Не менш важливим є доступ до інформації про використання публічних коштів і насамперед бюджетних коштів, у тому числі коштів місцевих бюджетів.
11 лютого 2015 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 183-VIII «Про відкритість використання публічних коштів»1.
1 Далі за текстом — Закон № 183.
Необхідність прийняття цього Закону викликана загальносуспільною потребою забезпечення доступу та інформаційної відкритості щодо використання публічних коштів — коштів платників податків України, які витрачаються розпорядниками коштів державного і місцевого бюджетів, суб’єктами господарювання державної і комунальної власності, фондами загальнообов’язкового державного страхування і органами Пенсійного фонду України.
Варто зауважити, що в п. 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 183 зазначено, що він набуває чинності через 6 місяців із дня його опублікування. Виходячи з того, що оприлюднено цей документ було 11 березня 2015 року в «Урядовому кур’єрі», він набере чинності 12 вересня 2015 року.
Так, Закон № 183 визначає умови та порядок забезпечення доступу до інформації про використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів, суб’єктами господарювання державної і комунальної власності, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.
Тож давайте розглянемо основні положення цього Закону.
Перш за все слід зазначити, що відповідно до пп. 1 п. 1 ст. 1 Закону № 183 до публічних віднесені:
1 | кошти державного бюджету, бюджету АР Крим та місцевих бюджетів |
2 | кредитні ресурси, надані під державні та місцеві гарантії |
3 | кошти Національного банку України, державних банків, державних цільових фондів, Пенсійного фонду України, фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування |
4 | кошти суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, отримані ними від їхньої господарської діяльності |
Частиною 3 ст. 1 Закону № 183 передбачено, що він поширюється на відносини, пов’язані з підготовкою і оприлюдненням розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів, підприємствами, Національним банком України, державними банками, державними цільовими фондами, а також фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування та органами Пенсійного фонду України інформації про заплановане і фактичне використання публічних коштів.
Інформація, яка підлягає обов’язковому оприлюдненню, повинна розміщуватись на єдиному веб-порталі використання публічних коштів, який є офіційним державним інформаційним ресурсом у мережі Інтернет. Доступ до інформації, оприлюдненої на єдиному веб-порталі використання публічних коштів, є вільним та безоплатним.
Адміністрування єдиного веб-порталу використання публічних коштів та затвердження форм, за якими надається інформація про заплановане і фактичне використання публічних коштів для оприлюднення, здійснюється суб’єктом, уповноваженим КМУ. Порядок адміністрування єдиного веб-порталу використання публічних коштів також затверджується КМУ.
Передбачається, що інформація на єдиному веб-порталі використання публічних коштів буде оприлюднюватися за такими розділами:
1 | інформація про використання коштів державного і місцевих бюджетів |
2 | інформація про використання коштів підприємств, отриманих ними від їхньої господарської діяльності |
3 | інформація про використання коштів Пенсійного фонду України |
4 | інформація про використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування |
Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону № 183 на єдиному веб-порталі використання публічних коштів у режимі реального часу повинна оприлюднюватися також інформація про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку. Порядок оприлюднення зазначеної інформації також має визначити КМУ.
Увага! За порушення вимог Закону № 183 відповідальність несуть керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду України, а також фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.
До порушень вказаного Закону віднесено:
1 | неоприлюднення інформації відповідно до цього Закону |
2 | оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації |
3 | несвоєчасне оприлюднення інформації |
Згідно з пп. 1 п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 183 до ст. 2123 Кодексу України про адміністративні правопорушення внесені відповідні зміни. Так, за порушення цього Закону передбачений штраф у розмірі від 25 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Окрім цього, Законом № 183 передбачено внесення змін до таких законів України:
від 10.04.14 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель» — щодо уточнення порядку і змісту оприлюднення річного плану державних закупівель та додатка до нього;
від 24.05.12 р. № 4851-VI «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» — щодо уточнення оприлюднення річного звіту про результати здійснення закупівель без застосування процедур торгів.
Відповідно до ч. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 183 у тримісячний строк із дня опублікування Закону має розпочати функціонування єдиний веб-портал використання публічних коштів, КМУ повинен затвердити порядок адміністрування цього веб-порталу та прийняти рішення про визначення суб’єкта, уповноваженого адмініструвати єдиний веб-портал використання публічних коштів.
На думку фахівців, з моменту набуття чинності Законом № 183 буде наданий максимально широкий доступ до інформації про використання публічних фінансів, що є ключовим моментом у боротьбі з корупцією в Україні та передбачає досягнення цієї мети шляхом залучення до процесу контролю над владою громадськості, журналістів та представників бізнесу.