(044) 581-10-10 Передзвоніть менi
Перейти до номеру
  • № 8
  • № 7
  • № 6
  • № 5
  • № 4
  • № 3
? За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить
У цьому номері :
 
  • У обране
  • Друк
  • Шрифт
  • Колір фону
  • Коментарі 0
  • В розробці
1/19
Місцеве самоврядування
Місцеве самоврядування
Вересень , 2015/№ 9

Місцеві вибори — 2015: продовжуємо знайомство

У попередньому номері нашої газети1 ми почали ознайомлювати вас із новими правилами, за якими будуть відбуватися місцеві вибори – 2015. Нагадаємо: вони визначені Законом України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»2. Ми обіцяли, що поетапно (враховуючи періоди виходу нашої газети з друку) будемо висвітлювати ті норми Закону № 595, які можуть стати вам в нагоді. У попередній статті ми торкнулися теми висування кандидатів у депутати та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Більш детально ви були поінформовані про порядок висування та реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. В цій статті логічним буде повідомити вас про порядок відмови в реєстрації кандидата та скасування рішення про реєстрацію. Крім іншого, увага буде приділена такому явищу, як грошова застава, про яку завдяки Центральній виборчій комісії3 ми зможемо поговорити більш предметно. Також нагадаємо, що в нашій статті не йтиметься про вибори депутатів до місцевих рад АР Крим та відповідно їх голів (із вже відомих вам причин, про які ми вказували у попередній статті).

1 Див. «Місцеве самоврядування» № 8 за серпень 2015 р., с. 2.

2 Далі за текстом — Закон № 595.

3 Далі за текстом — ЦВК.

Грошова застава: внесення, повернення та перерахування

Нагадаємо, що загальні правила внесення грошової застави передбачені ст. 44 Закону № 595. З попередньої статті ви мали змогу дізнатися, що у разі висування кандидатів, зокрема на посаду сільського, селищного, міського голови, внесення застави передбачається лише для кандидатів на посаду міського голови. Це випливає зі змісту ст. 44 вказаного Закону.

Грошова застава вноситься місцевою організацією партії, яка висунула виборчий список кандидатів у депутати в багатомандатному виборчому окрузі, кандидата на посаду міського голови, або організацією відповідної політичної партії вищого рівня, а також особою, яка висувається кандидатом на посаду міського голови шляхом самовисування, після початку виборчого процесу та до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії у розмірі, що є пропорційним до кількості виборців відповідних області, району, міста, району в місті <...>.

(ч. 1 ст. 44 Закону № 595)

Вимоги до визначення розміру застави також містяться в ст. 44 Закону № 595 . Розмір застави, якщо говорити про кандидата на посаду міського голови, залежить від кількості виборців, які проживають у відповідному одномандатному окрузі (про це зазначалося у попередній статті).

В той же час ч. 2 ст. 44 вказаного Закону уточнено, що ЦВК:

1

на підставі відомостей Державного реєстру виборців станом на перше число місяця призначення чергових, позачергових або перших місцевих виборів визначає розмір грошової застави для кожного багатомандатного, єдиного одномандатного виборчого округу (з виборів міського голови) після призначення чергових, позачергових або перших місцевих виборів, але не пізніш як за 57 днів до дня голосування.

Примітка. ЦВК своєю постановою від 10.08.15 р. № 170 визначила розмір грошової застави, в тому числі для кандидата на посаду міського голови на чергових місцевих виборах (додаток 1 до вказаної постанови). Отже, ті, кому цікаво, вже мають можливість ознайомитися з нею.

2

невідкладно оприлюднює інформацію про розмір застави на своєму офіційному веб-сайті

3

інформує про наявність інформації про розмір застави на офіційному сайті ЦВК відповідні територіальні виборчі комісії.

Примітка. Якщо враховувати, що розмір грошової застави має бути визначений ЦВК не пізніш ніж до 28.08.15 р. (вже зроблено), а перші територіальні комісії мають утворитися пізніше цієї дати, а саме не пізніш як до 06.09.15 р. (зокрема, міські (міст обласного значення) комісії згідно з ч. 4 ст. 22 Закону № 595), то цілком логічним є закріплення за ЦВК обов’язку поінформувати утворені територіальні комісії про вже встановлений розмір грошової застави.

В свою чергу територіальна виборча комісія протягом чотирьох днів з дня сформування її нового складу в місцевих друкованих засобах масової інформації оприлюднює відомості про:

1

розмір грошової застави

2

спеціальний рахунок, на який вноситься застава.

Примітка. Відомості про спеціальній рахунок невідкладно після його відкриття територіальна комісія передає ЦВК для розміщення на її офіційному веб-сайті. Зверніть увагу, що розмір грошової застави на повторних виборах дорівнює її розміру, визначеному, зокрема, на останніх чергових виборах.

Тобто офіційно інформація про відкритий спеціальний рахунок, на який має вноситься застава, та про розмір застави для кандидатів на пост міського голови на момент отримання вами цього номера вже повинна бути опублікована, оскільки міські (зокрема, міст обласного значення) територіальні комісії вже в повній мірі на цей момент мають працювати. Про всяк випадок зазначимо, що останнім днем, протягом якого такі відомості мають бути опубліковані територіальною комісією, є 09.09.15 р. Враховуйте, що, навіть якщо припустити, що територіальна комісія не розмістить відповідну інформацію (що малоймовірно), ви завжди можете ознайомитися з нею на офіційному сайті ЦВК за посиланням: http://www.cvk.gov.ua/

Увага! Частиною 4 ст. 44 Закону № 595 передбачені випадки, коли грошова застава підлягає поверненню суб’єкту внесення, а саме вона повертається (в частині балотування на посаду міського голови), якщо:

1

відмовлено в реєстрації відповідного кандидата

2

відповідні вибори були визнані такими, що не відбулися

3

за результатами місцевих виборів кандидат визнаний обраним міським головою

В інших випадках грошова застава не повертається і перераховується територіальною виборчою комісією відповідно до Державного бюджету України, місцевого бюджету.

Слід зазначити: ч. 5 ст. 44 Закону № 595 передбачено, що порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави встановлюється ЦВК разом із Міністерством фінансів України не пізніш як за 60 днів до дня голосування.

Зауважте, станом на сьогодні такий порядок вже прийнято. Для тих, хто ще не встиг з ним ознайомитися, повідомляємо, що постановою ЦВК від 10.08.15 р. № 171 та наказом Міністерства фінансів України від 14.08.15 р. № 710 було затверджено Порядок внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах4.

4 Далі за текстом — Порядок.

Саме цим документом регулюються питання внесення, повернення та перерахування грошової застави на місцевих виборах.

Звертаємо вашу увагу: п. 2 Порядку чітко визначено, що місцева організація політичної партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного голови, а також кандидати на посаду сільського, селищного голови, висунуті шляхом самовисування, грошову заставу не вносять. Те ж стосується місцевих організацій політичних партій, які висунули кандидатів в депутати в одномандатних виборчих округах, та кандидатів-«самовисуванців».

Частина 3 Порядку дублює зміст ст. 44 Закону № 595 і ще раз наводить хронологічний порядок дій особи, яка балотується на посаду міського голови, із внесення грошової застави.

Знову ж таки закріплюється, що внесення грошової застави розпочинається не раніше початку виборчого процесу, тобто не раніше 04.09.15 р. (початок виборчого процесу чергових виборів за 50 днів до дня голосування).

В той же час уточнюється, що така застава вноситься до подання документів територіальній виборчій комісії для реєстрації кандидатів.

І нарешті наголошується, що грошова застава вноситься у безготівковому порядку на спеціальний рахунок відповідної територіальної виборчої комісії.

А тепер, увага! Порядок, на відміну від Закону № 595, уточнив, що територіальна виборча комісія (у разі проведення чергових місцевих виборів) протягом чотирьох днів з дня сформування її нового складу:

1

відкриває в органах Державної казначейської служби України в установленому законодавством України порядку спеціальний (депозитний) рахунок для внесення грошової застави

2

оприлюднює реквізити рахунку і відомості про розмір грошової застави в місцевих друкованих засобах масової інформації

Крім іншого, Порядок уточнив, в які строки відбувається повернення грошової застави суб’єкту (щодо висування кандидата на посаду міського голови) внесення у випадках, які були перелічені ст. 44 Закону № 595. Так, зокрема, грошова застава повертається у випадку, якщо:

відмовлено в реєстрації відповідного кандидата

протягом 10 днів з дня прийняття рішення про відмову в реєстрації відповідного кандидата на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб’єктом

відповідні вибори були визнані такими, що не відбулися

протягом 10 днів з дня прийняття рішення про визнання виборів такими, що не відбулися, на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб’єктом

за результатами місцевих виборів кандидат визнаний обраним міським головою

протягом 10 днів з дня офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів на рахунок, зазначений у заяві, поданій до територіальної виборчої комісії вказаним суб’єктом

Увага! Пунктом 8 Порядку на територіальну виборчу комісію покладається обов’язок не пізніш як на третій день з дня прийняття рішення про відмову в реєстрації відповідного кандидата; про визнання виборів такими, що не відбулися; офіційного оприлюднення результатів відповідних виборів поінформувати кандидатів, місцеві організації політичних партій (організації відповідних політичних партій вищого рівня) про необхідність подання заяви про повернення грошової застави.

Відмова в реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного та міського голови

Випадки відмови в реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови визначені в

ст. 46 Закону № 595. Так, передбачається, що територіальна виборча комісія відмовляє в реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови в разі:

1

порушення встановленого Законом № 595 порядку висування кандидата (загальний порядок визначений ст. 35 цього Закону)

2

відсутності передбачених Законом № 595 документів для реєстрації особи кандидатом (перелік документів наведений в ч. 1 ст. 40 цього Закону)

3

припинення громадянства України особи

4

визнання судом особи недієздатною, набрання щодо неї законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину

5

виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано сільським, селищним, міським головою відповідно до ст. 9 Закону № 595.

Примітка. Відповідно до ст. 9 Закону № 595 сільським, селищним, міським головою може бути обраний лише громадянин України, який має право голосу відповідно до ст. 70 Конституції України (тобто якому на день проведення виборів виповнилося 18 років). В той же час сільським, селищним, міським головою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку

6

висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови від місцевої організації партії, щодо якої центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному КМУ порядку рішення про невідповідність її або партії в цілому діяльності, найменування та/або символіки вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»

Увага! Рішення територіальної комісії про відмову в реєстрації кандидата повинно містити вичерпні підстави відмови.

Копія цього рішення видається:

представнику місцевої організації партії, уповноваженому на це довіреністю від неї або кандидату особисто

щодо кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого місцевою організацією партії

особисто особі, яка балотується на посаду

щодо кандидатів, висунутих шляхом самовисування

Увага! Таке рішення має бути прийняте, а його копія видана не пізніш як на третій день з дня прийняття заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови та доданих до неї необхідних документів, але не пізніш як за 23 дні до дня голосування.

Скасування рішення про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного та міського голови

Перелік підстав, за наявності яких територіальна виборча комісія скасовує рішення про реєстрацію

кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, міститься в ст. 47 Закону № 595. Отже, скасування рішення відбувається у разі:

1

звернення відповідного кандидата в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, із письмовою заявою про відмову від балотування.

Примітка. Ця заява відкликанню не підлягає.

2

звернення місцевої організації партії, яка висунула відповідного кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови в будь-який час після його реєстрації, але не пізніш як за 19 днів до дня голосування, про скасування рішення про його реєстрацію відповідно до рішення цієї місцевої організації партії.

Примітка. Це звернення відкликанню не підлягає.

3

припинення громадянства України кандидата

4

визнання судом кандидата недієздатним чи набрання щодо нього законної сили обвинувальним вироком суду за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину

5

порушення вимог ч. 3 - 5 ст. 35 Закону № 595.

Примітка. На момент написання цієї статті виникають різночитання щодо ч. 4 та 5 вказаної статті. Тому є надії на появу відповідних роз’яснень від ЦВК.

Нагадаємо: ч. 3 ст. 35 цього Закону визначено, що місцева організація партії може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що відповідна місцева (обласна, районна, міська, районна у місті) організація партії зареєстрована в установленому законом порядку, з урахуванням обмежень ч. 2 ст. 12 Закону № 595 (про ці обмеження зазначалося в попередній статті).

Частина 4 ст. 35 містить обмеження щодо можливості балотування особи у депутати у багатомандатному окрузі. Так, в ній зазначається, що особа не може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більше ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більше ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради). Сьогодні існує дві різні думки з цього приводу:

— перша: особа може балотуватися одночасно і до обласної, і до районної, і до міської, і до районної ради в межах одного регіону;

— друга: особа може балотуватися у депутати лише до однієї з перерахованих вище місцевих рад (незалежно від регіону).

Крім іншого, в цій же частині вказується, що особа, яка висунута кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости, не може одночасно бути висунута у будь-яких інших одномандатних, єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів. Знову ж таки існують дві протилежні думки, які випливають з різночитання цієї норми:

— перша: особа може балотуватися одночасно і на посаду голови у відповідній раді і у депутати тієї ж ради;

— друга: особа може балотуватися або на посаду голови або у депутати місцевої ради.

Одностайної думки можна дійти лише стосовно кандидата на посаду міського голови та у депутати міської ради. Це випливає з ч. 5 ст. 35 Закону № 595.

В ній зазначається, що особа, з урахуванням вимог ч. 4 цієї статті, може одночасно бути висунута кандидатом у депутати місцевих рад, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови або старости шляхом висування місцевою організацією лише однієї політичної партії або лише шляхом самовисування

6

виявлення територіальною виборчою комісією обставин, за яких особу не може бути обрано депутатом або сільським, селищним, міським головою відповідно до ст. 9 Закону № 595

7

ліквідації місцевої організації партії, яка висунула кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови

Увага! Відповідно до ч. 3 ст. 45 Закону № 595 територіальна виборча комісія може скасувати рішення про реєстрацію кандидата в депутати, кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови не пізніше ніж за 18 днів до дня голосування. Саме тому відповідні звернення суб’єктів подання кандидатур мають бути подані до територіальних комісій не пізніше ніж за 19 днів до дня голосування.

Крім іншого цією ж частиною передбачається, що у разі надходження від ЦВК повідомлення про порушення кандидатами вимог ч. 4 - 5 ст. 35 Закону № 595 відповідна територіальна виборча комісія зобов’язана розглянути зазначене питання на своєму засіданні та прийняти відповідне рішення не пізніш ніж за 18 днів до дня голосування. Вказана норма не уточнює, на жаль, яке рішення мається на увазі під «відповідним». Напевно, це рішення про скасування реєстрації кандидата, якщо брати до уваги п. 5 ч. 1 ст. 47 Закону № 595 (позиція п’ята у зазначеній вище таблиці).

На всяк випадок, для тих, хто з наших читачів планує балотуватися у депутати, повідомляємо, що територіальна виборча комісія скасовує рішення про реєстрацію всіх кандидатів, висунутих місцевою організацією партії, у разі ліквідації цієї місцевої організації партії, яка висунула кандидатів у депутати (ч. 4 ст. 47 Закону № 595).

Також ч. 5 ст. 47 цього Закону уточнюється, що територіальна виборча комісія скасовує рішення про реєстрацію всіх кандидатів, висунутих місцевою організацією партії, у разі прийняття центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об’єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному КМУ порядку рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки цієї місцевої організації партії або партії в цілому вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки».

Територіальна виборча комісія у разі скасування рішення про реєстрацію кандидата видає особі, яка подавала документи для реєстрації кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, або кандидату особисто копію такого рішення не пізніш як на другий день з дня його прийняття.

Звертаємо вашу увагу також на ч. 7 ст. 47 Закону № 595, в якій зазначається, що у разі порушення місцевою організацією партії — суб’єктом виборчого процесу, кандидатом вимог цього Закону, крім порушень, зазначених, зокрема, у п. 5 ч. 1 цієї статті, територіальна виборча комісія може оголосити відповідній місцевій організації партії — суб’єкту виборчого процесу або кандидату на посаду сільського, селищного, міського голови попередження. На наш погляд, ця норма є досить цікавою. Якщо читати її буквально, то можна зрозуміти так, що у разі вчинення будь-яких порушень Закону № 595 (крім, звісно, заявленого п. 5 ч. 1 ст. 47 цього Закону) суб’єктами виборчого процесу їм може бути винесено попередження. Але ж інші підстави, перелічені у ч. 1 ст. 47 Закону № 595 (ср. 025069200), апріорі виключають перебування особи в статусі кандидата. Тому, на наш погляд, в ч. 7 ст. 47 Закону № 595 йдеться про інші порушення цього Закону ніж ті, які наведені в ст. 47. Знову ж таки ця норма вимагає додаткового роз’яснення.

Увага! Інформація про оголошення попередження оприлюднюється відповідною виборчою комісією в загальнодержавних або місцевих засобах масової інформації чи в інший спосіб.

У разі смерті кандидата відповідна виборча комісія приймає рішення про вибуття цього кандидата з балотування, про виключення його з виборчого списку місцевої організації партії.

(ч. 8 ст. 47 Закону № 595)

Увага! Рішення, прийняті територіальною виборчою комісією (крім рішень про винесення попередження), негайно надсилаються до ЦВК.

Особливості голосування по одному кандидату

Є, звісно, сумніви щодо того, що не буде вистачати бажаючих балотуватися на посаду сільського, селищного, міського голови. Кандидатів має вистачати. Але можливо все, в тому числі і відмова в реєстрації кандидата, і скасування рішення про реєстрацію. Отже, є сенс декілька слів зазначити про особливості голосування по одному кандидату, які містяться в ст. 48 Закону № 595.

Цією нормою, зокрема, передбачено, якщо після закінчення строку реєстрації кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови (тобто до 01.10.15 р.) залишився один кандидат, голосування проводиться по одному кандидату.

У разі якщо у відповідному виборчому окрузі після закінчення строку реєстрації кандидатів не залишилося жодного кандидата, вибори у такому виборчому окрузі визнаються такими, що не відбулися.

Знову ж таки, для тих читачів, які мають наміри балотуватися у депутати сільських, селищних рад, повідомляємо: у разі якщо після закінчення строку реєстрації кандидатів більше ніж у третині одномандатних виборчих округів на виборах депутатів сільської, селищної ради не залишилося жодного кандидата, відповідні вибори визнаються такими, що не відбулися.

місцеві вибори додати теги змінити теги
Додайте свої теги до статті
Розділіть мітки комами. Наприклад: бухгалтерія, форма, відсотки, ПДВ, квартальний звіт. Максимальна кількість 10.
або Закрити
Ваша оцінка врахована! Оцініть статтю :
  • Добре
  • Нормально
  • Погано
Поділитися:
Коментарі до статті
 Вхід в систему ×  Сесію завершено × Ви здійснили вхід на сайт з іншого браузера або комп'ютера. Щоб читати журнали, будь ласка, авторизуйтесь ще раз
Показати пароль  Забули пароль?
 Відновлення паролю × Введіть Ваш e-mail, і ми надішлемо Вам інформацію для відновлення пароля на поштову скриньку
 Реєстрація ×

Введіть тільки ваше ім'я, щоб ми знали як до вас звернутися.
Прізвище та по ім'я батькові ви зможете пізніше вказати в своєму профілі.

 

Допускаються російські і українські символи.

Телефон використовується тільки для зв'язку з вами.

Приклад: +38 (066) 870-10-10

Даний номер телефону вже використовується користувачами : . Це часом не ви?

Ви можете увійти під одним з існуючих email адресів. Якщо Ви забули пароль, відновіть його.

Нагадуємо, що один номер телефону може бути використаний максимум 3 рази!

Пошта стане вашим логіном в системі. З її допомогою ви зможете увійти та відновити забутий пароль.

На пошту приходять системні повідомлення та інша корисна інформація.

Показати пароль 

Вкажіть пароль за допомогою якого ви зможете увійти в систему.

Натисніть кнопку "Показати пароль" , щоб побачити введені символи

Цей номер телефону прив'язаний до 3 email адрес: .

Ви можете:

- використати інший номер телефону для реєстрації;

- увійти під одним з існуючих облікових записів;

- відновити забутий пароль

 ЗВОРОТНИЙ ДЗВІНОК ×

Введіть тільки ваше ім'я, щоб ми знали як до вас звернутися.
Прізвище та по ім'я батькові ви зможете пізніше вказати в своєму профілі.

 

Допускаються російські і українські символи.

Телефон використовується тільки для зв'язку з вами.

Приклад: +38 (066) 870-10-10

Даний номер телефону вже використовується користувачами : . Це часом не ви?

Ви можете увійти під одним з існуючих email адресів. Якщо Ви забули пароль, відновіть його.

Нагадуємо, що один номер телефону може бути використаний максимум 3 рази!

Цей номер телефону прив'язаний до 3 email адрес: .

Ви можете:

- використати інший номер телефону для реєстрації;

- увійти під одним з існуючих облікових записів;

- відновити забутий пароль

Дякуємо за вашу заявку! Наш фахівець зв'яжеться з вами найближчим часом.
Телефони × (044) 581-10-10 (066) 87-010-10 (097) 78-010-10 Передзвоніть менi
Ви не авторизовані на сайті × Ця функція доступна тільки авторизованим користувачам. Будь ласка увійдіть або зареєструйтесь.