Теми статей
Обрати теми

Порядок обслуговування коштів місцевого бюджету: що маємо?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Ще з початку року органи місцевого самоврядування чекали на затвердження Порядку обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ в установах банків державного сектора1. Нарешті це сталося. 10 червня Порядок набрав чинності2 згідно з постановою КМУ від 14.05.15 р. № 378.

1 Далі за текстом — Порядок.

2 З дня опублікування («Урядовий кур`єр» від 10.04.15 р. № 102).

Загальна інформація

Що визначає Порядок?

По-перше, Порядок визначає процедуру обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ3 в установах банків державного сектора4.

3 Далі за текстом — кошти.

4 Далі за текстом — банки.

По-друге, — особливості ведення бухгалтерського обліку виконання місцевих бюджетів і складення звітності про виконання місцевих бюджетів щодо таких коштів.

Зауважимо: обслуговування коштів у банках здійснюють тільки на підставі договору банківського рахунка. Такий договір укладається між банком та місцевим фінансовим органом або розпорядником (одержувачем) бюджетних коштів за умови прийняття місцевою радою відповідного рішення під час затвердження місцевого бюджету. При цьому розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів мають право відкрити в банках необхідну кількість поточних рахунків для зарахування коштів відповідно до класифікації власних надходжень бюджетних установ та здійснення витрат згідно із законодавством5.

5 Далі за текстом — банківські рахунки.

У разі, коли до законодавства вносяться зміни, згідно з якими змінюється перелік надходжень бюджету розвитку та/або власних надходжень бюджетних установ або порядок їх зарахування/використання, розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів та/або місцеві фінансові органи відкривають/закривають рахунки згідно із внесеними змінами.

Нагадуємо, що рішення щодо відкриття рахунків щодо обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку та власних надходжень у банках треба приймати до початку бюджетного періоду. При цьому протягом такого періоду таке рішення не можна змінювати.

 

Нюанси обслуговування у банках

Порядок передбачає правила обслуговування коштів у банках, якщо відповідна рада прийняла таке рішення. Отже, у разі обслуговування коштів у банках місцеві фінансові органи та розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів мають забезпечити виконання місцевих бюджетів за видатками згідно з порядком, передбаченим ст. 46 Бюджетного кодексу України6 та іншими нормативно-правовими актами, що регламентують бюджетний процес.

6 Далі за текстом — БК.

Цитата

Стадіями виконання бюджету за видатками та кредитуванням є (ст. 46 БК):

1) встановлення бюджетних асигнувань розпорядникам бюджетних коштів на основі та в межах затвердженого розпису бюджету;

2) затвердження кошторисів, паспортів бюджетних програм (у разі застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі), а також порядків використання бюджетних коштів;

3) взяття бюджетних зобов’язань;

4) отримання товарів, робіт і послуг;

5) здійснення платежів відповідно до взятих бюджетних зобов’язань;

6) використання товарів, робіт і послуг для виконання заходів бюджетних програм;

7) повернення кредитів до бюджету (щодо кредитування бюджету).

 

Під час обслуговування коштів у банках місцеві фінансові органи, розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів, органи Державної казначейської служби України7 та банки мають забезпечувати проведення процедур та здійснення повноважень, визначених Законом України від 10.04.14 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель»8.

7 Далі за текстом — ДКС.

8 Далі за текстом — Закон № 1197.

Увага! Під час оплати за договорами про закупівлю разом із розрахунковим документом банкам треба надавати документи щодо державних закупівель відповідно до Закону № 1197 (ср. ) та Закону України від 07.12.2000 р. № 2121-III «Про банки і банківську діяльність». У разі їх невідповідності вимогам зазначених Законів розрахунковий документ вважають оформленим неналежним чином. Тож треба бути уважними під час заповнення таких документів.

До речі, включення банками до виписок з поточних рахунків клієнтів інших додаткових реквізитів9 повинно передбачатись виключно договором між банком та місцевим фінансовим органом або розпорядником (одержувачем) бюджетних коштів.

9 Крім тих, що визначені Положенням про організацію операційної діяльності в банках України, затвердженим постановою Правління Національного банку України від 18.06.03 р. № 254.

Місцеві фінансові органи та/або розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів мають доводити до органів ДКС інформацію про відкриті/закриті банківські рахунки, зокрема про:

1

найменування місцевого фінансового органу або розпорядника (одержувача) бюджетних коштів, код згідно з ЄДРПОУ

2

номер рахунка

3

дату відкриття/закриття рахунка

4

найменування установи банку

5

МФО та місцезнаходження установи банку

Примітка. Таку інформацію треба надавати органам ДКС в обов’язковому порядку в триденний строк.

 

Зауважимо: розпорядники бюджетних коштів зобов’язані доводити таку саму інформацію й до місцевих фінансових органів.

Наголошуємо, що:

Відкриття/закриття банківських рахунків

здійснюють відповідно до Інструкції про порядок відкриття, використання і закриття рахунків у національній та іноземних валютах, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12.11.03 р. № 492

Оформлення розрахункових документів місцевих фінансових органів та розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів у банках

здійснюють відповідно до Інструкції про безготівкові розрахунки в Україні в національній валюті, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 21.01.04 р. № 22

 

Увага! За правильність оформлення та достовірність інформації, наведеної у розрахунковому документі, відповідає місцевий фінансовий орган або розпорядник (одержувач) бюджетних коштів. При цьому реквізит «Призначення платежу» розрахункового документа:

1

заповнюють з урахуванням вимог нормативно-правових актів, що регулюють бюджетний процес

2

повинен містити повну інформацію про платіж і документи, на підставі яких здійснюється переказ бюджетних коштів, зокрема інформацію про:

— коди тимчасової (програмної) класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів;

— коди економічної класифікації видатків бюджету;

— економічну сутність платежу

 

Що робити із залишками?

Залишки бюджетних коштів на рахунках місцевих бюджетів (у частині бюджету розвитку) та рахунках розпорядників бюджетних коштів (у частині власних надходжень бюджетних установ)10 залишаються на єдиному казначейському рахунку. Це прямо передбачено п. 12 Порядку.

10 Які утворились на кінець бюджетного періоду, що передує переходу на банківську форму обслуговування бюджетних коштів.

За рішенням місцевої ради такі залишки використовують у наступному бюджетному періоді місцеві фінансові органи (розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів) відповідно до затверджених кошторисів.

Місцеві фінансові органи (розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів) перераховують з банківських рахунків на рахунки, відкриті в органах ДКС, залишки коштів бюджету розвитку та/або власних надходжень бюджетних установ у разі відсутності відповідних бюджетних призначень на наступний бюджетний період.

Таке перерахування здійснюють з урахуванням вимог ст. 57 БК. Після проведення зазначених операцій банківські рахунки закривають в установленому законодавством порядку.

Особливості обслуговування коштів бюджету розвитку в банках

Для щоденного акумулювання надходжень до бюджету розвитку і здійснення розрахунково-касових операцій з цими надходженнями місцевим фінансовим органом у банку відкривається поточний рахунок. На цей рахунок органи ДКС у регламентований час переказують кошти, які надійшли протягом робочого дня на рахунки, відкриті в органах ДКС11.

11 Відповідно до Класифікації доходів бюджету для зарахування надходжень до бюджету розвитку.

Увага! Контроль за зарахуванням до бюджету розвитку надходжень здійснює місцевий фінансовий орган. Перелік надходжень до бюджету розвитку визначений ч. 1 ст. 71 БК. Давайте згадаємо їх, враховуючи останні зміни до БК.

Довідка

Надходження бюджету розвитку місцевих бюджетів включають (ч. 1 ст. 71 БК):

1) дивіденди (дохід), нараховані на акції (частки, паї) господарських товариств, у статутних капіталах яких є майно АР Крим, комунальна власність;

2) плату за надання місцевих гарантій (відповідно до ст. 17 БК);

3) кошти пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, отримані відповідно до Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»;

4) 10 % коштів від використання (реалізації) частини виробленої продукції, що залишається у власності держави відповідно до угод про розподіл продукції, та/або коштів у вигляді грошового еквівалента такої державної частини продукції (крім коштів від державної частини продукції, виробленої на ділянці надр у межах континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони України), що розподіляються між місцевими бюджетами адміністративно-територіальних одиниць, на території яких знаходиться відповідна ділянка надр, у такому співвідношенні:

5 % — до бюджету АР Крим або обласного бюджету;

3,5 % — до районного бюджету;

1,5 % — до сільського, селищного або міського бюджету.

Якщо ділянка надр розташована на території декількох адміністративно-територіальних одиниць, кошти між відповідними місцевими бюджетами розподіляються в межах встановленого співвідношення у порядку, визначеному КМУ;

5) кошти від відчуження майна, що належить АР Крим, та майна, що перебуває в комунальній власності, включаючи кошти від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них;

6) 90 % коштів від продажу земельних ділянок несільськогосподарського призначення або прав на них, що перебувають у державній власності до розмежування земель державної і комунальної власності (крім земельних ділянок несільськогосподарського призначення, що перебувають у державній власності, на яких розташовані об’єкти, що підлягають приватизації), при цьому від продажу земельних ділянок, які знаходяться на території Автономної Республіки Крим:

35 % — до бюджету АР Крим;

55 % — до сільських, селищних, міських бюджетів АР Крим;

7) капітальні трансферти (субвенції) з інших бюджетів;

8) кошти від повернення кредитів, наданих з відповідного бюджету, та відсотки, сплачені за користування ними (крім надходжень, визначених п. 10, 11 ч. 1 ст. 691БК);

9) місцеві запозичення, здійснені у порядку, визначеному цим Кодексом та іншими законами України;

10) кошти, які передаються з іншої частини місцевого бюджету за рішенням Верховної Ради АР Крим, відповідної місцевої ради (щодо коштів резервного фонду місцевого бюджету в частині витрат бюджету розвитку — за рішенням Ради міністрів АР Крим, місцевої державної адміністрації, виконавчого органу відповідної місцевої ради).

 

Увага! Повернення платникам коштів, помилково або надміру зарахованих на рахунки з обліку надходжень до бюджету розвитку, здійснюють відповідно до Порядку повернення коштів, помилково або надміру зарахованих до державного та місцевих бюджетів12.

12 Затверджений наказом Мінфіну від 03.09.13 р. № 787.

У разі здійснення операцій з повернення коштів з бюджету до місцевого фінансового органу треба подати відповідну заяву. Таку заяву платник має скласти у довільній формі з обов’язковим зазначенням такої інформації:

1

причини повернення коштів з бюджету

2

найменування платника (суб’єкта господарювання) та його реквізити

3

сума платежу, що підлягає поверненню

4

спосіб переказу коштів з бюджету

 

Розподіл коштів бюджету розвитку місцевих бюджетів здійснюють місцеві фінансові органи відповідно до помісячного розпису спеціального фонду та у межах фактичних надходжень на банківські рахунки. Це відбувається шляхом надання банкам розрахункових документів за кожним головним розпорядником бюджетних коштів окремо.

Що стосується коштів трансфертів (субвенцій), що надаються з Державного бюджету України місцевим бюджетам, вони:

1

залишаються на єдиному казначейському рахунку

2

використовуються відповідно до наказу Мінфіну України від 23.08.12 р. № 938 «Про затвердження Порядку казначейського обслуговування місцевих бюджетів»

 

Після завершення бюджетного періоду розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів зберігають невикористані залишки коштів бюджету розвитку для покриття відповідних витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення.

Розпорядник бюджетних коштів зберігає на відповідних рахунках, відкритих у банках, залишки коштів капітальних трансфертів (субвенцій), отриманих з інших місцевих бюджетів. Їх треба використовувати для покриття витрат у наступному бюджетному періоді з урахуванням їх цільового призначення за умови наявності відповідного положення у рішенні про місцевий бюджет, з якого вони надані.

У разі відсутності такого положення розпорядник бюджетних коштів має повернути невикористані залишки коштів бюджету, з якого вони надані. Для цього він подає банку розрахункові документи із зазначенням причин та підстав для повернення таких коштів у реквізиті «Призначення платежу».

 

Особливості обслуговування власних надходжень у банках

Протягом бюджетного періоду розпорядники бюджетних коштів вносять зміни до спеціального фонду кошторису за власними надходженнями на підставі:

1

копій виписки банку з рахунка клієнта про надходження коштів на рахунки, відкриті в установах банків

2

довідки про зміни до кошторису без внесення відповідних змін до бюджетного розпису за спеціальним фондом бюджету

 

Увага! Розпорядники вносять зміни до спеціального фонду кошторису у частині збільшення надходжень та витрат у разі, коли обсяги власних надходжень спеціального фонду кошторису фактично перевищили обсяги, враховані під час затвердження відповідного бюджету. При цьому враховують й залишки на початок року.

Пам’ятайте: зміни вносять на підставі розрахунків з відповідним обґрунтуванням.

Органи ДКС:

1

ведуть облік таких змін

2

відображають у звітності про виконання місцевого бюджету планові показники за спеціальним фондом бюджету з урахуванням внесених змін до кошторисів

 

Розпорядники бюджетних коштів перераховують вищим та підвідомчим установам і організаціям обсяги власних надходжень, які перевищують відповідні витрати, за умови забезпечення ресурсами заходів з виконання основних функцій бюджетних установ та у разі, коли їм такі повноваження надано відповідними нормативно-правовими актами.

Переказ таких коштів здійснюють на підставі розрахункових документів лише в межах одного коду тимчасової (програмної) класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів і однієї групи власних надходжень.

У разі проведення операцій розпорядниками бюджетних коштів у натуральній формі відповідно до законодавства зазначені операції треба проводити в межах планових показників та відображати в бухгалтерському обліку виконання місцевих бюджетів.

Розпорядники бюджетних коштів не пізніше останнього робочого дня місяця мають скласти та подати до органів ДКС в установленому порядку довідку про надходження у натуральній формі.

Увага! Розпорядники бюджетних коштів несуть відповідальність за законність та достовірність проведених операцій із власними надходженнями бюджетних установ.

 

Особливості ведення бухобліку виконання місцевих бюджетів щодо коштів, які обслуговуються в банках

Місцеві фінансові органи та/або розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів ведуть бухгалтерський облік коштів, що обслуговуються в банках, відповідно до:

1

національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку

2

інших нормативно-правових актів щодо ведення бухгалтерського обліку в установленому порядку

 

Увага! Місцеві фінансові органи мають вести бухгалтерський облік усіх надходжень до бюджету розвитку на рахунки, відкриті в банках, у розрізі:

1

видів надходжень (кодів класифікації доходів)

2

сум коштів, перерахованих розпорядникам (одержувачам) бюджетних коштів місцевого бюджету для здійснення ними витрат за рахунок таких коштів

 

Розпорядники бюджетних коштів подають до органів ДКС відповідну інформацію про операції в національній валюті13. Це необхідно зробити для відображення в бухгалтерському обліку виконання відповідного бюджету операцій із надходження та використання коштів бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ, що здійснюються через банківські рахунки. У який строк?

13 У порядку, визначеному законодавством.

Пам’ятайте: розпорядники бюджетних коштів мають зробити це протягом трьох робочих днів місяця, що настає за звітним.

Складення та подання до органів ДКС місцевими фінансовими органами та розпорядниками (одержувачами) бюджетних коштів місячної, квартальної і річної фінансової та бюджетної звітності в частині коштів, що обслуговуються в банках, здійснюють також у визначеному законодавством порядку.

У свою чергу, органи ДКС складають та подають відповідним місцевим фінансовим органам звітність про виконання місцевих бюджетів за встановленими формами. Це роблять після зведення та консолідації отриманої від місцевих фінансових органів та/або розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів звітності за коштами, що обслуговуються в банках.

Одночасно органи ДКС подають зведені показники звітності про виконання бюджетів до органу виконавчої влади АР Крим з питань фінансів, фінансових органів місцевих державних адміністрацій та виконавчих органів відповідних місцевих рад.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі