Теми статей
Обрати теми

ОСББ не є виконавцем послуг

Сербіна А., аналітик ВБ «Фактор», адвокат
Помилковою є практика визнання об’єднань співвласників багатоквартирних будинків1 виконавцями житлово-комунальних послуг. З точки зору чинного законодавства ОСББ такими не виступають, а тому покладення на них обов’язків виконавців послуг є грубим порушенням закону та може потягнути за собою судові позови проти органів місцевого самоврядування. З метою уникнення спірних моментів пропоную ознайомитись із рішенням Вугледарського міського суду Донецької області від 26.06.14 р. у справі № 223/263/14-а.

1 Далі за текстом — ОСББ.

09.01.2014 р. виконавчим комітетом Вугледарської міської ради було прийнято рішення № 3 «Про визначення учасників договірних відносин у сфері надання житлово-комунальних послуг для власників комунальної власності територіальної громади міста», згідно п. 1.3 якого ОСББ міста були визнані виконавцями послуг з постачання у багатоквартирні будинки послуг з централізованого опалення, холодного водопостачання та водовідведення. Не погодившись із вказаним рішенням в частині, що стосується ОСББ, чисельні ОСББ міста подали адміністративні позови про визнання рішення частково незаконним. Усі позови були об’єднані в одне провадження. В якості третіх осіб були залучені виробники послуг з централізованого опалення, холодного водопостачання та водовідведення. Позивачі обґрунтовували свої вимоги тим, що основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, визначаються законами України від 24.06.04 р. № 1875-IV «Про житлово-комунальні послуги»2 та від 29.11.01 р. № 2866-III «Про об’єднання співвласників багатоквартирного будинку»3. Позивачі зазначили, що ОСББ може виступати лише у ролі споживача — як колективний замовник (абонент).

2 Далі за текстом — Закон № 1875.

3 Далі за текстом — Закон № 2866.

Згідно з ч. 3 ст. 24 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»4 ОМС та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, актами Президента України, КМУ. Відповідно до пп. 1 п. «а» ст. 30 Закону № 280 до відан­ня виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить управління об’єктами житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв’язку, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню.

4 Далі за текстом — Закон № 280.

Згідно з п. 4, 5, 6 ч. 1 ст. 7 Закону № 1875 до пов­новажень органів місцевого самоврядування у сфері житлово-комунальних послуг належать визначення виконавця житлово-комунальних послуг і відповідно до цього Закону в порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства, управління об’єктами у сфері житлово-комунальних послуг, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх належного утримання та ефективної експлуатації, забезпечення населення житлово-комунальними послугами необхідного рівня та якості.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 27 Закону № 1875 укладення договорів про надання житлово-комунальних послуг (крім послуг з централізованого опалення, послуг з централізованого постачання холодної води, послуг з централізованого постачання гарячої води, послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем)) згідно з установленим переліком для об’єктів державної або комунальної власності здійснюється за результатами конкурсу.

Відповідно до Закону № 2866 ОСББ — юридична особа, створена власниками для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

Згідно зі ст. 25 Закону № 1875 управитель має право: здійснювати управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та забезпечувати їх належну експлуатацію; укладати договори з виробниками, виконавцями, споживачами в порядку, встановленому законом; контролювати виконання умов договорів про надання житлово-комунальних послуг; отримувати плату за виконання власних функцій; доступу в приміщення, будинки і споруди для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів тощо в порядку, визначеному законом і договором; звертатися до органів виконавчої влади, ОМС та до суду в межах повноважень, визначених законом та договором, для забезпечення належного виконання умов договору виробниками, виконавцями та споживачами.

Крім того, відповідно до статутів позивачів метою створення об’єднань є забезпечення захисту прав його членів та дотримання ними обов’язків щодо утримання та використання неподільного і загального майна житлового комплексу, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Відповідно до пп. 2 п. «а» ч. 1 ст. 28 Закону № 280 до відання виконавчих органів місцевих рад віднесені повноваження щодо встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги. Вказані повноваження є власними (самоврядними) повноваженнями виконавчого органу, який створюється для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування.

З метою впорядкування відносин, що виникають між виробниками, виконавцями і споживачами у процесі надання послуг та створення правового поля для визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді, на виконання вимог Закону № 280 наказом Держкомунгоспу України від 25.04.05 р. № 60, зареєстрованим у Мін’юсті 19.05.05 р. за № 541/10821, затверджено «Порядок визначення виконавця житлово-комунальних послуг у житловому фонді»5. Відповідно до п. 4.1 Порядку виконавцем послуг з централізованого опалення, водопостачання та водовідведення може бути виробник послуг або виконавець послуг з управління будинками чи інший суб’єкт господарювання, з яким дійшли домовленості про надання таких послуг.

5 Далі за текстом — Порядок.

Відповідно до письмових пояснень представника позивача при визначенні ОСББ виконавцем послуг з постачання у багатоквартирні будинки послуг з централізованого опалення, холодного водопостачання та водовідведення відповідач не отримував згоди позивачів.

Пункт 1.3 Порядку визначає, що виконавцем житлово-комунальних послуг може бути суб’єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання відповідних комунальних послуг та який може забезпечити виконання обов’язків, визначених ч. 2 ст. 21 Закону № 1875.

Відповідно до п. З ч. 2 ст. 21 цього Закону виконавець зобов’язаний підготувати та укласти зі споживачами договір про надання житлово-комунальних послуг.

Постановою КМУ від 21.07.05 р. № 630 затверджені Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та Типовий договір про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення.

Відповідно до ст. 1 Закону №1875 виконавець послуги — суб’єкт господарювання, предметом діяльності якого є надання житлово-комунальної послуги споживачу відповідно до умов договору.

В даному випадку суд звернув увагу, що згідно зі статутами позивачів напрямок їх діяльності не передбачає здійснення функцій виконавця, оскільки це не відповідає меті їх створення. Крім того, питання визнання ОСББ виконавцями постачання центрального опалення, холодного водопостачання та водовідведення не узгоджувалося з позивачами, суду не надані докази надання послуг з централізованого опалення, холодного водопостачання та водовідведення позивачем, який не є в даному випадку виконавцем послуг з централізованого водопостачання та водовідведення.

26.06.14 р. суд вирішив: 1) позовні вимоги Позивачів до Виконавчого комітету Вугледарської міської ради про визнання рішення частково незаконним задовольнити; 2) визнати протиправним п. 1.3 рішення виконавчого комітету Вугледарської міської ради № 3 від 09.01.14 р. в частині визнання ОСББ виконавцями постачання центрального опалення, холодного водопостачання та водовідведення; 3) виключити з п. 1.3 рішення виконавчого комітету Вугледарської міської ради № 3 від 09.01.14 р. слова «постачання у багатоквартирні будинки послуг з центрального опалення, холодного водопостачання та водовідведення».

Рішення ОМС мають відповідати вимогам чинного законодавства. У разі якщо ви маєте подібне рішення, яким ОСББ визнано виконавцем послуг, не чекаючи судового рішення, слід привести його у відповідність до норм законодавства. У подальшому, бажаючи регулювати сферу діяльності ОСББ, слід чітко усвідомлювати, що останні не можуть бути визнані виконавцями комунальних послуг та не виконують відповідних обов’язків. Діяльність ОСББ чітко регламентована Законом № 2866, а тому рішення ОМС мають прийматись із врахуванням його вимог.

Наступна публікація
App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі