Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про фінансування ДНЗ у 2016 році

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Як будуть фінансуватись дошкільні навчальні заклади у 2016 році?

Наразі це запитання турбує більшість місцевих рад. Ще наприкінці минулого року Міністерство освіти і науки України у своєму листі від 14.12.15 р. № 2/4-13-2600-15 «Щодо порядку фінансування дошкільних навчальних закладів» зазначило, що продовження фінансування видатків на утримання дошкільних навчальних закладів із бюджетів села, селища, міста районного значення згідно з п. 20 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України (далі — БК) і в наступні роки до повного формування територій громад — суцільна необхідність.

Компетентний орган наголосив, що це питання було врегульоване проектом Закону України № 3490 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад» (далі — Закон), який на час виходу листа знаходився на підписі у Президента України.

Зауважимо: зазначений проект був прийнятий Верховною Радою України 26.11.15 р.

Як зазначало Мінсоцполітики, відповідним проектом Закону дійсно передбачалось продовження дії п. 20 Прикінцевих та перехідних положень БК щодо можливості фінансувати дошкільні навчальні заклади з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення і у 2016 році. При цьому вказувалось, що саме:

— районна (міська) рада буде приймати рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків за зверненням сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради;

— у районному (міському) бюджеті будуть затверджуватись міжбюджетні трансферти з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування (з бюджету міста обласного значення — бюджетам адміністративно підпорядкованих йому міст, сіл і селищ).

Наостанок Мінсоцполітики відмітило: за усною інформацією Мінфіну, фінансування дошкільних закладів з районного бюджету не передбачає зміни їх підпорядкування, а тому не потребує їх передачі в підпорядкування територіальних громад району.

На щастя, сільським і селищним радам у новому бюджетному році дійсно пощастило: їм не доведеться поспішати із переданням дошкільних навчальних закладів до районних бюджетів. Адже підписаним Президентом України Законом від 26.11.15 р. № 837-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад» (далі — Закон № 837) дія п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК дійсно продовжена на 2016 рік.

Нагадаємо: нормою п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК надається можливість здійснювати з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення видатки на утримання навчально-виховних комплексів «дошкільний навчальний заклад — загальноосвітній навчальний заклад», «загальноосвітній навчальний заклад — дошкільний навчальний заклад» (за умови, якщо загальноосвітній навчальний заклад — I ступеня) і сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів і бібліотек з уточненням щодо прийняття районною радою рішення про передання таких видатків за зверненням сільської, селищної, міської міста районного значення рад.

До речі, у Законі № 837 надані й уточнення, про які йшлося у листі Мінсоцполітики, зокрема.

— за зверненням сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради районна (міська) рада приймає рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків сільській, селищній, міській (міста районного значення) раді;

— у районному (міському) бюджеті затверджуються обсяги міжбюджетних трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування (з бюджету міста обласного значення бюджетам адміністративно підпорядкованих йому сіл, селищ і міст). При цьому обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів визначають за формулою, що затверджується відповідною районною (міською) радою у додатку до рішення про місцевий бюджет, та не можуть бути меншими за обсяги таких міжбюджетних трансфертів або видатків районного бюджету (якщо видатки для зазначених установ здійснювалися з районних бюджетів) на утримання зазначених установ, передбачених на 2015 рік.

Оскільки ми вже порушили тему навколо прийнятого Закону № 837, треба зазначити, що він вносить зміни й до таких статей БК, як:

75 «Порядок складання проектів місцевих бюджетів».

Так, доповнено, що у триденний строк з дня отримання документів, зазначених у ч. 9 ст. 75 БК, Рада міністрів АР Крим, обласні державні адміністрації доводять не тільки виконавчим органам міських (міст республіканського АР Крим та обласного значення) рад та районним державним адміністраціям відповідні обсяги субвенцій на здійснення державних програм соціального захисту, але й виконавчим органам рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад;

93 «Передача коштів між місцевими бюджетами на здійснення видатків місцевих бюджетів».

Зокрема, зазначено, що місцева рада може передати кошти на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів іншій місцевій раді у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету;

99 «Горизонтальне вирівнювання податкоспроможності бюджетів міст обласного значення об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, районних бюджетів».

Викладено у новій редакції визначення терміна «індекс податкоспроможності» — це коефіцієнт, що визначає рівень податкоспроможності зведеного бюджету міста обласного значення, об’єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, районного бюджету порівняно з аналогічним середнім показником по всіх зведених бюджетах міст обласного значення, районів і об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, в Україні у розрахунку на одну людину;

122 «Контроль за дотриманням бюджетного законодавства в частині міжбюджетних трансфертів».

Так, ч. 2 ст. 122 БК викладена у новій редакції. Зокрема, зазначено, що у разі порушення вимог щодо складання бюджету згідно із БК та законом про Державний бюджет України в частині міжбюджетних трансфертів Голові Ради міністрів АР Крим, голові обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій надається право протягом місяця з дня набрання чинності рішенням про районний, міський (міста республіканського АР Крим та обласного значення), районний у містах Києві та Севастополі бюджети та бюджети об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, звернутись до суду з одночасним клопотанням про невідкладне зупинення дії рішення про відповідний місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи.

Зауважимо: районні державні адміністрації до запровадження інституту представника Президента України, виконавчі органи міських (міст республіканського АР Крим та обласного значення), районних у містах Києві та Севастополі рад, рад об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, наступного дня після підписання керівником відповідної місцевої ради рішення про місцевий бюджет або внесення до нього змін надсилають його Раді міністрів АР Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям.

Також зверніть увагу, що Законом № 837 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» доповнено новими пп. 38 та 39.

Відповідно до цих норм встановлено, що:

1. В період створення об’єднаних територіальних громад положення окремих статей БК стосовно формування та виконання районного бюджету районів, у яких утворено об’єднані територіальні громади відповідно до закону та перспективного плану формування територій громад, та бюджету об’єднаної територіальної громади, що створена згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, на перший плановий бюджетний період після такого об’єднання застосовуються з урахуванням таких
особливостей:


1) п. 5 ч. 2 ст. 41 БК — до набрання чинності законом про Державний бюджет України на поточний бюджетний період перерахування з державного бюджету місцевим бюджетам базової дотації, освітньої та медичної субвенцій, субвенції на підготовку робітничих кадрів, субвенції на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру, а також до державного бюджету з місцевих бюджетів реверсної дотації здійснюється відповідно до обсягів, визначених у проекті закону про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період, поданому КМУ до Верховної Ради України;

2) абз. 2 ч. 2 ст. 77 БК — у разі неприйняття закону про Державний бюджет України до 1 грудня року, що передує плановому, місцева рада при затвердженні місцевого бюджету враховує обсяги міжбюджетних трансфертів (освітня субвенція, субвенція на підготовку робітничих кадрів, медична субвенція, субвенція на забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру, базова та реверсна дотації), визначені у проекті закону про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період, поданому КМУ до Верховної Ради України;

3) ч. 1 ст. 79 БК — якщо до початку нового бюджетного періоду не прийнято рішення про місцевий бюджет, районна державна адміністрація, виконавчий орган місцевої ради має право здійснювати витрати місцевого бюджету лише на цілі, визначені у проекті рішення про місцевий бюджет на відповідний бюджетний період, схваленому районною державною адміністрацією, виконавчим органом місцевої ради та поданому на розгляд місцевої ради.

При цьому щомісячні бюджетні асигнування місцевого бюджету сумарно не можуть перевищувати 1/12 обсягу витрат бюджету. Нагадаємо, що такі витрати передбачаються проектом рішення про місцевий бюджет на відповідний бюджетний період.

У свою чергу, такий проект:

— схвалюється районною державною адміністрацією, виконавчим органом місцевої ради;

— подається на розгляд місцевої ради (крім випадків, передбачених ч. 6 ст. 16 та ч. 4 ст. 23 БК, а також з урахуванням необхідності проведення захищених видатків місцевого бюджету), з урахуванням міжбюджетних трансфертів, які визначені законом про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період (у разі несвоєчасного набрання чинності таким законом — проектом закону про Державний бюджет України на відповідний бюджетний період, поданим КМУ до Верховної Ради України).

2. Районні ради здійснюють передачу із спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст у власність об’єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, відповідних бюджетних установ, розташованих на їхній території, відповідно до розмежування видатків між бюджетами, визначеного БК.

До речі, на офіційному сайті АМУ (www.auc.org.ua) викладена думка, що реалізація Закону № 837 створить умови для належного формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад, дозволить забезпечити ефективне фінансуванням відповідних бюджетних установ та належну якість послуг, які надаються жителям громад. Адже Закон № 837:

— врегульовує процедури складання проектів бюджетів об’єднаних територіальних громад та визначає механізми контролю за дотриманням бюджетного законодавства в частині міжбюджетних відносин в органах місцевого самоврядування новоутворених громад;

— встановлює особливості формування надходжень та здійснення витрат бюджетів об’єднаних територіальних громад в разі несвоєчасного набрання чинності законом про Державний бюджет України, а також у разі несвоєчасного прийняття рішення про відповідний місцевий бюджет;

— унормовує питання фінансового забезпечення тих територіальних громад, що не об’єднались, але знаходяться на території району, де частина територіальних громад об’єдналась.

Як будуть діяти норми Закону № 837 насправді — покаже лише час. Однак прийняття цього документа дійсно вирішує багато колізій та непорозумінь, викликаних впровадженням процесу децентралізації.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі