Теми статей
Обрати теми

Формула розподілу субвенції на підготовку робітничих кадрів: а що рахувати?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
01.01.16 р.1 набрала чинності постанова КМУ від 26.06.15 р. № 436, якою затверджена Формула розподілу субвенції на підготовку робітничих кадрів між місцевими бюджетами. Нагадаємо, що у минулому році вказана субвенція надходила з державного бюджету до місцевих бюджетів та спрямовувалась на утримання закладів відповідних галузей бюджетної сфери. Як пам’ятаємо, у 2015 році Мінфін та місцеві фінансові органи розподіляли таку субвенцію між окремими адміністративно-територіальними одиницями на підставі формул для розрахунку субвенцій, визначених у ст. 26 і 27 Закону України від 28.12.14 р. № 80-VIII «Про Державний бюджет України на 2015 рік». А от з цього року розподіл субвенції викладено у спеціальному документі, однак навіщо його прийняли, якщо держава не надає таку субвенцію у 2016 році?

1 Порядок набрання чинності передбачено самим документом.

Про субвенцію

Минулий рік майже повністю нагадує початок 2016 року. Саме торік до Бюджетного кодексу України2 «завітала» низка змін, метою яких було реформування міжбюджетних відносин у рамках децентралізації.

2 Далі за текстом — БК.

Нові положення БК з 01.01.15 р. передбачили зовсім інший підхід до видатків на утримання навчальних закладів, які здійснювали підготовку робітничих кадрів. З цієї дати їх почали проводити місцеві бюджети за рахунок отриманих субвенцій з державного бюджету. Так ми і познайомились із новим видом субвенції на виконання таких цільових заходів, а саме із субвенцією на підготовку робітничих кадрів3 (ст. 1033 БК). Але у цьому році такої субвенції не буде. Чому?

3 Далі за текстом — субвенція.

З 01.01.16 р. змінена ст. 32 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні». Зміни до неї «завітали» завдяки Закону України від 24.12.15 р. № 911-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України».

Відтепер до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить забезпечення здобуття професійно-технічної освіти у державних і комунальних загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах, вищої освіти у комунальних вищих навчальних закладах. Тобто питання фінансування професійних технічних училищ зобов’язали вирішувати саме на рівні місцевих бюджетів. Як наслідок, держава не виділяє для цієї мети кошти у вигляді субвенції.

Нагадаємо: раніше субвенція спрямовувалась на оплату поточних видатків професійно-технічних та інших навчальних закладів державної та комунальної власності, які надавали послуги з підготовки кваліфікованих робітників на умовах державного замовлення. У разі забезпечення у повному обсязі потреби у поточних видатках на бюджетний період за рахунок субвенції та за умови відсутності простроченої бюджетної заборгованості за захищеними видатками зазначених навчальних закладів така субвенція могла спрямовуватись на їх капітальні видатки або на здійснення заходів з оптимізації мережі зазначених навчальних закладів.

Більшість місцевих рад негативно сприйняли таку зміну. Адже згідно з діючим Законом України від 10.02.98 р. № 103/98-ВР «Про професійно-технічну освіту» підготовка робітничих кадрів є функцією держави та й майно таких закладів поки що знаходиться у державній власності.

Увага! До 01.01.16 р. КМУ мав забезпечити передачу в установленому порядку видатків на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах на фінансування з місцевих бюджетів. Про це йдеться у ст. 27 Закону України від 25.12.15 р. № 928-VIII «Про Державний бюджет України на 2016 рік»4.

4 Далі за текстом — Закон № 928.

Також зазначеною статтею встановлено, що:

1

з 2016 року видатки на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних закладах та інших навчальних закладах, розташованих у містах обласного значення, планують у відповідних бюджетах міст обласного значення, а на інших територіях — у відповідних обласних бюджетах та бюджеті міста Києва

2

КМУ забезпечує передачу з державної у комунальну власність відповідних установ, закладів та організацій

Поки що, за попередніми розрахунками, коштів на фінансування професійно-технічних училищ в місцевих бюджетах не вистачає. Більшість рад розробляють компромісні рішення, які спроможні вирішити питання лише на деякий час.

За прогнозами, реальне фінансування таких закладів місцевими силами можливе тільки на перший квартал або лише на перше півріччя поточного року (зокрема, це стосується міських рад). Тож нині місцева влада шукає альтернативні шляхи фінансування хоча б мінімальних видатків (зокрема, на виплату заробітної плати, стипендії, на харчування дітей з малозабезпечених сімей), аби училища працювали в нормальному режимі. А от щодо виділення коштів на їх розвиток (оновлення матеріально-технічної бази) поки що не йдеться.

До речі, у більшості випадків кошти на фінансування ради планують «витягати» із грошей, які виділялись на утримання дитячих садків, шкіл, частково з бюджету розвитку, а також за рахунок вільного залишку коштів, що склався на 01.01.16 р., власних надходжень відповідних закладів, тотального скорочення фінансування інших важливих галузей, зокрема, за кошти, що планувались для проведення ремонту доріг.

Асоціація міст України (АМУ) активно готує зміни до Закону № 928 та БК. Так, 22.01.16 р. експерти АМУ взяли участь у нараді з питань фінансування закладів профтехосвіти, яку проводило Міністерство освіти і науки України. В обговоренні взяли участь представники Мінрегіону та Мінфіну. За результатами було домовлено, що доцільно передати повноваження з утримання закладів профтехосвіти від міст обласного значення до бюджетів областей. Цю позицію підтримали Мінрегіон та Міносвіти.

Експерти проекту «ПУЛЬС» підготували проекти змін до Закону № 928 та БК. Ними пропонується фінансування закладів профтехосвіти здійснювати за рахунок обласних бюджетів, а у разі передачі цих закладів у комунальну власність за зверненням міських рад — з бюджетів міст обласного значення. АМУ планує зареєструвати ці законопроекти у Парламенті через депутатів — членів МДО «За розвиток місцевого самоврядування»5.

5 За інформацією, розміщеною на офіційному сайті АМУ: auc.org.ua

Деякі органи місцевого самоврядування говорять, що подібні зміни, як один з варіантів, є цілком логічними та економічно обґрунтованими. Оскільки підготовка цих кадрів все ж таки, по суті, є держзамовленням, через це й фінансування має відбуватись із регіонального бюджету. Інші, навпаки, вважають за необхідне ініціювати перед державною владою збереження фінансування професійно-технічних закладів за рахунок вже знайомої усім субвенції з державного бюджету, як було у 2015 році.

Зауважимо: на момент написання статті постанова КМУ від 26.06.15 р. № 436 втратила чинність відповідно до постанови КМУ від 18.01.16 р. № 15 «Деякі питання регулювання міжбюджетних відносин». Остання набрала чинності 22.01.16 р. з дня опублікування («Урядовий кур’єр», 22.01.16 р., № 13).

04.02.16 р. ВРУ схвалила законопроект «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо фінансування професійно-технічної освіти» (№ 3831-2) та законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2016 рік» щодо фінансування професійно-технічної освіти» (№ 3830-3).

Прийняті законодавчі акти визначають, що видатки на підготовку робітничих кадрів у професійно-технічних закладах, розташованих у містах обласного значення – обласних центрах, будуть фінансуватись з бюджетів цих міст, а на інших територіях — з відповідних обласних бюджетів.

Окрім цього, прийняті законопроекти передбачають:

— збільшення обсягу освітньої субвенції для обласних бюджетів, бюджету м. Києва та бюджетів міст — обласних центрів за рахунок розподілу частини резерву освітньої субвенції обсягом в 877,9 млн грн.;

— надання субвенції з державного бюджету обласним бюджетам, бюджету м. Києва та бюджетам міст — обласних центрів на підтримку підготовки робітничих кадрів у професійно-технічних та інших навчальних закладах у обсязі 997,9 млн грн., передбачивши у складі загальнодержавних витрат Міносвіти, за рахунок відповідного зменшення стабілізаційної дотації, передбаченої у складі загальнодержавних витрат Мінфіну. Таким чином, міста обласного значення звільнені від обов’язку фінансувати заклади професійно-технічної освіти.

До речі, цього ж дня КМУ прийняв постанову про виділення з державного бюджету стабілізаційної дотації на загальну суму 500 млн грн. обласним бюджетам для фінансування професійно-технічних навчальних закладів. Документ затверджено постановою КМУ від 04.02.16 р. № 41 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2015 р. № 727».

Згідно з цим обласні бюджети розподілятимуть отримані кошти між містами обласного значення, де є реальна обмеженість ресурсу. Розподіл стабілізаційної дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на 2016 рік між обласними бюджетами викладено у додатку до зазначеної постанови.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі