Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
У січні цього року органи місцевого самоврядування затвердили ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Цікавить питання про те, з якого періоду вони будуть застосовуватись? В яких нормативно-правових документах шукати інформацію про це? Чи є об’єктом обкладення податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, що перебувають у власності органів місцевого самоврядування або створених ними організацій, які утримуються за рахунок відповідних бюджетів та отримують прибуток?

Почнемо з першого запитання.

Дійсно, на початку січня 2015 року сільські, селищні, міські ради своїм рішенням мали встановити ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у влас­ності фізичних та юридичних осіб.

Зауважимо: такі ставки встановлюють залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 2 % від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 кв. м бази оподаткування. Таку вимогу можна знайти у пп. 266.5.1 п. 266.5 ст. 266 Податкового кодексу України (далі — ПК).

Крім того, разом із ставками місцева рада мала право встановити пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у влас­ності фізичних або юридичних осіб, релігійних організацій України. Нагадаємо: таке право передбачене пп. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 ПК.

Але при цьому не треба забувати про п. 33 підрозд. 10 розд. XX Перехідних положень ПК, який коригує вищезгадані вимоги, зокрема щодо ставки податку для об’єктів нежитлової нерухомості.

Так, на 2015 рік ставки податку для об’єктів нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, не можуть перевищувати 1 % мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв. м для об’єктів нежитлової нерухомості.

У свою чергу, у 2015 році ОМС рекомендовано таке:

по-перше, у місячний термін з дня опублікування Закону України від 28.12.14 р. № 71-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» (далі — Закон, «Голос України», № 254, 31.12.14 р., спецвипуск) переглянути рішення щодо встановлення на 2015 рік податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) для об’єктів житлової нерухомості;

по-друге, прийняти та оприлюднити рішення щодо встановлення у 2015 році податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки) для об’єктів нежитлової нерухомості, податку на майно (в частині транспортного податку) та акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів;

по-третє, до рішень місцевих рад про встановлення місцевих податків на 2015 рік не застосовувати вимоги, встановлені Законом України від 11.09.03 р. № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності».

Зауважимо: такі рекомендації закріплені Прикінцевими положеннями цього Закону.

Тобто нові ставки та пільги, встановлені на 2015 рік рішеннями місцевих рад в межах наданих їм повноважень, застосовують при обчисленні податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з моменту їх оприлюднення. Підставою для цього є п. 12.5 ст. 12 ПК. У ньому чітко зазначено, що нормативно-правовим актом з питань обкладення місцевими податками та зборами є офіційно оприлюднене рішення про встановлення місцевих податків та зборів.

Перейдемо до другого запитання.

У ПК, зокрема у пп. «а» пп. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266, чітко зазначено, що не є об’єктом обкладення податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки для об’єктів житлової та нежитлової нерухомості. Серед них і ті, які перебувають у власності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, а також організацій, створених ними в установленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідного державного чи місцевого бюджету.

Однак до них ПК висуває перелік умов, які є єдиними для усіх.

Так, щоб не підпадати під об’єкт обкладення згаданим податком, такі об’єкти мають бути:

— неприбутковими (отримати статус неприбутковості);

— створені органами державної влади, місцевого самоврядування;

— профінансованими лише за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів.

Жодних винятків у ПК немає. Отже, тільки при одночасному виконанні усіх трьох умов такі об’єкти не підпадають під оподаткування.

Робимо висновок: об’єкти житлової та нежитлової нерухомості, що перебувають у власності органів місцевого самоврядування, а також створених ними організацій, які утримуються за рахунок відповідних бюджетів та отримують прибуток, будуть обкладатись податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на загальних підставах.

Ремарка: документом, що підтверджує статус неприбутковості, є Рішення про внесення організації (установи) в Реєстр неприбуткових організацій (установ). Його видає контролюючий орган Державної фіскальної служби України за їх місцезнаходженням з присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості.

Нагадаємо: перелік ознак неприбутковості містить Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій. Зазначений документ затверджений наказом Міністерства фінансів України від 24.01.13 р. № 37.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі