Теми статей
Обрати теми

Кошти місцевих бюджетів — публічні

Сафонова Л., начальник відділу бюджетних відносин та державних закупівель управління фінансових ресурсів та з питань власності Департаменту економіки і міжнародних відносин Харківської облдержадміністрації
Питанням відкритості діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування останнім часом приділяється особлива увага. Інтеграційний поступ України до ЄС передбачає використання сучасних стандартів країн Європейського Союзу щодо взаємодії держави і громадянського суспільства. Слід зазначити, що вперше в Україні право на доступ до публічної інформації знайшло своє втілення в Законі України від 02.10.92 р. № 2657-XII «Про інформацію». Ухвалення цього Закону у той час здавалося революцією у сфері прозорості державного управління. Наступним був Закон України від 13.01.11 р. № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації», саме він запровадив реальні механізми, які були здатні зробити діяльність влади прозорішою.

img 1

Не менш важливим є доступ до інформації про використання публічних коштів і насамперед бюджетних коштів, у тому числі коштів місцевих бюджетів.

11 лютого 2015 року Верховна Рада України прийняла Закон України № 183-VIII «Про відкритість викорис­тання публічних коштів»1.

1 Далі за текстом — Закон № 183.

Необхідність прийняття цього Закону викликана загальносуспільною потребою забезпечення доступу та інформаційної відкритості щодо використання пуб­лічних коштів — коштів платників податків України, які витрачаються розпорядниками коштів державного і місцевого бюджетів, суб’єктами господарювання державної і комунальної власності, фондами загальнообов’язкового державного страхування і органами Пенсійного фонду України.

Варто зауважити, що в п. 1 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 183 зазначено, що він набуває чинності через 6 місяців із дня його опублікування. Виходячи з того, що оприлюднено цей документ було 11 березня 2015 року в «Урядовому кур’єрі», він набере чинності 12 вересня 2015 року.

Так, Закон № 183 визначає умови та порядок забезпечення доступу до інформації про використання публічних коштів розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів, суб’єктами господарювання державної і комунальної власності, фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування.

Тож давайте розглянемо основні положення цього Закону.

Перш за все слід зазначити, що відповідно до пп. 1 п. 1 ст. 1 Закону № 183 до публічних віднесені:

1

кошти державного бюджету, бюджету АР Крим та місцевих бюджетів

2

кредитні ресурси, надані під державні та місцеві гарантії

3

кошти Національного банку України, державних банків, державних цільових фондів, Пенсійного фонду України, фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування

4

кошти суб’єктів господарювання державної і комунальної власності, отримані ними від їхньої господарської діяльності

Частиною 3 ст. 1 Закону № 183 передбачено, що він поширюється на відносини, пов’язані з підготовкою і оприлюдненням розпорядниками та одержувачами коштів державного і місцевих бюджетів, підприємствами, Національним банком України, державними банками, державними цільовими фондами, а також фондами загальнообов’язкового державного соціального страхування та органами Пенсійного фонду України інформації про заплановане і фактичне використання пуб­лічних коштів.

Інформація, яка підлягає обов’язковому оприлюдненню, повинна розміщуватись на єдиному веб-порталі використання публічних коштів, який є офіційним державним інформаційним ресурсом у мережі Інтернет. Доступ до інформації, оприлюдненої на єдиному веб-порталі використання публічних коштів, є вільним та безоплатним.

Адміністрування єдиного веб-порталу використання публічних коштів та затвердження форм, за якими надається інформація про заплановане і фактичне використання публічних коштів для оприлюднення, здійснюється суб’єктом, уповноваженим КМУ. Порядок адміністрування єдиного веб-порталу використання публічних коштів також затверджується КМУ.

Передбачається, що інформація на єдиному веб-порталі використання публічних коштів буде оприлюднюватися за такими розділами:

1

інформація про використання коштів державного і місцевих бюджетів

2

інформація про використання коштів підприємств, отриманих ними від їхньої господарської діяльності

3

інформація про використання коштів Пенсійного фонду України

4

інформація про використання коштів загальнообов’язкового державного соціального страхування

Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону № 183 на єдиному веб-порталі використання публічних коштів у режимі реального часу повинна оприлюднюватися також інформація про платіжні трансакції на єдиному казначейському рахунку. Порядок оприлюднення зазначеної інформації також має визначити КМУ.

Увага! За порушення вимог Закону № 183 відповідальність несуть керівники розпорядників та одержувачів коштів державного і місцевих бюджетів, підприємств, органів Пенсійного фонду України, а також фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

До порушень вказаного Закону віднесено:

1

неоприлюднення інформації відповідно до цього Закону

2

оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації

3

несвоєчасне оприлюднення інформації

Згідно з пп. 1 п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 183 до ст. 2123 Кодексу України про адміністративні правопорушення внесені відповідні зміни. Так, за порушення цього Закону передбачений штраф у розмірі від 25 до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Окрім цього, Законом № 183 передбачено внесення змін до таких законів України:

від 10.04.14 р. № 1197-VII «Про здійснення державних закупівель» — щодо уточнення порядку і змісту оприлюднення річного плану державних закупівель та додатка до нього;

від 24.05.12 р. № 4851-VI «Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності» — щодо уточнення оприлюднення річного звіту про результати здійснення закупівель без застосування процедур торгів.

Відповідно до ч. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 183 у тримісячний строк із дня опублікування Закону має розпочати функціонування єдиний веб-портал використання публічних коштів, КМУ повинен затвердити порядок адміністрування цього веб-порталу та прийняти рішення про визначення суб’єкта, уповноваженого адмініструвати єдиний веб-портал використання публічних коштів.

На думку фахівців, з моменту набуття чинності Законом № 183 буде наданий максимально широкий доступ до інформації про використання публічних фінансів, що є ключовим моментом у боротьбі з корупцією в Україні та передбачає досягнення цієї мети шляхом залучення до процесу контролю над владою громадськості, журналістів та представників бізнесу.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі