Теми статей
Обрати теми

Реєстрація по-новому: Закон № 835 у дії (частина 1)

Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор»
13 грудня 2015 року набрав чинності Закон України від 26.11.15 р. № 835-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань»1, щоправда, не всі його положення. Новий законодавчий акт докорінно змінює процедуру здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців, залучаючи до неї в тому числі органи місцевого самоврядування2 в якості суб’єкта, який буде надавати цей вид адміністративних послуг. Крім іншого, зазначений Закон вперше3 врегульовує питання, яке турбувало останні місяці ті органи місцевого самоврядування, які припиняються в результаті добровільного об’єднання територіальних громад. Це було досягнуто шляхом внесення змін до ст. 8 Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»4. Слід зазначити, що Закон № 835 є досить об’ємним, тому інформацію про нововведення до вас, шановні читачі, будемо доносити дозовано.

1 Далі за текстом — Закон № 835.

2 Далі за текстом — ОМС.

3 25.12.15 р. Верховна Рада України ухвалила Закон «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо особливостей державної реєстрації органів місцевого самоврядування». Цим законодавчим актом вдруге були внесені зміни до ст. 8 Закону № 157.

4 Далі за текстом — Закон № 157.

ОМС як суб’єкт державної реєстрації

Як вже було анонсовано, Закон № 835 передбачив передачу функцій з державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців ОМС. Нові повноваження органів місцевого самоврядування, власне, закріплено в оновленому Законі України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань»5 (раніше — Закон України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців»). Він набрав чинності з 01.01.16 р. До того часу ж необхідно було керуватися нині діючим «реєстраційним» Законом.

5 Далі за текстом — новий реєстраційний Закон.

Зауважимо: до переліку нових суб’єктів державної реєстрації завдяки новому реєстраційному Закону також потрапили держадміністрації, нотаріуси та банки (за органами юст ції залишається державна реєстрація громадських формувань).

Повний перелік суб’єктів державної реєстрації вказаний в п. 14 ст. 1 вказаного Закону. Наведемо його для того, щоб ви зрозуміли відведене для вас місце у ньому. Зробимо це за допомогою таблиці, в якій в одній колонці буде зазначений суб’єкт державної реєстрації, а в іншій — перелік суб’єктів, реєстрацію яких він здійснює.

Міністерство юстиції України

у разі державної реєстрації політичних партій, всеукраїнських професійних спілок, їх об’єднань, всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців; відокремлених підрозділів іноземних неурядових організацій, представництв, філій іноземних благодійних організацій, постійно діючих третейських судів, засновниками яких є всеукраїнські громадські організації, всеукраїнських творчих спілок та їхньої символіки

територіальні органи Міністерства юстиції України в АР Крим, областях, містах Києві та Севастополі

у разі державної реєстрації обласних, регіональних і республіканських професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, обласних, республіканських АР Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців
та їх об’єднань, постійно діючих третейських судів

районні, районні у містах, міські (міст обласного значення), міськрайонні, міжрайонні управління юстиції

у разі державної реєстрації громадських об’єднань, їхніх відокремлених підрозділів, громадських об’єднань, що не мають статусу юридичної особи, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих організацій роботодавців та їх об’єднань, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об’єднання

виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська та Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації, нотаріуси, акредитовані суб’єкти6

у разі державної реєстрації інших юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців

6 Закон № 835 висуває низку вимог до акредитованих суб’єктів, які також наведені в п. 14 ст. 1 вказаного законодавчого акта.

Слід враховувати, що розд. II Закону № 835 передбачив особливості набуття повноважень новими суб’єктами державної реєстрації.

Так, зокрема, п. 2 зазначеного розділу визначено, що з дня набрання чинності Законом № 835 (тобто з 13.12.15 р.) нотаріуси наділяються повноваженнями державних реєстраторів у сфері державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців». Таким чином, нотаріуси першими почали впроваджувати в життя положення Закону № 835 в частині здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців.

Для набуття «реєстраційних» повноважень виконавчими органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського АР Крим значення) відповідно до Закону № 835 обов’язковим є прийняття відповідними радами рішень про здійснення повноважень суб’єктів державної реєстрації виконавчими органами таких рад.

В п. 6 розд II Закону № 835 сільським, селищним та міським радам (крім рад міст обласного та/або республіканського АР Крим значення) рекомендовано забезпечити розгляд на своїх пленарних засіданнях питання про прийняття (неприйняття) рішення про здійснення повноважень суб’єктів державної реєстрації виконавчими органами таких рад та вжиття відповідних заходів, необхідних для реалізації повноважень, передбачених новим реєстраційним Законом, у тому числі щодо підключення державних реєстраторів до Єдиного державного реєстру та укладення відповідних договорів з технічним адміністратором цього Реєстру.

Натомість п. 5 розд. II Закону № 835 було рекомендовано міським радам міст обласного та/або республіканського АР Крим значення, їх виконавчим органам забезпечити до 1 грудня 2015 року вжиття заходів, необхідних для реалізації повноважень, передбачених новим реєстраційним Законом, у тому числі щодо підключення державних реєстраторів до Єдиного державного реєстру та укладення відповідних договорів з технічним адміністратором цього Реєстру.

В свою чергу, КМУ було доручено забезпечити, зокрема, до 1 січня 2016 року передачу Міністерством юстиції України та його територіальними органами реєстраційних справ виконавчим органам міських рад міст обласного та/або республіканського АР Крим значення.

Зауважте: пп. 7 п. 2 розд. II Закону № 835 прямо передбачено, що територіальні органи, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припиняють надання послуг у сфері державної реєстрації на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням КМУ, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського АР Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями реалізації повноважень у сфері державної реєстрації, але не пізніше 30 квітня 2016 року. Таким чином, можна стверджувати, що Закон № 835 визначив остаточну дату, коли має відбутися повна передача функцій щодо здійснення державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців від державних реєстраторів Міністерства юстиції України.

З аналізу вказаних вище норм вбачається, що Закон № 835 дає право виконавчим органам сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського АР Крим значення) визначитися: хочуть вони взяти на себе повноваження суб’єкта державної реєстрації чи ні. Для прийняття відповідного рішення рекомендуємо відповідним радам в першу чергу ознайомитися із Законом № 835, з’ясувати, в чому ж полягає запропонований їм новий функціонал та які висуваються вимоги до державного реєстратора тощо. Нижче наведемо декілька тез.

Від теорії до практики

Візьміть до уваги, що відповідно до ч. 3 ст. 5 нового реєстраційного Закону до повноважень суб’єктів державної реєстрації належать:

1

забезпечення:

— прийому документів, поданих для державної реєстрації;

— державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій;

— ведення Єдиного державного реєстру та надання відомостей з нього;

— ведення реєстраційних справ

2

здійснення інших повноважень, передбачених новим реєстраційним Законом та іншими нормативно-правовими актами

В свою чергу, ст. 6 нового реєстраційного Закону висуває низку вимог до посади державного реєстратора. Передбачається, що державним реєстратором може бути громадянин України, який має вищу освіту, відповідає кваліфікаційним вимогам, визначеним Міністерством юстиції України, та перебуває у трудових відносинах з суб’єктом державної реєстрації (крім нотаріусів), та нотаріус.

Основні функції державного реєстратора визначені в ч. 2 ст. 6 нового реєстраційного Закону. Відповідно до цієї норми він:

1

приймає документи

2

перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів

3

перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації

4

проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру

5

веде Єдиний державний реєстр

6

веде реєстраційні справи

7

здійснює інші повноваження, передбачені новим реєстраційним Законом

Необхідно також розуміти, що новий реєстраційний Закон висуває деякі обмеження в частині здійснення державним реєстратором своїх повноважень. Так, ч. 4 ст. 6 вказаного законодавчого акта забороняє державному реєстратору проводити реєстраційні дії щодо суб’єкта державної реєстрації, з яким державний реєстратор перебуває у трудових відносинах або засновником (учасником) якого він є. У такому разі державна реєстрація проводиться іншим державним реєстратором.

Державний реєстратор також не має права проводити реєстраційні дії щодо себе, свого чоловіка чи своєї дружини, його (її) та своїх родичів (батьків, дітей, онуків, діда, баби, братів, сестер), а також юридичних осіб, засновником (учасником) яких він є. У такому разі державна реєстрація проводиться іншим державним реєстратором відповідного суб’єкта державної реєстрації.

Частиною 5 ст. 6 нового реєстраційного Закону передбачається, що втручання будь-яких органів, їх посадових осіб, громадян, юридичних осіб та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій, крім випадків, передбачених цим Законом, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Отже, аналізуйте, вивчайте, думайте та приймайте відповідні рішення відносно запровадження у вашій структурі нової складової одиниці.

Надалі ми обов’язково продовжимо знайомити вас з положеннями як Закону № 835, так і нового реєстраційного Закону зокрема.

Наприкінці ж цієї статті вважаємо за необхідне сказати декілька слів про зміни, які були внесені до Закону № 157. Вони в першу чергу будуть цікаві тим органам місцевого самоврядування, територіальні громади яких вже об’єдналися. Не менш корисними, на наш погляд, вони стануть і для тих, хто лише планує таке об’єднання.

Через терни до зірок

Останні місяці багатьох турбувало запитання: яким чином і відповідно до яких норм законодавства необхідно здійснювати, зокрема, реєстрацію припинення органів місцевого самоврядування тих територіальних громад, які об’єдналися відповідно до Закону № 157? Проблема полягала у несумісності між собою норм Цивільного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців» та Закону № 157.

Із вступом у дію нового реєстраційного Закону це питання можна вважати вирішеним.

Так, абз. 4 ч. 2 ст. 17 нового реєстраційного Закону прямо передбачено, що державна реєстрація при реорганізації ОМС як юридичних осіб після добровільного об’єднання територіальних громад здійснюється з урахуванням особливостей, передбачених Законом № 157 (ср. ). Тобто ця норма передбачає особливості держреєстрації ОМС, які визначені у спеціальному Законі, який регламентує порядок добровільного об’єднання територіальних громад.

Увага! Особливості здійснення державної реєстрації органів місцевого самоврядування в результаті добровільного об’єднання територіальних громад закріплено відтепер в ст. 8 Закону № 157.

Зауважуємо, що на час написання цього матеріалу діє ст. 8 Закону № 157 у редакції Закону № 835. В той же час слід зазначити, що 25.12.15 р. Парламентом був ухвалений Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо особливостей державної реєстрації органів місцевого самоврядування як юридичних осіб»7. Цим законодавчим актом вдруге було частково змінено редакцію згаданої ст. 8. Новоприйнятий Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. На момент підписання цієї статті він ще не підписаний Президентом України та не опублікований.

7 Далі за текстом — новоприйнятий Закон.

Стисло наведемо зміст нововведень. Як вже було анонсовано, новоприйнятим Законом врегульовано відносини, що виникають у зв’язку з державною реєстрацією ОМС в процесі добровільного об’єднання територіальних громад (зокрема, узгоджено з законодавством процедуру реорганізації). Крім іншого, усунуто недоліки правового регулювання питання правонаступництва об’єднаних територіальних громад, їх сільських, селищних, міських рад та виконавчих комітетів таких рад.

Новоприйнятим Законом також визначено, що об’єднана територіальна громада є правонаступником всього майна, прав та обов’язків територіальних громад, що об’єдналися, з дня набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною такою об’єднаною територіальною громадою.

Вирішено і бюджетні питання. Передбачається, що бюджети територіальних громад, що об’єдналися, виконуються окремо до закінчення бюджетного періоду з урахуванням особливостей. При цьому до завершення періоду окремого виконання бюджетів територіальних громад, що об’єдналися, функції головних розпорядників, розпорядників бюджетних коштів територіальних громад, що об’єдналися, продовжують здійснювати відповідні бюджетні установи в особі сільського, селищного, міського голови, обраного об’єднаною територіальною громадою, інших керівників бюджетних установ.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі