Теми статей
Обрати теми

Зміни до БК: докладно про Закон № 118

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Новий бюджетний рік тільки почався, а зміни до Бюджетного кодексу України1 знову зійшли з конвеєра Верховної Ради України. На цей раз вони втілились у Закон України від 15.01.15 р. № 118-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо уточнення та приведення окремих положень у відповідність із нормами діючого законодавства»2. Нагадаємо: про нього ми поверхово згадали у попередньому номері. Що приніс цей Закон? Розглянемо докладно.

1 Далі за текстом — БК.

2 Далі за текстом — Закон № 118 (законопроект № 1766).

Загальне враження від Закону № 118

Закон № 118 набрав чинності 01.02.15 р., тобто з дня, наступного за днем опублікування («Голос України», 31.01.15 р., № 17). Він покликаний удосконалити бюджетні правовідносини, пов’язані з впровадженням нової моделі фінансового забезпечення місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин.

На жаль, деякі норми законопроекту № 1766 не знайшли свого відображення у вимогах Закону № 118, зокрема, це вимога про надходження в бюджет розвитку місцевих бюджетів (ст. 71 БК). Фахівці прогнозують: відсутність обов’язкового відрахування у розмірі 10 % до бюджету розвитку призведе до відсутності самого бюджету розвитку. Якщо раніше його «скелет» формували надходження від єдиного податку (тепер він знаходиться у складі доходів загального фонду), то тепер реальних наповнювачів майже не існує. Відтак, «дорожня» проблема скоро буде актуальною для усіх регіонів України. Найболючішою вона виявиться для сільської та селищної місцин. Адже одним з напрямів використання капітальних видатків бюджету розвитку є розвиток дорожнього господарства.

Що стосується основної частини змін законопроекту № 1766 — вони дійсно «прижились».

Експерти стверджують: прийнята основна маса змін до БК, яку приніс на своїх плечах Закон №118 , дасть змогу вирішити конфліктні ситуації між органами місцевого самоврядування різних рівнів.

Крім того, це допоможе зацікавити громади до об’єднання та формування спроможних територіальних громад, а також зміцнити фінансову основу місцевого самоврядування. Однак чекати якихось феєричних покращень не доведеться. Це пояснюють тим, що система децентралізації тільки починає працювати. А отже, колізії можуть виникати ще не раз.

 

Напрями спрямування коштів державного фонду регіонального розвитку

Важливих доповнень зазнала ч. 2 ст. 241 БК. Відтепер кошти державного фонду регіонального розвитку спрямовують не лише на виконання інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку. Завдяки внесеним змінам такі кошти можна спрямовувати й на проекти співробітництва та добровільного об’єднання територіальних громад. Іншими словами, держава надала необхідну підтримку органам місцевого самоврядування та заохотила їх до об’єднання.

Нагадаємо: усі такі проекти та програми мають відповідати меті розвитку регіонів, створення інфраструктури індустріальних та інноваційних парків та пріоритетам, визначеним у Державній стратегії регіонального розвитку та відповідних стратегіях розвитку регіонів.

Ще раз зробимо наголос й на першосічневі зміни поточного року:

— змінено критерій розподілу коштів державного фонду регіонального розвитку з 70 та 30 % до 803 та 204 %;

— наділено місцеві бюджети ще одним обов’язком: програми і проекти, що реалізуються за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку, підлягають співфінансуванню з місцевих бюджетів на рівні 10 %.

3 Відповідно до чисельності населення, яке проживає у відповідному регіоні.

4 З урахуванням рівня соціально-економічного розвитку регіонів відповідно до показника валового регіонального продукту в розрахунку на одну особу (для регіонів, у яких цей показник менше 75 % середнього показника по Україні).

 

Доповнення складу доходів загального фонду

Зазнали змін й ч. 1 ст. 64 та 69 БК, які передбачають, що віднесено до доходів загального фонду бюджетів міст:

— республіканського АР Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад;

— районного значення, сільських та селищних бюджетів.

Новими доповненнями стали дві «приємності» для вказаних місцевих бюджетів. Тепер до них у повному обсязі зараховують туристичний збір та збір за місця для паркування транспортних засобів.

До речі, Закон № 118 виправив січневу помилку, навколо якої було безліч обговорень. Тепер до бюджету міст районного значення, сільських та селищних бюджетів все-таки буде надходити податок на майно, а не тільки одна з його складових (раніше — тільки податок на нерухоме майно).

Нагадуємо, що податок на майно складається з:

— податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;

— транспортного податку;

— плати за землю.

Таким чином, відбулось забезпечення в повному обсязі надходжень від місцевих податків та зборів до бюджетів місцевого самоврядування. Найбільш «щасливими» є бюджети сіл та селищ. Адже зміни допоможуть наповнити їх бюджети та здійснити необхідне фінансування відповідної територіальної громади, як того вимагає децентралізація.

Виключення «зайвих» зобов’язань

Зазнала змін і ст. 91 БК. Першосічневі зміни поклали на місцеві бюджети обов’язок фінансувати заходи державних програм у сфері:

 

1

житлово-комунального господарства з будівництва та реконструкції водопровідних та каналізаційних очисних споруд

2

доочищення питної води, модернізації систем теплопостачання

3

заміни природного газу альтернативними видами палива

4

модернізації та ремонту ліфтового господарства

5

реконструкції та ремонту житлових будинків

6

оснащення житлового фонду будинковими засобами обліку енергоносіїв та споживання води

7

капітального ремонту, реконструкції, будівництва мереж зовнішнього освітлення вулиць

8

капітального ремонту гуртожитків, що передаються у власність територіальних громад

9

впровадження енергозберігаючих технологій

 

Така зміна викликала шквал обурення, адже з часом знайшла повторення ситуація, коли обов’язок є, а коштів немає. Закон № 118 виключив з переліку видатків місцевих бюджетів «проблемне» слово — «державних». Тож все повернулось на круги своя: фінансування заходів окремих державних програм вже не є їх обов’язком.

 

«Дозволене» фінансування

До п. 20 Прикінцевих та перехідних положень БК також внесли зміни. Ними зазначено, що у 2015 році з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення можуть здійснюватись видатки, визначені п. 1 ч. 1 ст. 88 БК. Тобто видатки на органи місцевого самоврядування сіл, селищ, міст районного значення.

Слідкуйте за змінами, що відбуваються навколо БК, разом з нами. Про «гарячі» зміни ми обов’язково поговоримо у найближчому номері.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі