Теми статей
Обрати теми

Виборчі перегони: поговоримо про оскарження?

Козіна В., шеф-редактор, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери ВБ «Фактор»
Виборчі перегони з чергових місцевих виборів добігають кінця. Кампанія видалася жорсткою, і подекуди на місцях вирують недитячі пристрасті. Отож і претензій могло накопичитися немало: до дільничної чи територіальної виборчої комісії, місцевого осередку партії, кандидатів-суперників. Чим ближче до дня виборів — тим гостріше боротьба. Механізм оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів виборчого процесу та інших осіб, яких «зачепило» у передвиборній гонці, — один із найбільш запитуваних інструментів передвиборної боротьби. Але ця зброя — гостра з обох боків, а тому потрібно вміти її правильно використовувати, аби не поранитись самому...

Хто може скаржитись?

Закон України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»1 чітко визначає коло осіб, які можуть бути скаржниками у цій сфері відносин. До таких згідно з ч. 1 ст. 94 Закону № 595 відносяться:

1 Далі за текстом — Закон № 595.

1

кандидат

2

довірена особа кандидата

3

місцева організація політичної партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах

4

представник місцевої організації партії в ТВК або уповноважена особа

5

офіційний спостерігач

6

виборча комісія, утворена відповідно до цього Закону

7

виборець, виборчі права або охоронювані законом інтереси якого щодо участі у виборчому процесі порушено рішенням, дією чи бездіяльністю суб’єкта оскарження

На птичій мові юристів усі перелічені вище особи, коли звертаються із відповідною скаргою, називаються «суб’єкти звернення зі скаргою». Ми ж для простоти спілкування далі будемо називати їх «скаржниками». Суб’єктів звернення зі скаргою, тобто по-простому, скаржників, не треба плутати із тими, на кого скарга направлена. Останні у Законі іменуються «суб’єкти оскарження».

Отже, на кого можна скаржитись?

А скаржитися можна на рішення, дії чи бездіяльність:

1

виборчої комісії

2

члена виборчої комісії

3

місцевої організації партії, кандидати від якої зареєстровані на відповідних місцевих виборах2

4

кандидата

5

уповноважених осіб, довірених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу3

2 Крім рішення чи дій, які відповідно до закону, її статуту (положення) належать до внутрішньої організаційної діяльності місцевої організації партії.

3 Лише щодо скарг, передбачених ч. 6 ст. 97 Закону № 595. Тобто виключно щодо порушень, які мали місце під час голосування. Такі скарги подаються до ДВК.

Додатково!

У виборчих комісій є право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність й інших осіб. До тих, на кого може додатково скаржитися виборча комісія, належать:

1

органи державної влади, органи влади АР Крим, органи місцевого самоврядування, заклади, підприємства, установи, організації, їхні посадові чи службові особи

2

ЗМІ, їхні посадові, службові особи або творчі працівники

3

кандидати

4

місцеві організації партії4

4 Знову ж таки крім випадків, коли вирішення питання згідно із статутом (положенням) місцевого партійного осередку належить до внутрішньої організаційної діяльності.

Згідно з ч. 3 ст. 94 Закону № 595 зі скаргами на рішення, дії чи бездіяльність таких суб’єктів відповідна виборча комісія може звертатися виключно до суду.

Хто куди скаржиться?

За загальним правилом, виборча комісія повертає скаржнику без розгляду подану ним скаргу, якщо аналогічна

скарга (у тому числі — аналогічна за змістом) прийнята у провадження судом. Така скарга повертається не пізніше наступного дня з моменту отримання із зазначенням підстав її повернення.

img 1

5 Згідно з приписами ст. 172 КАС одна виборча комісія не може оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність другої виборчої комісії до суду — тільки до комісії вищого рівня.

Часто запитують, а як комісія має дізнатись, що у провадженні суду знаходиться аналогічна скарга? Спеціально нічого робити для того, щоб про це дізнатись, комісії не треба — принаймні такої вимоги у законі немає. Саме суд має невідкладно повідомляти виборчу комісію та комісію вищого рівня про надходження скарги, відкриття провадження в адміністративній справі, а також про ухвалене судом рішення. Зазвичай це роблять телефонограмою.

Строки — треба ворушитись! (частина 1: скаржимося до комісії)

Усі, хто мав хоча б невеличкий досвід участі у виборчих перегонах, знають: чим ближче до дня виборів, тим швидше, всупереч законам фізики, біжить час. Тому, якщо у вас є підстави на щось скаржитись — будьте готові до надзвичайно швидкого темпу роботи.

Строки оскарження через виборчі комісії визначаються ст. 95 Закону № 595. Строки судового оскарження визначаються Кодексом адміністративного судочинства України6.

6 Далі за текстом — КАС.

Отже, скарги, які подаються до виборчих комісій7:

7 Далі за текстом — ВК.

Тип скарги

Строки подання скарги

На рішення, дію чи бездіяльність —

щодо порушень, які мали місце до дня голосування

У п’ятиденний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше 22 години 24.10.15 р.

На рішення, дію чи бездіяльність —

щодо порушень, які мали місце під час голосування

(крім порушень, допущених виборчою комісією чи її членом у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування)

Не пізніше закінчення голосування

На рішення, дії чи бездіяльність ВК, члена цієї комісії, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення підсумків голосування

У дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або бездіяльності

Не забувайте, що днем подання скарги вважається день фактичного отримання скарги відповідною виборчою комісією. Тому в інтересах скаржника потурбуватися про спосіб вручення скарги, який забезпечить не лише вчасну доставку, а й фіксацію часу вручення скарги.

Увага! Зміна або уточнення вимог суб’єкта звернення зі скаргою під час розгляду скарги відповідною виборчою комісією, викликані виявленням обставин, не відомих раніше скаржнику, не вважається новою скаргою і не підлягає встановленим обмеженням строків.

Як і у попередні роки, Законом № 595 закріплено, що строк подання скарги продовженню або поновленню не підлягає. Виключення — випадок повторного подання скарги після усунення її недоліків. На усунення недоліків є 1 день, який відліковується від дня повернення скарги без розгляду (що можливо лише у випадках недодержання вимог про зміст і форму скарги).

А отже, вкрай важливо складати скарги у суворій відповідності до вимог Закону. Тому пропоную зараз зупинитися на формі та змісті таких скарг, а далі вже повернутися до строків, але судового захисту прав учасників виборчого процесу.

Вимоги до форми та змісту скарги, яка подається до ВК

Скарга до ВК подається у письмовій формі. Скарга має містити:

1

назву ВК, до якої подається скарга

2

прізвище, власне ім’я (усі власні імена), по батькові (за наявності) або найменування скаржника, адресу місця його проживання, місцезнаходження (поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі є8

3

прізвище, власне ім’я (усі власні імена), по батькові (за наявності) або найменування суб’єкта оскарження, адресу місця його проживання, місцезнаходження (поштову адресу), а також номер засобу зв’язку, адресу електронної пошти, якщо такі є

4

суть порушеного питання

5

виклад обставин і зазначення доказів, якими скаржник обґрунтовує свої вимоги

6

чітко сформульовані вимоги із зазначенням суті рішення, ухвалення якого вимагається від суб’єкта розгляду скарги

7

перелік документів і матеріалів, що додаються

8

у разі їх наявності зазначення заінтересованих осіб, яких суб’єкт звернення зі скаргою вважає за потрібне залучити до розгляду скарги (або зазначення про відсутність таких осіб)

9

підпис скаржника або його представника із зазначенням дати підписання

8 З власного досвіду раджу вказувати усі доступні вам засоби зв’язку — електронну пошту, мобільний телефон, оскільки це реально спростить зв’язок зі скаржником та допоможе зекономити такий дорогий «виборчий» час. Але, якщо ви вказали електронну скриньку — перевіряйте її хоча б 3-4 рази на день, якщо немає можливості вивести її на телефон. Бо розгляд скарги можуть призначити дуже швидко, а ви пропустите цей час, бо просто проґавите повідомлення. Отже, якщо немає можливості часто оперативно контролювати e-mail, краще його у скарзі не писати.

Увага — додатки! Згідно із ч. 2 ст. 96 Закону № 595 до скарги додаються її копії, докази, зазначені у скарзі, та копії усіх документів, що додаються до неї, у кількості, яка дорівнює кількості суб’єктів оскарження та заінтересованих осіб, зазначених у скарзі.

Невиконання цієї вимоги прирівнюється до недотримання форми скарги, а отже, відсутність належної кількості копій може стати підставою для повернення скарги без розгляду.

Додаткові вимоги до форми та/або змісту скарги:

Коли висуваються

У чому їх зміст

Якщо скарга від імені кандидата подається його довіреною особою

У скарзі зазначаються також П. І. Б., місце проживання або місцезнаходження (поштова адреса), вид та номер засобів зв’язку кандидата, в інтересах якого вона подається

До скарги додається засвідчена відповідно до вимог законодавства копія документа, що посвідчує повноваження особи, яка її подає

Якщо скарга подається від імені місцевої організації партії — суб’єкта виборчого процесу

Вона підписується її керівником або іншою уповноваженою на те особою із засвідченням підпису печаткою місцевої організації партії АБО відповідної організації політичної партії вищого рівня

До скарги додається оригінал або засвідчена відповідно до вимог законодавства копія документа, що підтверджує повноваження особи, яка її підписала9

9 Керівник місцевої організації політичної партії діє як представник відповідної організації без додаткового уповноваження.

Увага! Згідно з ч. 4 ст. 96 Закону № 595 вимоги до форми та змісту скарги, визначені цим Законом, є вичерпними. Тобто відхиляти скаргу без розгляду через невідповідність форми або змісту ПРОТИЗАКОННО.

Строки — треба ворушитись! (частина 2: скаржимося до суду)

Повертаємося до строків. Тепер вже судового оскарження.

У справах, пов’язаних з виборчим процесом, перебіг строків обчислюється в особливому порядку, а тому забудьте про загальні правила обчислення строків, встановлених ч. 2-10 ст. 103 КАС! Відповідно, й наслідки пропущення цих особливих строків будуть іншими.

У виборчих перегонах строки обчислюються днями та годинами (ч. 2 ст. 179 КАС).

Останнім днем строку, який має закінчитися з настанням певної події, є день, що передує дню вказаної події

ч. 3 ст. 179 КАС

Днем бездіяльності є останній день встановленого законом строку, в який мало бути вчинено дію або прийнято рішення

ч. 4 ст. 179 КАС

Днем подання позовної заяви, апеляційної скарги є день їх надходження до відповідного суду

ч. 5 ст. 179 КАС

Згідно з ч. 5 ст. 179 КАС строки подання позовних заяв і апеляційних скарг, встановлені ст. 172 — 177 цього Кодексу, не може бути поновлено. Позовні заяви, апеляційні скарги, подані після закінчення цих строків, суд залишає без розгляду.

Строки подання позовних заяв щодо рішень, дій чи бездіяльності усіх суб’єктів, перелічених нижче, однакові:

1

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності ВК, членів цих комісій, що мали місце до дня голосування, може бути подано до суду у 5-денний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше 24:00 24.10.15 р. (ч. 6-7 ст. 172 КАС)

2

Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності ДВК, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до суду у 2-денний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності (ч. 8 ст. 172 КАС)

Особливості судових проваджень під час виборчих перегонів

Давайте пригадаємо, до якого суду, залежно від суб’єкта оскарження, треба звертатися із позовом:

На кого (що)?

Куди?

Де це написано?

На рішення, дії чи бездіяльність обласних, районних, міських, районних у містах ВК щодо підготовки та проведення місцевих виборів, а також членів зазначених комісій

До окружного адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії

ч. 4 ст. 172 КАС

На рішення, дії чи бездіяльність усіх інших ВК, членів цих комісій

До місцевого загального суду як адміністративного суду за місцезнаходженням відповідної комісії

ч. 5 ст. 172 КАС

На рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, ОМС, ЗМІ, інформаційних агентств10, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників ЗМІ та ІА, що порушують законодавство про вибори11

Позови щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності ОВВ, ОМС, їхніх посадових та службових осіб подаються до окружного адміністративного суду за їх місцезнаходженням

ч. 3 ст. 174 КАС

Позови щодо дій чи бездіяльності ЗМІ, ІА, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників ЗМІ та ІА подаються до місцевого загального суду як адміністративного суду за їхнім місцезнаходженням

Щодо оскарження дії чи бездіяльності кандидата у депутати сільської, селищної ради, кандидатів на посаду сільського, селищного голови, їх довірених осіб12

До місцевого загального суду як адміністративного суду за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена

ч. 3 ст. 175 КАС

Щодо оскарження дій або бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), місцевої організації партії, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, кандидата у депутати міської, районної у місті, районної чи обласної ради, кандидатів на посаду міського голови, їхніх довірених осіб13

До окружного адміністративного суду за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена

ч. 3 ст. 175 КАС

10 Далі за текстом — ІА.

11 Перелічені порушення можна оскаржувати лише у судовому порядку, тому не витрачайте час на звернення до ВК із скаргами на цих осіб. Позиватися до перелічених суб’єктів можуть: ВК, кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб’єктами відповідного виборчого процесу. Виборець може оскаржувати ці порушення, лише якщо такі рішення, дії чи бездіяльність порушують його особисті виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі (ч. 1-2 ст. 174 КАС).

12 Згідно з ч. 1 ст. 175 КАС позиватися до цих осіб можуть лише кандидат, партія (блок), місцева організація партії, які є суб’єктами відповідного виборчого процесу, а також виборець (ч. 2 ст. 175 КАС), за умови, що порушені особисто його виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі.

13 Звертатися із позовами можуть тільки ті особи, які перелічені у виносці 12 вище.

Особливості представництва у судах. Не забувайте, що ст. 178 КАС встановлено особливі вимоги до здійснення представництва у справах, пов’язаних з виборчим процесом.

Судовий збір. Позови щодо рішення, дії чи бездіяльності ВК або члена відповідної комісії приймаються судами до розгляду незалежно від сплати судового збору. У такому випадку питання про стягнення судового збору вирішується судом при постановленні відповідного рішення.

Увага! У решті випадків звільнення від сплати судового збору на момент подання позову до суду не передбачене.

Розмір судового збору згідно з чинною редакцією Закону України від 08.07.11 р. № 3674-VI «Про судовий збір»14:

14 Далі за текстом — Закон № 3674.

За подання адміністративного позову:

Ким?

Скільки?

Де це передбачено?

а) фізичною особою (кандидатом або виборцем, наприклад)

1 мзп (поки що 1218 грн.)

ч. 2 ст. 4 Закону № 3674 (пп. 1 п. 3 таблиці)

б) юридичною особою (партією, наприклад)

0,4 мзп (поки що — 487,20 грн.)

Важливо! Як ви знаєте, Президент України підписав Закон від 17.09.15 р. № 704-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2015 рік», який передбачає підвищення з 01.09.15 р. мінімальної заробітної плати (мзп) до 1378 грн. На момент підготовки цієї статті Закон ще не набув чинності, але, можливо, коли ви будете читати ці рядки, мінімальна зарплатня буде вищою, і треба буде відштовхуватися від інших цифр, обраховуючи розмір судового збору.

За подання апеляційної скарги на рішення суду:

а) фізичною особою

110 % від ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви (1339,80 грн.)

ч. 2 ст. 4 Закону № 3674 (пп. 2 п. 3 таблиці)

б) юридичною особою

110 % від ставки, що підлягала сплаті при поданні позовної заяви (535,92 грн.)

Особливості судових рішень, пов’язаних з виборчим процесом

Згідно з ч. 1 ст. 178 КАС суд, установивши порушення законодавства про вибори, визначає у рішенні спосіб захисту порушених прав та інтересів, а також порядок усунення усіх наслідків цих порушень або приймає інше передбачене законом рішення.

У разі виявлення порушень, що можуть бути підставою для притягнення до відповідальності не за правилами КАС, суд постановляє окрему ухвалу з повідомленням про наявність таких порушень і надсилає її до органів чи осіб, уповноважених вжити у зв’язку з цим заходів, встановлених законом.

Якщо особи, які брали участь у справі, присутні під час проголошення судового рішення — копії відповідних рішень вручаються їм невідкладно після проголошення рішення. Якщо особа була відсутньою — копія надсилається їй поштою.

Справи за позовами, які ми перелічили вище, вирішуються судами перших інстанцій (ч. 11 ст. 172 КАС):

за позовними заявами, що надійшли до дня голосування

у 2-денний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше ніж за дві години до початку голосування

за позовними заявами, що надійшли у день голосування

до закінчення голосування

за позовними заявами, що надійшли у день голосування, але після закінчення голосування

у дводенний строк після надходження позовної заяви

Судові рішення за наслідками розгляду судами першої інстанції справ, визначених ст. ст. 172 — 175 КАС, набирають законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі їх апеляційного оскарження — з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Строк на оскарження рішень судів першої інстанції у апеляційному порядку становить 2 дні (з моменту проголошення відповідного рішення), а судових рішень, ухвалених до дня голосування, — не пізніш як за чотири години до початку голосування (ч. 5 ст. 177 КАС).

Згідно з ч. 6 ст. 177 КАС судами апеляційної інстанції є відповідні апеляційні адміністративні суди. 
Суд апеляційної інстанції розглядає справу у 2-денний строк після закінчення строку апеляційного оскарження з повідомленням осіб, які беруть участь у справі. Апеляційна скарга стосовно судового рішення, що було ухвалене до дня голосування, розглядається не пізніше ніж за дві години до початку голосування.

Суд апеляційної інстанції за наслідками апеляційного розгляду не може повертати справу на новий розгляд. Судове рішення суду апеляційної інстанції є остаточним (ч. 9 ст. 177 КАС).

Зверніть увагу, що у цій статті ми не обговорювали питання оскарження рішень, дій чи бездіяльності ЦВК, а також особливості провадження у справах щодо уточнення списку виборців — для них законодавством передбачені особливі процедури оскарження.

Сподіваємося, що наші напрацювання стануть вам у нагоді. Бажаємо всім особам, задіяним у виборчих перегонах, наснаги та чесних перемог!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі