Теми статей
Обрати теми

Обслуговування коштів у банку: зустрічаємо зміни

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Порядок обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ в установах банків державного сектору1 зазнав змін. Нововведення внесені постановою КМУ від 16.12.15 р. № 1049, яка набрала чинності 26.12.15 р.2 Які зміни відбулись у документі?

1 Затверджений постановою КМУ від 14.05.15 р. № 378, далі за текстом — Порядок.

2 З дня опублікування («Урядовий кур’єр», 26.12.15 р., № 243), далі за текстом — постанова № 1049.

Основні зміни

У минулому році завдяки Порядку з’явилась зовсім нова процедура обслуговування коштів місцевих бюджетів у частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ в установах банків державного сектору. Порядок визначив принципово новий підхід до обслуговування бюджетних коштів (в частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ) шляхом переходу за рішенням відповідної місцевої ради від казначейської форми обслуговування до обслуговування в установах банків державного сектору.

Завдяки цьому органи місцевого самоврядування отримали право самостійно обирати установу (орган Державної казначейської служби України3 чи банк державного сектору), що обслуговуватиме кошти відповідного місцевого бюджету в частині бюджету розвитку та власних надходжень бюджетних установ.

3 Далі за текстом — ДКС.

Затвердження Порядку було оптимальним рішенням проблеми несвоєчасного проходження платіжних доручень через органи ДКС, що створювало значні затримки та породжувало масу проблем у минулих роках.

Нагадуємо, що перелік витрат, які дозволено здійснювати з бюджету розвитку, закріплено у ст. 71 Бюджетного кодексу України4.

4 Далі за текстом — БК.

Як свідчить практика, небагато рад вирішили скористатись правом, наданим Порядком. Здебільшого це міські та селищні ради.

Треба сказати, що протягом 2015 року майже не відбувалось затримок щодо проведення платежів місцевих бюджетів в органах ДКС, що й стало основною причиною вибору старої та вже добре відомої системи обслуговування — казначейської.

Однак для тих, хто прийняв відповідне рішення, інформація щодо змін у вимогах Порядку буде вкрай цікавою. Почнемо розглядати найбільш суттєві зміни.

Постанова №1049 значно коректує викладені у Порядку норми та в більшій частині привела їх у відповідність до норм БК. Зокрема, п. 3 Порядку нарешті відповідає вимогам ч. 2 ст. 77 БК.

Як відомо, у зазначеному пункті йшлося про те, що обслуговування коштів у банках здійснюється на підставі договору банківського рахунка, що укладається між банком та місцевим фінансовим органом або розпорядником (одержувачем) бюджетних коштів за умови прийняття місцевою радою відповідного рішення під час затвердження місцевого бюджету. При цьому таке рішення треба було приймати до початку бюджетного періоду.

На жаль, Порядок не визначав конкретний строк початку бюджетного періоду, що змушувало шукати відповіді у нормах БК. Відтепер згідно із нормами бюджетного законодавства у Порядку чітко закріплено термін прийняття рішення радою: до 25 грудня року, що передує плановому.

Зауважимо, що протягом такого періоду це рішення змінювати не можна.

Тобто ті ради, в яких було бажання спробувати нову систему, мали прийняти відповідне рішення до зазначеної дати.

Іншими словами, перейти на банківське обслуговування можна лише раз на рік — у кінці поточного бюджетного року, аби наступний бюджетний період почати із обслуговування коштів в частині бюджету розвитку та власних надходжень в установі банку.

Не оминули зміни й процедуру відкриття в банках поточних рахунків для зарахування таких коштів. Раніше передбачалось, що місцеві фінансові органи та/або розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів у кількості, що вважають за потрібне, відкривають у банках поточні рахунки для зарахування коштів та здійснення витрат згідно із законодавством без жодних обмежень щодо цього приводу.

Відтепер така норма зазнала значних змін. Адже п. 6 Порядку чітко передбачено, який орган, яку кількість та конкретно для якої мети може відкрити рахунки для зарахування коштів в частині бюджету розвитку та власних надходжень, якщо радою прийняте відповідне рішення. Зокрема:

місцеві фінансові органи

банківський рахунок для здійснення розподілу зарахованих відповідно до п. 14 Порядку коштів бюджету розвитку між головними розпорядниками бюджетних коштів

головні розпорядники бюджетних коштів

банківські рахунки для розподілу коштів бюджету розвитку між розпорядниками бюджетних коштів нижчого рівня та одержувачами бюджетних коштів відповідно до класифікації фінансування, тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів

розпорядники бюджетних коштів

банківські рахунки для зарахування надходжень та здійснення витрат за коштами бюджету розвитку і власними надходженнями відповідно до класифікації фінансування, тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів

одержувачі бюджетних коштів

банківські рахунки для зарахування надходжень та здійснення витрат за коштами бюджету розвитку відповідно до тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів

До речі, уточнені й джерела здійснення оплати послуг з обслуговування коштів у розрізі власних надходжень та бюджету розвитку.

Так, видатки на оплату послуг з обслуговування:

1

власних надходжень бюджетних установ у банках розпорядники мають здійснювати з відповідного банківського рахунка

2

бюджету розвитку в банках здійснюють місцеві фінансові органи та розпорядники за рахунок коштів загального фонду відповідного місцевого бюджету згідно з рішенням про місцевий бюджет

Також суттєво відкоректовано п. 7 Порядку, який приведено у відповідність до норм чинного законодавства. Зокрема, місцеві фінансові органи виключені з переліку тих, хто може відкривати або закривати банківські рахунки у разі внесення змін до законодавства, згідно з якими зазнав змін перелік власних надходжень бюджетних установ або порядок їх зарахування/використання. Відтепер до них належать виключно розпорядники (одержувачі) бюджетних коштів, як того вимагають норми БК.

Ще однією суттєвою зміною є й новий пункт, мова в якому стосується питання погашення кредиторської заборгованості, яка виникла під час виконання спеціального фонду кошторису.

Порядок визначає, що така заборгованість може бути погашена за рахунок коштів бюджету розвитку та/або власних надходжень бюджетних установ у частині коштів, що обслуговуються на банківських рахунках, виключно із таких рахунків.

Якщо відповідні банківські рахунки закриваються, то погашення такої кредиторської заборгованості треба здійснювати в установленому порядку з рахунків розпорядників бюджетних коштів, відкритих в органах ДКС.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі