Теми статей
Обрати теми

Нормативні документи ОМС: затверджуємо Положення про постійні комісії

Козіна В., шеф-редактор
Звісно, усі ви вже затвердили своїми рішеннями Положення про постійні депутатські комісії. Водночас практика свідчить, що цьому документу приділяється не так уже й багато уваги і положення, виписані у ньому, «кочують» з текстів рішень рад попередніх скликань до нових. Але ж закон не стоїть на місці — відбувається купа змін, тому з часом окремі «традиції» перетворюються на помилки. Далі ми пропонуємо проект рішення та положення про постійну комісію (варіант — для об’єднаних тергромад як найбільш просунутих), а у коментарях — наш аналіз типових помилок, які ми виявили під час знайомства із подібними документами деяких рад.

Нагадуємо, що:

1. Згідно з ч. 2 ст. 47 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» постійні комісії обираються радою на строк її повноважень у складі голови і членів комісії. Всі інші питання структури комісії вирішуються відповідною комісією. Тому затверджувати рішенням ради заступників та секретарів комісій недоцільно — це компетенція самої комісії...

2. Відповідно до ч. 3 ст. 47 цього ж Закону до складу постійних комісій не можуть бути обрані сільський, селищний, міський голова, секретар сільської, селищної, міської ради.

Щодо процедури голосування

Можна голосувати окреме рішення щодо складу кожної постійної комісії, а можна, як показано у зразку, голосувати пакетом.

img 1

img 2

Додаток 1

Затверджено рішенням

Козацької селищної ради

№ ____ від «___» _______ 2015 р.

 

ПОЛОЖЕННЯ
про постійні комісії Козацької селищної ради

1. Загальні положення

1.1. Постійна комісія ради (далі — постійна комісія) є органом ради, що обирається з числа її депутатів для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до відання ради, здійснення контролю за виконанням рішень ради, контролю за рішеннями виконавчого комітету.

1.2. Постійна комісія обирається радою на строк її повноважень у складі голови і членів постійної комісії. Всі інші питання структури постійної комісії вирішуються постійною комісією.

1.3. До складу постійної комісії не можуть бути обрані селищний голова та секретар ради.

1.4. Постійна комісія підзвітна Козацькій селищній раді та відповідальна перед нею.

1.5. У своїй діяльності постійна комісія ради керується Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні», іншими законодавчими актами, рішеннями ради, Регламентом ради та цим Положенням.

1.6. Діяльність постійної комісії ради здійснюється на основі планів роботи, прийнятих на засіданні постійної комісії, доручень громади, селищного голови або секретаря ради.

1.7. Постійна комісія в своїй діяльності взаємодіє з іншими постійними та тимчасовими комісіями ради, управліннями та відділами виконавчих органів Козацької селищної ради, іншими особами незалежно від організаційно-правової форми та форми власності.

1.8. Засідання постійної комісії скликаються в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць і є правомочними, якщо в них бере участь не менш як половина від загального складу комісії.

1.9. Перелік і функціональна спрямованість постійних комісій визначаються з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» щодо реалізації повноважень ради у здійсненні державної регуляторної політики постійними комісіями відповідної ради.

1.10. Депутати працюють у постійній комісії на громадських засадах.

2. Голова постійної комісії

2.1. Здійснює безпосереднє керівництво діяльністю комісії та організовує її роботу, у тому числі забезпечує організаційну підготовку її засідань.

2.2. Скликає і веде засідання комісії.

2.3. Дає доручення членам комісії.

2.4. Представляє комісію у відносинах з іншими органами, об’єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами.

2.5. Організує роботу по реалізації висновків і рекомендацій комісії.

2.6. Аналізує результати роботи і вживає заходи щодо підвищення ефективності діяльності комісії.

2.7. Відповідає за підготовку довідок, звітів, інформацій з питань роботи комісії.

2.8. Забезпечує гласність в роботі комісії.

2.9. У разі відсутності голови постійної комісії або неможливості ним виконувати свої повноваження з інших причин його функції здійснює заступник голови постійної комісії або секретар постійної комісії.

3. Завдання та організація діяльності постійної комісії

3.1. Основними завданнями постійної комісії є розробка та попередній розгляд проектів рішень, що виносяться на розгляд ради, підготовка висновків з питань, які планується винести на розгляд ради.

Постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

3.2. Постійні комісії за дорученням ради, секретаря селищної ради або за власною ініціативою вивчають діяльність підзвітних і підконтрольних раді та виконавчому комітету селищної ради органів, а також питань, віднесених до відання ради, місцевих державних адміністрацій, підприємств, установ та організацій, їх філіалів і відділень незалежно від форм власності та їх посадових осіб, подають за результатами перевірки рекомендації на розгляд їх керівників, а в необхідних випадках — на розгляд ради або виконавчого комітету селищної ради; здійснюють контроль за виконанням рішень ради, виконавчого комітету селищної ради.

3.3. Постійні комісії попередньо розглядають кандидатури осіб, які пропонуються для обрання, затвердження, призначення або погодження відповідною радою, готують висновки з цих питань.

3.4. Постійна комісія у питаннях, які належать до її відання, та в порядку, визначеному законом, має право отримувати від керівників органів, підприємств, установ, організацій та їх філіалів і відділень необхідні матеріали і документи.

3.5. За результатами вивчення і розгляду питань постійні комісії готують висновки і рекомендації. Висновки і рекомендації постійної комісії приймаються більшістю голосів від загального складу комісії і підписуються головою комісії, а в разі його відсутності — заступником голови або секретарем комісії. Протоколи засідань комісії підписуються головою і секретарем комісії. Висновки і рекомендації постійної комісії, протоколи її засідань є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації» у спосіб, визначений Регламентом ради1.

1 Вимоги щодо оприлюднення протоколів засідань постійних комісій є відносно новими — вони з’явилися у Законі 2014 року. Нагадаємо: відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про доступ до публічної інформації» доступ до відкритої інформації забезпечується шляхом оприлюднення інформації: в офіційних друкованих виданнях; на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет; на єдиному державному веб-порталі відкритих даних (нове джерело доступу до інформації, можливість використання якого передбачена законодавством з травня 2015 року); на інформаційних стендах; будь-яким іншим способом. Однак спосіб оприлюднення публічної інформації (а за новими правилами протоколи засідань комісій віднесені до цієї категорії) має бути визначений у Регламенті ради. Якщо комісія бажає оприлюднювати свої протоколи у спосіб, відмінний від способу оприлюднення проектів рішень та рішень ради, а також протоколів пленарних засідань ради, у цьому Положенні про постійні комісії має бути визначений відповідний спосіб оприлюднення інформації.

Нагадаємо: оприлюднення протоколів не є підставою для відмови у наданні їх копій чи інформації з них згідно із запитами на інформацію. Навіть якщо протокол розміщений на сайті, а до вас надходить запит на надання його копії, відмова у задоволенні такого запиту є протизаконною. При цьому не забувайте, що право на звернення з інформаційними запитами мають лише суб’єкти приватного права. Суб’єкти владних повноважень, представники державних органів та органів державної влади не мають права запитувати інформацію чи вимагати копії документів у порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації».

3.6. Рекомендації постійної комісії підлягають обов’язковому розгляду органами, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, яким вони адресовані. Про результати розгляду і вжиті заходи повинно бути повідомлено комісію у встановлений нею строк.

3.7. Постійна комісія для вивчення питань, розробки проектів рішень ради може створювати підготовчі комісії і робочі групи з залученням представників громадськості, представників управлінь та відділів ради, спеціалістів (у тому числі незалежних експертів).

3.8. Питання, які належать до відання кількох постійних комісій, можуть за ініціативою комісії, а також за дорученням ради, її голови чи секретаря розглядатися постійними комісіями спільно. Висновки і рекомендації, прийняті постійними комісіями на їх спільних засіданнях, підписуються головами відповідних постійних комісій.

3.9. Всі питання, які виносяться на розгляд сесії, попередньо обов’язково розглядаються профільною постійною комісією2.

2 Цей припис не є обов’язковим за законом, однак ви вправі його внести у Положення. Водночас такий припис заблокує чи принаймні дозволить оскаржувати з процесуальних підстав правомочність внесення на розгляд на пленарних засіданнях ради питань «з голосу». Тому зважте на доцільність наявності пункту такого змісту у вашому документі. Важливо! Ця норма має узгоджуватись із приписами Регламенту вашої ради!

4. Напрямки діяльності постійних комісій

4.1. Постійна комісія з питань прав людини, законності, депутатської діяльності і етики за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядає:

1) проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку Козацької об’єднаної територіальної громади, населених пунктів, розташованих на території юрисдикції Козацької селищної ради;

2) проекти та звіти про виконання місцевих програм і бюджету на відповідний рік;

3) питання забезпечення законності, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян ради;

4) питання утримання органів правопорядку за рахунок бюджету;

5) питання депутатської діяльності, додержання норм депутатської етики;

6) питання додержання вимог Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні»;

7) питання контролю за додержанням депутатами та посадовими особами виконавчих органів ради вимог Закону України «Про статус депутатів місцевих рад»;

8) питання координації дій з обласною радою, іншими органами місцевого самоврядування, органами самоорганізації населення, громадськими та політичними організаціями;

9) пропозиції щодо змін та доповнень до Регламенту ради;

10) питання про стан та розвиток місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення;

11) питання, пов’язані із приведенням актів нормативного характеру, виданих радою (у тому числі й попередніх скликань) та її виконавчими органами, у відповідність до приписів чинного законодавства України;

12) питання, пов’язані із врегулюванням конфлікту інтересів (у тому числі здійснює контроль за дотриманням селищним головою, секретарем, депутатами ради вимог ч. 1 ст. 591 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» щодо процедур врегулювання конфлікту інтересів), надає голові, секретарю та депутатам ради консультації та роз’яснення щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, поводження з майном, що може бути неправомірною вигодою та подарунками.

4.2. Постійна комісія з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядає:

1) проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку Козацької об’єднаної територіальної громади, населених пунктів, розташованих на території юрисдикції Козацької селищної ради;

2) проекти та звіти про виконання місцевих програм і бюджету на відповідний рік;

3) проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, інвестиційних проектів та програм, у тому числі тих, що можуть реалізовуватись за рахунок Державного фонду регіонального розвитку, міжнародних програм, проектів міжнародної технічної допомоги;

4) питання місцевого бюджету;

5) звіти про хід і результати виконання прийнятих програм і бюджету;

6) питання щодо:

• контролю за утворенням та використанням позабюджетних цільових фондів;

• підготовки пропозицій щодо встановлення місцевих податків і зборів, розмірів їх ставок;

• надання відповідно до чинного законодавства пільг по місцевих податках і зборах3;

3 Нагадуємо: відповідно до п. 7.2 ст. 7 Податкового кодексу України (далі — ПК) одночасно із встановленням податкових пільг має бути визначений порядок їх застосування. Підстави для застосування податкових пільг можуть встановлюватися у межах та застосовуватись у спосіб, що визначені законом.

Користуючись нагодою, нагадаємо вам кілька аспектів із встановлення місцевих податків і зборів та встановлення податкових пільг, оскільки на практиці під час прийняття відповідних рішень місцеві ради припускаються кількох типових помилок.

По-перше, у рішенні про встановлення місцевих податків та зборів обов’язково визначаються об’єкт оподаткування, платник податків і зборів, розмір ставки, податковий період та інші обов’язкові елементи, визначені ст. 7 ПК, з дотриманням критеріїв, встановлених розд. XII цього Кодексу для відповідного місцевого податку чи збору.

По-друге, відповідно до пп. 12.3.3 п. 12.3 ст. 12 ПК копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів надсилається у десятиденний строк з дня оприлюднення до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів.

По-третє, рішення про встановлення податків і зборів так само, як і рішення про встановлення податкових пільг, є актами нормативного характеру та оприлюднюються в особливий спосіб.

Так, згідно з пп. 12.3.4 п. 12.3 ст. 12 ПК рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом. Тобто ПК встановлює особливі вимоги до строків оприлюднення рішень, про що додатково наголошується у п. 12.5 ст. 12 цього Кодексу.

Якщо місцева рада не приймає рішення про встановлення місцевих податків та зборів, акцизного податку в частині реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, що є обов’язковими згідно з нормами ПК, такі податки до прийняття рішення справляються виходячи з норм ПК із застосуванням їх мінімальних ставок, а плата за землю справляється із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування плати за землю.

Ще одна досить типова і дуже груба помилка, яка стала поширеною протягом останнього року, — встановлення податкових пільг із порушеннями вимог законодавства для окремих суб’єктів господарювання, територіальних підрозділів органів виконавчої влади, судів чи прокуратури. ПК категорично забороняє сільським, селищним, міським радам встановлювати індивідуальні пільгові ставки місцевих податків та зборів для окремих юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців і фізичних осіб або звільняти їх від сплати таких податків та зборів.

7) проекти регуляторних актів щодо їх відповідності вимогам Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», у ході розгляду яких забезпечує підготовку експертного висновку до проектів регуляторних актів, які виносяться на розгляд ради.

Комісія розробляє проекти рішень ради та готує висновки з цих питань, виступає на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

4.3. Постійна комісія з питань промисловості, підприємництва, транспорту, зв’язку та сфери послуг4 за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядає:

4 Окремі ради поєднують цю комісію із комісією з питань житлово-комунального господарства та комунальної власності, що цілком допустимо. Водночас, зважаючи на те, що коло питань, які тепер розглядатиме рада об’єднаної територіальної громади, розшириться, а особливо у сфері питань житлово-комунального господарства та комунальної власності, ми б радили, за наявності кадрового потенціалу, створити дві окремі профільні комісії. Це, по-перше, дозволить депутатам розвинути профільну спеціалізацію, тобто покращить якість роботи депутатів та відповідно якість підготовлених програм та проектів рішень. По-друге, буде покращений контроль за діяльністю депутатських комісій, адже у певних питаннях комісіям доведеться публічно взаємодіяти, у тому числі шукати баланс між інтересами місцевих підприємців та інтересами суб’єктів господарювання комунальної форми власності, які можуть подекуди не співпадати. Втім, вам вирішувати, має бути одна чи кілька комісій з відповідних питань та як розділити їхні повноваження.

1) проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку Козацької об’єднаної територіальної громади, населених пунктів, розташованих на території юрисдикції Козацької селищної ради;

2) проекти та звіти про виконання місцевих програм і бюджету на відповідний рік;

3) питання Козацької селищної об’єднаної територіальної громади щодо:

господарської діяльності її підприємств;

економічної стабілізації промисловості;

транспортного обслуговування;

розвитку всіх видів зв’язку;

залучення інвестицій для розвитку підприємництва, розширення житлового будівництва;

сприяння виконавчим органам в управлінні об’єктами побутового, торговельного обслуговування, транспорту і зв’язку, що перебувають у комунальній власності;

4) питання про стан та розвиток промисловості, підприємництва, транспорту та сфери послуг, інші питання, які виносяться на розгляд ради.

Комісія розробляє проекти рішень ради та готує висновки з цих питань, виступає на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

4.4. Постійна комісія з питань житлово-комунального господарства та комунальної власності за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядає:

1) проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку Козацької об’єднаної територіальної громади, населених пунктів, розташованих на території юрисдикції Козацької селищної ради;

2) проекти та звіти про виконання місцевих програм і бюджету на відповідний рік;

3) звіти про виконання програм і міського бюджету, а також звіти про хід та результати відчуження комунального майна;

4) питання Козацької селищної об’єднаної територіальної громади щодо:

удосконалення структури управління житлово-комунальним та енергетичним господарством об’єднаної територіальної громади;

підвищення рівня забезпеченості житлово-комунальними послугами, поліпшення їх якості тощо та забезпечення їх реалізації;

розгляду проектів міських програм в сфері благоустрою населених пунктів та решти території об’єднаної територіальної громади;

створення і реорганізації підприємств комунальної власності;

стану та ефективного використання комунальної власності об’єднаної територіальної громади;

встановлення порядку та здійснення контролю за використанням прибутків підприємств, установ та організацій комунальної власності об’єднаної територіальної громади;

підготовки і розгляду проектів місцевих програм приватизації та переліку об’єктів комунальної власності об’єднаної територіальної громади, які не підлягають приватизації;

сприяння виконавчим органам Козацької селищної ради в управлінні об’єктами житлово-комунального господарства об’єднаної територіальної громади;

5) питання про стан та розвиток житлово-комунального господарства об’єднаної територіальної громади, інші питання, які виносяться на розгляд ради.

Комісія розробляє проекти рішень ради та готує висновки з цих питань, виступає на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

4.5. Постійна комісія з питань містобудування, будівництва, земельних відносин та охорони природи за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядає:

1) проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку Козацької об’єднаної територіальної громади, населених пунктів, розташованих на території юрисдикції Козацької селищної ради;

2) проекти та звіти про виконання місцевих програм і бюджету на відповідний рік;

3) проекти місцевих програм охорони довкілля;

4) питання Козацької селищної об’єднаної територіальної громади щодо:

координації діяльності суб’єктів містобудування щодо комплексної забудови населених пунктів об’єднаної територіальної громади;

режиму використання територій і об’єктів природно-заповідного фонду місцевого значення;

ставок орендної плати за користування землею та об’єктами природоохоронного та водного фонду (спільно з Постійною комісією з питань планування, фінансів, бюджету та соціально-економічного розвитку);

розвитку будівництва;

планів і програм будівництва та реконструкції об’єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, житлових будинків, шляхів об’єднаної територіальної громади;

розробки містобудівних програм, генеральних планів забудов;

5) питання про стан та розвиток містобудування і архітектури, інші питання, які виносяться на розгляд ради.

Комісія розробляє проекти рішень ради та готує висновки з цих питань, виступає на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

4.6. Постійна комісія з питань освіти, культури, молоді, фізкультури і спорту за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядає:

1) проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку Козацької об’єднаної територіальної громади, населених пунктів, розташованих на території юрисдикції Козацької селищної ради;

2) проекти та звіти про виконання місцевих програм і бюджету на відповідний рік;

3) питання Козацької селищної об’єднаної територіальної громади щодо:

створення умов для розвитку культури;

сприяння відродженню осередків традиційної народної творчості, національно-культурних традицій населення, художніх промислів і ремесел;

створення умов для занять фізичною культурою і спортом;

створення необхідних умов для забезпечення здобуття неповнолітніми повної загальної середньої освіти, виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій;

оптимізації структури системи дошкільної та шкільної освіти в об’єднаній територіальній громаді;

ефективного використання культурно-освітніх, спортивних закладів, дитячих дошкільних і позашкільних установ;

сприяння виконавчим органам в управлінні закладами освіти, культури, фізкультури і спорту;

4) питання про стан та розвиток освіти, культури, фізкультури і спорту, молодіжних проблем, інші питання, які виносяться на розгляд ради.

Комісія розробляє проекти рішень ради та висновки з цих питань, виступає на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

4.7. Постійна комісія з питань охорони здоров’я та соціального захисту населення за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядає:

1) проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку Козацької об’єднаної територіальної громади, населених пунктів, розташованих на території юрисдикції Козацької селищної ради;

2) проекти та звіти про виконання місцевих програм і бюджету на відповідний рік;

3) питання Козацької селищної об’єднаної територіальної громади щодо:

реалізації та захисту прав людини на працю, охорону здоров’я, материнства і дитинства;

забезпечення соціальної справедливості у всіх сферах громадського життя;

оптимізації структури системи охорони здоров’я в об’єднаній територіальній громаді;

поліпшення житлових і матеріально-побутових умов соціально незахищених громадян;

надання відповідно до чинного законодавства пільг і допомоги, пов’язаних з охороною материнства і дитинства, пільг громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;

забезпечення прав пільгових категорій громадян на безкоштовне отримання ліків, зубопротезування та підготовки відповідних пропозицій міській раді з цих питань;

здійснення контролю за забезпеченням соціального захисту працівників, зайнятих на роботах із шкідливими умовами праці на підприємствах, в установах та організаціях, наданням працівникам відповідно до законодавства пільг та компенсацій за роботу у шкідливих умовах;

взаємодії з громадськими організаціями, створеними для захисту соціально-економічних інтересів громадян;

забезпечення розгляду санітарно-епідеміологічного благополуччя населення;

4) питання про стан та розвиток охорони здоров’я, проблем соціального захисту населення, інші питання, які виносяться на розгляд ради.

Комісія розробляє проекти рішень ради та готує висновки з цих питань, виступає на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

5. Взаємодія постійних комісій з виконавчим комітетом, управліннями
та відділами Козацької селищної ради

5.1. Рекомендації постійної комісії подаються Козацькому селищному голові в письмовій формі з реєстрацією в загальному відділі5.

5 «Загальний відділ» вказано умовно. Прописуємо назву підрозділу, який відповідно до вашої Інструкції з діловодства реєструє відповідні документи (може бути, наприклад, окремий відділ звернень виконкому ради).

5.2. Виконавчий комітет, управління та відділи ради зобов’язані в десятиденний термін (якщо комісією не буде визначено інший строк виконання) розглянути рекомендації та пропозиції постійної комісії та надати аргументовану відповідь.

5.3. У випадку відхилення рекомендації постійної комісії виконавчим комітетом, управлінням чи відділом ради вона має право повторно винести рекомендації на їх розгляд.

5.4. Якщо пропозиція повторно відхилена, комісія може підготувати на розгляд ради проект рішення з порушеного питання.

5.5. Постійна комісія здійснює контроль за виконанням рішень виконавчого комітету з питань, віднесених до її компетенції.

СЕКРЕТАР СЕЛИЩНОЇ РАДИ ___________________________

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі