Теми статей
Обрати теми

Чим наділив бюджет-2016: детальний аналіз

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
У попередньому номері ми обіцяли детально поговорити про Закон України від 25.12.15 р. № 928-VIII «Про Державний бюджет України на 2016 рік»1. Місцевим бюджетам цей документ приніс багато нового, зокрема держава переклала на плечі місцевої влади багато статей видатків. Однак такі зрушення у рамках децентралізації — необхідність. Впевнені, що органи місцевого самоврядування успішно впораються з таким завданням. Давайте разом поглянемо, що саме записано у головному кошторисі країни.

1 Далі за текстом — Закон № 928.

Cпочатку цифри

Як завжди, почнемо з порівняльної таблиці доходів та видатків минулого та поточного року, які закладені до державного бюджету:

Показники

млрд грн.

2015 р.

2016 р.

1

доходи Державного бюджету України у сумі, у тому числі:

475,94

595,16

доходи загального фонду Державного бюджету України

451,88

562,81

доходи спеціального фонду Державного бюджету України

24,06

32,35

2

видатки Державного бюджету України у сумі, у тому числі:

527,9

667,82

видатки загального фонду Державного бюджету України

502,05

633,6

видатки спеціального фонду Державного бюджету України

25,85

34,23

3

граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України

63,7

83,69

Примітка. Реальне зростання номінального ВВП встановлено на рівні 2 %.

Відповідно до зазначених показників прогнозовані доходи державного бюджету перевищують передбачені доходи минулого року майже на 119 млрд грн. Таке значне збільшення дохідної частини планується отримати завдяки змінам, які завітали до Податкового кодексу України 01.01.16 р.2

2 Дізнатись детально, про які саме податкові зміни йдеться, можна на с. 32.

У цілому податкова реформа має створити конкурентні умови в системі оподаткування та стимулювати економічну діяльність в Україні, що приведе до виконання запланованої суми дохідної частини бюджету.

Що стосується видатків державного бюджету, їх планували із урахуванням змін, які несуть у собі закони України від 24.12.15 р. № 911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України» та від 24.12.15 р. № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році».

Дуже цікавими серед переліку видатків є видатки, зазначені у ст. 14 Закону № 928. У п. 12, 13 та 14 цієї статті йдеться про фінансування обороноздатності та безпеки країни за рахунок джерел, визначених п. 6 ст. 11 Закону № 928.

Тобто, таке фінансування має відбутись за рахунок конфіскованих коштів та коштів, отриманих від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення (за винятком конфіскованих облігацій внутрішньої державної позики, вся сума яких за номінальною вартістю відноситься на зменшення державного боргу з одночасним погашенням зобов’язань за цими облігаціями), порядок розподілу яких має визначити КМУ.

За кодом 50080100 «Конфісковані кошти та кошти отримані від реалізації майна, конфіскованого за рішенням суду за вчинення корупційного та пов’язаного з корупцією правопорушення» у додатку 1 до Закону № 928 такі доходи передбачено у розмірі більше 7 млрд грн.

Виходить, що кошти на обороноздатність держави планується отримати від здатності правоохоронної системи вилучити гроші у корупціонерів. Така пряма залежність наводить на думку, що боротьба з корупцією у цьому році має набрати обертів. Оскільки, щоб отримати заплановані доходи, аби направити їх на видатки з обороноздатності та безпеки країни, правоохоронні органи будуть сумлінно працювати над розкриттям корупційних схем.

Незважаючи на такі вимоги Закону № 928, відповідно до його Прикінцевих положень декларування всіх активів осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, в електронному вигляді чомусь відкладено до 01.01.17 р.

Нагадаємо, що відповідні положення про створення електронної системи декларування закріплені у Законі України від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про запобігання корупції». Наразі планується внести зміни щодо строку вступу у дію електронного декларування набагато раніше, ніж заплановано у Законі № 928.

До речі, уперше Закон про Державний бюджет України передбачає витрати на фінансування статутної діяльності політичних партій.

Такі видатки містяться у коді 6331020 додатку 2 Закону № 928 та становлять більше 391 млн грн. Метою такого фінансування є створення прозорого утримання політичних сил на державному рівні без допомоги зацікавлених спонсорів та представників великого бізнесу.

Тобто, цією статтею запроваджена спроба реформувати систему фінансування політичних партій для досягнення її прозорості. Це має збільшити довіру до них звичайних пересічних громадян, а партії зобов’язати виконувати свої обіцянки, відстоювати інтереси своїх виборців, а також дотримуватись прийнятих програм.

До речі, досвід Чехії говорить про те, що такий важель державного регулювання дійсно дає гарний результат. Адже фінансування партій з державного бюджету дозволяє захистити їх від надходжень впливових представників бізнесу й повернути довіру виборців. Щоб стежити за витрачанням коштів, наданих державою, чехи навіть створили відповідний інформаційний онлайн-ресурс, який дозволяє виборцю у будь-який момент побачити, куди саме спрямовані кошти тієї чи іншої партії.

Нагадуємо: Законом України від 08.10.15 р. № 731-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запобігання і протидії політичній корупції»3 були внесені зміни до Закону України від 05.04.01 р. № 2365-III «Про політичні партії в Україні», зокрема з’явились нові статті, які передбачають порядок державного фінансування політичних партій.

3 Набрав чинності 26.11.15 р. (з дня, наступного за днем його опублікування, опублікований у «Голос України», 25.11.15 р., № 221-222), окрім норм, порядок набрання чинності яких визначено сами документом, далі — Закон № 731.

Увага! Фінансування партій з державного бюджету буде здійснюватись з 01.07.16 р., про що зазначено у Прикінцевих положеннях Закону № 731.

До речі, щорічне державне фінансування статутної діяльності політичних партій, на підтримку виборчих списків яких під час останніх позачергових виборів народних депутатів України 2014 року в єдиному загальнодержавному багатомандатному виборчому окрузі було подано не менше п’яти відсотків дійсних голосів виборців, надається таким партіям у визначеному Законом № 731 порядку лише за умови подання ними:

1

документів, звітів про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за перший і другий квартали 2016 року

2

внесення змін до статутів

Міжбюджетні трансферти

На 2016 рік міжбюджетні трансферти затверджені додатками № 6 та 7 Закону № 928.

По-перше. На відміну від минулого року місцеві бюджети вже не отримають субвенцію на підготовку робітничих кадрів. Адже такого трансферту цього року не передбачено4.

4 Більш детально про це читайте на с. 40.

Що стосується базової та реверсної дотації, освітньої та медичної субвенції, то такі трансферти місцеві бюджети отримають, як і у минулому році. Їх суми визначені зазначеними додатками.

По-друге. Законодавці й у цьому році передбачили субвенцію на виплату:

1

допомоги сім’ям з дітьми, малозабезпеченим сім’ям, інвалідам з дитинства, дітям-інвалідам, тимчасової державної допомоги дітям та допомоги по догляду за інвалідами I чи II групи внаслідок психічного розладу

2

державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом «гроші ходять за дитиною»

А от що стосується субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій, то, на щастя, вона теж отримала право на життя у Законі № 928. Однак не у додатках, як було в головному кошторисі минулого року із розбивкою таких бюджетних коштів по регіонах, а в окремій статті Закону № 928 із додатковими умовами.

Відтепер розподіл субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій між місцевими бюджетами буде здійснювати КМУ за погодженням з Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету.

Виходить, що обсяг додаткового фінансування з державного бюджету відповідного регіону на соціально-економічний розвиток залежить саме від рішення КМУ. На момент написання статті кошти субвенції між регіонами не розподілені.

За практикою, кошти від зазначеної субвенції найчастіше використовують на реконструкцію мереж водопостачання та водовідведення, завершення газифікації населених пунктів та реконструкцію об’єктів соціальної сфери.

По-третє. У Законі № 928 на поточний рік передбачено новий вид субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам — субвенцію на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад. Така субвенція передбачена додатком № 10 до Закону № 928.

Нагадуємо, така субвенція не є великою новиною. Адже про неї ми знаємо ще з минулого року, зокрема, зі ст. 10 Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад.

Зауважимо, що субвенція:

1

надається згідно з планом соціально-економічного розвитку такої територіальної громади, у разі якщо її межі повністю відповідають межам, визначеним перспективним планом формування територій громад АР Крим, області

2

розподіляється між бюджетами об’єднаних територіальних громад, утворених відповідно до перспективного плану формування територій громад АР Крим, області, пропорційно до площі об’єднаної територіальної громади та кількості сільського населення у такій територіальній громаді з рівною вагою обох цих факторів

3

використовується згідно з Порядком надання субвенцій з державного бюджету об’єднаним територіальним громадам, що встановлює КМУ

Примітка. На момент написання статті такий документ не затверджено. Однак Мінрегіоном вже розроблено проект постанови КМУ «Про затвердження Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад».

За інформацією, розміщеною на офіційному сайті КМУ, субвенція з державного бюджету об’єднаним територіальним громадам на розвиток інфраструктури у розмірі 1 млрд грн. буде розподілятись за чіткою формулою і використовуватись для посилення економічної спроможності та забезпечення територіальної згуртованості громади.

Зауважимо: в проекті пропонується розподіляти кошти в залежності від кількості сільського населення та площі громади. Це від 860 тис. грн. для найменшої об’єднаної громади до 28 млн грн. для найбільшої об’єднаної громади.

Також у проекті такого Порядку вказані й напрями використання бюджетних коштів, зокрема на створення, модернізації інфраструктури об’єднаної територіальної громади.

До речі, які проекти будуть реалізовувати об’єднані громади за ці кошти, вони мають вирішити самі після відкритих громадських консультацій, ініційованих радами.

Європейський досвід свідчить: щоб створити якісний проект розвитку громади, необхідні експертна допомога та консультація окремих фахівців.

У зв’язку з цим при Мінрегіоні запропоновано створити комісію у складі всеукраїнських асоціацій органів місцевого самоврядування, провідних експертів для проведення консультацій з об’єднаними громадами та аналізу розроблених ними проектів перед затвердженням цих проектів місцевими радами.

По-четверте. У Законі № 928 відсутня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на надання пільг з послуг зв’язку, інших передбачених законодавством пільг (крім пільг на одержання ліків, зубопротезування, оплату електроенергії, природного і скрапленого газу на побутові потреби, твердого та рідкого пічного побутового палива, послуг тепло-, водопостачання і водовідведення, квартирної плати (утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), вивезення побутового сміття та рідких нечистот), на компенсацію втрати частини доходів у зв’язку з відміною податку з власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів та відповідним збільшенням ставок акцизного податку з пального і на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян.

Тобто, у першу чергу, не закладені кошти на компенсацію перевізникам витрат на перевезення тих осіб, хто має право на пільгу при користуванні громадським транспортом. Це свідчить про те, що цей тягар також ляже на плечі місцевих бюджетів. Більш детально про це ми поговоримо у наступному номері.

Місцеві бюджети

Перше. Пунктом 11 Прикінцевих положень Закону № 928 визначена низка нормативно-правових документів, деякі норми передбачено застосовувати у порядку та розмірах, встановлених КМУ, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та бюджету Фонду соціального страхування України. Зокрема, йдеться про надання пільг та компенсацій певним категоріям населення, які можуть обмежуватись за рішенням КМУ.

Іншими словами, така норма надає КМУ право здійснювати, так би мовити, «ручне» управління переліком пільговиків та у більшості випадків призвана «урізати» виплати таким категоріям населення і найчастіше із формулюванням, що такий захід уводиться через брак коштів та необхідність економити. Однак з правової точки зору, саме такий пункт у головному кошторисі країни не враховує гарантій, які надає держава найбільш вразливим верствам населення, закріплених у відповідних законах.

Нагадаємо, такий пункт у Прикінцевих положеннях містився й у Законі про Державний бюджет минулого року. Тож це зовсім не означає, що у поточному році відбудеться скорочення якихось соціальних виплат чи пільг.

До речі, 20.01.16 р. до Верховної Ради України внесено проект Закону «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо приведення його норм до вимог Конституції України (№ 3785). Цим законопроектом запропоновано скасувати таку норму, оскільки вона суперечить вимогам ст. 22 Конституції України.

Нагадаємо: зазначеною статтею встановлено, що при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Друге. До 15.02.16 р. КМУ доручено внести на розгляд Верховної Ради України пропозиції щодо змін до Бюджетного кодексу України.

Такі зміни стосуються перерозподілу між місцевими бюджетами акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі нафтопродуктів, скрапленого газу, речовин, що використовуються як компоненти моторних палив, палива моторного альтернативного.

Завдяки таким змінам планується спрямувати відповідні надходження на будівництво, ремонт та реконструкцію автомобільних доріг з другого кварталу 2016 року.

Нагадаємо, що у минулому році подібні зміни не прижились. Адже такий податок є суттєвим джерелом надходжень органів місцевого самоврядування, зокрема до бюджетів міст, селищ, сіл та бюджетів об’єднаних територіальних громад. У рамках децентралізації він виконував для бюджетів місцевого самоврядування роль компенсатора тих коштів, які місцеві бюджети не отримали через скасування субвенції на комунальне дорожнє господарство, зменшення зарахування податку на доходи фізичних осіб, а також відміну низки дохідних джерел, які вони мали у своєму розпорядженні раніше.

Як пам’ятаємо, з квітня минулого року активно просувались законодавчі ініціативи, які передбачали необхідність перерозподілу надходжень акцизного податку, який зараховується до бюджетів місцевого самоврядування, на користь обласних бюджетів.

Такі ініціативи ґрунтувались на необхідності таким чином профінансувати видатки на утримання доріг загального користування місцевого значення. Зокрема, такі ідеї містились у законопроекті «Про внесення змін до Бюджетного кодексу щодо порядку зарахування акцизного податку у 2015 році» (№ 2549 від 03.04.15 р.), який передбачав зарахування до 31.12.15 р. 60 % акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів до загального фонду обласних бюджетів.

На жаль, у цьому році такий перерозподіл все ж таки планується. Причиною цього виступає те, що вказаний податок акумулюється переважним чином у містах та селищах з наявною мережею об’єктів роздрібної торгівлі підакцизними товарами та автозаправних станцій, що призводить до непропорційного наповнення бюджетів.

Однак реалізація такого перерозподілу негативно позначиться на міських, сільських та селищних бюджетах, зокрема, призведе до розбалансування вже затверджених бюджетів. Це потягне за собою проблеми у фінансуванні заходів та програм, що є життєво важливими для відповідних територіальних громад (наприклад, у житлово-комунальній сфері та благоустрої, транспортній інфраструктурі населених пунктів, виплаті заробітних плат працівникам бюджетної сфери).

Такі прогалини у місцевих бюджетах планується компенсувати через податок на нерухомість та транспортний податок, ставки яких зазнали суттєвих змін. Однак законодавці напевно не врахували, що до місцевого бюджету цього року потраплять надходження за «старими» ставками, тобто за результатами 2015 року. А от на підвищені ставки та на збільшення дохідної бази місцевого бюджету можна буде повноцінно розраховувати лише у майбутньому році. Натомість фінансування деяких галузей потребує значних коштів уже цього року.

По-третє. Статтею 28 Закону № 928 передбачена обов’язкова оптимізація мережі бюджетних установ.

Зокрема, КМУ разом із Національною академією наук України, Національною академією педагогічних наук України, Національною академією медичних наук України, Національною академією мистецтв України, Національною академією правових наук України, Національною академією аграрних наук України доручено:

1

забезпечити концентрацію бюджетних видатків та науково-технічного потенціалу на здійсненні фундаментальних та прикладних наукових досліджень з найважливіших проблем

2

провести державну атестацію закладів, установ, організацій та визначити ефективність їхньої діяльності

3

вжити заходів до 01.08.16 р. щодо оптимізації мережі установ, закладів, організацій, чисельності їх працівників, зокрема, реорганізації, об’єднання, ліквідації неефективних закладів, установ та організацій чи припинення їхньої діяльності

Більш детально про інші новації у бюджетному законодавстві читайте у наступному номері.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі