, відносно того, що орган держархбудконтролю утворюється як відповідно структурний підрозділ Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій та як виконавчий орган сільської, селищної, міської ради.

Зверніть вкотре увагу (і про що знову ж таки йдеться в Примірному положенні): орган держархбудконтролю з питань здійснення повноважень, передбачених Законом № 3038, є підконтрольним Держархбудінспекції9.

9 Відповідна норма щодо підконтрольності закріплена в ч. 5 ст. 7 Закону № 3038.

Важливо розуміти, що органи держархбудконтролю, окрім Примірного положення, у своїй діяльності керуються Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами КМУ, наказами Мінрегіону та Держархбудінспекції, розпорядженнями відповідно голів Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій, рішеннями органів та посадових осіб місцевого самоврядування.

Основними завданнями органу держархбудконтролю є:

1

здійснення відповідно до закону держархбудконтролю

2

виконання дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності

При цьому орган держархбудконтролю відповідно до покладених на нього завдань:

1

надає, отримує, реєструє, повертає документи, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, відмовляє у видачі таких документів, анулює їх, скасовує їх реєстрацію

2

приймає в експлуатацію закінчені будівництвом об’єкти (видає сертифікати, реєструє декларації про готовність об’єкта до експлуатації та повертає такі декларації на доопрацювання для усунення виявлених недоліків)

3

подає Держархбудінспекції інформацію, необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів

4

здійснює держархбудконтроль за дотриманням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об’єктів містобудування, проектної документації щодо об’єктів, розташованих у межах відповідних населених пунктів

Примітка. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.

5

здійснює контроль за виконанням законних вимог (приписів) посадових осіб органів держархбудконтролю

6

розглядає відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення, пов’язані з порушенням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил під час будівництва, порушенням законодавства під час планування та забудови територій та невиконанням законних вимог (приписів) посадових осіб органів держархбудконтролю

7

розглядає відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності із прийняттям відповідних рішень

8

здійснює інші повноваження, визначені законом

В Примірному положенні закріплено, що посадові особи органу держархбудконтролю для виконання покладених на них завдань під час перевірки мають право:

1

безперешкодного доступу до місця будівництва об’єкта та до прийнятих в експлуатацію об’єктів, що підлягають обов’язковому обстеженню

2

складати протоколи про вчинення правопорушень та акти перевірок, накладати штрафи відповідно до закону

3

видавати обов’язкові для виконання приписи щодо:

— усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил;

— зупинення підготовчих та будівельних робіт, що не відповідають вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності, зокрема будівельним нормам, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт

4

проводити перевірку відповідності виконання підготовчих та будівельних робіт вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, затвердженим проектним вимогам, рішенням, технічним умовам, своєчасності та якості проведення передбачених нормативно-технічною і проектною документацією зйомок, замірів, випробувань, а також ведення журналів робіт, наявності у випадках, передбачених законодавством, паспортів, актів та протоколів випробувань, сертифікатів та іншої документації

5

проводити згідно із законодавством перевірку відповідності будівельних матеріалів, виробів і конструкцій, що використовуються під час будівництва об’єктів, вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил

6

залучати до проведення перевірок представників центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, експертних та громадських організацій (за погодженням з їх керівниками), фахівців галузевих науково-дослідних та науково-технічних організацій

7

отримувати від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, фізичних осіб інформацію та документи, необхідні для здійснення державного архітектурно-будівельного контролю

8

вимагати у випадках, передбачених законодавством, вибіркового розкриття окремих конструктивних елементів будинків і споруд, проведення зйомки і замірів, додаткових лабораторних та інших випробувань будівельних матеріалів, виробів і конструкцій

9

забороняти за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу держархбудконтролю чи його заступника експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, не прийнятих в експлуатацію

10

здійснювати фіксування процесу проведення перевірки з використанням аудіо- та відеотехніки

11

здійснювати контроль за дотриманням порядку обстеження та паспортизації об’єктів, а також за здійсненням заходів щодо забезпечення надійності та безпеки під час їх експлуатації

До речі, зазначені вище права посадових осіб органів держархбудконтролю віднайшли своє закріплення також в Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженому постановою КМУ від 23.05.11 р. № 553.

Увага! Про процедуру накладення штрафів та здійснення держархбудконтролю ми поговоримо в наступних номерах нашого видання.

Вказані теми заслуговують на окрему увагу і вимагають досконалого їх вивчення, враховуючи, що всі ці заходи тепер мають вчинятися новоутвореними органами держархбудконтролю.

Примірним положенням також передбачається, що орган держархбудконтролю під час виконання покладених на нього завдань взаємодіє в установленому порядку з органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадськими об’єднаннями, а також підприємствами, установами та організаціями.

Примірне положення уточнило порядок призначення особи на посаду керівника органу держархбудконтролю. Так, передбачається, що у разі утворення органу держархбудконтролю:

як структурного підрозділу Київської або Севастопольської міськдержадміністрації

керівник органу держархбудконтролю призначається на посаду та звільняється з посади головою відповідної місцевої держадміністрації за погодженням з Головою Держархбудінспекції, що здійснюється відповідно до Порядку призначення на посади та звільнення з посад керівників управлінь, відділів, інших структурних підрозділів місцевих державних адміністрацій, затвердженого постановою КМУ від 29.07.99 р. № 1374

як виконавчого органу сільської, селищної або міської ради

керівник органу держархбудконтролю призначається на посаду та звільняється з посади сільським, селищним або міським головою відповідно

Увага! Київська та Севастопольська міськдержадміністрації і виконавчі органи сільських, селищних, міських рад протягом трьох днів після призначення керівника органу держархбудконтролю інформують про це Держархбудінспекцію.

На посаду керівника органу держархбудконтролю призначається особа з вищою освітою за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста за відповідним напрямом професійного спрямування (будівництво та архітектура або право), стажем роботи за фахом на службі в органах місцевого самоврядування та/або державній службі на керівних посадах не менш як 3 роки або на керівних посадах в іншій сфері не менш як 5 років.

Крім того, не забувайте, що призначення керівника органу держархбудконтролю здійснюється на конкурсній основі, як це передбачає Закон України від 07.06.01 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування».

Керівник органу держархбудконтролю:

1

очолює орган держархбудконтролю, здійснює керівництво його діяльністю, представляє його у відносинах з іншими органами, підприємствами, установами, організаціями в Україні та за її межами, несе персональну відповідальність за виконання покладених законом на зазначений орган завдань

2

організовує та контролює виконання в органі держархбудконтролю Конституції та законів України, актів Президента України та КМУ, наказів Мінрегіону, Держархбудінспекції, відповідно розпоряджень голів Київської та Севастопольської міськдержадміністрацій, рішень органів та посадових осіб місцевого самоврядування

3

призначає на посаду та звільняє з посади відповідно до закону працівників органу держархбудконтролю

4

здійснює інші повноваження, визначені законом

Увага! В Примірному положенні уточнюється, що призначення особи на посаду в органі держархбудконтролю, яка передбачає роботу з єдиним реєстром документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, здійснюється за умови проходження кандидатом на таку посаду відповідної підготовки у Держархбудінспекції з перевіркою рівня його кваліфікації та знань шляхом проведення заліку. Про успішне складення заліку
Держархбудінспекція повідомляє відповідному органу держархбудконтролю.

Аналогічна норма, яка передбачає необхідність проходження відповідними особами підготовки в Держархбудінспекції, міститься в Порядку ведення єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, затвердженому наказом Мінрегіону від 24.06.11 р. № 92.

Примірне положення передбачає, що керівник органу держархбудконтролю має заступника (заступників, у тому числі одного першого), який призначається на посаду та звільняється з посади відповідно до закону.

Чисельність працівників, структура, кошторис та штатний розпис органу держархбудконтролю затверджуються в установленому законодавством порядку.

Під час визначення чисельності працівників враховується обсяг заходів держархбудконтролю, дозвільних та реєстраційних функцій у сфері містобудівної діяльності, які будуть здійснюватися органом держархбудконтролю.

Для визначення структури органу держархбудконтролю знову ж таки рекомендуємо вам скористатися порадами Держархбудінспекції, про які згадувалося вище.

Орган держархбудконтролю та його працівники забезпечуються засобами, необхідними для провадження своєї діяльності.

Примірне положення закріплює, що орган держархбудконтролю видає акти у передбаченій законом формі, організовує та контролює їх виконання. Як правило, такі акти приймаються у формі наказів.

Таким чином, ми завершили розгляд Примірного положення, яке мало чим відрізняється по своїй структурі від аналогічних положень будь-якого структурного підрозділу того чи іншого органу.

Звісно, що знання лише цього документа для новоутворених органів держархбудконтролю буде замало. Примірним положенням, так би мовити, необхідно керуватися в комплексі з іншими нормативно-правовими актами у сфері містобудування, яких немало. Ми, зі свого боку, будемо надавати вам допомогу у їх вивченні та подальшому застосуванні на практиці. Тож читайте уважно кожен номер нашого видання!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі