1 Інформація, викладена у статті, базується на законопроекті № 3000, схваленому Парламентом у другому читанні. Закон України від 25.12.15 р. № 928-VIII «Про Державний бюджет України на 2016 рік» набрав чинності з 01.01.16 р.
Прожитковий мінімум
У 2016 році прожитковий мінімум визначено у таких розмірах:
Групи населення за соціальним та демографічним поділом | Розмір прожиткового мінімуму (грн.) | ||
з 01.01.16 р. | з 01.05.16 р. | з 01.12.16 р. | |
На одну особу в розрахунку на місяць | 1330 | 1399 | 1496 |
Для дітей віком: | |||
до 6 років | 1167 | 1228 | 1313 |
від 6 до 18 років | 1455 | 1531 | 1637 |
Для: | |||
працездатних осіб | 1378 | 1450 | 1550 |
осіб, які втратили працездатність | 1074 | 1130 | 1208 |
До речі, у 2016 році рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для призначення допомоги відповідно до Закону України від 01.06.2000 р. № 1768-III «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям» у відсотковому співвідношенні до прожиткового мінімуму для основних соціальних і демографічних груп населення становить
для:
працездатних осіб | 21 % | відповідного прожиткового мінімуму |
дітей | 85 % | |
осіб, які втратили працездатність, та інвалідів | 100 % | |
Примітка. Розмір державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям у 2016 році не може бути більше ніж 75 % рівня забезпечення прожиткового мінімуму для сім’ї. |
Увага! У 2016 році рівень забезпечення прожиткового мінімуму (гарантований мінімум) для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дитячих дошкільних закладах відповідно до Закону України від 11.07.01 р. № 2628-III «Про дошкільну освіту» збільшується відповідно до зростання прожиткового
мінімуму.
Мінімальна зарплата
Підвищення мінімальної заробітної плати у 2016 році буде проходити також тричі та становитиме:
У розмірі: | З 01.01.16 р. | З 01.05.16 р. | З 01.12.16 р. |
(грн.) | |||
місячному | 1378 | 1450 | 1550 |
погодинному | 8,29 | 8,69 | 9,29 |
Багато експертів наголошують, що встановлені соціальні стандарти на новий бюджетний рік не враховують знецінення грошових доходів громадян в результаті високої цінової інфляції, девальвації національної валюти.
Наразі за багатьма експертними дослідженнями та оцінками економічної ситуації в країні спостерігається значне зменшення купівельної спроможності населення, яке тягне за собою зниження рівня його життя і соціальної захищеності. Негативну динаміку створюють й періодичні підвищення тарифів на оплату житлово-комунальних послуг, які у короткі терміни розкручують інфляційно-девальваційну спіраль.
Дехто каже, що інфляція «з’їсть» підвищення стандартів та не позначиться позитивно на гаманцях пересічних українців. Адже за останніми показниками статистичних даних за 2015 рік купівельна спроможність щодо закупівлі товарів та послуг порівняно із 2014 роком впала більше ніж на 50 %.
Варто згадати й про курс гривні. Бюджет-2016 ґрунтувався на прогнозі середньорічного курсу 24,1 грн. за долар. А от до кінця 2016 року очікувалось падіння української валюти до 24,4 грн. за долар. З цього приводу існують кілька думок. Одні вважають, що такі цифри є досить оптимістичними, адже цих показників можна досягти за умови отримання чергових траншів від Міжнародного валютного фонду, що дозволить здійснити приплив валюти в країну. Інші дотримуються думки, що така цифра недосяжна через відсутність дієвих механізмів регулювання внутрішнього та зовнішнього ринків.
Як буде насправді — покаже час. Однак радіти, що хоча б якесь підвищення соціальних стандартів відбулось, звичайно, можна.