Теми статей
Обрати теми

Ефективна економія згідно з постановою № 710

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
20.10.16 р. набрала чинності постанова КМУ від 11.10.16 р. № 710 «Про ефективне використання державних коштів»1. За кілька років чинної постанови КМУ від 01.03.14 р. № 65 «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету»1 бюджетники вже навчились основ економії і, напевно, зітхнуть із полегшенням. Адже деякі суворі обмеження щодо використання бюджетних коштів цим документом знято. Про які саме йдеться — дізнаєтесь зі статті.
img 1

1 З дня опублікування («Урядовий кур’єр», 20.10.16 р., № 196), далі за текстом — постанова № 710.

2 Далі за текстом — постанова № 65.

Докладно про постанову № 710

Напевно, усі добре пам’ятають, скільки галасу наробила постанова № 65. Цей документ зобов’язав бюджетні установи економити майже на усьому: і на заробітній платі, і на придбанні меблів. Але з набранням чинності постановою № 710 діють нові Заходи, спрямовані вже не лише на економне, але й на ефективне використання державних бюджетних коштів. Тобто, по суті, саму економію ніхто не відміняв, але таких жорстких вимог до неї, як раніше, вже немає.

Увага! З набранням чинності постановою № 710 втратила чинність постанова № 65.

Яке загальне враження від постанови № 710? У цілому цей документ більш лояльний до бюджетників та знімає деякі жорсткі обмеження, про які будемо говорити далі.

Постанова № 710 стосується утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету. Але органам місцевого самоврядування3 рекомендовано затвердити власні заходи щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів.

3 Далі за текстом — ОМС.

З огляду на таку рекомендацію, ОМС мають затвердити нові, тепер вже ефективні та раціональні, заходи. Тож логічно, що за основу мають бути узяті вимоги постанови № 710.

Звертаємо увагу на такий момент. Порівняно із постановою № 65 рекомендація КМУ не уточнює термін прийняття нових Заходів. Адже раніше заходи щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів ОМС рекомендувалось затвердити протягом місяця.

Вважаємо, що рекомендація КМУ щодо прийняття ОМС нових Заходів за постановою № 710 не є його обов’язком. Кожна рада має самостійно вирішити це питання з урахуванням такого нюансу.

Пункт 5 постанови № 710 покладає на Державну аудиторську службу функцію із забезпечення здійснення постійного контролю за виконанням затверджених постановою № 710 заходів та інформування щокварталу КМУ про стан їх виконання.

По суті, нічого нового тут немає. Адже постанова № 65 також містила подібну вимогу (п. 12 «старих» Заходів). До чого ми ведемо? Будьте готові й надалі обґрунтовувати доцільність своїх витрат при перевірках.

Не оминула постанова № 710 й Державну казначейську службу України4. Як і у п. 11 «старих» Заходів за постановою № 65, Уряд знову зобов’язав ДКС у першочерговому порядку та в повному обсязі здійснювати платежі, перелічені у пп. 1 п. 2 постанови № 710.

4 Далі за текстом — ДКС.

Зокрема, до першочергових видатків, як і раніше, належать видатки на:

1

оплату праці працівників бюджетних установ

2

нарахування на заробітну плату

3

придбання медикаментів та перев’язувальних матеріалів

4

забезпечення продуктами харчування

5

придбання одягу, взуття, м’якого інвентарю і обладнання для учнів з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування

6

забезпечення роботи спеціалізованих санітарних автомобілів екстреної медичної допомоги (забезпечення пально-мастильними матеріалами, запасними частинами, послугами зв’язку)

Примітка. Із наведеного списку першочергових видатків більшість з них відносяться до захищених статей бюджету. Наприклад, видатки, пов’язані із виплатою заробітної плати. Про що це говорить? Про те, що органи ДКС ретельно перевірятимуть бюджетні зобов’язання, які будуть реєструватись установами, що фінансуються з державного або місцевих бюджетів.

Про ефективну економію

Ознайомимось детально із вимогами постанови № 710 та пройдемось по них у розрізі порівняння із «старими» Заходами, передбаченими постановою № 65.

По-перше. Одразу кидається в очі зміна, яка дійсно порадує усіх без винятку бюджетників. В нових Заходах знято заборону на придбання меблів, побутової техніки та проведення ремонту для бюджетних установ, які утримуються за рахунок державного бюджету. Тож ОМС за аналогією також можуть дозволити собі таку розкіш та прописати це у своїх Заходах.

Зауважимо: при вирішенні питання про придбання меблів чи побутової техніки ради мають дотримуватись встановлених нею граничних сум витрат на придбання легкових автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп’ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів з урахуванням вимог постанови КМУ від 04.04.01 р. № 332 «Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету».

Нагадуємо: детально про граничні суми витрат для ОМС ми писали у травневому номері газети за 2016 рік на с. 30.

До речі, у згаданий документ постановою КМУ від 11.10.16 р. № 713 внесені зміни до граничних сум витрат на придбання легкових автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, комп’ютерів, придбання і утримання мобільних телефонів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету.

Зміни торкнулись питання придбання персонального комп’ютера. Так, гранична вартість у сумі 13 тис. грн. не стосується захищених від зовнішнього впливу (вібрації, вологості, удару, температури) персонального комп’ютера (системного блока, монітора, клавіатури, маніпулятора «миша») та ноутбука, які закуповують МЗС, Міноборони та його розвідувальні органі, МВС, СБУ, Нацгвардія, Нацполіція, Держприкордонслужба, Служба зовнішньої розвідки, Держспецзв’язку, ДССТ, ДСНС та Управління держохорони.

Тепер кілька слів про ремонт приміщень.

Ми вже зазначили, що бюджетним установам, які утримуються за рахунок державного бюджету, нові Заходи дозволили ремонтувати усі приміщення без винятку. ОМС треба діяти за аналогією.

Як пам’ятаємо, «старими» Заходами дозволялось, зокрема, проведення ремонту приміщень, які перебувають в аварійному стані, а також тих, які надаються утвореним органам патрульної служби МВС, органам, закладам та установам Національної поліції тощо.

Тобто тепер, якщо є «вільні» кошти на ремонт, його можна проводити шляхом внесення змін до кошторису. Та при цьому почуття міри теж ніхто не відміняв. Тож підходити до «ремонтного» питання коштом місцевого бюджету треба з розумом.

Увага! Постанова № 710 залишила заборону щодо придбання легкових автомобілів та мобільних телефонів. Виняток становить лише придбання, зокрема:

1

автомобілів (за наявності об’єктивних потреб в оновленні таких автомобілів):

для охорони та патрулювання в лісових масивах, охорони територій і об’єктів природно-заповідного фонду

для здійснення рибоохоронних заходів

2

для випадків придбання легкових автомобілів та мобільних телефонів за рахунок коштів спеціального фонду державного бюджету, отриманих на зазначену мету як гранти, міжнародна технічна допомога, благодійні внески

Примітка. Більш детально про установи, для яких передбачені винятки щодо придбання автомобілів та мобільних телефонів, можна дізнатись із примітки з позначкою «*» до нових Заходів постанови № 710.

По-друге. Нарешті дочекались. Постановою № 710 знято обмеження на заповнення вакантних посад та встановлення доплат за виконання обов’язків тимчасово відсутніх працівників.

По-третє. Відсутня заборона на планування видатків, пов’язаних із стимулюванням працівників кожної бюджетної установи за умови забезпечення у повному обсязі за рахунок бюджетних коштів обов’язкових виплат із зарплати працівникам, інших соціальних виплат, оплати комунальних послуг та витрат за енергоносії.

Натомість дозволено установлювати та здійснювати нарахування підвищень до посадових окладів (ставок), надбавок, доплат, допомог, винагород, премій, інших заохочувальних виплат працівникам. Та не радійте заздалегідь, бо новими Заходами прописана єдина умова, коли це можна зробити: виключно в межах фонду оплати праці, затвердженого в загальному та спеціальному фондах бюджету, або власних доходів, отриманих від провадження господарської діяльності. Підставою слугує п. 11 нових Заходів постанови № 710 (ср. ).

По-четверте. Для бюджетних установ, що фінансуються із державного бюджету, передбачена нова вимога щодо розроблення та затвердження щороку планів заходів з:

1

енергозбереження із забезпеченням зменшення витрат на оплату комунальних послуг та енергоносіїв (п. 13 нових Заходів постанови № 710)

Примітка. В умовах постійно зростаючих цін на основні види енергоресурсів та значної зовнішньоекономічної залежності від постачальників енергоносіїв питання покращення показників енергоефективності та зменшення споживання енергоресурсів в бюджетних установах набувають особливої актуальності у зв’язку із нагальною необхідністю економії бюджетних коштів на їх утримання. До комплексу технічних заходів щодо зменшення споживання енергоресурсів бюджетними установами та організаціями у першу чергу належать:

— заміна вікон та утеплення приміщень;

— запровадження автономних систем електроопалення і водопідігріву акумуляційного типу;

— впровадження енергозберігаючих ламп освітлення;

— модернізація чи заміна систем опалення в адміністративних будівлях;

— встановлення приладів обліку теплової енергії, холодної і гарячої води та двотарифних лічильників електроенергії.

2

погашення кредиторської заборгованості за рахунок коштів загального та спеціального фондів державного бюджету, а також зменшення обсягу дебіторської заборгованості

ОМС також доцільно розробити щорічні плани заходів. Саме вони надають змогу знайти шляхи ефективної економії.

По-п’яте. Новими Заходами продовжується припинення:

1

здійснення витрат на проведення виставок, ярмарків, з’їздів, симпозіумів, конгресів за рахунок коштів загального фонду бюджету (крім інформаційного та організаційного забезпечення участі України у Франкфуртському міжнародному книжковому ярмарку та Венеціанському бієнале сучасного мистецтва)

Примітка. Проведення таких заходів може відбуватись за рахунок внесків їх учасників, спонсорів, коштів спеціального фонду кошторису бюджетних установ, які беруть у них участь, та інших джерел, не заборонених законодавством. Це прямо передбачено п. 17 нових Заходів постанови № 710.

2

використання бюджетних коштів (крім коштів спеціального фонду державного бюджету, отриманих як гранти, міжнародна технічна допомога, благодійні внески, власних доходів національних закладів культури) для проведення заходів з відзначення пам’ятних та історичних дат, ювілеїв підприємств, установ та організацій, а також ювілеїв і вшанування пам’яті видатних осіб та інших подій, друкування продукції, не пов’язаної з виконанням завдань і функцій органів державної влади та інших державних органів

Примітка. Винятки становлять заходи, визначені указами Президента України, централізовані заходи Мінкультури, пов’язані з відзначенням Дня Конституції України, Дня незалежності України, Дня Перемоги, Дня пам’яті жертв голодоморів, Дня Соборності України, Дня Гідності та Свободи, Дня пам’яті жертв політичних репресій, Дня захисника України.

По-шосте. На щастя, у нових Заходах не йдеться про обмеження щодо відряджень в межах України. Обмеження стосуються лише відряджень за кордон. Зокрема, новими Заходами передбачена необхідність мінімізувати, тобто зменшити, витрати на відрядження за кордон, про що говорить п. 18**.

Нагадаємо: у «старих» Заходах також існувала така мінімізація. Але тепер такі витрати треба не просто зменшувати, а оптимізовувати для тих працівників, які перебувають за кордоном з урахуванням пропозицій щодо такої оптимізації. Останні мають знайти своє відображення у звіті про закордонні відрядження.

Ще один важливий нюанс. Пункт 20** нових Заходів постанови № 710 зазначає, що здійснення службових відряджень працівників утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету (крім державних службовців та військовослужбовців), за кордон мають відбуватись лише за погодженням з керівником органу державної влади, до сфери управління якого належить таке підприємство, установа чи організація. Тож ОМС при вирішенні питання про відрядження за кордон мають застосовувати цю норму за аналогією.

Увага! Зазначені обмеження щодо закордонних відряджень не стосуються тих відряджень, які зазначені у примітці «**» до нових Заходів постанови № 710.

Тобто відряджень:

1

що фінансуються за рахунок сторони, що приймає, або за рахунок коштів спецфонду, отриманих на вказану мету як гранти, міжнародна технічна допомога, благодійні внески

2

педагогічних, наукових та науково-педагогічних працівників навчальних закладів та наукових установ, працівників національних закладів культури, які здійснюються за рахунок спецфонду або власних доходів, отриманих від провадження господарської діяльності, з метою розвитку міжнародних взаємовідносин в галузі освіти, науки та культури, обміну досвідом та співпраці із закордонними навчальними закладами, науковими установами та закладами культури, участі педагогічних, наукових та науково-педагогічних працівників навчальних закладів та наукових установ у міжнародних олімпіадах, виставках, з’їздах, конгресах, конференціях

По-сьоме. Як і раніше, залишилась чинною вимога щодо здійснення управління бюджетними коштами в межах встановлених бюджетних повноважень із забезпеченням ефективного та раціонального використання бюджетних коштів, належної організації та координації роботи розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачів бюджетних коштів.

Окрім цього, нові Заходи зберегли вимогу про:

1

забезпечення:

внутрішнього контролю за повнотою надходжень, взяттям бюджетних зобов’язань розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів і витрачанням ними бюджетних коштів

зменшення обсягу фінансової підтримки небюджетних організацій за рахунок бюджетних коштів

2

спрямування в пріоритетному порядку в разі наявності коштів за окремими видатками, передбаченими за загальним і спеціальним фондами державного бюджету, коштів спеціального фонду на здійснення

таких видатків

Наголосимо: місцевим радам доцільно приділити особливу увагу постанові № 710 та затвердити рекомендовані нею Заходи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі