Теми статей
Обрати теми

Велика податкова реформа: що змінилось?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Масштабна податкова реформа в країні тільки розпочалась. З 01.01.16 р. набрав чинності Закон України від 24.12.15 р. № 909-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році»1. Завдяки цьому документу у Податковому кодексі України2 відбулися численні зміни, які торкнулись майже усіх податків та зборів. Давайте розглянемо основні з них.

1 Далі за текстом — Закон № 909.

2 Далі за текстом — ПК.

img 1

Загальне враження

Як пам’ятаємо, в процесі обговорення податкової реформи спочатку йшлося про прийняття нового ПК. Однак ця ідея канула в небуття і чинний податковий документ все ж таки залишився, проте до нього вирішили внести численні зміни, що відображені у Законі № 909.

На щастя, цей нормативно-правовий акт зберіг спрощену систему оподаткування, яку передбачалось ліквідувати. Для місцевих бюджетів це є доброю новиною. Адже збереження єдиного податку для малого і середнього підприємництва — це одне з суттєвих та постійних джерел наповнення місцевих бюджетів.

Давайте перш за все поглянемо на ознайомлювальну таблицю, щоб зрозуміти, скільки відсотків найбільш важливих податків та зборів доведеться сплачувати у 2016 році як населенню, так і представникам бізнесу:

Назва податку або збору

Було (до 01.01.16 р.)

Стало (з 01.01.16 р.)

Податок на прибуток підприємств

18 %

18 %

Податок на додану вартість (ПДВ)

20, 7, 0 %

20, 7, 0 %

Податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)

Ставка встановлювалась залежно від суми виплати та становила15, 20 та 5 %

18, 15, 5, 0 %

Єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування (єдиний внесок)

Розмір єдиного внеску визначався у відсотках від заробітної плати (доходу, прибутку) від діяльності і становив — залежно від класу професійного ризику виробництва — від 36,76 до 49,7 %.

Для бюджетних установ єдиний внесок було встановлено у розмірі 36,3 %

Єдина ставка 22 %

Єдиний податок

Перша група — до 10 % від розміру мінімальної заробітної плати (МЗП).

Друга група — до 20 % МЗП.

Третя група – 2 та 4 % (для платників та неплатників ПДВ відповідно).

Четверта група — від 0,09 до 3 % (залежно від виду та розташування земельних ділянок)

Перша група – до 10 % від розміру мінімальної заробітної плати (МЗП).

Друга група — до 20 % МЗП.

Третя група — 3 та 5 % (для платників та неплатників ПДВ відповідно).

Четверта група — від 0,16 до 5,4 % (залежно від виду та розташування земельних ділянок)

Воєнний збір

1,5 %

1,5 %

В цілому податкова реформа з початку 2016 року пройшла не так глобально, як планувалась спочатку. Дехто називає таку версію полегшеною або компромісною. Давайте зупинимось більш детально на змінах, що торкнулись основних податків та зборів.

ПДФО

Серед найважливіших змін, що стосуються цього податку, — встановлення єдиної ставки ПДФО у розмірі 18 % замість колишніх 15 і 20 %, які існували для різних видів виплат.

Зауважимо: встановлену єдину ставку застосовують до таких виплат, як заробітна плата, інші заохочувальні та компенсаційні виплати або інші виплати та винагороди, що нараховуються (виплачуються, надаються) платнику податків у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами.

Крім того, Законом № 909 уведено у дію ще три ставки ПДФО:

15 %

до перевищення суми пенсії (включаючи суму її індексації, нараховану відповідно до закону), щомісячного довічного грошового утримання, визначеної у п.п. 164.2.19 п. 164.2 ст. 164 ПК, які отримує платник податку з Пенсійного фонду України чи бюджету згідно із законом (тобто частина пенсії, що перевищує 4134 грн.)

5 %

для доходів:

— у вигляді дивідендів по акціях та корпоративних правах, нарахованих резидентами — платниками податку на прибуток підприємств (крім доходів у вигляді дивідендів по акціях, інвестиційних сертифікатах, які виплачуються інститутами спільного інвестування);

— від продажу протягом звітного податкового року об’єкта рухомого майна;

— від продажу протягом звітного податкового року більше одного з об’єктів нерухомості або від продажу іншого об’єкта нерухомості, у тому числі об’єкта незавершеного будівництва

Примітка. Ставка 5 % застосовується у перелічених випадках, окрім випадків, зазначених безпосередньо у нормах ПК.

0 %

відповідно до доходів, визначених у розділі IV розділу ПК, зокрема у п. 167.3 ст. 167 ПК

До речі, уточнено й розмір податкової соціальної пільги для будь-якого платника податку, що дорівнює 50 % розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи (у розрахунку на місяць), встановленого на 1 січня звітного податкового року.

Нагадаємо, що раніше це була тимчасова норма, яку подовжували з року в рік Прикінцевими положеннями ПК. Однак тепер вона прямо закріплена у п.п. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 ПК, та її розмір становить ті ж самі 50 %, що й у минулому році.

Давайте трохи зупинимось на розмірах податкової соціальної пільги.

Законом України від 25.12.15 р. № 928-VIII «Про Державний бюджет України на 2016 рік» визначено, що прожитковий мінімум на працездатних осіб станом на 01.01.16 р. встановлено у розмірі 1378 грн.

Отже, будь-який платник податку має право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, розмір якого у 2016 році не перевищує 1930 грн. у розрахунку на місяць (тобто 1378,00 х 1,4 та округлюється до найближчих 10 гривень), на суму податкової соціальної пільги – 689 грн. (тобто 1378,00 х х 50 %).

Разом з цим суми податкової соціальної пільги для окремих категорій платників податку, визначених п.п. 169.1.2 – 169.1.4 п. 169.1 ст. 169 ПК, встановлено у розмірі, що дорівнює:

1

100 % суми пільги, визначеної п.п. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 ПК — 689,00 грн. (тобто 689,00 х 100 %) — для платника податку, який утримує двох чи більше дітей віком до 18 років, — у розрахунку на кожну таку дитину

2

150 % суми пільги, визначеної п.п.169.1.1 п. 169.1 ст. 169 ПК — 1033, 50 грн. (тобто 689,00 х 150 %), — для такого платника податку, який є:

2.1

одинокою матір’ю (батьком), вдовою (вдівцем) або опікуном, піклувальником, — у розрахунку на кожну дитину віком до 18 років

2.2

утримує дитину-інваліда — у розрахунку на кожну таку дитину віком до 18 років

2.3

особою, віднесеною законом до першої або другої категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, включаючи осіб, нагороджених грамотами Президії Верховної Ради УРСР у зв’язку з їх участю в ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи

2.4

учнем, студентом, аспірантом, ординатором, ад’юнктом

2.5

є інвалідом I або II групи, у тому числі з дитинства, крім інвалідів, пільга яким визначена п.п. «б» п.п. 169.1.4 п. 169.1 ст. 169 ПК

2.6

особою, якій присуджено довічну стипендію як громадянину, що зазнав переслідувань за правозахисну діяльність, включаючи журналістів

2.7

учасником бойових дій на території інших країн у період після Другої світової війни, на якого поширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», крім осіб, визначених у п.п. «б» п.п. 169.1.4 п. 169.1 ст. 169 ПК

3

200 % суми пільги, визначеної п.п. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 ПК – 1378,00 грн. (тобто 689,00 х 200 %), — для усіх платників податку, які значаться у п. «а» – «ґ»

Примітка. Граничний розмір заробітної плати, який дає право на податкову соціальну пільгу одному з батьків, визначають з урахуванням кількості дітей. Наведемо приклад.

Так, якщо платник податку має двох дітей, граничний розмір заробітної плати, який дає право на податкову соціальну пільгу одному з батьків, у 2016 році буде становити 3860 грн. (тобто 1930 грн. х 2 дитини).

Увага! Скасовано обов’язок подання платником податку податкової декларації за результатами 2016 року у тому випадку, якщо він впродовж звітного року отримував зарплату і виплати у зв’язку з трудовими відносинами та за цивільно-правовими договорами одночасно від двох і більше податкових агентів та загальна річна сума таких доходів перевищувала 120 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового року. До змін такий обов’язок було закріплено у п.п. «є» п. 176.1 ст. 176 ПК, який відтепер виключено.

До речі, не оминули зміни до ПК і ст.179 в частині неподання платником податку податкової декларації. Тобто, подавати декларацію не потрібно, якщо платник у 2016 році отримував доходи виключно від податкових агентів незалежно від виду та розміру нарахованого (виплаченого, наданого) доходу, крім випадків, прямо передбачених розділом IV ПК (абз. 3 п. 179.2 ст. 179 ПК).

Зазначимо дещо й про воєнний збір.

Багато хто сподівався, що з нового року цей збір кане у небуття. Однак його стягнення буде відбуватись і у поточному році.

На щастя, ставка воєнного збору не перейняла тенденцію у бік зростання й порівняно із минулим роком залишилась такою самою та становить 1,5 %. Відповідно, не змінилась й база обкладення воєнним збором.

Єдиний внесок

З 01.01.16 р. з переліку платників єдиного внеску виключені наймані працівники та фізособи-непідприємці, які виконують роботи (надають послуги) за цивільно-правовими договорами. Такі особи більше не сплачують відомі усім утримання із заробітної плати. Отже, єдиний внесок з доходів, що включаються до бази нарахування ЄСВ, відтепер сплачують тільки суб’єкти господарювання, які виплачують такі доходи, тобто роботодавці.

Попри таку гарну новину, є й не дуже радісні зміни. Зокрема, значно зросла максимальна величина бази обкладення єдиним внеском: з 17 до 25 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, установленого законом. Тож, враховуючи, що протягом 2016 року буде змінюватись прожитковий мінімум, відповідно буде змінюватись й така величина.

Запам’ятайте: єдина ставка у 22 % в частині нарахувань тепер застосовується до таких виплат, як заробітна плата, декреті та лікарняні.

Увага! 12.01.16 р. набрав чинності3 наказ Мінфіну від 30.11.15 р. № 1105, яким затверджені зміни до Порядку обліку платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.

3 Вперше опубліковано в газеті «Офіційний вісник України» (12.01.16 р., № 2, ст. 130).

Відтепер контролюючі органи беруть на облік платників ЄСВ за їх місцезнаходженням або місцем проживання в день отримання відомостей з реєстраційної картки, наданих державним реєстратором.

Єдиний податок

Зміни торкнулись в більшості лише тих, хто належить до спрощенців третьої та четвертої груп. Так, для третьої групи зменшено граничний обсяг доходу за календарний рік — з 01.01.16 р. він не може перевищувати 5 млн грн. (у минулому році — 20 млн грн.).

Збільшені й ставки єдиного податку для:

3 групи

які відтепер становлять 3 % доходу (було — 2 %) — для осіб, які сплачують ПДВ, та 5 % доходу (було 4 %) — для тих, хто не належить до кола платників ПДВ

4 групи

залежно від категорії (типу) земель.

Для платників єдиного податку четвертої групи збільшено ставки податку з одного гектара сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду:

— з 0,45 до 0,81 % від бази оподаткування для ріллі, сіножатей і пасовищ;

— з 0,27 до 0,49 % — для ріллі, сіножатей і пасовищ, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях;

— з 0,27 до 0,49 % — для багаторічних насаджень;

— з 0,09 до 0,16 % — для багаторічних насаджень, розташованих у гірських зонах та на поліських територіях;

— з 1,35 до 2,43 % — для земель водного фонду;

— з 3 до 5,4 % — для ріллі, сіножатей і пасовищ, що перебувають у власності сільськогосподарських товаровиробників або надані їм у користування, у тому числі на умовах оренди

Такі зміни мають збільшити суми надходжень до місцевих бюджетів за рахунок єдиного податку.

Увага! У 2016 році базу обкладення єдиним податком для платників єдиного податку четвертої групи (сільськогосподарських товаровиробників) треба визначати з урахуванням таких особливостей для:

1) сільськогосподарських угідь (ріллі, сіножатей, пасовищ і багаторічних насаджень), де базою оподаткування буде нормативна грошова оцінка одного гектара сільськогосподарських угідь з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 01.01.15 р. відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК;

2) земель водного фонду (внутрішніх водойм, озер, ставків, водосховищ) — нормативна грошова оцінка ріллі в АР Крим або в області з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного станом на 01.01.15 р. відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК.

До речі, першу й другу групу єдинників деякі уточнення також все ж таки торкнулись. Так, наприклад, відкоректовано п. 293.7 ст. 293 ПК.

У зазначеному пункті уточнено, що максимальний розмір ставки єдиного податку, встановлений ст. 293 ПК для відповідної групи таких платників єдиного податку, застосовують платники єдиного податку першої і другої груп господарської діяльності, які здійснюють таку діяльність на територіях більш як одної сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад. Тобто норми ПК потроху приводять у відповідність до змін, які принесла із собою децентралізація у минулому році.

Акцизний податок

Головними змінами щодо акцизного податку виступають наступні.

По-перше, впроваджується система електронного адміністрування реалізації палива та введення акцизної накладної як обов’язкового електронного документа. Така накладна буде оформлюватись при здійсненні всіх операцій з реалізації палива на внутрішньому ринку. При цьому період з 01.03.16 р. буде перехідним, а вже з 1 квітня поточного року — запрацює в звичайному режимі.

Зауважимо: запровадження акцизної накладної вимагає створення та ведення Єдиного реєстру акцизних накладних та буде працювати так само, як і система електронного адміністрування накладних з ПДВ. Умовно кажучи, компанія зможе реалізувати паливо тільки в тих обсягах, які до неї «зайшли», аби не допустити тіньового продажу палива.

Тож з 01.03.16 р. складати акцизну накладну повинні будуть всі платники податку, які здійснюють торгівлю паливом. Вся інформація, яка стосується такої накладної, викладена у ст. 231 ПК. Детально зупинятись на ній не будемо.

Як повідомляє Державна фіскальна служба України на своєму офіційному сайті, на особистих облікових картках платників акцизного податку в автоматичному режимі за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД здійснюватиметься облік:

1

обсягів палива, з якого сплачено акцизний податок

2

обсягів придбаного та реалізованого палива

3

додаткових обсягів раніше необлікованого палива, подальша реалізація якого буде можливою лише після сплати необхідних сум акцизного податку

4

сум акцизного податку, сплаченого з відповідних обсягів палива

По-друге, змінена одиниця виміру палива, на яке встановлено ставки акцизного податку (зміна відбулась з кілограмів на літри, приведених до температури 150 градусів за Цельсієм).

По-третє, запроваджено збільшення ставок акцизного податку, зокрема на:

1

паливо — на 13 % (зауважимо: змінилось визначення терміна «паливо», до якого тепер додані й нафтопродукти, скраплений газ, паливо моторне альтернативне, а також інші «компоненти», які зазначені у п.п. 215.3.4 п. 215.3 ст. 215 ПК)

2

спирт, спиртові дистиляти та спиртні напої — на 50 %, пиво — на 100 %

3

вина, крім вин виноградних натуральних — на 100 %, інші зброджені напої, сидр і перрі — на 50 %, на слабоалкогольні напої — в три рази

4

тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну, а також мінімальне акцизне податкове зобов’язання зі сплати акцизного податку з тютюнових виробів — на 40 % (специфічна ставка)

Примітка. Для суб’єктів, які здійснюють роздрібну торгівлю підакцизними товарами, ставка «роздрібного» акцизу не змінилась та становить 5 %. Однак доповнено, що для роздрібних торговців паливом

діє окрема ставка, яка дорівнює 0,042 євро за кожен літр реалізованого (відпущеного) товару.

Крім того, місцеві ради віднині жодним чином не впливають на встановлення ставки роздрібного акцизу. Такий пункт вилучено з ПК. Тож віднині маємо лише ті ставки, що встановлені ПК.

До «акцизних» новел можна віднести й введення нових штрафів з акцизного податку, зокрема за:

1

порушення граничних термінів реєстрації акцизних накладних/розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних

Примітка. За такі дії буде стягуватись штраф у розмірі 2–40 % від суми акцизного податку.

2

несвоєчасну реєстрацію акцизної накладної в Єдиному реєстрі акцизних накладних/розрахунку коригування (тобто більше 120 календарних днів після дати, на яку платник податку зобов’язаний скласти акцизну накладну/розрахунок коригування)

Примітка. За такі дії передбачено штраф у розмірі 50 % від суми акцизного податку.

Податок на нерухоме майно

Спершу зазначимо, що:

1

не змінився перелік платників цього податку — як і раніше, його сплачують фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості

2

розширено перелік об’єктів, які не відносяться до об’єкта оподаткування

Примітка. З 01.01.16 р. до об’єктів, які не відносяться до об’єкта оподаткування, включено й ті об’єкти нерухомості, що перебувають у власності релігійних організацій, включаючи навіть ті, в яких здійснюють діяльність засновані такими релігійними організаціями добродійні заклади (притулки, інтернати, лікарні тощо), крім об’єктів нерухомості, в яких здійснюється виробнича та/або господарська діяльність, а також будівлі дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладів незалежно від форми власності та джерел фінансування, що використовують для надання освітніх послуг.

Статути (положення) таких релігійних організацій мають бути зареєстровані у встановленому законом порядку та використовуватись виключно для забезпечення їхньої статутної діяльності.

3

не змінилась база обкладення податком: загальна площа об’єкта житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частин

На жаль, з 01.01.16 р. сільські, селищні та міські ради більше не мають повноважень збільшувати граничну межу житлової нерухомості, на яку зменшується база оподаткування для фізичних осіб.

Нагадуємо, що така норма раніше закріплювалась у абз. 6 п.п. 266.4.1 ПК.

У редакції ПК з 01.01.16 р. таку норму виключено. Тобто відтепер не оподатковуються лише 60 кв. м квартири та 120 кв. м житлового будинку або 180 кв. м — для різних типів нерухомості. Якщо площа більша — треба сплатити податок.

Попри це, на щастя, сільські, селищні та міські ради не втратили право встановлювати пільги з цього податку з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України.

Звертаємо увагу, що аналогічне право отримали й ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Тож одразу нагадуємо: усі органи місцевого самоврядування4 зобов’язані до 01.02.16 р. подати до відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням об’єкта житлової нерухомості відомості стосовно пільг, які вони надали зазначеним вище особам.

4 Далі за текстом — ОМС.

Тобто, фактично ОМС мають переглянути прийняті вже рішення щодо переліку своїх пільговиків та, якщо останні не вписуються у рамки прийнятих податкових змін, що стосуються податку на нерухоме майно, внести до своїх рішень відповідні зміни на вимогу нових норм ПК. Інакше кажучи «перевести» тих, хто користувався пільгою зі сплати такого податку, до статусу «платників».

Щодо пільг варто зазначити й таке.

З 01.01.16 р.:

1

пільги з податку на об’єкти житлової нерухомості для фізичних осіб визначають виходячи з їх майнового стану та рівня доходів

2

пільги не надають на об’єкти житлової нерухомості для фізичних осіб на:

– об’єкт/об’єкти оподаткування, якщо площа такого/таких об’єкта/об’єктів перевищує п’ятикратний розмір неоподатковуваної площі, затвердженої рішенням ОМС;

– об’єкти оподаткування, що використовуються їх власниками з метою одержання доходів (здаються в оренду, лізинг, позичку, використовуються у підприємницькій діяльності)

3

пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів нежитлової нерухомості, встановлюють залежно від майна, яке є об’єктом оподаткування

Змін зазнали й ставки податку.

Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюють за рішенням не тільки сільської, селищної та міської ради, але й за рішенням ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Зазначимо: як і раніше, такі ставки встановлюють залежно від місця розташування (зональності) та типів зазначених об’єктів нерухомості. Але відтепер такі ставки органи місцевого самоврядування встановлюють вже не у розмірі, що не перевищує 2 % розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року за 1 кв. м бази оподаткування, а у розмірі 3 % (тобто 41,34 грн.).

Також до норм ПК потрапила й зовсім нова вимога щодо обкладення податком на нерухомість, яка закріплена у п.п. «г» п.п. 266.4.1 п. 266.4 ст. 266 ПК.

Так, згідно із змінами, для платників, у власності яких перебуває об’єкт (об’єкти) житлової нерухомості, у тому числі його частина, загальна площа якого перевищує 300 кв. м (для квартири) та/або 500 кв. м (для будинку), сума податку збільшується на 25000 грн. на рік за кожен такий об’єкт житлової нерухомості (його частину).

До речі, суттєвим уточненням щодо сплати податку на нерухомість є й те, що фізичні особи отримали право сплачувати цей податок не тільки через каси сільських (селищних) рад, але й через каси рад об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад.

Уточнимо: щоб зробити це, застосовується добре відома усім квитанція про прийняття податків і зборів. Документ, як пам’ятаємо, затверджено наказом Мінфіну від 17.08.15 р. № 714.

Що стосується строків сплати податку на нерухоме майно, то вони не зазнали змін та, як і раніше, викладені у п. 266.10 ст. 266 ПК.

До речі, на Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі «ЗІР» податківці відповіли на запитання щодо того, чи необхідно сплачувати податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, якщо місцева рада не прийняла рішення про встановлення ставок податку.

У разі якщо сільська, селищна, міська рада або рада об’єднаних територіальних громад, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими згідно з нормами ПК, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм ПК із застосуванням їх мінімальних ставок (пп. 12.3.5 п. 12.3 ст. 12 ПК).

Тобто, якщо сільська, селищна, міська рада або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, не прийняли рішення про встановлення ставок з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, то мінімальною ставкою такого податку є «0»%.

Транспортний податок

Порядок справляння транспортного податку зазнав суттєвих змін. ОМС варто про них дізнатись, адже цей податок є також важливим джерелом наповнення місцевого бюджету.

Так, з 01.01.16 р. змінюється об’єкт оподаткування транспортним податком. Відтепер це легкові автомобілі, з року випуску яких минуло не більше п’яти років (включно) та середньоринкова вартість яких становить понад 750 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня (1,03 млн грн.).

Зауважимо: середньоринкову вартість автомобілей уповноважене визначати Міністерство економічного розвитку і торгівлі України, за методикою, яку має затвердити КМУ, виходячи з марки, моделі, року випуску, типу двигуна, об’єму циліндрів двигуна, типу коробки переключення передач, пробігу легкового автомобіля.

Дані про середньоринкову вартість автомобілей Мінекономрозвитку зобов’язане розміщувати на своєму офіційному веб-сайті.

Зазначимо: на момент написання статті такої методики поки ще не затверджено.

Треба сказати, що підхід до сплати транспортного податку порівняно з минулим роком майже повністю змінився.

Нагадаємо: у 2015 році транспортний податок сплачували власники з автомобілів, які використовувалися до 5 років та мали об’єм циліндрів двигуна понад 3 тис. куб. см.

Незважаючи на це, коло платників транспортного податку не змінилось. Ними так і залишаються фізичні та юридичні особи, в тому числі й нерезиденти.

При цьому ставка податку теж не зазнала змін та дорівнює 25000 гривень на рік за кожен автомобіль.

Увага! Законом № 909 прописані особливості сплати податку у зв’язку із закінченням 5-річного віку та викраденням автомобіля.

Нагадаємо: раніше таких вимог ПК не містив.

Так, у разі:

1

спливу п’яти років протягом звітного року податок сплачується за період з 1 січня цього року до початку місяця, наступного за місяцем, в якому вік такого автомобіля досяг (досягне) п’яти років

2

незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем, який є об’єктом оподаткування, транспортний податок за такий легковий автомобіль не сплачується з місяця, наступного за місяцем, в якому мав місце факт незаконного заволодіння легковим автомобілем

Примітка. Факт викрадання авто має бути підтверджений відповідними документами про внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, виданими уповноваженим державним органом.

При поверненні автомобіля його власнику (законному володільцю) податок за такий легковий автомобіль треба сплачувати з місяця, в якому легковий автомобіль було повернено відповідно до постанови слідчого, прокурора чи рішення суду.

До речі, власники — юридичні особи у разі незаконного заволодіння третьою особою легковим автомобілем мають обов’зково подати уточнюючу декларацію протягом 30 календарних днів з дня внесення відомостей про вчинення кримінального правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань, а у разі повернення — протягом 30 календарних днів з дня складання постанови слідчого, прокурора чи винесення ухвали суду.

Як же треба обчислювати та сплачувати цей податок у 2016 році? Розповідаємо:

1. Платники податку – юридичні особи.

Такі особи мають самостійно обчислити суму податку станом на 1 січня і до 20 лютого 2016 року подати до державних податкових інспекцій за місцем реєстрації об’єкта оподаткування декларацію з розбивкою річної суми рівними частками поквартально.

Що стосується об’єктів оподаткування, придбаних протягом року, декларація юридичною особою — платником має подаватись протягом місяця з дня виникнення права власності на такий об’єкт, а податок треба сплатити починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт.

2. Платники податку — фізичні особи.

Обчислення суми податку з об’єкта/об’єктів оподаткування фізичних осіб здійснює державна податкова інспекція за місцем реєстрації платника податку. Податкове повідомлення-рішення про сплату суми/сум податку та відповідні платіжні реквізити надсилаються (вручаються) платнику до 1 липня.

Знову ж таки, що стосується об’єктів оподаткування, придбаних протягом року, то фізична особа — платник сплачує податок починаючи з місяця, в якому виникло право власності на такий об’єкт. Податкове повідомлення-рішення має надійти новому власнику вже після отримання державною податковою інспекцією інформації про перехід права власності.

Увага! Завдяки внесеним до ПК змінам відтепер прямо передбачено право фізичних осіб — платників транспортного податку звертатись із письмовою заявою до державної податкової інспекції за місцем своєї реєстрації для проведення звірки даних
щодо:

1

об’єктів оподаткування, що перебувають у власності платника податку

2

розміру ставки податку

3

нарахованої суми податку

У разі виявлення розбіжностей між даними державної податкової інспекції та даними, підтвердженими платником податку на підставі оригіналів відповідних документів (зокрема документів, що підтверджують право власності на об’єкт оподаткування, перехід права власності на об’єкт оподаткування, документів, що впливають на середньоринкову вартість легкового автомобіля), контролюючий орган проводить перерахунок суми податку і надсилає (вручає) платнику нове податкове повідомлення-рішення. Попереднє вважається скасованим (відкликаним).

Сподіваємося, що стаття допомогла детально вивчити основні зміни у податковій системі та стане вам у нагоді.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі