Теми статей
Обрати теми

Огляд листів ДКС: коротко про найважливіше

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Листи-роз’яснення Державної казначейської служби України1 допомагають не лише бухгалтерам, але й керівникам бюджетних установ. У черговий раз робимо огляд листів цього компетентного органу. Тож розглянемо детально листи ДКС від 23.05.14 р. № 17-02/498-12282 та від 24.04.14 р. № 14-08/1395-9902 ДКС. Хоча видані ці листи ще минулого року, роз’яснення, викладені в них, не втрачають своєї актуальності і сьогодні.

1 Далі за текстом — ДКС.

Про відображення витрат при експлуатації веб-сайтів, порталів

У своєму листі від 23.05.14 р. № 17-02/498-12282 ДКС надала роз’яснення щодо відображення у бухгалтерському обліку витрат, які можуть виникнути в процесі експлуатації web-сайтів (порталів), та оплати послуг зі створення програмного забезпечення.

По-перше, ДКС наголосила на виконанні вимог ст. 9 Закону України від 16.07.99 р. № 996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», яких треба додержуватись й при відображенні в обліку витрат, які можуть виникнути в процесі експлуатації web-сайтів та порталів.

Тобто, підставою для бухгалтерського обліку таких господарських операцій мають бути первинні документи, які фіксують факти їх здійснення.

Зверніть увагу: первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях. Вони обов’язково повинні мати усі реквізити:

1

назву документа (форми)

2

дату і місце складання

3

назву підприємства, від імені якого складено документ

4

зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції

5

посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції та правильність її оформлення

6

особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції

По-друге, компетентний орган зауважив, що оплата послуг з технічного обслуговування обладнання та адміністрування програмного забезпечення — це:

1

установлення (інсталяція) програмного забезпечення (програмних продуктів, інформаційних систем та комплексів, баз даних, web-сторінок/сайтів/порталів)

2

подальше використання, супроводження та обслуговування (у тому числі навчання користувачів) зазначеного програмного забезпечення

3

підключення до мережі Інтернет, придбання стартових пакетів, карток Інтернет, придбання «скретч-карт» для поповнення абонентського рахунку

4

плата за послуги інтернет-провайдерів за користування мережею Інтернет, оплата послуг цифрового та кабельного телебачення, обслуговування антен тощо

По-третє, такі видатки треба здійснювати за кодом економічної класифікації видатків 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)». Підставою виступає п. 2.2.4 п. 2.2 Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету.

Нагадаємо: документ затверджено наказом Міністерства фінансів України від 12.03.12 р. № 3332.

2 Далі за текстом — Інструкція № 333.

По-четверте, ДКС повідомила, що відображення в бухгалтерському обліку витрат, які можуть виникнути в процесі експлуатації web-сайтів (порталів), треба здійснювати відповідно до вимог Типової кореспонденції субрахунків бухгалтерського обліку для відображення операцій з активами, капіталом і зобов’язаннями бюджетних установ3.

3 Далі за текстом — Типова кореспонденція.

По-п’яте, оплату послуг із створення програмного забезпечення (програмних продуктів, інформаційних систем та комплексів, баз даних, web-сторінок/сайтів/порталів) за умови передачі майнових прав власності замовнику треба проводити за КЕКВ 3160 «Придбання землі і нематеріальних активів» ( п.п. 3.1.6 п. 3.1 Інструкції № 333).

Крім того, відображення в бухгалтерському обліку зазначених операцій треба здійснювати відповідно до вимог Типової кореспонденції.

Про здійснення розрахунків за платежами ОМС

У своєму листі від 24.04.14 р. № 14-08/1395-9902 ДКС роз’яснила питання щодо здійснення розрахунків за платежами органів місцевого самоврядування.

На чому наголошує ДКС?

Роз’яснення починається з переліку нормативно-правових документів, якими керується ДКС у своїй діяльності. Зокрема, це Конституція та закони України, акти Президента України та КМУ, накази Міністерства фінансів України, інші акти законодавства України, а також доручення Президента України та Міністерства фінансів України.

Окрему увагу сконцентровано на питаннях про єдиний казначейський рахунок.

Нагадуємо: єдиний казначейський рахунок — це консолідований рахунок, відкритий ДКС в Національному банку України, який консолідує кошти державного та місцевих бюджетів, фондів загальнообов’язкового державного страхування, коштів інших клієнтів, обслуговування яких здійснюють органи ДКС.

При цьому наповнення єдиного казначейського рахун­ка здійснюють органи, що контролюють справляння надходжень бюджету. Саме вони повинні забезпечувати своєчасне та в повному обсязі надходження до державного бюджету податків і зборів (обов’язкових платежів) та інших доходів відповідно до законодавства.

ДКС зауважила: податки і збори (обов’язкові платежі) та інші доходи державного бюджету зараховують безпосередньо на єдиний казначейський рахунок.

Отже, ДКС робить висновок, що наповнення єдиного казначейського рахунка, за рахунок якого проводяться усі видатки розпорядників, одержувачів бюджетних коштів, інших клієнтів, не залежить від ДКС.

Органи ДКС при проведенні видатків розпорядників і одержувачів бюджетних коштів в першу чергу та стислі терміни забезпечують виконання захищених статей видатків, перелік яких визначає ч. 2 ст. 55 Бюджетного кодексу України4.

4 Далі за текстом — БК.

Зазначимо, що це виплата заробітної плати, стипендії, оплата комунальних послуг та енергоносіїв, продуктів харчування, медикаментів тощо.

Не оминає увагою контролюючий орган й вимоги постанови КМУ від 01.03.14 р. № 65 «Про економію бюджетних коштів та недопущення втрат бюджету». Цим документом визначено, що ДКС у першочерговому порядку і повному обсязі має здійснювати платежі за видатками загального фонду державного бюджету на:

1

оплату праці працівників бюджетних установ, нарахування на заробітну плату

2

оплату комунальних послуг та енергоносіїв, поточні трансферти населенню, поточні трансферти місцевим бюджетам

3

придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів, забезпечення продуктами харчування

4

оплату послуг та відшкодування витрат адвокатів, які надають безоплатну вторинну правову допомогу

5

дослідження і розробки, окремі заходи з виконання державних (регіональних) програм, субсидії та трансферти підприємствам, установам та організаціям в частині оплати праці з нарахуваннями, стипендій, оплати комунальних послуг та енергоносіїв

6

обслуговування державного боргу

7

видатки за рахунок коштів резервного фонду бюджету, видатки спеціального фонду бюджету

8

видатки спеціального фонду державного бюджету на оплату праці працівників бюджетних установ та нарахування на заробітну плату

9

інші видатки та надання кредитів державного бюджету

Примітка. Усі видатки ДКС здійснює з урахуванням ресурсної забезпеченості загального фонду державного бюджету, наявних та прогнозних залишків коштів на єдиному казначейському рахунку, зареєстрованих бюджетних зобов’язань та пріоритетності видатків та надання кредитів.

Одразу ДКС наголошує: недостатнє наповнення єдиного казначейського рахунка органами, що контролюють справляння надходжень бюджету, зменшує рівень його ліквідності, звужує можливості ДКС щодо забезпечення розрахунково-касового обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів.

Але при цьому органи ДКС вживають усіх можливих заходів щодо проведення у повному обсязі розрахун­ків згідно з наданими платіжними дорученнями розпорядників коштів, направляючи на це весь наявний фінансовий ресурс єдиного казначейського рахунка.

Зауважимо, проблеми казначейського обслуговування місцевих бюджетів завжди непокоїли головних розпорядників. Головною проблемою останніх років була проблема із проходженням платежів через органи ДКС при наявності коштів на рахунках ОМС. Це призводило до штучного створення кредиторської заборгованості.

Якщо згадати нововедення, які завітали до БК у січні 2015 року, у розпорядників з’явилась і нова проблема.

Так, з 01.01.15 р. органи ДКС здійснюють операції щодо виконання платіжних доручень розпорядників бюджетних коштів на підставі підтвердних документів відповідно до взятих бюджетних зобов’язань та наявних бюджетних асигнувань за видатками місцевих бюджетів протягом 5 операційних днів з дати надання доручення на здійснення платежу за умови виконання доходів зведеного бюджету України.

Така вимога чітко закріплена у ч. 6 ст. 78 БК. Це означає, що ДКС може виконувати такі доручення й протягом більш тривалого терміну. Причиною буде невиконання зведеного бюджету України.

На жаль, недоліки казначейського обслуговування місцевих бюджетів необхідно вирішувати на державному рівні, вдосконаливши цю систему. Попри такі недоліки, ДКС є надійною та стабільною державною установою, яка здійснює казначейське обслуговування державного та місцевих бюджетів.

Теги ДКС
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі