Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про надходження від оренди комунального майна

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Наша бюджетна установа є орендодавцем комунального майна. Всі кошти, які надходять від орендарів, зараховувались декілька років на рахунок 3542, і всі 100 % коштів (відповідно до Положення по відділу) спрямовувались до місцевого бюджету. Тобто, такі кошти не відносились до складу власних надходжень. На сьогодні територіальний орган Державної казначейської служби України вимагає від нашої установи закрити цей рахунок та відкрити інший — ККД 25010000 «Власні надходження». Це означає, що нашому бухгалтеру доведеться робити кошторис, але не зрозуміло, на які саме видатки. До того ж, це суперечить нашому Положенню по відділу. Чи правильно це? Як нам вийти з цієї ситуації?

На жаль, запитувач у своєму запитанні не надав пояснень щодо того, яке саме комунальне майно здається в оренду. Така інформація є дуже важливою, аби надати правильний план дій на вирішення проблеми, що виникла.

Тож у відповіді будемо розглядати дві ситуації, оскільки визначити, яка саме стосується запитувача, через брак інформації не є можливим.

Крім того, трохи пройдемось й по «орендним» азам, аби відповідь була змістовною та зрозумілою читачам.

Отже, почнемо.

Від орендарів орендодавцю за будь-яке здане в оренду майно надходить орендна плата. Розмір орендної плати визначається відповідно до Методики розрахунку орендної плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою КМУ від 04.10.95 р. № 786 (далі — Методика).

Для об’єктів, що перебувають у комунальній власності, застосовуються власні методики, які розробляються відповідно до вимог Методики. Такі методики своїм рішенням затверджують органи місцевого самоврядування на підзвітній їм території (далі — ОМС). При цьому ОМС самостійно, беручи за основу норми Методики, визначають та прописують розмір перерахування орендної плати до місцевого бюджету.

Відповідно до згаданої Методики 100 % зарахування орендної плати до місцевого бюджету можливе, лише якщо орендодавець здає в оренду цілісні майнові комплекси.

В усіх інших випадках орендна плата може розподілятись між балансоутримувачем такого майна, тобто орендодавцем, та частиною, яку перераховують до місцевого бюджету, відповідно до рішення ОМС.

Тобто, якщо здаються в оренду цілісні майнові комплекси, не потрібно відкривати рахунок для зарахування орендної плати як власних надходжень бюджетної установи. Оскільки уся орендна плата «потрапляє» (тобто, зараховується) до місцевого бюджету.

Як правило, в такому випадку право розпорядження комунальним майном покладається на підрозділи комунального майна, підпорядковані ОМС.

Для збору орендної плати вказаним підрозділам можна відкрити рахунок 3718 «Рахунок для обліку коштів від приватизації майна». Зібрані кошти перераховуються на рахунок 3141 місцевого бюджету за ККД 22080200 «Надходження від орендної плати за користування майном бюджетних установ».

У випадку, якщо це інше комунальне майно, що здається орендодавцем в оренду, — орендна плата може відноситись до третьої підгрупи першої групи власних надходжень.

У такому разі потрібно відкрити балансовий раху­нок 3155 «Рахунок для зарахування до спеціального фонду місцевих бюджетів власних надходжень бюджетних установ», оскільки частина суми орендної плати має бути зарахована як власні надходження установи. Тож вимога органу ДКС у такому разі буде цілком правомірною.

Для останнього варіанту однозначно: щоб зарахувати такі кошти, треба відкрити відповідний рахунок. І це ще не все. Адже окрім цієї дії треба ще внести й відповідні зміни до Положення про відділ (наказом чи розпорядженням керівника установи).

Тобто, відповідно до затвердженої методики ОМС орендна плата від надання в оренду комунального майна може підлягати такому розподілу:

— частину коштів зараховують на рахунок платника податку — балансоутримувача такого майна;

— частину — на відповідний рахунок місцевого бюджету.

З метою повноти обліку орендних операцій, орендодавець повинен отримати 100-відсоткову суму орендної плати на свій рахунок та здійснити перераху­вання до відповідного місцевого бюджету на балансовий рахунок 3141 частини коштів за ККД 22080200 «Надходження від орендної плати за користування майном бюджетних установ».

Для зарахування орендної плати як власних надходжень відкривають балансовий рахунок 3155 «Рахунок для зарахування до спеціального фонду місцевих бюджетів власних надходжень бюджетних установ».

Такий рахунок призначений для обліку власних надходжень бюджетних установ, які згідно із законодавством зараховуються до спеціального фонду місцевих бюджетів та направляються на спеціальні видатки.

Орендна плата в частині, яка належить місцевому бюджету, з рахунку 3155 перераховується на рахунок 3141. У випадку, що розглядається, кошти транзитом передаються до місцевого бюджету (Дт 3155 — Кт 3141).

Щоденно в автоматичному режимі залишок коштів з рахунку 3155 зараховується на рахунок 3542 для подальшого витрачання в межах затвердженого кошторису.

Зауважимо: номери перелічених рахунків містяться в наказі Державного казначейства України від 28.11.2000 р. № 119 «Про затвердження інструктивної бази».

Що стосується видатків, то у Бюджетному кодексі України (далі — БК) є відповідь. У ньому чітко вказано, на що саме можна використовувати власні надходження, які отримуються додатково до коштів загального фонду бюджету і включаються до спеціального фонду бюджету.

Зокрема, власні надходження від здачі в оренду майна можна використовувати з урахуванням ч. 9 ст. 51 БК на:

— покриття витрат, пов’язаних з організацією та наданням послуг, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю (за рахунок надходжень підгрупи 1 першої групи);

— організацію додаткової (господарської) діяльності бюджетних установ (за рахунок надходжень підгрупи 2 першої групи);

— утримання, облаштування, ремонт та придбання майна бюджетних установ (за рахунок надходжень підгрупи 3 першої групи);

— ремонт, модернізацію чи придбання нових необоротних активів та матеріальних цінностей, покриття витрат, пов’язаних з організацією збирання і транспортування відходів і брухту на приймальні пункти (за рахунок надходжень підгрупи 4 першої групи);

— господарські потреби бюджетних установ, включаючи оплату комунальних послуг і енергоносіїв (за рахунок надходжень підгруп 2 і 4 першої групи);

— організацію основної діяльності бюджетних установ (за рахунок надходжень підгруп 1, 3 і 4 другої групи);

— виконання відповідних цільових заходів (за раху­нок надходжень підгрупи 2 другої групи).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі