Теми статей
Обрати теми

Органи держархбудконтролю під наглядом

Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор»
Як вже анонсувалося, місцеве самоврядування отримало нові функції в сфері містобудування та державного архітектурно-будівельного контролю1 (відповідно до Закону України від 09.04.15 р. № 320-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень у сфері архітектурно-будівельного контролю та удосконалення містобудівного законодавства»2). Відтепер у разі прийняття рішень місцевими радами про утворення органів державного архітектурно-будівельного контролю3 такі органи зможуть вирішувати питання щодо надання (отримання, реєстрації), повернення (відмови у видачі) чи анулювання (скасування реєстрації) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, а також здійснювати щодо таких об’єктів держархбудконтроль. В одному з попередніх номерів нашого видання4 ми вже зазначали, що наділення новими функціями органів місцевого самоврядування передбачає здійснення нагляду за тим, як вони їх виконують. Частково це питання також було висвітлене на сторінках нашого видання. В цій же статті ми більш детально поговоримо про порядок здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду5. Це надасть змогу в подальшому убезпечити створені вами органи від негативних наслідків, які можуть настати в разі порушення ними вимог діючого законодавства.

1 Далі за текстом — Закон № 320.

2 Далі за текстом — держархбудконтроль.

3 Далі за текстом — органи держархбудконтролю.

4 Див. «Місцеве самоврядування» № 7 за липень 2015 року, с. 36.

5 Далі за текстом — держархбуднагляд.

Загальні положення

Загальні положення щодо здійснення держархбуднагляду наведені в ст. 41 Закону України від 17.02.11 р. № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності»6, в який були внесені зміни Законом № 320.

6 Далі за текстом — Закон № 3038.

Не буде зайвим нагадати, що ж власне являє собою держархбуднагляд.

Державний архітектурно-будівельний нагляд — сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності7, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності (ч. 2 ст. 41 Закону № 3038).

7 Далі за текстом — об’єкти нагляду.

Як ми вже зазначали, держархбуднагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду (тобто Державною архітектурно-будівельною інспекцією України8), через головних інспекторів будівельного нагляду в АР Крим, областях, містах Києві і Севастополі9 у порядку, встановленому КМУ.

8 Далі за текстом — Держархбудінспекція.

9 Далі за текстом — головні інспектори держархбуднагляду.

Повідомляємо, що відповідний Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду10 був затверджений постановою КМУ від 19.08.15 р. № 698. Поговоримо про нього.

10 Далі за текстом — Порядок.

Порядок здійснення держархбуднагляду

Якщо Закон № 3038 містить загальні вимоги щодо здійснення держархбуднагляду, то Порядок визначає механізм його здійснення.

Порядок, як і Закон № 3038, передбачив, що нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок.

Увага! Перевірки можуть проводитися головним інспектором будівельного нагляду або кількома головними інспекторами будівельного нагляду.

Основними завданнями, які стоять перед головними інспекторами держархбуднагляду, є:

1

виявлення, припинення та запобігання порушенню об’єктами нагляду вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності

2

скасування чи зупинення дії рішень, прийнятих з порушенням вимог містобудівного законодавства об’єктами нагляду, зокрема щодо документів, які дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування або анулювання зазначених документів

3

притягнення посадових осіб об’єктів нагляду до відповідальності відповідно до закону

З метою здійснення нагляду головні інспектори будівельного нагляду:

1

перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об’єктами нагляду

2

витребовують від органів державної влади, фізичних та юридичних осіб документи і матеріали щодо предмета нагляду, одержують інформацію з автоматизованих інформаційних і довідкових систем, реєстрів та баз даних, створених органами державної влади

3

мають право безперешкодного доступу до місць будівництва об’єктів, приміщень об’єктів нагляду та об’єктів будівництва, документів та матеріалів, необхідних для здійснення нагляду

4

вимагають від органів держархбудконтролю проведення перевірок у разі наявності ознак порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил

5

залучають у разі потреби до здійснення нагляду фахівців підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів

Як бачите, шансів на свавілля в органів держархбудконтролю немає. Законодавець передбачив, що вони знаходяться під пильним оком органів держархбуднагляду. Посадові особи органів держархбудконтролю мають відповідально ставитися до виконання покладених на них повноважень. Інакше у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об’єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду будуть мати
право:

1

видати обов’язкові до виконання об’єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності

2

притягти посадових осіб об’єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону

3

письмово ініціювати притягнення посадових осіб об’єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності

4

внести письмове подання про звільнення посадової особи об’єкта нагляду до органу, який здійснив її призначення

5

внести письмове подання про позбавлення посадової особи об’єкта нагляду права виконувати певні види робіт до органу, яким таке право надавалося

6

скасувати чи зупинити дію прийнятих об’єктами нагляду відповідно до визначених Законом № 3038 повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції

Можна констатувати: перелік повноважень органів держархбуднагляду досить широкий. І повірте, ці органи будуть стовідсотково ними користуватися. Це має слугувати додатковим стимулом для об’єктів нагляду щодо дотримання ними норм діючого законодавства в сфері містобудування та здійснення держархбудконтролю.

Зауважте, що головні інспектори будівельного нагляду під час здійснення нагляду зобов’язані:

1

у повному обсязі, об’єктивно та неупереджено здійснювати нагляд у межах повноважень, передбачених законодавством

2

дотримуватися ділової етики у взаємовідносинах із суб’єктами містобудування

3

ознайомлювати об’єкт нагляду з актом перевірки в останній день її проведення

4

за письмовим зверненням об’єкта нагляду надавати роз’яснення, організовувати проведення або проводити навчання, підвищення кваліфікації, підготовку та перепідготовку посадових осіб об’єкта нагляду

Як бачите, на головних інспекторів будівельного нагляду покладено не лише «каральну функцію». Крім іншого, до них можна звертатися за допомогою, щоправда, робити це потрібно письмово.

А тепер щодо прав об’єктів нагляду під час здійснення держархбуднагляду. Передбачається, що об’єкти нагляду мають право:

1

вимагати від головних інспекторів будівельного нагляду дотримання вимог законодавства

2

перевіряти наявність у головних інспекторів будівельного нагляду службових посвідчень, направлення на проведення перевірки

Примітка. Перед початком проведення планової та позапланової перевірок головний інспектор будівельного нагляду зобов’язаний пред’явити керівнику об’єкта нагляду, або його заступнику, або уповноваженій керівником особі службове посвідчення та направлення на проведення перевірки.

3

бути присутніми під час здійснення заходів нагляду

4

отримувати та ознайомлюватися з актом перевірки

5

подавати в письмовій формі свої пояснення, зауваження або заперечення до акта перевірки, складеного головним інспектором будівельного нагляду за результатами перевірки

При цьому об’єкти нагляду зобов’язані:

1

допускати головних інспекторів будівельного нагляду до проведення їх перевірки

Примітка. У разі недопущення об’єктом нагляду посадових осіб Держархбудінспекції до проведення перевірки складається акт (форма наведена в додатку 2 до Порядку).

2

виконувати вимоги головних інспекторів будівельного нагляду щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності

3

на вимогу головних інспекторів будівельного нагляду подавати документи, пояснення, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час здійснення нагляду

4

звітувати про виконання покладених на об’єкт нагляду завдань, планів перевірок за формою та у строки, визначені Держархбудінспекцією, та повідомляти головному інспектору будівельного нагляду про усунення порушень і недоліків, виявлених під час проведення нагляду, а також про притягнення до відповідальності посадових осіб, винних у допущених порушеннях

Держархбуднагляд: шляхи здійснення

Як вже зазначалося на початку статті, нагляд здійснюється шляхом проведення перевірок, яких існують 4 види. Розглянемо їх.

Планова перевірка.

Плановою перевіркою вважається перевірка, що передбачена квартальним планом роботи Держархбудінспекції, який затверджується до 25 числа останнього місяця кварталу, що передує плановому (п. 9 Порядку).

Увага! Планова перевірка об’єкта нагляду проводиться не частіше ніж один раз на півроку з виїздом на об’єкт нагляду.

Отже, проведенню планової перевірки передує включення об’єкта нагляду до квартального плану роботи Держархбудінспекції. Зауважте також, що таке включення до плану не повинне здійснюватися частіше ніж один раз на півроку.

Порядок встановив строк проведення планової перевірки. Він не може перевищувати 20 робочих
днів.

В той же час Порядок передбачив випадки подовження строку проведення планової перевірки. Таке подовження можливе одноразово і не більше ніж на 10 робочих днів за наказом Держархбудінспекції, до якої, в свою чергу, попередньо повинен звернутися з обґрунтованим письмовим зверненням відповідний головний інспектор будівельного нагляду.

Планові перевірки проводяться на підставі наказу Держархбудінспекції та направлення на проведення перевірки (форма наведена у додатку 1 до Порядку).

Зауважте також, що Держархбудінспекція перед початком планової перевірки має надати об’єкту нагляду
письмове повідомлення. Таке повідомлення:

1

надсилається рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення

2

надсилається не пізніше ніж за 7 календарних днів до дня проведення планової перевірки

3

має містити строк проведення перевірки та період, за який проводитиметься перевірка

Важливо знати, що планова перевірка проводиться у присутності керівника об’єкта нагляду, або його заступника, або уповноваженої керівником
особи.

За результатами планової перевірки складається акт перевірки (до цього ми повернемося пізніше).

Позапланова перевірка.

Позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена квартальним планом роботи Держархбудінспекції (п. 14 Порядку).

Позапланова перевірка, як і планова, проводиться з виїздом на об’єкт нагляду.

Якщо передумовою для проведення планової перевірки є включення об’єкта нагляду до квартального плану роботи Держархбудінспекції, то для проведення позапланової перевірки підставами є:

1

подання об’єктом нагляду письмової заяви про проведення перевірки щодо нього

2

перевірка виконання об’єктом нагляду припису головного інспектора будівельного нагляду

3

обґрунтоване звернення фізичної чи юридичної особи про порушення їх прав, визначених законодавством, об’єктом нагляду під час виконання ним повноважень у сфері містобудівної діяльності

4

письмова вимога правоохоронних органів про проведення перевірки

5

виявлення за результатами камеральної чи документальної перевірки відомостей про порушення об’єктом нагляду вимог законодавства під час виконання ним повноважень у сфері містобудівної діяльності

Отже, якщо об’єкт нагляду не потрапив у перелік об’єктів, щодо яких буде проведена планова перевірка, в нього є всі підстави натрапити на позапланову перевірку.

Позапланова перевірка проводиться на підставі наказу Держархбудінспекції та направлення на проведення перевірки (форма наведена у додатку 1 до Порядку).

Під час проведення позапланової перевірки з’ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для її проведення.

Позапланова перевірка того самого об’єкта нагляду з питань, які були предметом позапланової перевірки, не допускається, крім випадків виявлення недостовірних даних, що надавалися під час такої перевірки.

Зауважте: строк проведення позапланової перевірки дещо коротший, ніж для проведення планових перевірок. Він не може перевищувати 15 робочих днів. В той же час за обґрунтованим письмовим зверненням головного інспектора будівельного нагляду зазначений строк може бути одноразово продовжений наказом Держархбудінспекції не більше ніж на 5 робочих днів.

Позапланова перевірка проводиться у присутності керівника об’єкта нагляду, або його заступника, або уповноваженої керівником особи.

За результатами позапланової перевірки, як і у випадку із плановою, складається акт перевірки.

Камеральна та документальна перевірки.

Ці перевірки докорінно відрізняються від планової та позапланової. Розглянемо, в чому полягає ця різниця.

Камеральна перевірка

Документальна перевірка

Камеральною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться з метою виявлення і усунення порушень, допущених під час внесення інформації в єдиний реєстр документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, на підставі відомостей, зазначених у цьому реєстрі, містобудівному кадастрі, а також тих, що відображені у звітності об’єкта нагляду

Документальною перевіркою вважається перевірка, яка проводиться на підставі та з метою встановлення своєчасності, достовірності, повноти даних та відповідності вимогам законодавства у сфері містобудівної діяльності документів і матеріалів об’єктів нагляду, складених під час виконання ними своїх повноважень

Проводяться без виїзду на об’єкт нагляду

Видання наказу на проведення камеральної або документальної перевірки не потрібне

Камеральні та документальні перевірки проводяться головними інспекторами будівельного нагляду без присутності посадових осіб об’єктів нагляду

За результатами камеральної та документальної перевірок в разі наявності відомостей про ознаки вчинення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності складається довідка (форма наведена у додатку 3 до Порядку). На підставі цієї довідки протягом 5 робочих днів з дня її складення керівником Держархбудінспекції приймається рішення про проведення позапланової перевірки

Отже, по факту проведення камеральної та документальної перевірок може стати такою собі «передісторією» для проведення позапланової перевірки. Звісно, що це залежить від результатів перевірки.

Оформлення результатів держархбуднагляду

Як уже анонсувалося, за результатами планової або позапланової перевірки головний інспектор будівельного нагляду, який проводив перевірку, складає акт перевірки (форма наведена у додатку 4 до Порядку). До складання акта Порядок висуває низку вимог. Так, передбачається, що акт перевірки:

1

складається у двох примірниках.

Примітка. Один примірник надається об’єкту нагляду, другий — залишається у головного інспектора будівельного нагляду, який проводив перевірку.

2

підписується:

— головним інспектором будівельного нагляду, який проводив перевірку;

— керівником об’єкта нагляду, або його заступником, або уповноваженою керівником особою;

— фахівцями підприємств, установ, організацій, контрольних і фінансових органів, що залучалися до проведення перевірки.

Примітка. У разі відмови керівника об’єкта нагляду, або його заступника, або уповноваженої керівником особи підписати акт головний інспектор будівельного нагляду, який склав акт перевірки, робить відповідну відмітку у такому акті.

Пам’ятаєте про права об’єктів нагляду? Ми про них зазначали вище. Так-от, не слід забувати: якщо керівник об’єкта нагляду, щодо якого проводилася перевірка (його заступник або уповноважена керівником особа), не погоджуються з результатами перевірки, викладеними в акті перевірки, вони мають право в акті викласти письмові пояснення, зауваження або заперечення.

До речі, існує така практика, коли посадові особи тих об’єктів, щодо яких проводилася перевірка, відмовляються від отримання актів перевірки. Не знаємо, чим вони керуються, але сенсу в цьому не бачимо, оскільки такий акт все одно знайде свого адресата.

Тому попереджаємо, що у разі відмови в отриманні акта перевірки посадовою особою об’єкта нагляду головний інспектор будівельного нагляду зробить відповідну відмітку в такому акті і протягом двох робочих днів з дня завершення перевірки надішле його цьому ж об’єкту нагляду рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення за його місцезнаходженням.

Протоколи про правопорушення та приписи

Слід мати на увазі, що результатом перевірки, яку проводять головні інспектори будівельного нагляду, можуть бути не лише акти перевірки. Вірогідність складання інших документів прямо залежить від результатів перевірки.

Так, у Порядку визначено, що у разі виявлення головним інспектором будівельного нагляду під час проведення перевірки порушення ним буде складено протокол про правопорушення.

Наприклад, такий протокол може бути складено відносно посадової особи органу держархбудконтролю за порушення строків реєстрації (відмову в реєстрації) декларації про початок виконання підготовчих робіт та декларації про початок виконання будівельних робіт, видачі (відмову у видачі) дозволу на виконання будівельних робіт, реєстрації (відмову в реєстрації) декларації про готовність об’єкта до експлуатації та видачі (відмову у видачі) сертифіката, який видається у разі прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, вимагання під час реєстрації таких декларацій та видачі дозволів і сертифікатів документів, не передбачених законодавством, видачу сертифіката про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об’єкта, збудованого з порушенням будівельних норм (порушення передбачене ст. 961 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

Увага! Разом з протоколом видається припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності11 (форма наведена в додатку 5 до Порядку).

11 Далі за текстом — припис.

Припис складається у двох примірниках. Один примірник надається керівнику об’єкта нагляду (його заступнику або уповноваженій керівником особі), другий — залишається у головного інспектора будівельного нагляду, який його видав. Знову ж таки, як і у випадку з актом перевірки, не рекомендуємо відмовлятися від отримання припису.

Увага! Порядком передбачено, що у разі відмови в отриманні припису такий припис надсилається об’єкту нагляду рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення за його місцезнаходженням.

Належним підтвердженням цього факту є розрахунковий документ відділення поштового зв’язку щодо оплати послуг поштового зв’язку.

Головний інспектор будівельного нагляду перевіряє виконання об’єктом нагляду припису шляхом проведення позапланової перевірки.

Скасування та зупинення рішень об’єкта нагляду

Поряд зі складанням протоколу про правопорушення та припису головний інспектор будівельного нагляду наділяється правом скасувати або зупинити12 дію рішення об’єкта нагляду. Такі заходи передбачаються, якщо рішення об’єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності.

12 У разі можливості усунення виявлених порушень.

Увага! Про скасування або зупинення дії рішення об’єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення (форма наведена у додатку 6 до Порядку), яке надсилається об’єкту нагляду протягом 3 робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.

Інформація про скасування або зупинення дії рішення об’єкта нагляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

Порядок передбачив дії об’єкта нагляду у разі зупинення дії його рішення. У такій ситуації, звісно, об’єкт нагляду зацікавлений у відновлені дії рішення, але для цього він попередньо має:

— вжити заходів щодо усунення порушень, зазначених у рішенні про зупинення;

— про результати повідомити головному інспектору будівельного нагляду, який прийняв рішення про зупинення.

Увага! Головний інспектор будівельного нагляду розглядає питання щодо відновлення дії зупиненого рішення протягом 5 робочих днів з дня надходження від об’єкта нагляду інформації про усунення виявлених порушень.

Про відновлення дії рішення об’єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення (форма наведена у додатку 7 до Порядку), яке надсилається об’єкту нагляду протягом 3 робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.

Зауважте, що головний інспектор будівельного нагляду розглядає справи про правопорушення відповідно до вимог закону та за результатами їх розгляду виносить постанови.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі