Теми статей
Обрати теми

Передача на баланс будівлі: маленька чи велика проблема?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Приводом для написання статті стало наступне запитання з Форуму на порталі «Бухгалтер»: «Ми — районна рада, в комунальній власності маємо пришкільний інтернат, який обліковується на балансі відділу освіти. За програмою ПРООН було виділено фінансування для ремонту цього інтернату (для комфортного розташування біженців). Тепер відділ освіти хоче зняти цей інтернат зі свого балансу. Чи може наша районна рада оприбуткувати на свій баланс це приміщення? Що для цього треба зробити?». Відповідаємо.

У чому складність?

Районна рада може оприбуткувати будівлю інтернату на свій баланс. Однак є один величезний нюанс — земля, на якій розташована будівля.

Як правило, необхідно передавати і землю, і будівлю, яка на ній розташована. Якщо щодо останньої все більш-менш зрозуміло, із землею — важче. Адже не завжди на таку землю оформлені відповідні документи.

Тож перш ніж займатись питанням передачі самої будівлі, треба з’ясувати чи оформлені на землю під будівлею відповідні документи. У разі їх відсутності бажано порушити питання про їх оформлення, аби передача відбулась відповідно до вимог чинного законодавства.

Розглянемо більш детально сам процес передачі.

Підставою для оприбуткування будівлі інтернату на баланс районної ради виступає ч. 5 ст. 60 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1.

1 Далі за текстом — Закон № 280.

Відповідно до зазначеної статті органи місцевого самоврядування2 від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правоможності щодо володіння, користування та розпорядження об’єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об’єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об’єктів, що приватизуються та передаються у користування та оренду.

2 Далі за текстом — ОМС.

Передача інтернату з балансу відділу освіти на баланс районної ради має здійснюватись на підставі рішення районної ради. Об’єктом передачі буде виступати нерухоме майно (тобто, будівля інтернату, земля, на якій ця будівля знаходиться).

Порядок передачі комунального майна має встановлюватись відповідними ОМС. Адже згідно зі ст. 327 Цивільного кодексу України управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею ОМС.

Тому при передачі будівлі інтернату на баланс районної ради остання має керуватись вимогами Положення про передачу комунального майна, затвердженого рішенням сесії.

Виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються і питання щодо регулювання земельних відносин відповідно до закону. Про це зазначено у п. 21 ч. 1 ст. 43 Закону № 280.

Питання оподаткування операції з передачі нерухомого майна

У багатьох рад виникає питання щодо оподатковування операцій з такої передачі. Чи треба це робити — визначає пп. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 Податкового кодексу України3.

3 Далі за текстом — ПК.

Відповідно до нього звільняються від оподаткування операції з безоплатної передачі в державну власність чи комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст або у їх спільну власність об’єктів усіх форм власності, які перебувають на балансі одного платника податку і передаються на баланс іншого платника податку, якщо такі операції проводяться за рішенням КМУ, центральних та місцевих органів виконавчої влади, ОМС, прийнятим у межах їх повноважень.

Увага! Норми пп. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 ПК поширюються також на операції з безоплатної передачі об’єктів з балансу юридичної особи будь-якої форми власності на баланс іншої юридичної особи, яка перебуває в державній або комунальній власності, що проводяться за рішенням органу державної влади України або ОМС, прийнятим у межах їх повноважень, та за рішенням юридичних осіб, у разі передачі основних засобів інфраструктури залізничного транспорту, незалежно від того, чи є суб’єкти операції платниками податку (ПДВ).

Тобто застосування пп. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 ПК можливе за умови одночасного виконання наступних вимог:

1

передача повинна здійснюватись на безоплатній основі

2

операція повинна здійснюватись між двома платниками ПДВ або між двома юридичними особами

3

передача повинна відбуватися виключно у державну чи комунальну власність

4

операція повинна здійснюватись на підставі прийнятого відповідного рішення уряду, центральних та місцевих органів виконавчої влади, ОМС

Таким чином, у випадку безкоштовної передачі з балансу відділу освіти на баланс районної ради будівлі інтернату за умови дотримання усіх вимог пп. 197.1.16 п. 197.1 ст. 197 ПК такі операції звільняються від обкладення податком на додану вартість.

Будьте уважними!

Як передавати?

Передача інтернату на баланс районної ради має здійснюватись комісією, створеною стороною, яка приймає на баланс об’єкт комунальної власності. Тобто, комісією, створеною районною радою, яка буде займатись питаннями документального оформлення будівлі на баланс.

Комісія проводить огляд будівлі, перевіряє її стан на відповідність інформації, що міститься у технічній документації.

Передачу будівлі інтернату треба оформлювати актом приймання-передачі, який складається у двох примірниках, підписується головою, членами комісії та затверджується головою районної ради. Один примірник залишається у районній раді, а інший передається до відділу освіти.

В нашому випадку при передачі зазначеного нерухомого майна сторонам треба пам’ятати про вимоги Національного положення (стандарту) бухгалтерського обліку в державному секторі 121 «Основні засоби»4.

4 Далі за текстом — Стандарт.

Стандарт затверджено наказом Мінфіну від 12.10.10 р. № 1202 «Про затвердження національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку в державному секторі».

До п. 10 розділу II «Визнання та первісна оцінка основних засобів» Стандарту була внесена важлива зміна наказом Мінфіну від 25.11.14 р. № 1163 «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку».

Відповідно до неї:

— первісною вартістю об’єкта основних засобів, отриманого у результаті обміну на інший актив, є залишкова вартість переданого об’єкта основних засобів;

— якщо залишкова вартість переданого об’єкта основних засобів дорівнює нулю, то первісною вартістю отриманого об’єкта основних засобів є його справедлива вартість на дату оприбуткування.

Рішення про проведення переоцінки об’єктів основних засобів суб’єктом державного сектору треба погоджувати з органом, уповноваженим управляти об’єктами державної (комунальної) власності, якщо такий визначено. Про це йдеться у п. 3 розділу III «Оцінка після первісного визнання та переоцінка основних засобів».

Тобто у разі передачі об’єкта основних засобів (будівлі) установа, що передає, — нараховує амортизацію в місяці передачі основного засобу за повну кількість календарних місяців перебування його в експлуатації у звітному кварталі.

Установа, яка бере на облік об’єкт основних засобів, на загальну суму нарахованої амортизації складає меморіальний ордер типової форми № 274 (бюджет), дані з якого переносить до книги «Журнал-Головна».

До акту приймання-передачі основних засобів (форма ОЗ-1 (бюджет)) щодо будівлі інтернату має бути зроблений запис на суму зносу, оскільки будівля знаходилась в експлуатації.

Не забувайте, що до акта приймання-передачі треба додати:

1

виписку із бухгалтерського балансу, складеного на останню звітну дату, про вартість об’єкта передачі, що буде підставою для відображення його вартості в балансі районної ради

2

інші документи за визначенням комісії.

Наприклад:

— інвентарну картку обліку будівлі (форма ОЗ-1 (бюджет)), яка затверджена спільним наказом Держкомстату та Головного управління Державного казначейства України від 02.12.97 р. № 125/70 «Про затвердження типових форм з обліку та списання основних засобів, що належать установам і організаціям, які утримуються за рахунок державного або місцевих бюджетів та Інструкції з їх складання»;

— технічну документацію будівлі (зокрема, технічний паспорт, інші документи на неї))

Примітка. Датою передачі будівлі інтернату з балансу на баланс буде дата підписання акта приймання-передачі.

Увага! Районна рада має обов’язково скласти Довідку про надходження в натуральній формі та подати її до територіального органу Державної казначейської служби до кінця місяця, в якому відбулась передача будівлі (для відображення в обліку надходження в натуральній формі).

Для включення отриманого об’єкта основного засобу (будівлі) до складу інвентарних об’єктів установи йому присвоюється інвентарний номер та заводиться Інвентарна картка обліку будівлі.

Інвентарний номер повинен мати вісім знаків (цифр), які означають:

перші три знаки

номер субрахунку Плану рахунків бухгалтерського обліку

четвертий

підгрупу

останні чотири знаки

порядковий номер предмета в підгрупі

У бухгалтерському обліку передача будівлі інтернату на баланс районної ради має бути оформлена наступним чином:

№ з/п

Назва господарської операції

Дт

Кт

1

По рахунку в територіальному органі Державної казначейської служби України відображено надходження в натуральній формі на підставі складеної Довідки про надходження в натуральній формі

324

712

Одночасно відображені касові видатки (на цю ж суму)

364

324

2

Оприбуткована безоплатно отримана районною радою будівля (інтернат) на підставі акту приймання-передачі

103

364

Створення фонду в необоротних активах

812

401

Нараховано знос (накопичена амортизація)

401

131

Окремо про оприбуткування земельної ділянки

Земельні ділянки обліковуються на субрахунку 101 «Земельні ділянки» на підставі державних актів, якими:

1

посвідчується право власності на земельну ділянку або право постійного користування

2

встановлюються площа та вартість переданих земельних ділянок

За наявності у бюджетної установи державного акта на право користування земельною ділянкою, таке право має обліковуватись на субрахунку 122 «Інші нематеріальні активи» рахунку 12 «Нематеріальні активи».

Підставою для відображення на субрахунку 101 «Земельні ділянки» земельних ділянок повинні бути відповідні підтвердні документи (рішення відповідної ради тощо) відповідно до ст. 23 Земельного кодексу України5, що діяв до 01.01.02 р.

5 Далі за текстом — ЗК.

Починаючи з 01.01.02 р. відповідно до ст. 126 ЗК право власності на земельну ділянку і право постійного користування земельною ділянкою посвідчується державними актами.

Викладене підтверджує лист Державного казначейства України від 18.12.07 р. № 3.4-04/2609-17053 «Про облік земельних ділянок», який на сьогодні є чинним.

Увага! Бухгалтерський облік земельної ділянки здійснюють з дати придбання (надання у користування).

Проводки треба здійснювати наступним чином:

Назва господарської операції

Дт

Кт

Безоплатне отримання необоротних активів за операціями з внутрішнього переміщення в межах органу, уповноваженого управляти об’єктами державної (комунальної) власності

101, 122

401, 131 – 133

Редакція газети висловлює вдячність за допомогу у підготовці статті головному бухгалтеру Головного управління Державного казначейства України у Харківській області Наталі Севостьяновій.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі