Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про зміни до Типового положення про бухгалтерську службу

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Чули, що до Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи внесені зміни. Чи це дійсно так? Про які саме зміни йде мова?

Дійсно, до постанови КМУ від 26.01.11 р. № 59 «Про затвердження Типового положення про бухгалтерську службу бюджетної установи» (далі — Типове положення) внесені зміни постановою КМУ від 08.04.15 р. № 173 (далі — постанова № 173). Постанова № 173 набрала чинності 17.04.15 р. — з дня офіційного опублікування («Урядовий кур’єр», від 17.04.15 р., № 70).

Пройдемось основними змінами.

По-перше, трохи відкориговано п. 1 та абз. 2 п. 2 Типового положення. Якщо раніше Типове положення визначало завдання та функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи та повноваження її керівника — головного бухгалтера та вимоги до його професійно-кваліфікаційного рівня, то тепер — тільки завдання та функціональні обов’язки бухгалтерської служби бюджетної установи та повноваження її керівника. Цілком логічно, адже іншими змінами виключені вимоги до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера, про що ми поговоримо далі.

Раніше, у разі коли в бюджетній установі не утворювалась бухгалтерська служба, повноваження до головного бухгалтера бюджетної установи, встановлені Типовим положенням, поширювались і на спеціаліста, на якого покладалось виконання обов’язків бухгалтерської служби. Відтепер цій особі доведеться виконувати й завдання бухгалтерської служби. Фактично нічого не змінилось, адже така особа й раніше перебувала у ролі «один за всіх».

По-друге, трохи підкориговано перелік документів, якими керується у своїй діяльності бухгалтерська служба. Які це документи?

Це:

— Конституція та закони України;

— укази Президента України та постанови Верховної Ради України, прийняті відповідно до Конституції та законів України;

— акти КМУ, накази Мінфіну, інші акти законодавства, що регламентують бюджетні відносини і фінансово-господарську діяльність бюджетної установи;

— накази керівника бюджетної установи, а також положення про бухгалтерську службу.

По-третє, як і раніше, керівником бухгалтерської служби залишається головний бухгалтер. Він підпорядковується та є підзвітним керівникові бюджетної установи або його заступникові. З приводу цього нічого не змінилось. Однак тепер прописано, що саме керівник бюджетної установи відповідно до законодавства про працю призначає головного бухгалтера на посаду та звільняє його з неї.

Як бачимо, виключено норму про призначення головного бухгалтера на посаду та звільнення з неї за погодженням із органами Державної казначейської служби (далі — ДКС). Можете радіти! Відтепер керівник сміливо керується тільки вимогами Кодексу законів про працю України, що є цілком логічним.

Одночасно із цією зміною виключено норму й щодо звітності та документів, підписаних особою, призначеною на посаду головного бухгалтера без дотримання усіх вимог погодження. Таке уточнення приводить усі вимоги документа у логічну послідовність та цілковиту узгодженість.

Нагадаємо: у недалекому минулому органи ДКС не приймали такі документи, якщо процедура погодження особи на посаду головного бухгалтера була порушена або взагалі не проводилась. Тож можете зітхнути спокійно — більше погоджувати кандидатуру головного бухалтера із органами ДКС не доведеться.

Відтепер керівник сам буде вирішувати, відповідає чи не відповідає претендент вакантній посаді головного бухгалтера.

Як він має це робити?

Знову повернемось на крок назад. Раніше при вирішенні такого питання потрібно було керуватись вимогами до професійно-кваліфікаційного рівня головного бухгалтера бюджетної установи. Такі вимоги перелічувались у п. 11 Типового положення. Тепер вимоги цього пункту зовсім інші: його значно відкориговано. Як?

Зараз призначення на посаду головного бухгалтера бюджетної установи та/або спеціаліста, на якого покладається виконання завдань та функціональних обов’язків бухгалтерської служби, здійснюють згідно з Довідником типових професійно-кваліфікаційних характеристик посад державних службовців або Довідником кваліфікаційних характеристик професій працівників.

Одразу обмовимось: ОМС доречніше використовувати наказ Головного управління державної служби України від 29.12.09 р. № 406 «Про затвердження Типових професійно-кваліфікаційних характеристик посадових осіб місцевого самоврядування».

Згадаємо основні моменти цього документа, що стосуються головного бухгалтера:

По-перше, кваліфікаційні вимоги до головного бухгалтера передбачають повну вищу освіту відповідного професійного спрямування за освітньо-кваліфікаційним рівнем магістра, спеціаліста. При цьому стаж роботи за фахом на службі в органах місцевого самоврядування та державній службі на керівних посадах має бути не менше 3 років або при необхідності (виходячи із виконання основних завдань та функцій) стаж роботи за фахом у бюджетних установах — не менше 5 років. Також претендент повинен мати післядипломну освіту у галузі знань «Державне управління».

По-друге, головний бухгалтер має знати:

— Конституцію України, Бюджетний кодекс України, закони України «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про службу в органах місцевого самоврядування», «Про державну службу», «Про засади запобігання та протидії корупції» та інші закони України з питань організації та діяльності органів місцевого самоврядування;

— укази і розпорядження Президента України, постанови Верховної Ради України, постанови та розпорядження КМУ;

— розпорядчі документи, методичні матеріали фінансових і контрольно-ревізійних органів з організації бухгалтерського обліку і складання звітності;

— практику застосування нормативно-правових актів щодо напрямів діяльності, а також державну політику у відповідній сфері управління;

— основи економіки, організації праці та управління, а також порядок документального оформлення в бухгалтерському обліку облікових показників;

— методи економічного аналізу, а також трудове, фінансове та господарське законодавство;

— інструкцію з діловодства у відповідному органі місцевого самоврядування, а також основи психології;

— правила внутрішнього трудового розпорядку, правила ділового етикету; правила охорони праці та протипожежної безпеки, а також основні програми роботи на комп’ютері та державну мову.

По-третє, головний бухгалтер має:

— здійснювати керівництво діяльністю підрозділу, розподіл обов’язків між працівниками, контроль за їх роботою (у разі наявності у штатному розписі підрозділу з фінансово-бюджетних питань), а також методологічне керівництво бухгалтерським обліком і звітністю у підвідомчих структурах, контроль за законністю, своєчасністю та правильністю оформлення документів та використання фонду оплати праці;

— забезпечувати виконання покладених на підрозділ завдань щодо організації бухгалтерського обліку, господарсько-фінансової діяльності у визначеній сфері управління і контролювати дотримання правил його ведення;

— керувати розробкою та впровадженням заходів щодо дотримання фінансової дисципліни;

— організовувати облік валютних надходжень, товарно-матеріальних цінностей, зберігання первинних документів, облікових реєстрів бухгалтерської звітності та своєчасно подавати їх до архіву;

— планувати та розробляти поточні плани асигнувань на утримання виконавчого комітету (апарату) ради, інших виконавчих органів ради, брати участь у розробці кошторису витрат на утримання підвідомчих структур та вносити пропозиції голові ради щодо організації їх фінансування;

— контролювати та відображати на рахунках бухгалтерського обліку господарські операції, надавати оперативну інформацію, складати та подавати зведену бухгалтерську звітність відповідним органам у визначені терміни;

— слідкувати за правильністю нарахування та перерахування податків до місцевого та державного бюджету, інших платежів, а також за дотриманням встановлених правил проведення інвентаризації грошових, товарно-матеріальних цінностей, основних фондів, розрахунків і платіжних зобов’язань тощо.

Впевнені, що відтепер сільські та селищні ради зітхнуть з полегшенням — за таких умов знайти претендента на вакантну посаду буде трохи легше, ніж раніше.

По-четверте, помилково вважати, що органи ДКС залишились осторонь від діяльності головного бухгалтера. Відредактований п. 18 Типового положення наділяє їх вже знайомим усім повноваженням.

Так, органи ДКС повинні забезпечувати в межах повноважень організацію та координацію діяльності головних бухгалтерів бюджетних установ та контроль за виконанням ними своїх повноважень шляхом оцінки їх діяльності.

Нагадуємо: Порядок проведення оцінки виконання головним бухгалтером бюджетної установи своїх повноважень затверджено наказом Мінфіну від 01.12.11 р. № 1537.

Більш детально про проведення оцінки ми писали у вересневому номері газети за 2014 рік та у № 4 за квітень 2013 року.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі