Теми статей
Обрати теми

Що містить програма підвищення кваліфікації?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
30.04.15 р. набрав чинності наказ Національного агентства України з питань державної служби від 30.03.15 р. № 651. Цим документом затверджені Вимоги до структури і змісту професійних програм підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад. Розглянемо більш детально вимоги до професійних програм згідно з цим наказом, адже орган місцевого самоврядування бере участь у розробці галузевої складової частини Професійної програми спільно з навчальним закладом, де працівники ради будуть проходити підвищення кваліфікації.

1 Далі за текстом — наказ № 65.

Що таке Професійна програма підвищення кваліфікації?

Посадова особа органу місцевого самоврядування2 та депутат місцевої ради повинні мати необхідну освіту та професійну підготовку. Методи та способи, які застосовуються на службі в ОМС, постійно змінюються через ускладнення й удосконалення форм державного впливу, постійні зміни у бюджетному та податковому законодавстві. Це безумовно відображається на суспільних відносинах та диктує необхідність постійного підвищення кваліфікаційних вимог тих, хто представляє інтереси територіальних громад.

2 Далі за текстом — ОМС.

До речі, ст. 16 Закону України від 07.06.01 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»3 містить правову норму формування кадрового резерву з посадових осіб місцевого самоврядування, які підвищили свою кваліфікацію або пройшли стажування та рекомендовані для просування на вищі посади. Тож підвищення кваліфікації — необхідність для ОМС, аби мати не тільки необхідні знання для якісного виконання своїх повноважень, але й для реалізації особистих досягнень.

3 Далі за текстом — Закон № 2493.

Професійна програма підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад4 є навчально-методичним документом, який визначає:

1

зміст навчання

2

вимоги до знань і умінь, які є результатом засвоєння навчального матеріалу

3

орієнтовний розподіл навчального часу на проведення аудиторних занять і самостійної навчальної роботи

4

рекомендації щодо впровадження сучасних освітніх технологій та інноваційних форм організації навчання

5

перелік законодавчих та інших нормативно-правових актів, наукової, навчальної і методичної літератури для самостійного вивчення основного матеріалу та поглибленого опанування його змістом

4 Далі за текстом — Професійна програма.

 

Зауважимо: підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад за Професійними програмами спрямовується на вироб-лення професійної компетентності та оновлення знань, умінь, навичок щодо ефективного виконання завдань та посадових обов’язків, необхідних для провадження слухачами професійної діяльності на службі в ОМС.

Професійні програми розробляють відповідні навчальні заклади, ліцензовані для надання освітніх послуг у галузі знань за кодом 1501 «Державне управління» відповідно до професійних компетенцій державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад.

Такі програми розглядають галузеві чи регіональні ради по роботі з кадрами, які узгоджують їх з Національним агентством України з питань державної служби та органами, на які поширюється дія Закону України від 16.12.93 р. № 3723-XII «Про державну службу» та Закону № 2493 (п. 31 наказу № 65).

Увага! Професійні програми — основа для підготовки навчально-тематичних планів та складання розкладів занять відповідних категорій державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, а також організації професійного навчання відповідно до планів-графіків підвищення кваліфікації на поточний рік.

В основу підвищення кваліфікації за Професійними програмами закладають:

1

прогресивні освітні та управлінські технології, які стимулюють потреби слухачів щодо опанування новими теоретичними знаннями та передовим вітчизняним і зарубіжним досвідом

2

форми та методи навчання, які сприяють засвоєнню найбільш ефективних способів вирішення фахових проблем

 

Розробка Професійної програми повинна здійснюватись з урахуванням вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів, які регламентують питання державного управління, організації і функціонування системи освіти в Україні, зокрема підвищення кваліфікації державних службовців, посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад.

Про зміст Професійної програми

Наказ № 65 містить вимоги й до змісту Професійної програми, яку будемо розглядати з орієнтиром на посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад.

По-перше, зміст Професійної програми повинен:

1

відображати сучасні потреби державотворення, враховувати тенденції соціально-економічного розвитку країни

2

бути спрямованим на удосконалення професійної компетентності посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад

3

мати практичну спрямованість на модернізацію державного управління, реалізацію реформ, забезпечення сталого розвитку, вирішення актуальних проблем державного управління та розвитку громадянського суспільства

4

відповідати:

4.1

загальнодидактичним і андрагогічним принципам навчання

4.2

законодавчим та іншим нормативно-правовим актам

 

По-друге, зміст Професійної програми має формуватись з урахуванням цілей, положень та заходів, визначених законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами КМУ, іншими актами законодавства.

По-третє, зміст Професійної програми треба структурувати за модульним принципом, спрямовувати на удосконалення системи знань, професійних умінь і навичок, які необхідні посадовим особам місцевого самоврядування та депутатам місцевих рад для:

— здійснення управлінської діяльності;

— забезпечення високого рівня професійної компетентності;

— успішного виконання поточних і перспективних завдань і функцій;

— задоволення потреб щодо професійного розвитку.

По-четверте, зміст Професійної програми має відповідати таким принципам:

1

науковості, системності, комплексності, послідовності, прогностичності, інноваційності

2

індивідуалізації, диференціації, збалансованості теоретичного і практичного компонентів

3

врахування:

3.1

індивідуального досвіду й індивідуальних освітніх потреб

3.2

вікових особливостей слухачів, зокрема їх пізнавальних психічних процесів

3.3

проблемно-ситуативного навчання, самостійності у навчанні

3.4

прагнень щодо особистісного та кар’єрного розвитку, наявного рівня професійної компетентності

3.5

досвіду професійної діяльності і самоосвіти, актуалізації та практичного використання результатів навчання

 

Практична спрямованість змісту Професійної програми має забезпечуватись шляхом його орієнтації на:

1

сучасні освітні та управлінські технології

2

ефективні методики опанування слухачами знань щодо організації професійної діяльності

 

Саме такі орієнтації надають можливість посадовим особам місцевого самоврядування та депутатам місцевих рад успішно виконувати посадові завдання та функції.

Увага! Забезпечення практичної спрямованості змісту Професійної програми досягається одночасно з урахуванням аналізу положень про органи місцевого самоврядування та їх структурні підрозділи, професійно-кваліфікаційних характеристик посад, посадових інструкцій та повноважень посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад.

 

Складові частини Професійної програми

Зміст Професійної програми складається із таких частин:

загальної

забезпечує фахове удосконалення та оновлення знань і набуття умінь, навичок посадових осіб місцевого самоврядування, які займають посади відповідних категорій в органах, на які поширюється дія Закону № 2493, а також осіб, зарахованих до кадрового резерву, та повноважень депутатів місцевих рад

сприяє засвоєнню питань, які необхідні для формування особистісних якостей посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, не пов’язаних безпосередньо з механізмом реалізації завдань і виконанням функцій у певній галузі чи сфері діяльності на відповідній посаді, та забезпечує:

— розуміння сутності демократичного врядування і своєї діяльності щодо здійснення управління в умовах модернізації державного управління та реалізації реформ;

— високий рівень освіченості, громадської відповідальності;

— відповідність вимогам правил поведінки та етики посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад;

— формування навичок сумлінного виконання посадових обов’язків

функціональної

спрямована:

на здобуття додаткових знань, умінь і навичок відповідно до вимог професійно-кваліфікаційних характеристик посад посадових осіб місцевого самоврядування і повинна забезпечувати здатність виконувати визначені посадовими інструкціями та повноваженнями, визначеними законодавством, завдання і функції

на розвиток професійної компетентності депутатів місцевих рад

забезпечує оволодіння технологією управлінської діяльності, методами розробки, прийняття, організації та контролю за виконанням управлінських рішень, основами управління персоналом

формується з урахуванням їх функціональних обов’язків та повноважень і повинна включати питання розвитку лідерства, стратегічного управління людськими ресурсами, психологічних засад управлінської діяльності

галузевої

забезпечує здобуття слухачами додаткових знань у певній галузі державного управління чи сфері діяльності, умінь і навичок, необхідних для здійснення управлінської діяльності

передбачає вивчення специфіки, особливостей, технологій, шляхів реалізації державної політики у відповідній сфері державного управління

Примітка. Галузеву складову частину Професійної програми розробляє навчальний заклад спільно з ОМС, який є замовником підвищення кваліфікації, з урахуванням особливостей сфери професійної діяльності слухачів.

 

Увага! Загальна і функціональна складові частини Професійної програми поділяються на нормативну і варіативну (вибіркову) частини. При цьому галузева складова є варіативною (вибірковою) складовою частиною Професійної програми.

Так, нормативна частина включає матеріал, рекомендований для вивчення усіма слухачами. При цьому добір навчальних модулів до нормативних частин загальної і функціональної складових частин Професійної програми доцільно здійснювати з урахуванням того, що зміст навчальних модулів повинен забезпечувати:

1

формування системи знань, умінь та навичок, необхідних посадовим особам місцевого самоврядування на посадах відповідних категорій та депутатам місцевих рад незалежно від спеціальності, досвіду роботи, віку, професійних і особистісних якостей

2

задоволення загальнодержавних інтересів у сфері підвищення кваліфікації кадрів, розвитку людського потенціалу (рівень професійної компетентності, патріотизму, культури, гуманності, етики, доброчесності)

 

Треба додати: варіативні частини загальної, функціо-нальної і галузевої складових частин Професійної програми повинні включати модулі, які обирають державні органи — замовники навчання і навчальні заклади з урахуванням освітніх потреб відповідних категорій слухачів, змісту державної політики, змін у законодавстві, особливостей і завдань професійної діяльності,
вимог до професійної компетентності.

Що стосується змісту навчального матеріалу варіативних модулів Професійної програми, то його розробляють з урахуванням особливостей освітніх потреб слухачів, специфіки відповідної сфери діяльності.

Увага! Для осіб:

вперше прийнятих на службу в ОМС та вперше обраних депутатами місцевих рад

до варіативної частини Професійної програми доцільно включити модулі, які стосуються таких питань:

— конституційне право;

— законодавче забезпечення служби в ОМС;

— порядок проходження служби в ОМС;

— організація управлінської діяльності, шляхи реалізації реформ

призначених на керівні посади, депутатів місцевих рад

до варіативних модулів Професійної програми доцільно включити такі питання: — функції менеджменту;

— формування позитивного іміджу ОМС;

— керівництво і лідерство;

— управління людськими ресурсами;

— управління персоналом;

— розвиток персоналу, оцінювання діяльності підлеглих;

— делегування повноважень;

— конфлікти;

— стреси;

— технології маніпулювання, мистецтво ділового спілкування, комунікації;

— ведення переговорів, стратегічне управління з орієнтацією на досягнення очікуваних результатів діяльності

для осіб, які підвищують кваліфікацію у зв’язку з підготовкою до чергової атестації

доцільно включити питання: законодавче та інше нормативно-правове врегулювання питань оцінювання діяльності посадових осіб місцевого самоврядування, зокрема атестації, критерії, механізми, інструментарій оцінювання управлінської діяльності, професійний розвиток, забезпечення професійної компетентності

 

Треба пам’ятати: варіативні модулі можуть включатись у Професійну програму замість окремих нормативних модулів. При цьому обсяг навчального матеріалу варіативних модулів визначають з урахуванням того, що на його вивчення необхідно передбачити не менше ніж 40 % часу, передбаченого для засвоєння всієї Професійної програми.

Структура Професійної програми

Професійна програма розробляється за такою структурою (п. 18 наказу № 65):

1

пояснювальна записка

2

орієнтовний тематичний план

3

зміст навчального матеріалу

4

додатки

 

Що має містити кожна з названих складових?

У Пояснювальній записці до Професійної програми розкривають (п. 19 наказу № 65):

1

актуальність і значення навчання для забезпечення належного рівня професійної компетентності посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад

2

нормативно-правове забезпечення організації, змісту і технології навчання

3

загальну характеристику цільової групи

4

навчальні цілі та завдання

5

загальну характеристику змісту навчального матеріалу, принципи його добору

6

очікувані результати навчання, їх вплив на професійну компетентність слухачів і ефективність виконання ними посадових завдань

7

загальні рекомендації щодо добору видів навчальних занять і застосування методів навчання

8

рекомендації щодо форм організації, засобів, видів навчальної роботи слухачів для опрацювання змісту Професійної програми

9

обсяг часу на реалізацію програми, рекомендації щодо його розподілу на проведення навчальних занять, самостійної навчальної роботи слухачів і контрольних заходів

10

концептуальні підходи щодо організації контролю за результатами навчання

 

Орієнтовний тематичний план включає (п. 20 наказу № 65):

1

назви складових частин змісту Професійної програми (визначаються за його цільовою спрямованістю — загальна, функціональна, галузева)

2

назви модулів і тем, які включені до нормативної частини програми

3

загальну кількість навчальних годин, рекомендації щодо їх розподілу на кожному з модулів на аудиторні заняття і самостійну навчальну роботу слухачів для опрацювання матеріалу Професійної програми

 

Увага! Розподіл часу на аудиторні заняття і самостійну роботу здійснюють за модульним принципом (кількість годин, відведених на вивчення кожної з тем, не зазначається).

Тематичний план складають за формою, наведеною в наказі № 65.

Зауважимо: назви варіативних модулів не включають до таблиці орієнтовного тематичного плану. Навчальний заклад розробляє їх спільно із ОМС, який замовив навчання, з урахуванням потреб кожної категорії слухачів до початку навчання. При цьому варіативні модулі належать до додатків Професійної програми.

 

Навчальний матеріал Професійної програми

Треба зазначати, як структурується зміст навчального матеріалу. Це необхідно робити за модулями (п. 21 наказу № 65).

Так, кожен модуль повинен мати наступну структуру:

1) назву модуля;

2) мету вивчення модуля;

3) перелік знань і умінь, які повинні засвоїти слухачі в результаті вивчення модуля;

4) зміст навчального матеріалу модуля, у якому зазначено назви тем і анотацію до кожної теми;

5) список рекомендованих джерел для вивчення модуля, у тому числі інтернет-ресурсів.

До речі, у перелік рекомендованих джерел до кожного модуля доцільно включати нормативно-правові акти, наукову, навчальну та методичну літературу для викладачів та слухачів.

Увага! Зміст навчального матеріалу Професійних програм повинен включати теоретичний і практичний компоненти.

Теоретичний компонент:

1

включає поняття, закони, закономірності, принципи, правила, характеристики явищ і процесів, засвоєнню яких сприяє інформаційне забезпечення професійної діяльності

2

є умовою усвідомленості управлінських дій і здатності їх варіювати з урахуванням умов професійної діяльності

 

Практичний компонент:

1

включає загальні і спеціальні професійні уміння, оволодіння якими забезпечує належний рівень професійної компетентності посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад

2

є умовою успішного виконання посадовими особами місцевого самоврядування та депутатами місцевих рад своїх посадових обов’язків та реалізації повноважень

 

Що стосується додатків до Професійної програми, то вони включають:

1

навчально-методичні та інформаційні матеріали, які використовуються під час аудиторних занять і самостійної навчальної роботи слухачів

2

комплекти завдань для підготовки до підсумкового контролю та інший інструментарій для перевірки засвоєння варіативних модулів

 

Увага! Загальний обсяг навчального матеріалу визначають з урахуванням тривалості навчання за Професійною програмою (п. 27 наказу № 65).

 

Оцінка змісту Професійної програми

До критеріїв оцінки змісту Професійної програми відносять (п. 30 наказу № 65):

1

спрямованість змісту на реалізацію цілей підвищення кваліфікації

2

орієнтацію змісту на практичні потреби та специфіку діяльності ОМС

3

відповідність змісту Професійної програми сучасним і перспективним вимогам до професійної діяльності посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад, їх професійним і особистісним освітнім потребам

4

повноту визначення обсягу необхідних теоретичних знань, професійних умінь і навчальних завдань (вправ), що забезпечують формування професійної компетентності слухача

5

відповідність термінології та понять, які застосовуються для визначення змісту Професійної програми, загальновизнаним науковим підходам і правовим нормам

6

доступність змісту, новизни і обсягу навчального матеріалу ступеню підготовленості, пізнавальним можливостям слухачів, резерву часу, інформаційному, матеріально-технічному і кадровому забезпеченню навчального процесу

7

логічну послідовність навчального матеріалу, відсутність невиправданих дублювань і матеріалу, що переобтяжує навчальний процес, не забезпечуючи належного внеску в досягнення основної мети підвищення кваліфікації

8

зростання професійної компетентності посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад

 

Тривалість підвищення кваліфікації

Тривалість підвищення кваліфікації з відривом від служби і збереженням заробітної плати не повинна перевищувати (п. 28 наказу № 65):

1

чотирьох тижнів (за погодженням з КМУ, як виняток — двох місяців)

2

без відриву від служби — шести місяців

 

Загальну тривалість навчання за Професійною програмою визначають в академічних годинах (1 академічна година становить 45 хвилин). Тривалість навчання включає час для проведення навчальних занять під керівництвом викладачів, самостійну навчальну роботи слухачів і проведення підсумкового контролю.

Увага! Тривалість аудиторної та самостійної навчальної роботи не повинна перевищувати 10 академічних годин на день. При цьому обсяг максимального навантаження слухача на один тиждень становить 54 години аудиторних занять і самостійної навчальної роботи.

Зауважимо: обсяг часу Професійної програми підвищення кваліфікації посадових осіб місцевого самоврядування та депутатів місцевих рад не повинен бути менше ніж 108 годин з урахуванням аудиторних занять і самостійної роботи.

Для тематичних професійних програм підвищення кваліфікації (з питань контролю, запобігання та протидії корупції) обсяг часу повинен бути не менше ніж 72 години з урахуванням аудиторних занять та самостійної роботи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі