Теми статей
Обрати теми

Позиція ВГСУ щодо участі прокурорів у господарських справах

Козіна В., адвокат, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери ВБ «Фактор»
14.07.16 р. було внесено зміни у постанову Пленуму Вищого господарського суду України1 від 23.03.12 р. № 7 «Про деякі питання участі прокурора у розгляді справ, підвідомчих господарським судам»2. Оскільки органам місцевого самоврядування нерідко доводиться як взаємодіяти, так і опонувати прокурорам у господарських справах, пропоную разом проаналізувати новації.

1 Далі — ВГСУ.

2 Далі — Постанова № 7.

Вступ прокурора у справу

ВГСУ нагадав, що з метою вступу у справу прокурор може подати апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд рішення Верховним Судом України3, заяву про перегляд рішення за нововиявленими обставинами або повідомити суд і взяти участь у розгляді справи, порушеної за позовом інших осіб.

3 Далі — ВСУ.

Права прокурора стосовно подання відповідних заяв в порядку господарського судочинства визначено ст. 24 Закону України від 14.10.14 р. № 1697-VII «Про прокуратуру»4.

4 Далі — Закон № 1697.

Який прокурор має право

Норма Закону № 1697

подання позовної заяви (заяви, подання)

Генеральний прокурор України, його перший заступник та заступники, керівники регіональних та місцевих прокуратур, їх перші та «звичайні» заступники (ч. 1 ст. 24)

подання апеляційної чи касаційної скарги на судове рішення в господарській справі

прокурор, який брав участь у судовому розгляді, а також незалежно від участі в розгляді справи прокурор вищого рівня (ч. 3 ст. 24)

подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, заяви про перегляд судового рішення ВСУ в господарській справі

Генеральний прокурор України, його перший заступник та заступники, а також керівники регіональних прокуратур (ч. 4 ст. 24)

змінити, доповнити, відкликати, відмовитися від позову (заяви, подання), апеляційної, касаційної скарги, заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами, заяви про перегляд судового рішення ВСУ

прокурор, який її подав, або прокурор вищого рівня (ч. 6 ст. 24)

Підстави для звернення прокурора з позовом

У абз. 3 п. 1 Постанови № 7 ВГСУ звертає увагу на те, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави або громадянина, повинен обґрунтувати наявність підстав для здійснення представництва в суді.

Ці підстави визначені у ч. 2 та ч. 3 ст. 23 Закону № 1697:

Коли прокурор може представляти інтереси громадянина у суді?

У випадках, якщо громадянин не спроможний самостійно захистити свої порушені чи оспорювані права або реалізувати процесуальні повноваження через недосягнення повноліття, недієздатність або обмежену дієздатність, а законні представники або органи, яким законом надано право захищати права, свободи та інтереси такої особи, не здійснюють або неналежним чином здійснюють його захист (ч. 2 ст. 23 Закону № 1697)

Коли прокурор може представляти інтереси держави у суді?

У разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 ст. 23 Закону № 1697)

У тексті позовної заяви прокурор має вказати, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтувати необхідність їх захисту, а також вказати орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, чи вмотивовано вказати на відсутність такого органу або відсутність у нього повноважень.

В абз. 6 п. 1 Постанови № 7 зазначається, що право прокурора на здійснення представництва в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави виникає у випадках нездійснення або неналежного здійснення захисту інтересів органом державної влади, органом місцевого самоврядування або іншим суб’єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесено відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Якщо прокурор, що звертається до господарського суду в інтересах держави або громадянина, у позовній заяві не обґрунтував наявності підстав для здійснення представництва, господарський суд повертає позовну заяву без розгляду на підставі пункту 3 ч. 1 ст. 63 Господарського процесуального кодексу України5.

5 Далі — ГПК.

У разі ж коли суд у зазначених випадках помилково порушив провадження у справі за позовом прокурора, відповідний позов залишається без розгляду згідно з п. 1 ч. 1 ст. 81 ГПК.

В абз. 2 п. 3 Постанови № 7 визначено, що інтереси держави мають чітко формулюватися й умотивовуватися прокурором.

Ще один важливий момент! Прокурор зобов’язаний попередньо, до звернення до суду, повідомити про свій намір громадянина чи суб’єкта владних повноважень, інтереси якого прокурор хоче представляти. І суд має перевірити це. Як громадянин, так і відповідний суб’єкт владних повноважень (у т. ч. будь-який ОМС) можуть оскаржити право прокурора представляти їхні інтереси у суді.

Захист прав державних компаній

Цей припис Постанови № 7 буде також цікавим для місцевих рад, оскільки нерідко муніципалітети мають спори із суб’єктами господарювання державної форми власності, розташованими на території певних громад.

ВГСУ в уточненнях до п. 3 Постанови № 7 звертає увагу суддів на те, що абз. 3 ч. 3 ст. 23 Закону № 1697 забороняє прокурорам представляти в суді інтереси держави в особі державних компаній.

Апеляція, касація та перегляд справ

Про прокурорів, які можуть брати участь у судових провадженнях на стадії апеляції, касації чи перегляду справи за нововиявленими обставинами, ми поговорили вище.

З метою вирішення питання щодо наявності підстав для ініціювання перегляду судових рішень у справі, розглянутій без участі прокурора, вступу в розгляд справи за позовом іншої особи прокурор має право знайомитися з матеріалами справи в суді, робити виписки з неї, отримувати копії документів, що знаходяться у справі (ч. 2 ст. 29 ГПК).

Прокурор одержує права тієї процесуальної сторони, яку він представляє у провадженні, лише у разі підтвердження судом наявності підстав для представництва.

Є нюанс щодо можливості вступу прокурора у процес (або ініціювання такого процесу) за нововиявленими обставинами. Отже, прокурор має право подати заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами в межах своєї компетенції незалежно від його участі у справі на попередніх стадіях її розгляду, тобто у першій, апеляційній чи касаційних інстанціях. Тому у п. 7 Постанови № 7 ВГСУ звертає особливу увагу суддів на те, що відповідна інстанція господарського суду не має правових підстав для повернення апеляційної, касаційної скарги, а також заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими обставинами лише тому, що прокурор не звертався з позовною заявою у цій справі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі