Теми статей
Обрати теми

«Антикорупційне» декларування: жити по-новому

Козіна В., директор Департаменту видань для публічно-правової сфери ВБ «Фактор», адвокат
У попередньому номері ми випустили «Методичні рекомендації щодо складення, подання та оприлюднення декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за 2015 рік». У передмові до цих Рекомендацій я звертала вашу увагу, шановні читачі, на те, що на нас чекають зміни в антикорупційному законодавстві, у тому числі й щодо декларування. Так і сталося — 18 березня, коли вже березневий номер нашого видання був у типографії, набрав чинності Закон України від 15.03.16 р. № 1022-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей подання службовими особами декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру у 2016 році»1. Про ці новели й піде мова у цій статті. Прочитайте її до кінця, будь ласка, тому що зміни, як завжди, торкнулися не лише електронного декларування.

1 Далі за текстом — Закон № 1022.

Хто подає «електронну» декларацію у 2016 році?

Отже, закон, прийняття якого супроводжувалося скандалом світового масштабу, прийняли, і він набув чинності.

Тепер окремим категоріям суб’єктів декларування доведеться крім паперової декларації, яку ви усі, сподіваюся, встигли здати до 1 квітня, ДОДАТКОВО подати ще й електронну декларацію. Хто ці люди?

Відповідно до нового абз. 3 п. 2 Розділу XIII «ПРИКІНЦЕВІ ПОЛОЖЕННЯ» Закону України від 14.10.15 р. № 1700-VII «Про запобігання корупції»2 у 2016 році це будуть службові особи, які на день початку роботи електронної системи декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, займатимуть згідно зі ст. 50 Закону № 1700 відповідальне та особливо відповідальне становище.

2 Далі за текстом — Закон № 1700.

До таких нині належать (примітка до ст. 50 Закону № 1700):

1

Особи, посади яких передбачені ч. 1 ст. 9 Закону України «Про державну службу»3:

— Президент України,

— Голова Верховної Ради України та його заступники, голови постійних комісій Верховної Ради України та їхні заступники,

— народні депутати України,

— Прем’єр-міністр України, члени Кабінету Міністрів України,

— Голови та члени Конституційного Суду України,

— Голови та судді Верховного Суду України,

— Голови та судді вищого спеціалізованого суду України,

— Генеральний прокурор України та його заступники

2

Особи, віднесені згідно із ст. 25 Закону України «Про державну службу» та ч. 1 ст. 14 Закону України «Про службу в органах місцевого самоврядування» до першої — третьої категорій посад:

НА ДЕРЖСЛУЖБІ

— перші заступники міністрів,

— керівники центральних органів виконавчої влади, які не є членами Уряду України, їх перші заступники,

— голови та члени державних колегіальних органів,

— Постійний Представник Президента України в АР Крим,

— голови обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій,

— керівники Адміністрації Президента України, Апарату Верховної Ради України, заступники керівників Адміністрації Президента України, Апарату Верховної Ради України, інші прирівняні до них посади;

— керівники секретаріатів комітетів Верховної Ради України, структурних підрозділів Адміністрації Президента України, Апарату Верховної Ради України, Секретаріату Кабінету Міністрів України,

— радники та помічники Президента України, Голови Верховної Ради України, Прем’єр-міністра України,

— заступники міністрів, заступники інших керівників центральних органів виконавчої влади,

— перший заступник Постійного Представника Президента України в АР Крим, перші заступники голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та інші прирівняні до них посади;

— заступники керівників структурних підрозділів, завідувачів секторів, головних спеціалістів, експертів, консультантів Адміністрації Президента України, Апарату Верховної Ради України і Секретаріату Кабінету Міністрів України,

— заступники Постійного Представника Президента України в АР Крим,

— заступники голів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а також голів районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, начальників управлінь, самостійних відділів у складі міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, державних колегіальних органів, інші прирівняні до них посади.

НА СЛУЖБІ В ОМС

— Київський та Севастопольський міський голова, голови обласних рад;

— Сімферопольський міський голова, міські (міст — обласних центрів) голови; заступники голів обласних рад та Севастопольського міського голови, заступник міського голови — секретар Київської міської ради;

— перші заступники та заступники міських голів (міст — обласних центрів) з питань діяльності виконавчих органів ради; секретарі міських (міст — обласних центрів та міста Сімферополя) рад, міські голови (міст обласного і республіканського в АР Крим значення), голови районних, районних у містах рад;

— керуючі справами виконавчих апаратів обласних та Севастопольської міської рад

3

— судді,

— прокурори і слідчі,

— керівники, заступники керівників державних органів, юрисдикція яких поширюється на всю територію України, їх апаратів та самостійних структурних підрозділів,

— керівники, заступники керівників державних органів, органів влади АР Крим, юрисдикція яких поширюється на територію однієї або кількох областей, АР Крим, міст Києва або Севастополя,

— керівники державних органів, органів влади АР Крим, юрисдикція яких поширюється на територію одного або кількох районів, міста республіканського в АР Крим або обласного значення, району в місті, міста районного значення,

— військові посадові особи вищого офіцерського складу

3 Мається на увазі редакція Закону, яка діє до 1 травня 2016 року.

Строк подання електронних декларацій для цих осіб у 2016 році — 60 календарних днів після початку роботи системи. Про початок роботи системи відповідно до Закону № 1700 має проголосити національне агентство з питань запобігання корупції.

Увага! Усі перелічені особи будуть підпадати під повну перевірку декларацій. Ця перевірка полягатиме у з’ясуванні достовірності задекларованих відомостей, точності оцінки задекларованих активів, перевірці на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення. Ця перевірка може здійснюватися у період здійснення суб’єктом декларування діяльності, пов’язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також протягом трьох років після припинення такої діяльності.

Тому маю пораду. Подивіться уважно ст. 46 Закону № 1700, яка визначає, що за відомості ви повинні відобразити в електронній декларації. Співставте цю інформацію з даними, які ви написали у «паперовому» варіанті. Можливо, ви десь помилились і «паперова» декларація потребує уточнення. Ще є час виправити її самостійно і добровільно.

Ще один важливий момент. Відмова члена сім’ї від надання інформації для цілей заповнення декларації тепер не рятуватиме «хитрунів», які таким чином скорочували собі обсяг відомостей, що треба було вносити у декларації. Закон № 1700 передбачає, що у разі ненадання членом сім’ї інформації, необхідної для заповнен­ня електронної декларації суб’єктом декларування, ці відомості Нацагентство здобуватиме саме.

Зверніть також увагу на те, що законодавець скоротив строк для виправлення помилок у електронній декларації. Відтепер у суб’єкта декларування буде усього 7 календарних днів для того, щоб виправити помилки у електронній декларації. Строк цей рахується від дати подання декларації.

Увага — контроль! Це стосується усіх!

З 18 березня юридичним особам, до яких подаються декларації, а саме державним органам, органам влади АР Крим, органам місцевого самоврядування, а також юридичним особам публічного права повернули обов’язок щодо перевірки своєчасності подання декларацій суб’єктами декларування, які в них працюють (працювали), та повідомляти Національне агентство з питань запобігання корупції про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій у визначеному ним порядку.

Відповідальність

Змінено і критерії відповідальності за вчинення корупційних злочинів та правопорушень, пов’язаних з корупцією.

Адміністративна (ст. 1726 Кодексу України про адміністративні правопорушення4):

4 Далі за текстом — КпАП.

-

Як було

(до 17 березня включно)

Як стало

(з 18 березня)

Частина 1 ст. 1726 КпАП

Диспозиція

(склад порушення)

Несвоєчасне подання декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

Несвоєчасне подання без поважних причин декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

Санкція (покарання)

штраф від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян5 (від 850 до 1700 грн.). Позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю не передбачене

штраф від 50 до 100 нмдг (від 850 до 1700 грн.). Позбавлення права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю не передбачене

Частина 3 ст. 1726 КпАП

Диспозиція

(склад порушення)

Дії, передбачені частиною першою, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення6

Дії, передбачені частиною першою, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за такі ж порушення

Санкція (покарання)

Штраф від 100 до 300 нмдг (від 1700 до 5100 грн.) з конфіскацією доходу чи винагороди та з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на 1 рік

Штраф від 100 до 300 нмдг (від 1700 до 5100 грн.) з конфіскацією доходу чи винагороди та з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю строком на 1 рік

Частина 4 ст. 1726 КпАП

Диспозиція

(склад порушення)

Раніше не було

Подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

Санкція (покарання)

Штраф від 1000 до 2500 нмдг

(від 17000 до 42500 грн.).

Позбавлення права обіймати певні посади чи заматися певною діяльністю не передбачене

5 Далі за текстом — нмдг.

6 Рахується з дня сплати штрафу.

Увага! Тепер адміністративна відповідальність за ст. 1726 КпАП за подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, стосовно майна або іншого об’єкта декларування, що має вартість, настає у випадку, якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму від 100 до 250 мінімальних заробітних плат.

Відповідно, мова про кримінальну відповідальність буде йти лише у випадку, коли сума «розбіжностей» становитиме понад 250 мінзарплат. Зважайте на це.

Кримінальна відповідальність

Зміни торкнулися і ст. 3661 Кримінального кодексу України7, яка передбачає відповідальність за декларування недостовірної інформації. Ще раз звертаю вашу увагу, що про кримінальну відповідальність мова йтиме у разі, коли матеріальне вираження «недостовірності» поданої декларантом інформації перевищуватиме 250 мінзарплат.

7 Далі за текстом — КК.

-

Як було

(до 17 березня включно)

Як стало

(з 18 березня)

Стаття 3661 КК

Диспозиція

(склад порушення)

Подання суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбаченої Законом № 1700, або умисне неподання суб’єктом декларування зазначеної декларації

Подання суб’єктом декларування завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, передбаченої Законом № 1700, або умисне неподання суб’єктом декларування зазначеної декларації

Санкція (покарання)

позбавлення волі на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років

Штраф 2500 до 3000 нмдг (від 42500 до 51000 грн.) або громадські роботи на строк від 150 до 240 годин, або позбавлення волі на строк до двох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі